Audiofiele High-End nonsens.

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Zo heeft men het ook over 'audio-grade copper' (wat dat ook moge zijn)
Een goed duur netsnoer mag natuurlijk ook niet ontbreken, is onmisbaar voor optimaal geluid...
Deze zijn "met de hand gepolijst, verzilverd, daarna verguld, en cryogeen behandeld en gedemagnetiseerd om een maximale geleiding en hardheid te verkrijgen":
http://www.kempelektroniks.nl/en/247/kemp-elektroniks/products/accesso…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke

Golden Member

Op 30 december 2015 11:38:30 schreef TonHek:
Ik heb kabel met koperen kern naar de luidsprekers.
De test van de kabels met ebbehouten kern viel toch tegen hoor..
Moet ik dan de uiteinden van de ebbehouten kabel verzilveren, of is goud beter?
TonHek

Welk metaal je gebruikt doet er niet toe, als je het maar over de hele lengte van de kabel doet en voldoende dik... Een te dunne laag verslechtert de klank enorm. Trouwens, het hout kun je weglaten, dat geeft maar een rigide klankbeeld... Fijnaderig koper geeft een veel soepeler dynamiek.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Wat Vinden jullie dan van die mooie HIFI ethernet kabels :
waarbij de bits&bytes Crystal clear door de kabel komen!!
https://www.audiovisualonline.co.uk/product/8041/audioquest-diamond-rj…

Sine

Moderator

Ja... Lachen met die high-end idioten

Maar eigenlijk is het gewoon pure oplichting. Zorg voor een "onpartijdige" review van je product in een highend blad (het liefst niet vergeleken met een conculega) En je kunt weer een massa figuren een poot uitdraaien.

Nog makkelijker wordt het als je de reviews als verkopende winkel gewoon zelf gaat doen (zie het ethernet voorbeeld van een topic van een tijdje terug) dan kun je niet anders dan lovende resultaten krijgen.

Hewlett

Honourable Member

Nog zo'n pareltje, de CD demagnetiseer machines :+
Leesvoer "Demagnetiseren is geen onzin" : http://www.qualityhifi.nl/Reviews_tests_hifi_accessoires/Review_Demagn… Redelijk goedkoop voor slechts €199-, dus eigenlijk kan dat niet voor dat geld...

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Thevel

Golden Member

Op 30 december 2015 09:08:20 schreef wielklem:
Zo ben ik een keer bij een reparatie magneetjes op de DAC's tegen gekomen van een CD speler.
Die waren er door de eigenaar opgeplakt om de bits in één richting te polariseren.....

Wel speciale magneetjes, speciaal handmatig geslepen en met een geheim uniek analoog proces gemagnetiseerd.

Kosten; €500,- per stuk.
;)

Maar die magneetjes waren misschien wel van samengeperste aarde uit Zaïre gemaakt en verkocht door Bruno Santanera. :)

joopv

Golden Member

Op 30 december 2015 11:22:15 schreef 12V HiFi:
Ach ja, muziek is emotie en electronica is nogal rationeel. Dat zijn twee verschillende stromingen die mooi samenkomen in de high end audio. Als electronicus heb ik me echter ook wel 's verbaast over installaties die op papier (metingen) slecht scoorden, maar die toch echt goed klonken. En andersom. Definieer "goed klinken"....juist ja. En schuw het expiriment vooral niet, da's wel leuk om te doen hoor.
Neemt niet weg dat er veel voodoo meuk en veel te dure zooi wordt verkocht.:)

Vergeet niet dat (in de geneeskunde) placebo middelen in veel situaties daadwerkelijk werken. Daar zijn meerdere wetenschappelijke onderzoeken naar geweest.

Placebo kan in andere situaties ook goed werken. Als een mahoniehouten volumeregelaar iemand een betere geluids ervaring geeft, wie zijn wij dan om daar iets van te zeggen? Het is niet mijn of jouw geld toch, wat daaraan besteed/verspild wordt?

Er zijn op dit forum ook mensen die een ongelooflijke effort steken om een kristaloscillator superstabiel te krijgen (in plaats van 'm domweg met een 20 euro gps module te locken), of een foto plaatsen van een voltmeter aanwijzing in plaats van de 10 getalletjes over te typen.

