Circuits Online Voeding 2016

Dit topic is gesloten

RAAF12

Golden Member

Bij de brugcellen staan bij de specs vaak twee getallen, gekoeld en ongekoeld. Er zijn er die met een beugel worden vastgezet maar ook die bevestigingsgaten hebben.

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Op 13 januari 2016 19:22:10 schreef RAAF12:
Tnx! Dat er randaarde aan de output van een laptopadapter zou kunnen zitten had ik niet bedacht.

Heb ik ook wel eens gedaan. Gewoon en niet geaarde stopcontact gebruiken. gaat prima. (of van een adapter de aardedraad weghalen.)

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Sine

Moderator

Op 13 januari 2016 21:25:46 schreef NielsDerksen:
Ik wil graag >>>deze<<< 120 VA 2x12V~ ringkerntransformator in de voeding plaatsen (aangezien ik 2 printen wil plaatsen).

Dat is een hele mooie trafo voor 1 voeding. Met twee keer 12V kun je de dissipatiebegrenzing gebruiken.
Je krijgt dan 0-26V 0-3A

Als je die trafo voor twee voedingen wilt gebruiken heb je maar 12V per voeding beschikbaar, dat zal dan meteen ook ongeveer je maximale uitgangsspanning zijn.
Zou ik niet doen.

Neem hoe dan ook ruime brugcellen (10A) en schroef die meteen op de koelplaat die je toch nodig hebt voor je transistors en de extra diode.

Elco's ... bij 3A iets van 2x 4700uF

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 13 januari 2016 21:45:01 (12%)

Thanks!
Dan zet ik er 2 ringkernen in van 60VA ongeveer, met 2 brugcellen etc.
Het is dan lijkt me ook handig de hulpspanningen gescheiden te houden...
Eigenlijk ALLES gescheiden te houden :P.

Edit:

Ja, ik wil 2 x 26V- 0-3A.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 15 januari 2016 02:06:40 (56%)

Ik soldeer op gas :P.
Tidak Ada

Golden Member

Op 13 januari 2016 21:31:07 schreef RAAF12:
Bij de brugcellen staan bij de specs vaak twee getallen, gekoeld en ongekoeld. Er zijn er die met een beugel worden vastgezet maar ook die bevestigingsgaten hebben.

Veel moderne laptop voedingen hebben tegenwoordig helemaal geen aarding, maar een gewone tweepolige eurostekker.
De laptop, waar ik nu achter zit heeft dat ook niet (Dell Lattitude) De voeding levert 4,62A @ 19V.
Wel heeft hij een 3polige aansluiting op de laptop om de ladingstoestand van de accu te controleren (?).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Sine

Moderator

Met 60VA rinkernen krijg je maximaal de helft van de stroom, dus 1.5A, als je 2 x 26V- 0-3A. wilt hebben dan heb je twee 120VA trafo's nodig.

Transformatoren, koelplaten en elco's zijn eigenlijk de dingen waar het meeste op te winnen is als je die uit sloop spul kunt regelen..

Dit is ook wel een leuke.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=12459

Daarmee bouw je 0-35V bij 0-2A

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 13 januari 2016 22:01:53 (13%)

In het ergste geval (zonder middenaftakking van de transformator) stook je vrijwel het volledige vermogen daarvan weg in de uitgangstransistors; 120W per voeding dus. Dat ga je echt niet afvoeren met een stripje aluminium, daarvoor heb je een vrij serieus koelblok nodig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik was onvolledig.
Ik bedoelde eigenlijk 1,5A per uitgang.

Ik heb nog even de tijd om er over na te denken :P.
Ik gebruik wel middenaftakkingen overigens.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 15 januari 2016 02:07:03 (54%)

Ik soldeer op gas :P.

Misschien heb ik het verkeerd begrepen maar een symmetrische voeding met een positieve lineaire regelaar maken is vragen om problemen?

Ik heb deze denkfout ook welleens gemaakt, ik begrijp je idee dus. Het kan wel als je twee galvanisch gescheiden voedingsspanningen hebt, het kan niet vanuit één spanning.

Teken het maar eens uit. Als je er dan nog niet uitkomt vraag maar raak!

//edit
Ben benieuwd naar de prestaties van deze voeding. Hoe presteert dit ding t.o.v.
een LM317 gebaseerde labvoeding, de voeding uit de vorige IA, de elektuur '82 voeding....

Ik denk dat ik zoiets als Sine ga bouwen, als hij dat goed vind natuurlijk. Of iets dat er op lijkt, in ieder geval een compacte voeding.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op donderdag 14 januari 2016 12:32:19 (29%)

Sine

Moderator

Uiteraard heb je dan twee voedingen nodig, het is ook niet verstandig of handig om twee voedingen uit een enkele wikkeling te voeden.

