Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

High met Henk

Special Member

Op 21 december 2015 16:17:25 schreef henri62:
@rew Ik heb nog twee voedingen liggen van een HP disk array (redundant setup) Ik geloof dat die krengen dik 100A kunnen leveren.
Mag je van mij zo hebben, dan ben ik er vanaf.

heb je die nog? Ik had er 1 voor Paul Welther geregeld, maar die ben ik vergeten mee te nemen... en kon er daarna niet meer bij. die dingen doen 200A

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

die krengen heb ik ook weleens omgezet in onderdelen.de 100khz trafo was voorzien van 1,5cm breed bandkoper. was een reserve voeding van een grote netwerkswitch, 1000w deed dat ding. ruim 80A op de 12V..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 december 2015 13:06:48 schreef Jochem:
Low-ESR pakken.
Maar ik snap niet helemaal waar die 100uF zit en waarom hij stuk ging.. kwam dat niet juist omdat je je spoel helemaal weg meende te kunnen laten?

Met spoel kan ik een relatief-mooie uitgangsspanning maken. Die kan ik leuk afvlakken met de spoel, zoals normaal in een DCDC conerter. Maar omdat het doel in dit geval: "vermogen uit de bron trekken" was en de belasting een gewone (200W doet ie niet moeilijk over) weerstand, maakt het uitgangsverhaal niet zo veel uit.

Ik kan vast een configuratie bedenken waarbij de spoel er voor zorgt dat de stroom aan de ingang constanter blijft. Op zich leuk, maar dan kan ik het niet oplossen met het printje wat ik al had.

Bij farnell kan ik op "ESR < 0.02 ohm" selecteren. Dan krijg ik iets van 3000 resultaten waarvan 2850 met "ESR: -". En zelfs als je je dan beperkt tot de wel-met-esr-spec-ingvuld, krijg je er nog steeds stapels met ripplecurrent spec van < 1A.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Lucky Luke

Golden Member

20A (rms?) rimpel op een 100uF C-tje. Met 2 van die C-tjes hoeven ze elk nog "maar" 10A te doen, in theorie (Zal zich niet eerlijk verdelen).

Zet 20 van die Ctjes parallel :P (Of minder, van een hogere capaciteit, die meer rimpel aankan, er zal vast ergens een optimum zitten. Relevant xkcd:1445).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Zoals ik vroeg rew: waar komt die C te zitten? Als dat op de uitgang is, denk ik dat je toch beter die spoel toevoegt.

If you want to succeed, double your failure rate.

De ingang. "dikke" lipo houdt de spanning constant. "yeah, right!".

Bij Digikey kan ik redelijk makkelijk op ripple current selecteren. Bij farnell niet. En ze hebben bij > 90% van de condensatoren de ESR niet ingevuld. Dus daaropselecteren is ook niet handig.

Anyway, als ik "de duurste > 50V, > 100uF condensator" bladzijde neem, dan zit ik redelijk snel aan eentje die het zou doen.... Maar 40 euro is wat veel.

Volgens digikey moet er wel wat voor net onder een tientje te vinden zijn. Ook bij farnel, zou je hopen.

Ik heb m'n kennis aan het werk gezet: zoek jij er maar eentje. Komt ie met een ding aanzetten van 16 euro die volgens hem 0.9A ("welk deel van >10A snap je niet?") aankan, maar als ik het datasheet bekijk: 3A. Dus of dat gaat werken weet ik ook nog niet....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Niet zeker of dit hier 100% thuishoort, maar ik denk eraan om een van deze 2 setjes te kopen, gewoon om al een hoop dingen in 1 keer in huis te hebben voor de toekomst:
http://www.ebay.co.uk/itm/All-In-One-Electronic-Starter-Kit-Large-Elec…

of

http://www.ebay.co.uk/itm/Over-1900-pcs-of-Electronic-Components-IR-Tr…

Wat denken jullie hiervan, de moeite of weggesmeten geld?