Ratio vs emotie. We zijn er zelf net zo goed schuldig aan.

Op 30 december 2015 12:08:54 schreef Esoterist:
Wat Vinden jullie dan van die mooie HIFI ethernet kabels :
waarbij de bits&bytes Crystal clear door de kabel komen!!
https://www.audiovisualonline.co.uk/product/8041/audioquest-diamond-rj…

Whaaa.. Een Ethernetkabeltje van bijna 7000 Pond.
Wat moet een moderne Audiofiele WiFi kabel dan wel niet kosten?
TonHek

[Edit] Misschien een gat in de markt: Speciale audio Wifi antenne voor de router zodat er optimale klankkleur ontstaat. Met natuurlijk ebbehouten elementen.

[Bericht gewijzigd door TonHek op woensdag 30 december 2015 12:25:08 (15%)

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Op 30 december 2015 11:46:28 schreef flipflop:
[...]
Maar da toch het belangrijkste: hoe klonk ie? Of ben je dat vergeten? :7

Zeker niet vergeten.
De klank was opzich prima voor rock oid. Zolang je er maar geen piano klanken op liet horen.

RTFM, dan pas vragen...
Arco

Special Member

Vergeet niet dat (in de geneeskunde) placebo middelen in veel situaties daadwerkelijk werken. Daar zijn meerdere wetenschappelijke onderzoeken naar geweest.

Dat is niet te vergelijken, want in die gevallen werkt het echt en aantoonbaar.
Dat een vergulde netsteker het geluid verbetert kan niemand aantonen, omdat het niet zo is...
Maar je hebt gelijk, mensen moeten zelf weten of ze zich willen laten oplichten. (als je 7000 pond voor een ethernetkabel uitgeeft heb je toch geld teveel...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 december 2015 08:40:30 schreef evdweele:
[...]Het omgekeerde is natuurlijk ook waar :-)
Maar dat schijnt altijd wel te mogen. Kijk naar de verbruikscijfers van "zuinige" auto's of de idiote A+++ aanduidingen op huishoudelijke apparatuur.

Het verbruik blijft maar dalen. Het komt nog eens zover dat als je de wasmachine inschakelt dat hij energie wint uit je vuile was en gaat terugleveren aan het net. :-)

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)
marcob

Golden Member

Zoals genoemd in het ander topic, de Quantum Chip. Het is overal goed voor, enkel een sticker plakken. In de recensies staat zelfs dat je auto meer PK krijgt :-)

http://www.kempelektroniks.nl/nl/658/kempelektroniks/producten/accesso…

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Even een vraag: zouden de hf signalen uit mijn HF set ook mooier gaan klinken als ik de soepele VD draad van mijn kippenladder vervang voor Ultra Pure High Grade OFC kabel en ben ik dan ook gelijk van die plc pulsen af ;-)
?

Op 30 december 2015 12:20:53 schreef joopv:
[...]
Vergeet niet dat (in de geneeskunde) placebo middelen in veel situaties daadwerkelijk werken. Daar zijn meerdere wetenschappelijke onderzoeken naar geweest.

Placebo kan in andere situaties ook goed werken. Als een mahoniehouten volumeregelaar iemand een betere geluids ervaring geeft, wie zijn wij dan om daar iets van te zeggen? Het is niet mijn of jouw geld toch, wat daaraan besteed/verspild wordt?

Er zijn op dit forum ook mensen die een ongelooflijke effort steken om een kristaloscillator superstabiel te krijgen (in plaats van 'm domweg met een 20 euro gps module te locken), of een foto plaatsen van een voltmeter aanwijzing in plaats van de 10 getalletjes over te typen.

Ratio vs emotie. We zijn er zelf net zo goed schuldig aan.

