Audiofiele High-End nonsens.

Dit topic is gesloten

mel

Golden Member

voor de "power plant"schijnt een ficus of cactus goed te functioneren..:+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 6 januari 2016 17:32:21 schreef marcob:
In de uitzending van Bright TV van 4 januari bezochten ze een 'echte' Audiofiel. Kun je er één in het echt zien :-) .

https://www.youtube.com/watch?v=sdFyVsIQEcs
Het is gelijk het eerste onderwerp

Whahahaha, kijk eens op 41 secondes en 58 secondes! Zie je die speaker bewegen? Kijk maar, grofweg 2 Hz. Dat zit niet in de audio. Nee, dat zit niet in de muziek. Nee, dat zit in de ongelooflijk slechte versterker en kabel. Het ding heeft een dempingsfactor van niks en die speaker staat totaal ongecontroleerd heen en weer te zwabberen.

Weet je wat er dan gebeurt? Dan krijg je doppler-effect, bij acceleratie van die speaker krijg je frequentieverschuiving van de hogere tonen. Dus je moduleert (frequentie) de hogere tonen van die speaker met een paar Hz. Nou wordt dat bij orgeltjes vaak gebruikt omdat mensen uit de laten we zeggen Nederlandse Schlagerhoek (een goed lezer begrijpt me) dat heel aardig vinden. Net als vibrato in de stem.

Maar het is dus gewoon waardeloos. Bij een goede speaker/versterker/kast combi zie je de speaker niet bewegen. Geen wonder dat je moet inspelen om aan dat waardeloze geluid gewend te raken.

Jinny

Golden Member

Ik kon het niet meer aanhoren op 2.35....
Wat een imbeciel....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
dijkmane

Golden Member

Op 6 januari 2016 21:34:14 schreef Jinny:
Ik kon het niet meer aanhoren op 2.35....
Wat een imbeciel....

inderdaad..

de voeding van de CD speler staat op een betonblok van een kilo of 60...
je ziet t CDtje zwabberen in die speler trouwens, die draait open en bloot in de huisstof.
kabels rusten op speciale houten blokjes.

man man man...

In no Sense, Nonsense
Thevel

Golden Member

Op 6 januari 2016 21:28:15 schreef Hoeben:
[...]

Whahahaha, kijk eens op 41 secondes en 58 secondes! Zie je die speaker bewegen? Kijk maar, grofweg 2 Hz. Dat zit niet in de audio. Nee, dat zit niet in de muziek. Nee, dat zit in de ongelooflijk slechte versterker en kabel.

Nee, dat zie je verkeerd! Dat komt vast door foutieve "instraling" van de cameraman! :) :)

het is idd een halve zool in het kwadraat zeg, alles moet zwaar en nutteloos zijn, maar ondertussen hangen er luxaflexen, dat hij die niet mee heeft zien rammelen met het laag :P

aparte groep voor de hifi, maar de rest van het huis draait op 30 jaar oude alamats, slechtste die er zijn gemaakt.

lamp verkeerd aangesloten, is gewoon een 230v spotlamp, als je de stekker omdraait reageert dat metertje zeker niet meer. gezien dan de fase wordt geschakeld in het snoer ipv de nul..

vloer en muren zijn harde oppervlakten, koop een andere stoel en je hele set klinkt anders. die schuine vlakken langs je oren helpen niet echt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Peter_dtn

Golden Member

Ik snap niet waarom ze geen flinke accu's gebruiken voor het voeden van de audio componenten, dan is er geen enkele verbinding meer met het "storende" lichtnet. Overdag opladen en s'avonds loskoppelen en genieten van DC audio. Geen dik vergulde zekeringen in de meterkast of scheidingstrafo's voor de versterkers. Gat in de top audio markt?

Dat kan je wel leuk vertellen, maar die accu's worden wel geladen met niet zulke schone electronen uit het lichtnet. Dat gaat natuurlijk niet. De electronen moeten wel schoon, zuiver rond en brom- en ruisvrij zijn. Dus moet daar wel een aangepast ladertje voor ontwikkeld worden. In ieder geval dient de prijs van de bijbehorende acculader aangepast te worden. Ook de bijbehorende accu dient beter te zijn dan een ordinaire autoaccu.

