Audiofiele High-End nonsens.

Dit topic is gesloten

je hebt speciaal isolatie materiaal om de kruipruimte te isoleren, zodat het laag beter klinkt in de kamer. gemaakt in de himalaya door blinde monniken op de 1e zondag van het jaar, kost 1180€ de meter. is de kruip hoogte meer als 30cm dan heb je type B isolatie nodig, 1700€ de meter dan :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Ik spoel de draden naar mijn boxen regelmatig door met DC. Omdat AC steeds op en neer loopt, vervuilen en verouderen de electronen. De muziek gaat daar nogal muf van klinken.

Dit doe ik met een accu die een speciaal electrolyte heeft wat voor sprankelend bijna ijl hoog en vloeiend laag zorgt. Het is gemaakt van water uit een Zwitsters bergmeertje.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
evdweele

Overleden

Er zijn veel van die hocuspocusmiddeltjes die uit de VS stammen.
Zou daar nooit eens zo'n leverancier voor oplichting worden aangeklaagd? Met de claimcultuur die in de VS heerst zou je dat wel verwachten.
Of zouden de kopers zich nooit belazerd voelen?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Toch is het knap dat de marketeers kans zien om deze spullen te verkopen aan bepaalde mensen die zich nu bovendien gelukkig voelen met de aangeschafte waren !

benleentje

Golden Member

Krijg je met groene stroom juist niet eerder last van algen groei in je kabels als je verkeerde filters gebruikt?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Er zijn veel van die hocuspocusmiddeltjes die uit de VS stammen. Zou daar nooit eens zo'n leverancier voor oplichting worden aangeklaagd?

Je moet dan met overtuigend bewijs aan kunnen tonen dat het inderdaad niet werkt. Dat zou nog wel eens heel moeilijk kunnen zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Het 'inspelen' schijnt nogal een toverwoord te zijn in dit wereldje.
Deze term komt uit de buizentechniek.
Heb pas de 2 x 6v6 in mijn Fender vervangen,en ja het duurt dan even voor de gitaarversterker weer klinkt zoals hij moet klinken (mean and dirty) Juist het tegenovergestelde van 'High End'
Maar bij deze lijpo's moeten ook bladgoud zekeringen en zelfs netsnoeren 'ingespeeld' worden ;-)
P.S. Een prachtig topic,ik lach me de krampen ;-)
Glaszekering 5x20 MM kost slechts 52,00,maar dan is die wel 'ingespeeld' http://www.peacockaudio.nl/htm/tweaks_zekeringen.htm
of deze:Hi-Fi Tuning Ultimate Silver Diazed DII Cyro (een doodnormale 16 Amp zekering)
Misschien een idee om een TV consumentenprogramma aan te schrijven en zo'n zekering of houten volumeknop door TNO of i.d. op de pijnbank te leggen ? Dat wordt een leuk avondje televisie denk ik. ;-)
Als iemand mij uit kan leggen wat 'inbranden' of 'inspelen'van een netsnoer of zekering is( al of niet verguld )mag hij\zij wmb de Nobelprijs in ontvangst nemen ;-)BARKING MAD !!
Edit\De klankkleur van een glaszekering ?? ;-)
Deze mensen moeten afgevoerd worden in een dwangbuis

De (electrische) gitaarwereld is ook al zo de weg kwijt.
Om effectpedaaltjes te koppelen (30 cm) kopen ze peperduur kabel (50 euri is niet veel...).
Als je kijkt wat er in zo'n effectpedaaltje zit....
Of een welhaast gouden kabel (als je de prijs ziet) van een stratocaster naar de versterker. Iedereen die wel eens een stratocaster heeft open gehad weet dat de kabeltjes naar de eindplug gewoon losse draadjes zijn zonder isolatie. En dat voor single-coil pickups die toch al zo gevoelig zijn voor 'hum'.

Er is goed geld te verdienen in een wereld waarin mensen met teveel geld denken dat als het maar duur is het ook wel goed zal zijn.

Dubbelblind testen! (het is hier al eerder gezegd)
Oftewel: luisteren in plaats van naar het prijskaartje te kijken.

Wat ook schijnt te helpen is mediteren met klankschalen. De resonantie van die schalen verbetert de doorstroming vooral in de hoge tonen. Je moet natuurlijk wel je versterker uit zetten anders werkt het niet.

Ook een probaat middel is wijwater of water uit Lourdes. Alles wordt veel zuiverder.

Maar vergeet niet dat je kamer ook wel een opknapbeurt kan gebruiken. Kashmir vloerbedekking is natuurlijk ideaal.

@Hubie: dat van die buizen klopt wel, heb ik ook meegemaakt. Maar wel gewoon kabel gebruikt en stroom van de dichtsbijzijnde centrale die niet stookt met edelkool.

Just find out what you like and let it kill you
Hubie

Special Member

@hadv: Dat van die snoertjes herken ik niet hoor.
Heb pas nog een prima snoer gekocht,6 meter,prima kwaliteit voor 20 Euro.
Snoeren van vroeger was bagger,vooral die gekrulde snoeren met aan de ene kant zo'n haakse 6,3 MM jack.

evdweele

Overleden

Op 30 december 2015 01:06:45 schreef Hubie:
Het 'inspelen' schijnt nogal een toverwoord te zijn. Deze term komt uit de buizentechniek.
Heb pas de 2 x 6v6 in mijn Fender vervangen,en ja het duurt dan even voor de gitaarversterker weer klinkt zoals hij moet klinken

Dat "inspelen" van buizen was 50 jaar geleden al gebruikelijk in VHF zenders en ontvangers. Daar noemden we het alleen "inbranden".
De eerste 50 tot 100 uur veranderen de buiseigenschappen zodanig dat de afstemkringen moesten worden nageregeld.
Daarna verandert een buis nauwelijks meer totdat hij uitgeput is.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
EricP

mét CE

En dat heeft ook nut...
Maar goed... hier in de kennissenkring loopt ook een audiofiel rond. Gelukkig is die nog wel reëel en komt eens vragen voor vergulde tulp plugjes nou echt wat toevoegen. En snapt nu ook dat schoon blik het bij dergelijke impedanties ongeveer net zo goed doet.
En dat 'verzilverde interlinks' naar z'n speakers niet beter zijn dan (evt. een maatje dikker) in koper.

fred101

Golden Member

Ik heb een gitaarsnoer van 29 euro, dat was de beste die ze hadden en dat heeft weinig met geluid te maken en alles met heel blijven. Toen ik in de 80's begon met gitaar spelen moest ik ongeveer maandelijks mijn kabel inkorten en bij een optreden had ik er voor de zekerheid een paar extra bij me. Mijn effecten koppelde ik met "massieve" pluggen. Daar zat geen kabel tussen. Dat was ideaal, zo bleven de effecten ook beter op hun plaats.

Dat effecten deel is trouwens wel doorgeslagen in de gitaarwereld. Om de een of andere reden is germanium daar hot.

Mijn ibanez tubescreamer was kapot. Bleek de opamp te zijn. Dat ding wat er inzat was blijkbaar heilig verklaard maar met de datasheet erbij vond ik een TL08X (ik weet niet meer of het een dual of single was) wel geschikt. En nu kan ik hoogdravende verhalen gaan bedenken over de boven natuurlijke eigenschappen van het opampje maar om eerlijk te zijn. Ik heb geen flauw idee of hij nu anders klinkt. Het werkt en klinkt goed maar dat deed hij daarvoor ook.

Ik heb bij mijn Fender Twin reverb en Champ heiligschennis gepleegd. Ik heb er alle carbon composiet ellende uit gehaald (waren allemaal zwaar verlopen) en er gewone koolfilm voor terug gezet. Daarna klonk de versterker beter maar dat heeft te maken met de juiste waarde niet met het soort weerstand.

Wat wel bizar is, je kan gitaren kopen die vreselijk veel duurder zijn omdat het exacte copieen zijn van een gitaar van een bekende gitarist. En dat is dan incl alle beschadigingen. Je betaald dan het dubbele voor een gitaar met deuken en afgebladderde lak.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
evdweele

Overleden

Op 30 december 2015 00:56:30 schreef Arco:
[...] Je moet dan met overtuigend bewijs aan kunnen tonen dat het inderdaad niet werkt. Dat zou nog wel eens heel moeilijk kunnen zijn...

Het omgekeerde is natuurlijk ook waar :-)
Maar dat schijnt altijd wel te mogen. Kijk naar de verbruikscijfers van "zuinige" auto's of de idiote A+++ aanduidingen op huishoudelijke apparatuur.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Zo ben ik een keer bij een reparatie magneetjes op de DAC's tegen gekomen van een CD speler.
Die waren er door de eigenaar opgeplakt om de bits in één richting te polariseren.....

Wel speciale magneetjes, speciaal handmatig geslepen en met een geheim uniek analoog proces gemagnetiseerd.

Kosten; €500,- per stuk.

Juist ja...
En ik maar denken dat met de soldeerbout hobbyen bijzonder was ;)

RTFM, dan pas vragen...

Op 30 december 2015 01:06:45 schreef Hubie:
Glaszekering 5x20 MM kost slechts 52,00,maar dan is die wel 'ingespeeld' http://www.peacockaudio.nl/htm/tweaks_zekeringen.htm
of deze:Hi-Fi Tuning Ultimate Silver Diazed DII Cyro (een doodnormale 16 Amp zekering)

Ze spreken zichzelf ook nog eens tegen.

Bron: peacockaudio.nl
Standaard zekeringen zijn opgebouwd uit een glazen buisje, met twee nikkelen kapjes, veel zekeringen bevatten een gespiraliseerde smeltdraad, die een hoge weerstand en inductiviteit met zich meebrengt.

Zou wat zijn, als je zekering werkelijk zo'n hoge weerstand zou hebben als gesuggereerd wordt. Bovendien, daar is het werkingsprincipe op gebaseerd (ik zou hun zekeringen weleens na willen meten, om te zien of de weerstand wezenlijk verschilt...)