Precies hoe ik er over denk, ik gun een ieder z'n hobby. Als je r bij voorbaat niet in "gelooft" kan het zelfs nog prima werken. Hersenen zijn wat dat betreft lekker onbetrouwbaar. Als je je daar maar bewust van bent ;)

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 30 december 2015 12:53:59 schreef marcob:
Zoals genoemd in het ander topic, de Quantum Chip. Het is overal goed voor, enkel een sticker plakken. In de recensies staat zelfs dat je auto meer PK krijgt :-)

http://www.kempelektroniks.nl/nl/658/kempelektroniks/producten/accesso…

Er is een review gedaan van die Quantum sticker op een zekering, :
//quote
Vervolgens heb ik de externe en interne zekeringen van het MIT Z-Center van fuse chips voorzien. De MIT voorziet deze set van gefilterde stroom op basis van twee scheidingstrafo’s en vele passieve trillingskringen die hoogfrequente stoorsignalen absorberen, maar dit even terzijde. Het effect van de fuse chips was ronduit spectaculair: ik registreerde een duidelijk krachtiger sound, een veel schonere weergave van het laag en ook wat minder scherpte. Een fraaie stap in de goede richting
//unquote
aldus http://www.qualityhifi.nl/Reviews_tests_hifi_accessoires/Review_Test_W…

Ja, het gaat over het plakken van een Quantum sticker op je zekering.... bizar gewoon.
Zijn er ook stickers voor de roverheid.. worden ze ook efficient.

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
fred101

Golden Member

Op 30 december 2015 12:59:41 schreef Esoterist:
Even een vraag: zouden de hf signalen uit mijn HF set ook mooier gaan klinken als ik de soepele VD draad van mijn kippenladder vervang voor Ultra Pure High Grade OFC kabel en ben ik dan ook gelijk van die plc pulsen af ;-)
?

Ja maar alleen als je aan het uiteinde er geen knoop in legt. Maar dat lijkt me logisch want dan kunnen de electronen er niet uit.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Op 30 december 2015 12:20:53 schreef joopv:
[...]
Er zijn op dit forum ook mensen die een ongelooflijke effort steken om een kristaloscillator superstabiel te krijgen (in plaats van 'm domweg met een 20 euro gps module te locken), of een foto plaatsen van een voltmeter aanwijzing in plaats van de 10 getalletjes over te typen.

Ratio vs emotie. We zijn er zelf net zo goed schuldig aan.

Dat gaat niet om de performance, maar puur om de sportieve uitdaging.
Ik kan per slot van rekening van hier met de auto naar Breda gaan, maar kan dat ook op de racefiets, of zelfs hardlopend. Het een is sportiever dan het ander maar kost meer effort...

@Fred:
Als je nu een dubbele 8-knoop in een set luidsprekerkabels legt, komt er dan een geïnverteerd stereobeeld uit de boxen? ;)

Ik zit nog te wachten tot er iemand op het idee komt om supergeleidende luidsprekerkabels te construeren en natuurlijk ook netsnoeren...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

Op 30 december 2015 12:53:59 schreef marcob:
Zoals genoemd in het ander topic, de Quantum Chip. Het is overal goed voor, enkel een sticker plakken. In de recensies staat zelfs dat je auto meer PK krijgt :-)

http://www.kempelektroniks.nl/nl/658/kempelektroniks/producten/accesso…

Ongelooflijk dat er mensen zijn die daar in geloven.
Vroeger had je kwakzalvers, ze verkochten zogenaamde wonderdrankjes en pillen die de meest enge ziekten genazen.
Dit lijkt er ook veel op......

Om even realistisch te blijven op High End gebied : naar mijn mening is de zwakste schakel op audiogebied toch wel de luidspreker. Heeft ooit iemand de verschillen gehoord tussen de diverse speakers die staan opgesteld in een fatsoenlijke audiozaak?

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat die verschillen gigantisch zijn ! De electronica om een geluidssignaal hoorbaar te maken (cd + redelijke versterker) zijn veel verder ontwikkelt dan de betere speakers hoorbaar kunnen maken. En dan hebben we het nog niet eens over de enorme invloed van de luisterruimte gehad....

Het probleem van deze discussies is dat niet iedereen even getraind is om kleine verschillen in klank te horen...

Net zoals ik in een rallywagen niet het verschil zou merken tussen twee verschillende merken banden, zijn er talloze mensen die de (berekenbare, meetbare) verschillen tussen bijvoorbeeld twee versterkers niet horen.