Wat jij bouwt moet je natuurlijk helemaal zelf weten, ik heb geen patent op een compacte drievoudige voeding ;)

Ik heb ondertussen van deze meters besteld:
https://www.conrad.nl/nl/pmldl-digitale-inbouwmeter-3-12-cijferig-0630…

Met een beetje geluk zijn die zonder al te veel aanpassingen bruikbaar.

Tidak Ada

Golden Member

@Sine:
Is deze voeding ook als dubbele tracking voeding op te zetten?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
blackdog

Golden Member

Hi Tidak ada,

Alleen de U tracking kan met een speciale optocoupler van Avago de HCN200 series en wat opamps.

Wil je alles dus ook de stroom kruislings gekoppeld hebben, dat word snel lastig.
Dit ondermeer dat je het fase gedrag aantast door de vertraging die optreed in de lineaire opto coupler schakeling.

Gegroet,
Blackdog

PS
Een dual 10 slagenpot voor U en I kan ook, maar is vrij duur.

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Tidak ada,

Arduino met een paar 12 bits DAC's er achter

MCP4725 Breakout Board - 12-Bit DAC w/I2C Interface
https://www.adafruit.com/products/935

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Sine

Moderator

@Roland, dan moet je die DAC's wel galvanisch scheiden van de Uc .. maar het kan.

@Blackdog
Jep, dat is ook een van de redenen dat ik de Iset en Uset ground referenced uitgevoerd heb, ik had ooit het idee ze setpoint tracking uit te voeren met een setje ISO122's
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/iso122.pdf
Erg leuke dingen, daar heb je amper rand onderdelen bij nodig.

Maar dat project ligt hier nog steeds te liggen ;)
Voeding 1 als master, twee en drie konden 1 tracken, en een output enable (dmv de groene drukkers rechts)

http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding/overzicht.JPG

blackdog

Golden Member

Hi Roland,

Dat wordt snel een complex geheel, galvanische scheidingen en weer terugmelding van de aanwezige spanning/stroom.

Je pushd de data naar de U DAC, zowel de + als de -DAC, door een software glitch staat op de - voeding -12V zoals de bedoeling is en als het slecht uitkomt +20 op de positieve uitgang.

Kan allemaal wel, maar als je aan de ontwikkeltijd denkt, dat is dit nu niet direct een nabouw projectje.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
High met Henk

Special Member

OEPS, das een hele leuke eigenlijk.

ik moet met mijn 42V trafo @ 10 A dan in het ergste geval (1V) bij 10 A toch een 410 W verstoken...

Das een aardige kachel.... zal daar wel serieuze koelprofielen voor nodig hebben. Iemand al suggesties voor transistoren en koellichamen?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
blackdog

Golden Member

Hi,

2Cent
Primare een verhuistrafo gebruiken die je met een relais schakeld van direct de 230V,
naar een 115V tab, scheelt een kwart van je vermogen dat je moet dissiperen :-)

Wil je het toch dissiperen in transistoren, kies ze dan uit met grote behuizingen zoals de Tip 141 Serie.
Relatief goedkoop en een vrij lage thermische weerstand, denk danaan 10 stuks ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Ha Blackdog,
Is dat niet wat erg gecompliceerd?

Ik heb tracking regulators in mijn gedachten van o.a. HP, die dat doen door de Uuit van de positieve voeding gebruikt als reverentie voor de negatieve. Werkte prima.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 14 januari 2016 16:20:03 schreef High met Henk:
OEPS, das een hele leuke eigenlijk.

ik moet met mijn 42V trafo @ 10 A dan in het ergste geval (1V) bij 10 A toch een 410 W verstoken...

Das een aardige kachel.... zal daar wel serieuze koelprofielen voor nodig hebben. Iemand al suggesties voor transistoren en koellichamen?

Je kan ook aan de slag gaan met de voorregeling uit @Blackdogs voeding. Deze zal wel aangepast moeten worden aan jouw situatie.

