Laser en dergelijke topic deel 2

Dit topic is gesloten

Op 4 december 2004 12:49:51 schreef Electrogek:
heeft er nou echt niemand een antwoord op deze vraag: heeft er hiet iemand een idee of er een progie bestaat waar je op je pc geluiden in bepaalde frequenties kan maken en er ook nog de linker en rechter kant kan regelen (linker en rechter speaker (niet heel nodig dit laatste))

Ik denk dat de kans zeer groot is dat die bestaat. Misschien wel een idee om even te zoeken op (stereo) tone generator?

Binnen 1 minut al deze link gevonden:

http://www.nch.com.au/tonegen/index.html

Of het bekende Heathcliff :)

[Bericht gewijzigd door Aart op zaterdag 4 december 2004 15:03:33

Noge een leuk experimentje dat ik gedaan heb: Maar het is zo simpel dat het misschien al bekend is:

Een lasermuziekzender.

Je kunt een goedkope laserpointer AM moduleren via een adaptertrafootje.
Je sluit de uitgang van een versterkertje aan op de 12V uitgang van de adapter.
De andere kant (220V) zet je tussen de laseren de voeding (moet je wel de batterijtjes er uithalen en krokodillenstekkertjes vastmaken.

Dan voorzichtig het volume opendraaen tot je de straal een beetje ziet fluctueren.

De ontvanger is gewoon een zonnecel direct verbonden met een klein luidsprekertje.
Zo kun je zover je laser reikt overal muziek horen mits de punt niet te breed wordt. En zonder batterijen. Zo kun je bv in de tuin konstand een raar geluid laten horen. Leuk voor de voorbijgangers.

Op 4 december 2004 16:46:26 schreef laserolologist:
Noge een leuk experimentje dat ik gedaan heb: Maar het is zo simpel dat het misschien al bekend is:

Een lasermuziekzender.

Je kunt een goedkope laserpointer AM moduleren via een adaptertrafootje.
Je sluit de uitgang van een versterkertje aan op de 12V uitgang van de adapter.
De andere kant (220V) zet je tussen de laseren de voeding (moet je wel de batterijtjes er uithalen en krokodillenstekkertjes vastmaken.

Dan voorzichtig het volume opendraaen tot je de straal een beetje ziet fluctueren.

De ontvanger is gewoon een zonnecel direct verbonden met een klein luidsprekertje.
Zo kun je zover je laser reikt overal muziek horen mits de punt niet te breed wordt. En zonder batterijen. Zo kun je bv in de tuin konstand een raar geluid laten horen. Leuk voor de voorbijgangers.

Oud nieuws, ik geloof dat het zelfs al voorbij is gekomen in het topic.

Maar als je nog meer leuke toepassingen voor deze opzet weet, dan is het altijd wel interresant.

Op 4 december 2004 11:12:07 schreef Electrogek:
@ ledfreak mijn 5 mw rood module zie je ook op de wolken hoor (zelfs zonder verrenkijker)

dat zijn dan wel heel erg lage wolken of laag hangende mist maar een 5 mw rode pointer komt niet veel verder dan 1,2 km

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Dit topic is gesloten