Willie W

Golden Member

Ik zou er ook wat doosjes bij kopen om alles netjes op te bergen.

dat uiteraard ook, maar jij denkt dat het goede kitjes zijn om wat basisdingen in huis te halen?

fred101

Golden Member

Die tweede met 2000 onderdelen lijkt mij qua onderdelen erg bruikbaar en goedkoop. Zo op het eerste gezicht heb ik al die onderdelen hier ook liggen. (ik heb ook wel iets meer dan 2000 onderdelen ;-) )Die eerste zie ik niet zitten.

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 23 december 2015 22:19:42 (34%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als je het zo op de tafel uitspreidt lijkt het heel wat, maar om eerlijk te zijn vind ik £ 35 (pond!) erg veel geld voor wat je krijgt, en dan moet er nog £ 7 verzendkosten bij. Komt op bijna €58 (euro) uit.

Neem dan een los resistor-kitje uit China, een los torren-kitje, een los diode-assortimentje, een elco kitje en een setje keramische condensators en een breadboardje. Eventueel een paar potmetertjes en tact-switches erbij. Totaalbedrag €13,57 incl. verzending, dus houd je €44,- voor andere dingen over.

De IC's die je wilt hebben koop je gewoon op het moment dat je ze nodig hebt. Want je ziet nu al: in je andere topic heeft iemand een schema voor je getekend waar je 2x een 4017 voor nodig hebt. In deze kit zit die toevallig wel, maar natuurlijk maar 1x. Dus moet je alsnog bijbestellen.

Aan de andere kant: als je werkelijk NIKS van elektronica thuis hebt liggen, dan snap ik de keuze voor zo'n kit wel. Maar ik denk als je het zelf op ebay bij elkaar scharrelt, je gewoon goedkoper uit bent.

Je kunt ook een keer een oude videorecorder kannibaliseren, is nog leuk werk ook en heb je meteen een paar mooie bossen kabel. Ik gebruik tot de dag van vandaag onderdelen die ik toen ik 8 jaar was uit oude apparaten heb gesoldeerd. Dat was destijds natuurlijk wel rendabeler (leeftijd, dus tijd is geen geld, en gebrek aan goedkope Chinese ebay leveranciers, dus elke weerstand was 10 cent).

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik vind het prima setjes om mee te beginnen. Enerzijds zitten er vast dingen in die je uiteindelijk nooit gebruikt, maar er zitten ook een hoop dingen in waardoor je direct met je project verder kan zonder weer een tijd op onderdelen te hoeven wachten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evdweele

Overleden

Ik zou het anders doen.
Eerst het project bedenken dat je wilt gaan uitvoeren (en het daaropvolgende), daar de componenten voor bestellen maar in een veelvoud van wat voor het project nodig is. Zo bouw je een voorraadje op.
Dus als in een project 3 IC's van type XXX nodig zijn bestel je er 6, er zijn 2 weerstanden nodig van 470Ω dan bestel je er 10.
Je voorkomt hiermee dat je met een voorraad componenten blijft zitten die je nooit zult gebruiken.

Het is toch onmogelijk om alles dat je op een bepaald moment nodig hebt voor het grijpen te hebben, dus wachttijden met bestellingen zitten er altijd bij.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Nou ben ik het met jouw werkwijze voor wat betreft IC's of wat meer exotische componenten zeker wel eens. Maar een voorraad weerstanden (voor mijn part alleen E6, elke waarde een paar) is toch altijd wel aan te raden.

Ik moet wel zeggen dat het lastig is om me te verplaatsen in iemand die nog helemaal niks op voorraad heeft.

If you want to succeed, double your failure rate.

En TOCH is het handig om een serie weerstanden te hebben. En wat generieke torretjes. Tuurlijk: Met de "bestel wat meer dan je direct nodig hebt" strategie bouw je dat op. En blijft je TOCH uiteindelijk zitten met een zwik onderdelen die je uiteindelijk niet gebruikt.

Nu een "setje weerstanden" minder dan een tientje kost, zou ik dat gewoon doen. Een setje torretjes: idem. Een paar leds: Idem. Die komen altijd van pas. En dat is heel redelijk samengebracht in dat beginnerssetje.