Ach. Accu's ruisen ook, en niet alleen thermisch. Ze kunnen zelfs pruttelen e.d. in het audiogebied.
Het is dan de scheiding die overblijft, maar dan moet je ook eigenlijk met accu en LP onder de arm zonder GSM 's avonds naar een akoestisch verantwoorde met kaarsen verlichte hut op de hei, ver van ieder lichtnet en interferentie.

Ik geloof overigens direct dat zo een bedevaart gunstige invloed heeft op de perceptie van audio, dus het zal zeker werken :)

Peter_dtn

Golden Member

4 vrachtwagen accu's leveren dan plus en min 48V ongelooflijk lage inwendige weerstand en geen 100Hz rimpel. Stabiliteit door het gewicht gegarandeerd, alleen zo nu en dan gedestilleerd water bijvullen.

fatbeard

Honourable Member

Het gaat nòg beter met gedestyleerd water...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

Op 6 januari 2016 23:08:12 schreef Aart:
[....]
Het is dan de scheiding die overblijft, maar dan moet je ook eigenlijk met accu en LP onder de arm zonder GSM 's avonds naar een akoestisch verantwoorde met kaarsen verlichte hut op de hei, ver van ieder lichtnet en interferentie.
[....]

....en dan maar hopen dat het niet waait...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 6 januari 2016 21:28:15 schreef Hoeben:
Whahahaha, kijk eens op 41 secondes en 58 secondes! Zie je die speaker bewegen? Kijk maar, grofweg 2 Hz.

Dat kan ook aliasing zijn tussen (bijvoorbeeld) 152Hz in de muziek en de 25Hz sampling rate van de camera.

En verder, 2Hz heeft een golflengte van 170m. Elke 2Hz geluidsgolf in die kamer is volledig verzopen in zijn eigen reflecties voordat hij uberhaupt zijn piek bereikt heeft.

@Tidak hieronder: Dat is wellicht een betere verklaring.

Tidak Ada

Golden Member

Wat je ziet zijn niet de tonen zelf. maar de inzetten en eventueel pulsen van drums en zo. Er komt een plotseling signaal op de spreekspoel en die reageert daarop met een flinke overshoot. Als je goed kijkt, zie je de conus ook maar in één richting bewegen vanuit de ruststand, in het ritme van de muziek.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Heb je die externe voeding van de CD speler goed bekeken? Wat een zielig kastje in zo'n dure set! En dan dat hobby schakelaartje op het frontje!

Afin, de bright-guys dus.

Zullen we een keer uitleggen wat een absoluut gehoor is?

[Bericht gewijzigd door markce op donderdag 7 januari 2016 12:45:23 (15%)

Er wordt nog iets heel belangrijks vergeten.
De instraling door smartphone's wifi routers bluetooth en alle andere afstandsbedieningen.
De oplossing daarvoor is een mooie kooi van Faraday om je huis bouwen en van de kamer een audio cleanroom maken. Niet vergeten om alles waar signaal uitkomt buiten de kooi te houden
( een kennis van mij heeft een bouwbedrijf ik zal de tip eens aan de hand doen. Omdat het voor audiofielen is mag het veel kosten is goed voor de winstmarge.)

Mvg Rieks

maartenbakker

Golden Member

Op 6 januari 2016 18:28:26 schreef mel:
voor de "power plant"schijnt een ficus of cactus goed te functioneren..:+

Toen ik dat aan een vriendelijke koffieshopmedewerker vroeg, kwam hij toch met een andere biologisch geteelde tip om de geluidsbeleving te verbeteren... Wel iets duurder, maar dat is alleen maar bewijs dat het echt werkt :+

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

ik heb geen ervaring, maar ikkan me goed voorstellen dat het geluid meer diepgang krijgt als je zelf high bent...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Ach, dom van me, dat bedoelden ze natuurlijk met high end...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 januari 2016 08:01:33 schreef blurp:
[...]

Dat kan ook aliasing zijn tussen (bijvoorbeeld) 152Hz in de muziek en de 25Hz sampling rate van de camera.

En verder, 2Hz heeft een golflengte van 170m. Elke 2Hz geluidsgolf in die kamer is volledig verzopen in zijn eigen reflecties voordat hij uberhaupt zijn piek bereikt heeft.

@Tidak hieronder: Dat is wellicht een betere verklaring.