Op 13 januari 2016 14:04:30 schreef bprosman:
Deze ?

http://www.hpl.hp.com/hpjournal/pdfs/IssuePDFs/1962-07.pdf

Met het trucje van fig 9 op blz 5 van bovengenoemd document verstoken je transistoren maximaal ongeveer 110W. Bij kortgesloten voeding verstookt je weerstand maximaal ca 420W en niets in je transistoren. Dit is niet helemaal waar, want je wilt de regeltransistor niet in verzadiging hebben. Bij een spanningsval van een Volt of 3 verstook je in de regeltransistor toch 30W. De weerstand wordt 42V/10A = 4,2Ω bij 450W

RAAF12

Golden Member

Op 13 januari 2016 22:00:36 schreef Tidak Ada:
[...] Veel moderne laptop voedingen hebben tegenwoordig helemaal geen aarding, maar een gewone tweepolige eurostekker.
De laptop, waar ik nu achter zit heeft dat ook niet (Dell Lattitude) De voeding levert 4,62A @ 19V.
Wel heeft hij een 3polige aansluiting op de laptop om de ladingstoestand van de accu te controleren (?).

Inderdaad, sensen de ladingstoestand en hebben 3 polen. Via een util kan je zelfs de slijtage aan de accu's bekijken. Windows gaat bij ong. 80% wear mekkeren dat je een nieuwe accu moet kopen. Er ligt hier nog een 2 polige +19V 4.6A lader, die secundair ook een geaarde 230V aansluiting heeft. Blijkbaar worden de wat nieuwere laptops uitgeleverd zonder randaardeaansluiting. Het stoornivo zal wel wat omhoog gaan als er zo'n switcher op de voeding wordt gebruikt. Hoeveel, geen idee wat er op de output overblijft aan hum&noise.

Sine

Moderator

@Sven,

De spanning die je niet gebruikt kom je aan het opstoken inderdaad. En met 400W heb je het al over actieve koeling, en niet over die twee TO220's die bij de kit geleverd worden ;)

Daarbij denk ik toch al aan een koeltunneltje zoals baco ze nu in de aanbieding heeft

https://www.baco-army-goods.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/k/o/koeltunnel-3.jpg

Als die trafo trouwens 42V 10A is dan zal je voeding iets van 55V 6A worden, twee 24 trafo's halveren je dissipatie.

@Tidak,
Het ligt er aan wat je wilt inderdaad, als setpoint tracking genoeg is wordt het een heel stuk minder ingewikkeld.

Als je de voeding zo wilt opbouwen dat er twee enkel en alleen symetrisch te gebruiken zijn kan dat inderdaad makkelijker .... maar niet met deze kitjes.

blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

Die voedingen zijn van een andere opset.
Ik denk dan aan twee nieuwe CO-voedings printjes, dat is toch echt minder makkelijk.

De opset die jij bedoeld ken ik natuurlijk van HP en anderen,
er zal echter een aardige verbouwing moeten plaats vinden dit met twee van deze printjes uit te voeren.

Voor iedereen
Ik kan iedereen het volgende op het hart drukken, dit is een basis voeding en die kan je "redelijk" aanpassen.
Ga echter geen eisen stellen waar deze voeding niet voor bedoeld is.
Kom je boven de 5-Ampere, dan zal je echt kennis van zaken moeten hebben om dit goed te doen wat bedrading betreft e.d.
Als er spanning uit je voeding komt en er brand een auto lamp op, betekend niet dat je dan een goede voeding hebt.

Ook hier gebeurd weer wat je ook met andere projecten ziet, men wil direct meer: everything and the kitchen sink
Een Opel kadet kan je misschien tegelijk 15 zakken cement in vervoeren, maar daar is hij echt niet voor bedoeld,
Ook niet als je het chassis versterkt!

De optie die ik gaf met de lineaire opto coupler of wat Sine aangaf met dat mooi BurrBrown IC, sorry TI,
is voor twee printjes de beste oplossing.
En ook een paar dikke diodes over de uitgangen.

En hier komt hij weer, iedereen mag doen wat hij zelf wil met deze voeding, mijn ontwerp of andere ontwerpen,
ga je goddelijke gang maar en meet of het goed is ;-)!

Ik ben bezig de power transitoren op een PC processor koelblok te boren met mijn automatische ventilator sturing.
Kan ik morgen wat testen gaan doen aan de nieuwe CO voeding.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@Sine: 39 euro, dat is niet mis! Ik heb vorig jaar 2 dergelijke koeltunnels meegenomen op een beurs, aan het eind van de dag, samen 3x zo groot als die, met een lading torren en gelijkrichters erop voor 5 hele euro's.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb een trafo 2x12V 160VA.

Is dit mogelijk hiermee?

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Wat jij bouwt moet je natuurlijk helemaal zelf weten, ik heb geen patent op een compacte drievoudige voeding

Ik doelde eigenlijk meer op je idee met rood "glas" met de displays daarachter. 'Imitation is the sincerest form of flattery'.

Dit topic is gesloten