Voorbeeldje:

Achtergrond: Moderne leds kunnen VEEL feller zijn dan vroeger. Waar je vroeger 20mA door een led stuurde is dat met zo'n felle led veel te veel, kies 1mA.

Stel je gaat een schema maken waar een led in hoort. Je rekent uit (5V-2V)/20mA = 150 Ohm. Je koopt 150Ohm, en een paar extra. Dus als die binnen zijn ga je klussen en.. veel te fel. Dan maar 1k er in? Bestellen, wachten, klussen. Misschien nog te fel.

Nee, voor bepaalde onderdelen is het VEEL handiger om een basis setje te hebben. Ik heb in de basis een E3 reeks weerstanden op voorraad. (1 - 2.2 - 4.7 - 10 - 22 - 47 - 100 - 220 - 470 - 1000....enz) De chinese setjes bevatten ook veel tussenwaardes. Nog net een tikkie handiger dan wat ik heb. (ik heb er zo'n chinees setje naast.)

Ook voor bijvoorbeeld transistoren is het handig om een paar standaard op vooraad te hebben. Stel je komt een schema tegen waar een 3904 in moet. Maar jij hebt bc547. Wat nu. Ofwel wachten totdat die 3904 binnen is, of toch maar effe proberen of de 547 ook werkt? En wat denk je? Het werkt! Wijze les geleerd.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 24 december 2015 13:37:02 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb op z'n minst E12 op voorraad in THD en SMD 0603/0805/1206. Doorgaans ligt er per waarde zeker wel 10 stuks, en van veelgebruikte waarden* soms een paar honderd.

Als er een waarde op is, dan doe ik wat evdweele zegt: wat meer bestellen dan nodig. Maar dat geldt alleen voor generieke componenten (niet alleen weerstanden, ook opamps etc).
Heb ik voor een reparatie bijvoorbeeld een specifieke exotische eindtor nodig, dan bestel ik er gewoon eentje, tenzij ik het vermoeden heb dat hij er weleens gelijk weer uit zou kunnen klappen, dan bestel ik er 2.

* veelgebruikte waarden is dan nogal eens onzin, want waarom is 10k of 4k7 bij mij veelgebruikt? Omdat je dat als pull-up ergens in gebruikt. En juist daar doet het er dan in veel gevallen geen klap toe of je er 1k of 22k in zet.

If you want to succeed, double your failure rate.
evdweele

Overleden

Op 24 december 2015 13:34:37 schreef Jochem:
Ik moet wel zeggen dat het lastig is om me te verplaatsen in iemand die nog helemaal niks op voorraad heeft.

Ik heb zelf in zo'n situatie verkeerd.
16 jaar geleden ging ik verhuizen en ik had een enorme berg elektronica-onderdelen die ik in een jaar of 40 had verzameld.
Na lang aarzelen en heroverwegen heb ik de hele boel weggegeven omdat ik al minstens 10 jaar helemaal niets aan de elektronicahobby had gedaan.
Maar 3 jaar later begon het toch weer te kriebelen...
Ik had zelfs geen weerstand meer in voorraad dus ik moest alles van de grond af aan weer opbouwen.

Voor weerstanden kocht ik toen een Raaco kastje bij Conrad met de E12-reeks van 10Ω tot en met 1MΩ, maar als ik zie hoeveel zakjes daarvan na 13 jaar nog steeds ongeopend in de laatjes liggen was dat een minder goede keus. Het idee van @rew met een E3-reeks is dan beter.
Daarentegen grijp ik regelmatig mis als ik een weerstand van bijvoorbeeld 0.2Ω of 10MΩ nodig heb.