Aliasing krijg je in niet-lineaire, dus erg kromme systemen met veel vervorming dus. Sampling is ook niet-lineair maar digitaal en wijzigt niet. Ik zou eerder aan aliens denken.

De 2Hz hoor je niet maar je voelt hem wel. Maar het maakt niet uit of hij uitdempt. Je krijgt doppler op het speakeroppervlak waar de hogere tonen-speaker (middengedeelte van de woofer) naar voor en achter beweegt en net als bij een passerende trein van toon verandert.

Op 7 januari 2016 11:10:09 schreef Tidak Ada:
Wat je ziet zijn niet de tonen zelf. maar de inzetten en eventueel pulsen van drums en zo. Er komt een plotseling signaal op de spreekspoel en die reageert daarop met een flinke overshoot. Als je goed kijkt, zie je de conus ook maar in één richting bewegen vanuit de ruststand, in het ritme van de muziek.

Dan gaat hij aan de wandel en eindigt op het eind van het nummer in het midden van de kamer. Hij gaat ook echt terug. En hij zwabbert omdat hij inderdaad pulsen krijgt op het muziektempo maar schiet door door de lage demping. Het is een massa-veer-systeem met slechte demping. De speaker is niet onder controle.

Kijk maar eens bij een goed systeem of liever bij een Philips MFB. De speaker wordt hooguit wat wazig omdat je ogen hogere frequenties niet kunnen volgen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 7 januari 2016 20:23:09 (33%)

Tidak Ada

Golden Member

Wat technischer uitgedrukt dan ik het schreef ;)
Maar wat ik bedoel is dat de conus tussen de middenstand en één richting heen en weer beweegt, dus zoiets als een halve sinus). Dat is voldoende om op zijn plaats te blijven >:) De uiteindelijke energie is dan immers 0

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

Op de site van http://www.degroefaudio.nl/#!/p/reviews/71/Recensies.html heeft iemand een bericht geplaatst:

In Oktober 2014 een Accuphase E-600 klasse A versterker gekocht daarbij heb ik een vlakdraadzekering gekregen om in een AHP klankmodule te plaatsen.
Sinds December geplaats tot vandaag toen heb ik hem omgekeerd en geloof het of niet maar er zit ECHT een wezelijk verschil in.( opener,meer stage,betere bas)
Dit is echt een leuke upgrade om in een AHP te plaatsen.

opener,meer stage,betere bas, die mafketel gelooft het zelf ook nog!!!
Wat een grapjas :) :) :) :)

Op 7 januari 2016 13:50:02 schreef Hoeben:
Aliasing krijg je in niet-lineaire, dus erg kromme systemen met veel vervorming dus.

Ben je niet in verwarring met intermodulatievervorming?

Sampling is ook niet-lineair maar digitaal en wijzigt niet.

Sampling is heel lineair. Of ik het linker en rechter kanaal nu analoog optel of digitaal, het resultaat is hetzelfde. (mits ik aan het Nyquist-criterium voldoe; modulo een beetje quantiseringsruis)

Tranen springen in je ogen:

Vlakdraadzekering - Patrick ... 03-06-2009
...
De verbetering van geluid met deze zekering treft mij in het hart.
Inderdaad een strakkere weergave van de lage tonen. Een subliem middengebied en een veel gecontroleerder hoog met name bekkens klinken toch veel beter. Daarbij is de dynamiek ook weer verbeterd, alhoewel het me persoonlijk soms (opname afhankelijk) net iets te veel is. Luisterend onder andere op een 20 jaar oude electrostatische stax Lamda hoofdtelefoon PCOCC bedraad en drastisch gemodificeerd moet ik zeggen dat het beluisteren van muziek met deze hoofdtelefoon een droom geworden is met deze vlakdraadzekering. Voor 39 Euro is deze tweak een van de beste in de Nederlandse hifi geschiedenis omdat het verschil met een AHP zekering ernstig groot is. Inderdaad een must voor iedereen die een AHP module in zijn meterkast heeft hangen.

echtepino

Golden Member

Dit hele topic is echt het beste medicijn voor alle problemen in de wereld!
AHP Klankmodule
Ik moest even googlen naar Klankmodule.
http://www.hifimaastricht.nl/images/igallery/resized/501-600/AHP_Klankmodule_3i_1-527-800-600-80.jpg

Word lid van de Benelux DX Club

Dit topic is gesloten