blaupunkt sultan type 2620 geen ontvangst

ik heb enkel op de EL84 gemeten omdat ik daar makkelijk bij kan en die waardes zaten echt heel kort bij die van de fluke, ik heb de perel hier nog wel even gehouden moest het nodig zijn.mijn analoge geeft geen teken van leven meer na jaren stof happen anders had ik die ook nog kunnen nemen, mijn oude hapé dmm vertrouw ik niet geeft 6.1v tussen pin 4&5 maar ik zeg het die geeft op een nieuwe aa accu maar 1.2v aan.

in bijlage als het goed is wat foto's, print is vrij vuil maar durf ze niet goed proper maken daar ik niet weet met wat en hoe veilig dat wel is.

ik maak er niets uit om elke elco te gaan vervangen maar ik heb niet de kennis om te weten van welke ik moet afblijven wil ik niet opnieuw de frequentie moeten regelen (en ook wel een beetje waarom vervangen als het goed kan zijn)

zijn die gelijkrichters nog te vinden? edit: dit zou hem moeten zijn http://classic-tubeshop-kunisch.de/B250C100-Siemens

foto van een condensator die er af komt

Ik zie al direct een weerstand die verbrand is, rechtsonder op de foto. Ik kan niet zien welk nummer er bij staat.
Er moet dus achter die weerstand iets zijn dat te veel stroom trekt of kortsluiting veroorzaakt, want een weerstand verbrandt niet vanzelf.

De condensatoren met die papieren wikkels met ERO erop zijn zonder uitzondering kapot.
En de ervaringen met de aluminiumkleurige condensatoren zijn ook slecht.

De kortsluiting moet natuurlijk eerst worden opgespoord.
Dan die weerstand en al die condensatoren vervangen, dan is de gelijkrichter misschien niet nodig.
Als de lekkende condensatoren zijn vervangen zal ook de opgenomen stroom lager zijn en zal de spanning hoger uitvallen.

Een goed adres voor condensatoren die bruikbaar zijn in die oude radio is Jukebox Revival.

Moderne gelijkrichters zien er zo uit en kosten niet meer dan 1 euro.

die zwarte is W750 heeft het idd warm gehad door een defecte EL84, EL84 is toen vernieuwd en c779 (heeft kort 35v gekregen) w750 meet echter goed nog daarmee heb ik em maar laten zitten maar kom je hebt gelijk, kost niets en het toont beter!

ik rij morgen om condensators, of bestel er wat online. die ero is dat ook een elco ? heeft 3 aansluitingen en ik ken het niet, nog nooit gezien en pruts toch al een aardige tijd aan beeldbuisspul ed :-)

tips hoe of beter met wat ik de print kan zuiver maken zonder schade te maken ?

kast zelf ziet er nog netjes uit, zou het zonde vinden om hem te slopen.

Die ERO is een 'gewone' condensator. De derde draad is een afscherming, daar werden ze helaas niet beter door... (kan een gewone zonder afscherming in)
Kwastje met alcohol gaat goed voor schoonmaken. Kwast na iedere veegbeurt schoonvegen op een doek, zodat het vuil eraf is, en in verse alcohol dopen.
(IPA, geen Johnny Walker... :) )

Buizen gaan niet zo heel vaak stuk. Dat de EL84 te veel stroom heeft getrokken komt waarschijnlijk veel eerder door een (stroom)lekkende koppelcondensator C773 of door de tegenkoppelcondensator C774.
Normaal is het stuurrooster, punt 2 van de EL84, negatief ten opzichte van de kathode, punt 3.
Als 1 van de 2 genoemde condensatoren lekt komt een positieve spanning op het rooster en gaat de buis héél veel stroom trekken. En dan verbrandt dus ook weerstand W750.

De print eerst afborstelen met een stevige verfkwast en het losse stof gelijkertijd wegzuigen met de stofzuiger.
Oppassen dat je niets verbuigt of beschadigt.

Als de boel plakkerig of vettig is kan je het afwassen met isopropanol alcohol (IPA).
IPA is te koop in spuitbusjes, maar dat vind ik veel te duur. Ik heb daarvoor een fles van een liter gekocht voor een paar euro.

Slopen van de radio zou inderdaad jammer zijn. Dat er veel werk zit aan het opknappen van zo'n radio is niet vreemd. Hij heeft zijn uiterste houdbaarheidsdatum met ongeveer 50 jaar overschreden ;-)

Edit:
In het schema staan de condensatoren als "10T" en dergelijke aangeduid.
De "T" is van Tausend. 10T is daarmee 10.000 picoFarad of 10 nanoFarad of 0.01 microFarad (µF).
Ook de waarden van de condensatoren zijn tegenwoordig (de laatste 50 jaar) anders.
De waarde 5 zal je niet meer tegenkomen, dat is nu 4,7 (zie de E6-reeks https://nl.wikipedia.org/wiki/E-reeks)

[Bericht gewijzigd door evdweele op (16%)]

ik vermoed dat dit een goede vervanger is voor de 0.050µf ?
https://www.jukebox-revival.eu/staging/condensator-50-nf.html

en voor de ero https://www.jukebox-revival.eu/staging/capacitors/hi-end-mkp-audio-con…

knappe site trouwens, weet ik gelijk waar ik voor de seeburg om onderdelen kan gaan :-)

Waar zat die ERO ook weer in de schakeling? Heb even zo snel het overzicht niet, maar er kunnen in je radio 1 of 2 condensatoren zitten waar 630V MKP alsnog aan de krappe kant is.

Die condensator van 0.050µF is bijna 3 maal zo duur als https://www.jukebox-revival.eu/staging/capacitors/polyester-film-capac….
Ze hebben beide een tolerantie van +/- 10%. De eerste kan dus variëren tussen 45 tot 55 nF en de tweede tussen 42.3 en 51.7 nF.
Het maakt ook heel weinig tot niets uit of zo'n condensator een klein beetje afwijkt. Kies er een uit die jou het beste lijkt :-)

Ook die condensator van 22 nF hoeft niet zo duur te zijn.

@maartenbakker: Die ERO condensator zit tussen het stuurrooster van de EABC80 en de volumeregelaar.
De gelijkspanning die er overheen staat is de negatieve roosterspanning van de triode. En die negatieve roosterspanning zou nu wel eens te laag kunnen zijn omdat de roosterlekweerstand 10MΩ is. Waardoor de E(A)(B)C80 te veel stroom trekt en zo de anodespanning in elkaar doet stuiken.

[Bericht gewijzigd door evdweele op (13%)]

Dan is die daar prima op zijn plaats.

bestelling geplaatst bij jukebox revival, van zodra ik alles heb ontvangen hoor je de vorderingen !

grts Mark

update:
condensators, die zwarte weerstand en alle elco's vervangen, helaas nog geen ontvangst, op elke band blijft het stil, wel veel minder gebrom en ruis das dan wel weer positief.
oog reageert helemaal niet, metingen op de lampen bezorg ik nog, daar had ik nu de tijd niet meer voor.
grts Mark

Hoor je wat in de luidspreker als de stuurroosters (pin2) van buis 701 en 702 (ECH81-EF89) wordt aangeraakt met bijv. een schroevendraaier?

Is snel op buis 705 gemeten, door tijdsgebrek de ovorige niet gemeten.
Pin 2 geeft brom
pin 3: 6.3v
tussen pin 4&5: 6.7v (al iets gezakt dus)
pin 7: 230v
pin 9: 218v

Allen gemeten op am!

even wat meer tijd gehad, pin 9 van de eabc80 krijgt geen spanning !
verder zit er al wel verbetering in.
ech81: 1=82v 6=220v 8=67v
ef89: pin 7=215v

verder op de eabc80 op de 9 dus 0v ??? zal wel ergens een condensator of iets los zijn met er aan te werken, enkel nog uitzoeken wat. dan op pin 6=5.5v en op pin 8 waardes die schommelen (sterk) tussen de 2v en de 4v

alle spanning dc tussen punt x en chassis op AM gemeten

Meet eens of je nog spanning hebt op condensator C 772.
Als je daar nog spanning hebt controleer dan even of je na weerstand w742 ook nog spanning hebt.
Heb je geen spanning meer op de condensator is waarschijnlijk w743 stuk maar controleer dan even of de condensator geen sluiting heeft.

dan op pin 6=5.5v en op pin 8 waardes die schommelen (sterk) tussen de 2v en de 4v

Het lijkt erop dat de radio werkt (al hoor je niets).
Pen 6 is de AM-detector. Hoe sterker het ontvangen signaal hoe hoger de spanning.
Pen 8 is het stuurrooster. Wat je daar meet is het audiosignaal.

Even de spanning meten op de punten 1, 2, 3 en 4. Waar de spanning verdwenen is zit de schuldige.

Ja had hem ook gevonden w739 heeft besloten om op pensioen te gaan.morgen gaat er een nieuwe 5K in en dan hopen dat hij werkt !

Die 6,3v wissel moet ook nog wat dalen, als die 6.7V volt blijft na een nieuwe 5k weerstand bestel ik een andere brug.

De 6,7V gloeispanning kan je niet veranderen. Alleen door een transformator vóór de ingebouwde trafo te zetten die de spanning lager maakt.
Maar dat loont eigenlijk niet de moeite met een afwijking van +6%.

De gelijkrichter zorgt uitsluitend voor de hoogspanning. Als de hoogspanning zoveel te laag is dat de radio daardoor niet meer functioneert, of de gelijkrichter wordt te warm, pas dan is het noodzakelijk om de gelijkrichter te vervangen.

Das duidelijk evdweele, dan blijft het zoals het is :-).
Hopen dat die weerstand het laatste is.

hij speelt enkel nog heel veel gekraak (in golven soms fel soms haast niet zonder dat je aan volume draait)
kan dit aan de lampen liggen of toch aan de volumeknop of nog een ander probleem ?

De potentiometer van de volumeregelaar kan versleten zijn of vuil.
Een andere oorzaak van kraken is vervuilde schakelcontacten van het schakelaarblok.

Tijdelijk kan het helpen door met de druktoetsen "piano te spelen", één voor één de toetsen vele keren achterelkaar indrukken.
Met de volumeregelaar is zo'n zelfde trucje uit te halen. Een touwtje een paar keer om de knop of de as wikkelen en de uiteinden om en om naar je toe trekken.
Door de beweging wordt aanwezig vuil opzij geschoven.
De radio hoeft hierbij niet aan te staan.

Een definitievere oplossing voor de schakelcontacten is om deze schoon te maken met alcohol (geen jenever maar IPA ;-) )
Voor de potentiometer geldt hetzelfde alleen kan daar niet ongestraft alcohol in worden gespoten, de as moet zijn smering behouden.
Uit elkaar halen van de potentiometer is de beste methode, alleen gaat dat niet in alle gevallen. De koolbaan en de loper kunnen dan met IPA worden schoongemaakt.
Als de koolbaan van de potmeter is versleten helpt schoonmaken uiteraard ook niet. Het verplaatsen van de loper, zodat deze een andere baan volgt, lukt soms.
Of vervangen, maar het valt voor een onderdeel van 50 jaar oud niet mee om een passende vervanger te vinden.