Maar los daarvan, zeggen ze dus: een kleine inductie in je netstroom-pad is slecht. Klik je een pagina verder, dan bieden ze stekkerblokken met ingebouwd passief filter aan. Ga mij vertellen dat daar geen serie-inductie in zit?

If you want to succeed, double your failure rate.
Hubie

Special Member

@fred101: Opamp in de Tubescreamer = JRC 4558,heb er hier nog dacht ik nog 2 liggen.Ook weer zo'n broodje aap.Gewoon een doodnormale opamp.Niets bijzonders aan.Maar schijnt'zeer'bijzonder te zijn. gelul natuurlijk.

Tidak Ada

Golden Member

Op 30 december 2015 01:08:27 schreef hadv:
[....]

@Hubie: dat van die buizen klopt wel, heb ik ook meegemaakt. Maar wel gewoon kabel gebruikt en stroom van de dichtsbijzijnde centrale die niet stookt met edelkool.

Zou het niet meer om het inspelen van de luisteraar gaan, tot die gewend is aan de gewijzigde vervorming van die nieuwe buis.
Apenkool stookt veel beter... >:) :D :P

@Jochem:
Snap je dan niet dat het gaat om de plááts van die zelfinductie? Ín de zekering zit hij natuurlijk verkeerd ;) :D

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Da's de truuk: Alles wat er niet in zit aanprijzen als dat het rete gaaf is dat het er niet in zit en alles wat ook in de goedkoopste 2 cent spullen moet zitten omdat het ding daar nu eenmaal op gebaseerd is: benoemen en de hemel in prijzen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

zullen we het eens gaan hebben over de hype van warm klinkende buizenversterkers ??? :)

Op 30 december 2015 10:39:42 schreef aR-Gee:
zullen we het eens gaan hebben over de hype van warm klinkende buizenversterkers ??? :)

Ook weer eentje uit de praktijk;

Een klant van ons maakte zelf high end buizenversterkers.
Te duur en 'unieke kwaliteit en klank'. Je kent ze wel....
Ik mocht er wel een keertje eentje thuis testen. Niet op de zaak want dan zou ik er aan gaan meten.

Niet wetende dat ik thuis ook zo'n mooie audio meetset heb staan :) .

Unieke klank... ja harmonischen en overspraak.... ;)

RTFM, dan pas vragen...

Op 30 december 2015 09:34:59 schreef Jochem:
Klik je een pagina verder, dan bieden ze stekkerblokken met ingebouwd passief filter aan. Ga mij vertellen dat daar geen serie-inductie in zit?

Natuurlijk niet. Daar zit een lapje van een panty in. 7000 denier, dat filtert het beste.

Ach ja, muziek is emotie en electronica is nogal rationeel. Dat zijn twee verschillende stromingen die mooi samenkomen in de high end audio. Als electronicus heb ik me echter ook wel 's verbaast over installaties die op papier (metingen) slecht scoorden, maar die toch echt goed klonken. En andersom. Definieer "goed klinken"....juist ja. En schuw het expiriment vooral niet, da's wel leuk om te doen hoor.
Neemt niet weg dat er veel voodoo meuk en veel te dure zooi wordt verkocht.:)

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Ik heb kabel met koperen kern naar de luidsprekers.
De test van de kabels met ebbehouten kern viel toch tegen hoor..
Moet ik dan de uiteinden van de ebbehouten kabel verzilveren, of is goud beter?
TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Op 30 december 2015 10:47:59 schreef wielklem:
Unieke klank... ja harmonischen en overspraak.... ;)

Maar da toch het belangrijkste: hoe klonk ie? Of ben je dat vergeten? :7

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 30 december 2015 09:41:29 schreef Hubie:
@fred101: Opamp in de Tubescreamer = JRC 4558,heb er hier nog dacht ik nog 2 liggen.Ook weer zo'n broodje aap.Gewoon een doodnormale opamp.Niets bijzonders aan.Maar schijnt'zeer'bijzonder te zijn. gelul natuurlijk.

20 euro voor 6 meter vind ik niet overdreven.
Ten aanzien van de TS gaan er allemaal wilde verhalen de rondte. Jaren geleden vond ik een discussie op internet waar de mensen er heerlijk op los fantaseerden over wat nou de beste was en waarom. Plus een grondige analyse van de verschillen tussen de verschillende typen TS. Dat van die JRC4558 is ook zo'n mooi verhaal. De huidige chipmachines zouden zo anders zijn dan die van toen dat je toch echt NOS op de kop dient te tikken voor het unieke geluid. Ombouw setjes te koop voor 75 euro, gegarandeerd NOS.

@fred: dat van die fabrieksmatig afgeragde gitaren voor veel te hogen prijzen kan ik ook hartelijk om lachen. Er zijn overigens ook bedrijfjes die dat voor je doen.

Just find out what you like and let it kill you

Dit topic is gesloten