En sommige van die Raaco laatjes puilen uit omdat je wel eens wat van iemand krijgt, of een zooitje uit een oud apparaat sloopt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

ik heb een hoop dumpzooi, de gekste dingen. maar weggooien doe ik nooit.
]Als je iets weggooit, heb je het zeker een week later nodig.
ik barst van de hf zooi, en weerstanden en torren ook.
Elco,s heb ik ook, maar ik ben bang als je ze lang laat liggen, dat ze dan verdrogen of zo
ik bestel elco,s ongeveer 2 keer per jaar, en dan ook gelijk de meeste waarden....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

tja bekend gegeven, jaren onderdelen bewaren en uiteindelijk heb je kilo's condensatoren van 12nf 1200V en dergelijke waarden waar je toch niks mee doet. hele berg op de stort mikken en je hebt ze nodig een week later. murphy's law..

heb dat deels opgelost, gooi bruikbaar overbodig spul op t werk neer. heb ik het dan thuis nodig neem ik het weer mee. als ik het op t werk nodig heb gebruik ik het ook.

elco's van 1000uf tot 10.000uf gebruikt had ik een lade vol per waarde. doe je niet veel mee, zeker de niet low esr elco's. laden opgesplitst zodat er nu 3 waarden in 1 lade zitten. weer wat laden vrij voor nieuwe elco's zodat het op 1 plaats blijft..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ik zou inderdaad de E3 reeks adviseren voor een beginnerspakket. In elk geval van condensatoren en elco's. Weerstanden kun je eventueel nog E6 of E12 nemen, maar dan blijven er al waardes ongebruikt liggen. Of als je veel met precisieweerstanden doet E48 of E96 in metaalfilm, maar dan heb je het over een gevorderde hobby.

@evdweele: beter weggeven dan weggooien, dus dat gedeelte heb je toch keurig gedaan. Dat je het ooit nog nodig had, kon je niet weten maar blijkt toch wel voor heel veel mensen op te gaan in zulke situaties.

Ik ben dan weer tamelijk bewaarderig aangelegd dus heel vaak overkomt me dat ook weer niet, maar als het te vol wordt of ik heb iets echt niet nodig, dan verwisselt het ook van eigenaar. Technisch afval liefst nog naar de oudijzerboer, dat is niet helemaal echt 'weggooien'.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 24 december 2015 17:30:31 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 24 december 2015 13:34:37 schreef Jochem:
[....]
Ik moet wel zeggen dat het lastig is om me te verplaatsen in iemand die nog helemaal niks op voorraad heeft.

Toch weer heel anders dan toe ik begon. Toen fietste je rustig 7 km op-en-neer op een weerstandje van 10 cent(= twee dagen zakgeld!) te halen. Maar het was ook wel weer leuk, want dan kon ik als premie weer eens voor de etalage van Radio Twenthe kijken. (NEE NIET BIJ DE BUURVROUW!! die was véél te dik :r)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 24 december 2015 15:03:50 schreef testman:
elco's van 1000uf tot 10.000uf gebruikt had ik een lade vol per waarde. doe je niet veel mee, zeker de niet low esr elco's. laden opgesplitst zodat er nu 3 waarden in 1 lade zitten.

Zo doe ik het ook, voor kleinere waarden elco's. 1-2,2-4,7 µF in een Raaco laatje, 10-22-47 µF in laatje ernaast, 100-220-470 µF in een 3e laatje. Tussenliggende waarden gooi ik dan gewoon ertussen (bijv. 33 bij het "22" vakje in). Als je 't gebruikt, gewoon even goed kijken wat er in het bakje ligt (en bij elco's steekt waarde meestal toch niet zo nauw).

Elco's <1 µF gebruik ik praktisch nooit, waarden >=1000 µF heb ik in zakjes gezellig bij elkaar in een groter laatje liggen.

evdweele

Overleden

Je kan "de tijd van toen" niet vergelijken met de huidige tijd. Bijna in elk dorp of stad was vroeger wel een elektronicaonderdelenzaak te vinden.
Ik haalde ook nooit meer dan nodig was; 3 weerstanden, 2 boutjes M3 en 2 condensatortjes.
Het kostte me meestal wel meer dan een uur om de etalage van zo'n winkel te bekijken. Daar stond zoveel 'lekkers' uitgestald, maar dat ik meestal toch niet kon betalen.

Dat kijken in de etalage kan je nu vergelijken met de online catalogus van Conrad doorworstelen; je ziet van alles, maar je vindt niet wat je zoekt...

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Dit topic is gesloten