Maargoed. Als je een groep high-enders verzamelt die naar eigen zeggen de verschillen kunnen horen tussen een versterker met een speciale kabel, en dezelfde versterker zonder, zou je toch zeggen dat het mogelijk moet zijn om dat aan te tonen in een blinde test :)

Maar dat gebeurt nooit... Ik heb wel een 'ingang' bij een groep audiofielen, dus als iemand een objectieve opzichter wil zijn en de verschillen wil bevestigen indien ze daadwerkelijk bestaan, laat maar weten.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 30 december 2015 14:19:01 (13%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik weet ook nog wel een paar van die onzinverhalen te herinneren. Ik had eens een CD speler in reparatie en ik moest er heel voorzichtig mee omgaan, want de kap en de bodem waren voorzien van speciale acoustische klei, want het ding gaf hierdoor een veel beter geluid. Dan was er nog een folder voor audiokabel, speciaal geflambeerde kabel voor optimale kwaliteit. Er stond een beschrijving bij hoe dit proces werd uitgevoerd en dat duurde voor iedere kabel ongeveer 8 uur, vandaar de prijs! Ik heb eens een artikeltje gelezen in een vakblad van een versterker die heel erg duur was en door deskundigen is getest, de uitkomst, prima apparaat waarvan de kwaliteit wel meetbaar was, maar niet hoorbaar in relatie tot een goedkoper apparaat.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
evdweele

Overleden

Op 30 december 2015 13:47:40 schreef aR-Gee:
Heeft ooit iemand de verschillen gehoord tussen de diverse speakers die staan opgesteld in een fatsoenlijke audiozaak?

Ja, ik.
In 1975 kocht ik mijn eerste stereoradio, een heel redelijke ontvanger van Saba.
Er werden een paar boxen bijgeleverd, ook van Saba, die me na een paar weken al irriteerden.
Ik ging naar een elektronicazaak die ook een demonstratieruimte had. Er stonden een stuk of 15 verschillende luidsprekers opgesteld die met een druktoets konden worden ingeschakeld op een van de vele versterkers.
Ik ging af op beoordelingen in verschillende elektronicatijdschriften waar Wharfedale als een behoorlijke luidspreker uit de bus kwam.
Na het beluisteren van een stuk of 6 luidsprekers die in mijn beperkte budget pasten viel de Wharfedale direct af, het klonk voor geen meter.
Ik koos toen voor luidsprekerboxen van Sansui, die vond ik het best klinken.
En die Sansui speakers staan er nog altijd.
Laatst eens gecontroleerd of de conussen nog goed waren. Er is niet aan te zien dat ze al 40 jaar oud zijn.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

zeker nog rubber conusranden? die gaan wel erg lang mee. de foam randen die in de 80's kwamen kunnen jaren goed blijven, maar ineens is het over ermee. heb er ooit een filmpje van gemaakt, hoe die bij een fb850 na een stukje muziek op enig volume in stukjes eraf vielen..

mijn boxen zijn ook een 40 jaar oud, en nog allen hebben ze hele randen. heb er nog 1 reserve liggen van een speaker die echt onredbaar was.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Misschien hangt het er ook van af wat voor muziek en met welke geluidssterkte je afluistert.
Er worden veel speakers gemold door dat er te veel laag in gestopt wordt met een te hoog volume.
Ik had jááren geleden een stel KEF Cresta's. Voortreffelijke speakers, maar die werden op feestjes steevast gemold doordat er vriendjes ongeoorloofd aan de volume en toonregeling draaiden (dader altijd op het kerkhof).
Ik heb toen uiteindelijk een verzwakker netwerkje en een begrenzing in het laag gemaakt. Probleem opgelost, maar vriendjes teleurgesteld over mijn installatie. Soi, ik bespaarde me heel wat geld >:)
Die KEF Cresta (versie-1) was een van de beste speakers in dat formaat, die er ooit gemaakt zijn. Spijt als haren op mijn hoofd dat ik die ooit verkocht heb. Ze zouden nu mooi mijn hobbyhok opsieren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten