Audio High-End Technieken

mel

Golden Member

nog even de verschillende karakteristieken van de BRT en bv de NOS, je hoort het verschil wel degelijk bij de presentators.
en ik kan me niet voorstellen dat dit door compressie komt....
op welke deemfasis zijn de europese tuners eigenlijk ingesteld?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Ik zat vanmiddag nog even te snuffelen in oude Radio Bulletins.
In het oktobernummer van 1961 staat een artikel over het zelfbouwen van een Karlson speaker.( een gigantisch groot ding btw)
Is er iemand op CO (waarschijnlijk al grijs en kaal) die zo'n box gebouwd heeft.?
Is dit inmiddels achterhaalde techniek of kan het de tand des tijds doorstaan ?

RAAF12

Golden Member

@mel

De de-emphasis is 50µS zie https://en.wikipedia.org/wiki/FM_broadcasting. Boven de 15kHz zit er geen audio meer, de stereo piloottoon zit op 19kHz.

Tidak Ada

Golden Member

Buiten het credo van Peter Walker ga ik daaron uit van het fenomeen "luistermoeheid" Hoe sneller je daar last van krijgt hoe lager scoort de installatie (of het component daarvan).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

karakteristieken van de BRT en bv de NOS, je hoort het verschil wel degelijk bij de presentators

Daar speelt waarschijnlijk ook de akoestiek van de studio en de instellingen die de geluidstechnicus hanteert een rol.
En mogelijk ook nog het type microfoon dat wordt gebruikt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Even voor de goede orde: een ExtremA bouw je niet voor een paar tientjes, reken op circa 500-euro per kanaal incl. trafo's, koellichamen, een nette kast met dito aansluitmateriaal. En dan uiteraard via de reguliere vakhandel, dus originele onderdelen, geen namaak of halfwas via eBay oid.

Inhoudelijk ga ik maar niet in op de vele aannames die er in dit topic gemaakt worden wat betreft de ontwerpkeuzes of prestaties, de beste stuurlui staan zoals gewoonlijk aan wal.

Dat gezegd hebbende zie ik graag de ontwerpen van deze stuurlui tegemoet die de ExtremA op alle fronten overtreffen voor een fractie van de kosten. Succes!

RAAF12

Golden Member

Op 5 januari 2016 19:20:12 schreef Tidak Ada:
Buiten het credo van Peter Walker ga ik daaron uit van het fenomeen "luistermoeheid" Hoe sneller je daar last van krijgt hoe lager scoort de installatie (of het component daarvan).

Inderdaad, dan is component 'luidspreker' de zwakste schakel! Zelfs de allerduurste luidsprekers vervormen 1 tot 2% Daarmee valt de vervorming van de versterker volledig in het niet.

mel

Golden Member

Op 5 januari 2016 19:29:40 schreef evdweele:
[...]Daar speelt waarschijnlijk ook de akoestiek van de studio en de instellingen die de geluidstechnicus hanteert een rol.
En mogelijk ook nog het type microfoon dat wordt gebruikt.

ik hoor altijd dat speciale "Belgisch"gemoduleerd geluid, en ik vind het prettig klnken, kan me niet voorstellen dat dat door een instelling komt.Ik denk eerder aan minder frequentiezwaai op de zender, of zo iets.Wie kan daar antwoord op geven?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 5 januari 2016 19:43:14 schreef RAAF12:
[...]

Inderdaad, dan is component 'luidspreker' de zwakste schakel! Zelfs de allerduurste luidsprekers vervormen 1 tot 2% Daarmee valt de vervorming van de versterker volledig in het niet.

Onzin, op huiskamernivo vervormt een beetje luidspreker ruim onder de 0.1%. Overigens is vervorming an-sich niet 't probleem, maar over wat voor vervorming we hier praten en hoe dit zich verhoudt tov. het signaal dat we feitelijk willen weergeven.

Kortom, zonder context is deze discussie zinloos.

Op 5 januari 2016 19:30:29 schreef SSassen:
Even voor de goede orde: een ExtremA bouw je niet voor een paar tientjes, reken op circa 500-euro per kanaal incl. trafo's, koellichamen, een nette kast met dito aansluitmateriaal. En dan uiteraard via de reguliere vakhandel, dus originele onderdelen, geen namaak of halfwas via eBay oid.

Ik zie echt niet waar het geld dan in gaat zitten! Ook niet als ik alles bij Farnell bestel. Een hoopje bc547/bc557, wat weerstandjes, twee setjes BD139/BD140 en 2 setjes Sanken, koellichaam en print.

En zoals gezegd, het ontwerp lijkt heel erg op de Sony TA-N-55ES, inclusief diezelfde Sanken eindtransistoren.

Henry S.

Moderator

Op 5 januari 2016 19:30:29 schreef SSassen:
Inhoudelijk ga ik maar niet in op de vele aannames die er in dit topic gemaakt worden wat betreft de ontwerpkeuzes of prestaties, de beste stuurlui staan zoals gewoonlijk aan wal.

Jammer.

Op 5 januari 2016 19:44:44 schreef mel:
ik hoor altijd dat speciale "Belgisch"gemoduleerd geluid, en ik vind het prettig klnken, kan me niet voorstellen dat dat door een instelling komt.Ik denk eerder aan minder frequentiezwaai op de zender, of zo iets.Wie kan daar antwoord op geven?

Voor de frequentiezwaai en pre-emphasis (we zitten aan de zenderkant RAAF12 ;)) zijn standaarden. Wat je hoort is de klankkleur die door een audioprocessor bepaald wordt. Dat hoor je goed terug bij de diverse Europese omroepen die allemaal hun eigen klankkleur hebben. Het heldere Duitse/Engelse, het bulderende Waalse/Franse. En bij de commerciele muzikaalbehang-zenders alles zo hard mogelijk laten klinken (maar de zwaai blijft globaal hetzelfde).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
High met Henk

Special Member

@sander: ik doelde op de prestaties gemikt op de veel duurdere merken als accuphase, mark levinson enz. enz. dan kost de Extrema een fractie.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 5 januari 2016 20:18:00 (13%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Op 5 januari 2016 19:46:30 schreef SSassen:
[...]

Onzin, op huiskamernivo vervormt een beetje luidspreker ruim onder de 0.1%. Overigens is vervorming an-sich niet 't probleem, maar over wat voor vervorming we hier praten en hoe dit zich verhoudt tov. het signaal dat we feitelijk willen weergeven.

Kortom, zonder context is deze discussie zinloos.

Kijk maar bij de specs. Daar staan de vervormingscijfers. Dat zijn dan wel van een set B&W luidsprekers van > 5k €

2nd and 3rd harmonics (90dB, 1m)
<1% 45Hz - 100kHz
<0.5% 80Hz - 100kHz

Tidak Ada

Golden Member

Vroeger waren het de Duitse merken als Grundig en Blaupunkt, die een specifieke 'sound' voort brachten, met name door een opvallend gebrek aan hoge tonen, mede door de toen dominante AM-zenders. (velen vonden FM in het begin zelfs 'te schel').
Dat zette zich zelfs voort in plaatopnamen van DGG, Een maatschappij, die zich later tot de top omhoog werkte.

Hetzelfde verschijnsel zie je onder Amerikaanse invloed bij de kleuren fotografie: Een overmaat aan geel en een grote kleurdiepte.

Veel is aan smaak onderhevig, vooral als emotie een rol gaat spelen, zoals bij muziek en beeldende kunst.

@RAAF:
Zou het verschil tussen hoog en laag door de door mij aangehaalde dopplervervorming worden veroorzaakt?

@HMH:
Ben je door testman besmet? >:) ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

En of je ze nou van Sanken of van ISC hebt, stuk gaan ze toch wel :)

Op 5 januari 2016 20:04:41 schreef JBerg54:
[...]

Ik zie echt niet waar het geld dan in gaat zitten! Ook niet als ik alles bij Farnell bestel. Een hoopje bc547/bc557, wat weerstandjes, twee setjes BD139/BD140 en 2 setjes Sanken, koellichaam en print.

En zoals gezegd, het ontwerp lijkt heel erg op de Sony TA-N-55ES, inclusief diezelfde Sanken eindtransistoren.

Moet je toch eens gaan narekenen wat e.e.a. kost. Een nette kast alleen al is zo'n 100 euro, koellichaam ook zo'n 100 euro, trafo's ook al gauw 100 euro, etc.

En het ontwerp lijkt in de verste verte niet op een Sony versterker, of lijkt in jouw optiek alles wat vier wielen heeft ook op een Ferrari?

hoe je het ook wendt of keert, nutteloze zooi die zwaar overprijst is krijg je als je in 1 van de rijkste landen ter wereld woont. rijk worden door nutteloze dingen proberen te verkopen aan mensen zonder verstand van zaken is ook werk natuurlijk :)

op fotografiegebied is er ook zat overgeprijst spul op de markt, net als op pc gebied, meubelgebied en welk ander gebied dan ook..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 januari 2016 20:38:13 schreef RAAF12:
[...]

Kijk maar bij de specs. Daar staan de vervormingscijfers. Dat zijn dan wel van een set B&W luidsprekers van > 5k €

2nd and 3rd harmonics (90dB, 1m)
<1% 45Hz - 100kHz
<0.5% 80Hz - 100kHz

Heb je gelezen wat er staat? Dat slaat als een tang op een varken, daarnaast is het wel de bedoeling dat als je ergens aan refereert je ook een link plaatst, dan kunnen we wellicht eens kijken wat er nu feitelijk wordt bedoeld.

Op 5 januari 2016 21:08:27 schreef testman:
hoe je het ook wendt of keert, nutteloze zooi die zwaar overprijst is krijg je als je in 1 van de rijkste landen ter wereld woont. rijk worden door nutteloze dingen proberen te verkopen aan mensen zonder verstand van zaken is ook werk natuurlijk :)

op fotografiegebied is er ook zat overgeprijst spul op de markt, net als op pc gebied, meubelgebied en welk ander gebied dan ook..

Nutteloos voor de één is waardevol voor een ander, da's niet aan jou om daarover te oordelen, respect voor de beweegredenen voor een ander lijkt me hier op z'n plaats.

Op 5 januari 2016 20:54:41 schreef JBerg54:
En of je ze nou van Sanken of van ISC hebt, stuk gaan ze toch wel :)

[bijlage]

Dit lijken mij geen echte Sanken ring-emitters, ISC levert ze zowieso niet, er zijn aardig wat 'equivalenten' op de markt die in vorm en functie hetzelfde beloven maar in de praktijk komt daar niets van terecht.

http://i1017.photobucket.com/albums/af292/Sunmansli/transistor/2SA12162SC2922_GG1.png

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 5 januari 2016 22:47:31 (52%)

Op 5 januari 2016 21:06:30 schreef SSassen:
[...]

Moet je toch eens gaan narekenen wat e.e.a. kost. Een nette kast alleen al is zo'n 100 euro, koellichaam ook zo'n 100 euro, trafo's ook al gauw 100 euro, etc.

Daar noem je dan ook gelijk de 3 duurste componenten, waarbij ik me dan nog afvraag of het koellichaam ook echt 100 euro moet kosten.

Maar ook al zou dat zo zijn, dan zit je op 150 euro per kanaal. Dat is nog een heel eind van de eerder genoemde 500 euro.

Hebben we het alleen nog niet over de elko's en de printen gehad, maar daarna ben je er ook wel qua echte kosten.

Ik denk dat ik met 2 a 3 tientjes per pcb aan componenten nog helemaal zo slecht niet zat.

Verder begrijp ik niet waarom je zo aangebrand reageert. Zal er wel bij het beestje horen want dat deed je in de andere postings die ik van je gelezen heb ook.

High met Henk

Special Member

@sander: ik denk dat testman refereert aan de bizarre verhalen over zekeringen, houten knopjes, freesjes om je CD te vrezen, viltjes onder je CD speler en alles waar je geluid beter van zou worden...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Op 5 januari 2016 21:09:42 schreef SSassen:
[...]

Heb je gelezen wat er staat? Dat slaat als een tang op een varken, daarnaast is het wel de bedoeling dat als je ergens aan refereert je ook een link plaatst, dan kunnen we wellicht eens kijken wat er nu feitelijk wordt bedoeld.

Nou, vooruit dan, omdat je het zo vriendelijk vraagt.

http://www.bowers-wilkins.com/Downloads/Product/InfoSheet/ENG_FP29491_…
Hmm, 102 kilo per stuk...

Een amp mag 0.01, 0.1% THD hebben en dat is allemaal mooi te meten. Ga je echter een meetmicrofoon op de luidspreker richten en dezelfde THD meten dan komen er heel andere waardes uit. Dan heeft het meer zin in betere luidsprekers te investeren dan is een of andere superversterker.

Op 5 januari 2016 21:18:42 schreef JBerg54:
[...]Verder begrijp ik niet waarom je zo aangebrand reageert. Zal er wel bij het beestje horen want dat deed je in de andere postings die ik van je gelezen heb ook.

Omdat ik een gruwelijke pesthekel heb aan mensen die met nul eigen inbreng, reflectie of blijk van enige kennis het nodig vinden om iemand anders z'n noeste arbeid af te branden of belachelijk te maken.

Als je vragen of feedback hebt prima, maar dan graag zonder dat typische betweterige, zure Nederlandse ondertoontje. Als je 't beter kunt dan graag laten zien en anders gewoon stilzitten als je geschoren wordt.

Op 5 januari 2016 21:14:19 schreef SSassen:
[...]

Dit lijken mij geen echte Sanken ring-emitters ...

Dus wat je eigenlijk zegt is dat Sony destijds fake transistoren heeft ingekocht?

Op 5 januari 2016 21:18:42 schreef JBerg54:

Ik denk dat ik met 2 a 3 tientjes per pcb aan componenten nog helemaal zo slecht niet zat.

Da's knap, gesteld dat die 4 stuks Sanken's bij Profusion voor zo'n kleine 7 euro de deur uitgaan...komen de transportkosten nog bij...

blackdog

Golden Member

Hi Sassan

Als je vragen of feedback hebt prima, maar dan graag zonder dat typische betweterige, zure Nederlandse ondertoontje. Als je 't beter kunt dan graag laten zien en anders gewoon stilzitten als je geschoren wordt.

**Mod-edit: Dat doen we hier niet**

Topic gaat bij mij op de blacklist.

Bram

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 5 januari 2016 22:26:35 (9%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.