Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

Willie W

Golden Member

Op 24 december 2015 18:39:36 schreef evdweele:
Het kostte me meestal wel meer dan een uur om de etalage van zo'n winkel te bekijken. Daar stond zoveel 'lekkers' uitgestald, maar dat ik meestal toch niet kon betalen.

Ik ken dat, dat waren nog eens tijden.

Tegenwoordig moet je vaak al meer bestellen online om onderkotsten te voorkomen.

Op 24 december 2015 18:57:22 schreef Willie W:
[...]

Ik ken dat, dat waren nog eens tijden.

meer bestellen online om onderkotsten te voorkomen.

je hebt het kerstdiner al gezien van morgen :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 december 2015 17:27:53 schreef maartenbakker:
Ik zou inderdaad de E3 reeks adviseren voor een beginnerspakket. In elk geval van condensatoren en elco's.

Voor condensatoren heb ik eerder een E-1 reeks.... :-)

Nah. Niet helemaal waar. Als ik goed zoek kan ik inderdaad wel meestal een E3 exemplaar vinden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Deze week wat moeten meten aan een SMD printje. Of de diode was al mechanisch in tweeën of ik heb hem gesloopt. Het is een diode die aan de ingang van een CAN-bus zit mogelijk als beveiliging. Hij is ook meteen een doorverbinding naar de schakeling. Aangezien de machine aangaf geen verbinding meer te hebben met de CAN-bus was ik hier aan het meten. Dus of de diode was defect en dus de oorzaak van het probleem of ik heb wat te hard gedrukt met m'n meetpennen om door de lak de diode te meten. Ik heb nog een goed werkende print ernaast om te vergelijken. Hierbij de foto van de print en de tekening van de betreffende diode.
Nu dus de hamvraag: Heeft dit een typenummer en waar koop ik zoiets.

Arco

Special Member

Weet je zeker dat het een diode is? (diode helemaal zonder opdruk is nogal ongebruikelijk)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het ding meet netjes als diode. De ingang komt bij de conn. rechts binnen. Dan twee cond. symmetrisch naar aarde en dan, naar ik denk dus, de twee dioden naar aarde. Maar op mijn tekening stond de diode verkeerdom aangegeven. (sorry) Daarna gaat de lijn door naar een LM-6172

Arco

Special Member

De behuizing is ook nogal vreemd. Protection diodes zitten meestal in SOT23, SOT23-5, of SOT23-6. Dit is zo te zien iets van een SMB met 3 pads?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het ernaast geplaatste goede exemplaar eraf gehaald maar deze meet nu niets meer. Ging er met hete lucht ook moeizaam vanaf. Op de goede print wel e.e.a. kunnen meten.

Het zou een zener-diode kunnen zijn. En met een weerstand kan je dan prima een input-bescherming maken. Maar dan verwacht ik meer dan 1.6 Ohm.... En dan zit ie verkeerdom (*): de input moet dan aan de weerstand, niet aan de zener.

In circuit meten werkt soms, maar neit altijd. Wat gebeurt er nu als je de pads van het circuit meet? Dat kan een hint geven over bijvoorbeeld: Hey, ik meet nog steeds die diode en 1.6 Ohm. ALS dat gebeurt weet je dat je onderdeel hoogstwaarschijnlijk eerst ook "niets" deed....

(*) Update: Ik heb gegokt hoe om ie zit, valt bij nader inzien niet uit je post op te maken. Ik heb gegokt dat ie dan verkeerdom zit. Kan nog altijd andersom zitten....

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 27 december 2015 16:22:25 (15%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als ik het zo zie lijken die dingen meer op een ferrite bead, waarschijnlijk als T-filter uitgevoerd met waarschijnlijk nog een C-tje erin. Of een transorb?

Is je CAN transceiver nog wel heel? Dat is de meest voor de hand liggende oorzaak en het zwakste punt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Allereerst een ieder vast bedankt voor het meedenken. De print is een procc. board welke met een aantal andere printen via een CAN-bus met elkaar verbonden is. Als alleen dit board uitgewisseld wordt werkt alles weer normaal. Als het defecte board erin gaat dan geeft het display aan dat er comm. problemen zijn met één bepaald board en deze is aangesloten via de connector via dit circuitje. De andere printen zitten via een andere connector op de CAN-bus gekoppeld. De 1,6 Ohm welke ik meet zou misschien nog een interne weerstand van het component kunnen zijn. Op de goede print meet ik dezelfde waarde. Ik heb het tweede goede component van de defecte print afgehaald maar deze meet nu helemaal niets meer. Mogelijk toch iets te warm geworden met desolderen. (hete lucht) Ik meet slechts een capaciteit van zo'n 16 pF over de verschillende pennen. (PEAK componenten tester)

maartenbakker

Golden Member

Ik sluit me aan bij de eerste veronderstelling van henri62 en vind het meer LC-filtertjes. Komt het doormeten als diode niet van de printplaat? (in circuit gemeten)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 27 december 2015 21:55:19 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Denk ook bijna zeker LC filters kom ze ook in deze vorm in de automotive hoek tegen.

