Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

Ik denk dat het niet meer nodig is. Ik kreeg van iemand uit Zweden het volgende doorgestuurd:

K2 or KK2, mixer and oscillator
K2 or KK2, IF intermediate frequency
K2 or KK2, etector and A1 oscillator
KL4, low frequency

Regarding the use of valves K" and KK2
see this document in Swedish, http://gronradio.sm7dlf.se/anvandning%20av%20k2%20och%20kk2.pdf

Ik ben voor een vriend bezig met een DCDC converter. Mag niets kosten. Heeft iemand een suggestie waar ik een spoel vandaan kan slopen?

Wat zou een oud moederbord van een PC voor spoelen hebben? Wat hebben die voor inductie? Stroom voor CPU gaat richting de 100A, dus als er 3-6 spoelen op zitten moeten die zo'n 16A-33A per stuk kunnen nietwaar?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

In die hoek zou ik het wel zoeken. Maar die spoelen zijn (bij dergelijke stromen) vaak wel een goede match met 'de rest'. De tijd van een 34063 en een willekeurige spoel die qua inductie in de buurt komt is in de branche wel voorbij. :)

Links 15A 15uH van farnell. Midden, 40uH, rechts 4000uH. Voor: niet gemeten, te ingewikkeld met 8 aansluitingen... :)
http://prive.bitwizard.nl/dsc06256_small_small.jpg
Die rechter heeft behoorlijk dikke draden, relatief beperkt aantal windingen, worst case herwikkelen we hem met dikker draad.
Ohja, Die 4mH is dus een enkele wikkeling, in serie zou dat nog meer zijn...

Maar goed. Hij is bedoeld als "choke", dus zal mogelijk minder goed aan energie-opslag/overdracht doen? Of heel snel satureren?
Zo te zien wel voor 50Hz en ettelijke amperes, dus al te snel satureren zal ook wel niet de bedoeling zijn...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

hallo ik probeer voor het eerst een versterker te repareren en een transistor met de code A850 86D is gescheurd en ik kan hem nergens vinden op internet. de versterker betreft een Pioneer SA-506 en het is een 3-pin transistor.
alvast bedankt voor reactie.
mvg, Jerre

@rew Ik heb nog twee voedingen liggen van een HP disk array (redundant setup) Ik geloof dat die krengen dik 100A kunnen leveren.
Mag je van mij zo hebben, dan ben ik er vanaf.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Da's de fabricage datum/locatie, niet interessant.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zoek een Sanken S-60W

Iemand een idee?

n.b. ik had al een vraag voor iets vervangend in de audio sectie geplaatst.

Op 21 december 2015 16:29:33 schreef Arco:
Da's de fabricage datum/locatie, niet interessant.

ah oke bedankt,
maar dan nog vind ik alleen http://www.aliexpress.com/store/product/Free-Shipping-2SA850-Original-…
en is dat niet een beetje duur voor een transistor?

maartenbakker

Golden Member

Ja, maar het is ook wel weer een geval apart hoewel het naar mijn idee ook wel voor de helft van de prijs zou moeten kunnen lukken. De letter D zou eventueel voor de versterkingsfactor kunnen staan. In dat geval 90 tot 180, anders tussen 55 en 300. V(br)CEO = 100V, fT = 130MHz, P = 800mW, IC = 500mA, max 800mA. Een typische Japanse laagvermogenstransistor, oorspronkelijk zelfs in TO92 huisje kennelijk maar de uitvoering op alibaba heeft de meer voor de hand liggende 9mm hoge variant daarvan.

Zo te zien zal het wel een drivertransistor zijn. Dat betekent dat de eindtorren er ook wel uit zullen liggen, de complementaire driver (2SC1735 waarschijnlijk) en de ruststroomregeling. Alles dat DC-gekoppeld is met de defecte transistor is in principe verdacht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 december 2015 16:17:25 schreef henri62:
@rew Ik heb nog twee voedingen liggen van een HP disk array ... mag je zo hebben...

Gaaf! Maar ik zit vervoerstechnisch een beetje onhandig. Ik kom zelden bij jou in de buurt. Maar als er tzt wat te regelen valt graag. (maar mocht de vulstort eerder honger hebben zal ik ook niet te bedroefd zijn :-) ).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het zijn DS-SE2UP-AB (30-50872-01) typen en zijn 499W blijkbaar. Kan er niet veel over vinden.
Ik denk dat de volledige power op de 12V output zit omdat het voor een disk array was. Deze zal rond de 45A@12V zijn schat ik.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Henry S.

Moderator

Op 21 december 2015 23:07:06 schreef maartenbakker:
Een typische Japanse laagvermogenstransistor, oorspronkelijk zelfs in TO92 huisje kennelijk maar de uitvoering op alibaba heeft de meer voor de hand liggende 9mm hoge variant daarvan.

Datasheet met TO92 behuizing: http://www.datasheetarchive.com/dlmain/Datasheets-16/DSA-316853.pdf
Eventueel te vervangen voor een BC640 (hFE-selectie is soms nodig), deze omdraaien ivm een andere pinning (dat tenminste als de vertaling goed is).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Let op dat de BC640 er in minstens 2 pinouts is, dus altijd het datablad van het gebruikte merk raadplegen en/of meten. De vertaling lijkt juist (besu, korekuta, emitta) dus dan inderdaad spiegelbeeldig. Vervelende instinker dus even goed opletten.

Reden dat ik niet aan de BC640 dacht, is dat ik ergens in m'n hoofd had dat die 80V was. Maar het is inderdaad ook een 100V tor dus een prima vervanger die hooguit 50 cent kost.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 22 december 2015 02:48:36 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@JBerg54: datasheet hier gevonden. Vreemd, zegt 7 ipv. 8 pins?

Maar volgens die datasheet gewoon een versterker op basis van een paar power darlingtons? Kun je daar geen ding (naar keuze) met soortgelijke functie voor pakken? Of evt. zelfs een paar discrete componenten?

Edit: oeps, andere topic even over het hoofd gezien... :+

Op 21 december 2015 23:07:06 schreef maartenbakker:

Zo te zien zal het wel een drivertransistor zijn. Dat betekent dat de eindtorren er ook wel uit zullen liggen, de complementaire driver (2SC1735 waarschijnlijk) en de ruststroomregeling. Alles dat DC-gekoppeld is met de defecte transistor is in principe verdacht.

oh dat is niet zo mooi, verder zijn trouwens ook een aantal resistors doorgebrand en de zekering nattuurlijk maar er zitten geen IC's in de versterker dus in theorie zou het dus onderdeel voor onderdeel te maken moeten zijn.

Op 21 december 2015 14:48:51 schreef rew:
Maar goed. Hij is bedoeld als "choke", dus zal mogelijk minder goed aan energie-opslag/overdracht doen? Of heel snel satureren?

Het ziet eruit als een common-mode choke. Die heeft twee spoelen op een kern (is dus eigenlijk een trafo). Het idee is dat vrijwel alle stroom door de ene spoel ook (in de andere richting) door de andere spoel loopt.
Het gevolg is dat ze elkaars veld opheffen, en er dus een enorme stroom kan lopen zonder dat de kern verzadigt

Omdat de velden elkaar opheffen is de inductie die de differentiële stroom ziet ook vrijwel nul. De common mode stroom (die in beide spoelen dezelfde richting heeft) heft niet zijn eigen veld op, en ziet dus wel inductie. Maar die kern is ruimschoots verzadigd bij 15A common mode stroom, waarschijnlijk al ergens bij 10-50mA.

Voor een schakelvoeding heb je er dus niet veel aan...

Blurp: Thanks. Volgens mij verzadigde hij niet zo ontzettend snel als 10-50mA, maar wel "snel".

Die hele spoel bleek niet nodig. Dat probleem opgelost.

Na een tijdje wilde ik voelen of de mosfets warm werden. Nee... Gewoon helemaal koel... AUW!

De 100uF condensator over de voeding vond waar we mee bezig waren toch niet zo'n strak plan.

Dus... ontopic: Waar vind ik een condensator voor >40V, die het niet erg vind dat ik op 24kHz een 20A zit te PWM-en?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Low-ESR pakken.
Maar ik snap niet helemaal waar die 100uF zit en waarom hij stuk ging.. kwam dat niet juist omdat je je spoel helemaal weg meende te kunnen laten?

Dit is meer een design-topic aan het worden :D

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 21 december 2015 15:13:06 schreef thetwister3000:
hallo ik probeer voor het eerst een versterker te repareren en een transistor met de code A850 86D is gescheurd en ik kan hem nergens vinden op internet. de versterker betreft een Pioneer SA-506 en het is een 3-pin transistor.
alvast bedankt voor reactie.
mvg, Jerre

@Jerre
De specs van de A850 geven ongv 100V, maar is niet nodig hoor want de voeding is + en 33V.. kom ik op 66V.. beetje marge erbij en kan je prima de BC640 voor nemen, de complementaire is BC639.
Defecte eindtorren zullen de oorzaak zijn, die dus ook vervangen.
TonHek.

[Edit]Let wel op dat de bce aansluitvolgorde fysiek anders kan zijn.. weet ik niet uit het hoofd, maar dat kan je wel in de datasheets op het www vinden.
Wel, na reparatie, de spanning middels een variac opvoeren en de bias goed in de gaten houden en afregelen. Bij bedrijfstemperatuur nogmaals controleren en zonodig afstellen.

[Bericht gewijzigd door TonHek op dinsdag 22 december 2015 13:34:47 (27%)

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Op 22 december 2015 09:37:01 schreef thetwister3000:
[...]
een aantal resistors doorgebrand

Weerstanden heten die dingen, en inderdaad zonder IC's is het een stuk handiger testen en vervangen.

Let op: onderdeel voor onderdeel vervangen is in dit geval geen goede taktiek. Als je 1 onderdeel mist, kan het zijn dat al de rest weer BOEM! zegt. Eerst beredeneren (schema) en meten dus. Eventueel onderdelen die twijfelachtig meten, losnemen en dan opnieuw meten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 22 december 2015 15:36:46 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 22 december 2015 13:26:10 schreef TonHek:
[...]

@Jerre
Defecte eindtorren zullen de oorzaak zijn, die dus ook vervangen.
TonHek.

is het mogelijk dat de eindtor kapot is als je daar niets anders aan ziet?

Ja... aan de buitenkant zie je er niks aan. Dus je zult ze door moeten meten om conclusies te kunnen trekken.

Dit topic is gesloten