Edit hieronder
Ik denk zoiets
http://nl.farnell.com/murata/nfl21sp506x1c3d/emi-suppression-filter-0-…

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op zondag 27 december 2015 22:15:07 (43%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Dat zou natuurlijk een mogelijkheid zijn. De opamp is er nu vanaf om vervangen te worden. Morgen bij Farnell even een nieuwe bestellen en hem dinsdag plaatsen. N.a.v. jullie idee even gemeten. Op dit moment inderdaad nog steeds diodewerking. Dus zouden jullie wel eens heel erg gelijk kunnen hebben met de suggestie van een LC kring. Nu dus de vraag waar koop ik zoiets. Farnell ?

Arco

Special Member

Het blijft een beetje vreemde behuizing (hoe ziet 'ie er van onderen uit?). Meestal zijn ze als op de foto.
Farnell heeft die in allerlei waardes: http://nl.farnell.com/tdk/mem1608p101rt/filter-emc-0-1a-10v-smd/dp/240…
http://nl.farnell.com/productimages/standard/en_GB/1669506-40.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die dingen zijn zo vreselijk klein. Ik heb geprobeerd er een foto van te maken. Klein stukje dubbelzijdig plakband eronder anders waait hij weg.

Op 27 december 2015 22:08:30 schreef bobbes1:
Dat zou natuurlijk een mogelijkheid zijn. De opamp is er nu vanaf om vervangen te worden.

Hu??
Ik weet niet wat je allemaal aan het doen bent maar wat heeft een opamp met een CAN bus probleem te maken?

Je zou hoogstens de transceiver kunnen vervangen (meestal een SO-8). Grote kans dat het een PCA82C250 (of 251) is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

En als je het ding gemonteerd op de PCB doormeet, dan meet je waarschijnlijk een diode die zich elders bevindt.

Ziet er inderdaad typisch uit als een LC, dus een pi-filtertje oid.

Wat ik ook weleeens bij rework heb gehad is dat de 'onderdelen' waaruit het ding bestaat van elkaar waren losgekomen. Een beetje nieuwe tin op de juiste plek loste dat op, maar het is wel een instinkertje.

If you want to succeed, double your failure rate.
Diamon

Golden Member

Ben bezig met reparatie van een Lenovo laptop, deze gaat niet meer aan. Bij aansluiten van de voedingsadapter, begint deze te janken (start steeds opnieuw op).

Laptop uit elkaar gehaald en één van de drie dezelfde P-Channel MOSFET's ligt in sluiting bij de power aansluiting, ook na het uit solderen volledig in sluiting.
Het gaat hier om de 4407A P-Channel Mosfet, datasheet

Via de Search bij Farnell gezocht, maar niet deze kunnen vinden. Iemand een idee voor een eventuele vervanger of zoek ik niet juist ?

Wel wat mogelijke alternatieven gevonden op sloop printen, maar voldoen niet aan de 12A spec.

Lucky Luke

Golden Member

Ik heb ook even met de farnell search gespeeld, maar dan de spec's van je oude fet als minimale spec's opgegeven (of, omdat het negatieve waarden zijn: maximale spec's)

http://nl.farnell.com/vishay/si4425ddy-t1-ge3/mosfet-p-ch-30v-19-7a-so… lijkt mij een aardige kandidaat? (Ik heb pinout, VGS, rdsOn, qG en max stroom vergeleken, maar wel slechts vluchtig, en ook zeker niet naar de goedkoopste optie gezocht.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Beste forumleden, vanzelfsprekend ben ik erg blij met elk antwoord en suggestie. Excuses voor de verwarring i.v.m. mijn suggestie/veronderstelling dat het betreffende component een diode zou zijn. Zoals al aangegeven werd is dit ontstaan door de Opamp welke erachter zat. Het ding is zo verrekte klein dat het nauwelijks te hanteren en/of te meten is. Het oorspronkelijke defecte exemplaar was dus mechanisch in tweeën gebroken en was dus niet meer te herstellen. Het goede exemplaar eraf gehaald maar is daarbij dus ook overleden. Als ik naar jullie inbreng kijk dan denk ik dat het inderdaad een spoeltje met cond. naar aarde is. Ik heb toch nog even geprobeerd van de zijkant een foto te maken. Het lijkt inderdaad op een spoeltje. Nu nog een leuke vervanger.

Dat is inderdaad een LC filter.
Worden vaak gebruikt als EM ontkoppeling van externe apparatuur en om eventuele intern opgewekte storingen binnen de deur te houden.

Je kunt het vrij simpel testen door even met de multimeter op de print de middelste poot door te meten richting massa.
Bij connectie: bingo

RTFM, dan pas vragen...

Ik had het middelste vlak op de print al doorgemeten en deze is inderdaad met een massa verbonden. Dus mogen we concluderen dat dit inderdaad een LC-circuitje is. Zijn er nog veel verschillende waarden in dit soort netwerkjes.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Even de grootte van het oude exemplaar (2,4 mm) vergeleken. Ook de capaciteit welke ik gemeten had ( 16,8 pf)lijkt me het exemplaar van Farnell de 166-9520 het dichtste in de buurt zitten. Ik had nog wat andere spullen nodig dus kan het geheel even besteld worden. Kunnen we morgen "pielen" met die kleine filtertjes.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Dit topic is gesloten