Circuits Online Voeding 2016

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Jep, dat is die sandwich voeding, ontwerp is in grote lijnen het zelfde ... maar deze is met dank aan blackdog nog wat beter ;)

http://www.gigawatts.nl/co/projects/voeding/triple/IMG_0063.JPG

Daar zitten overigens paneelmeters in rond de max1496, ook die kunnen ... maar dan moet ik even in het archief graven hoe.

Ohja ... goede ogen is dan een must.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/voeding/triple/IMG_0003.JPG

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 11 januari 2016 23:31:03 (37%)

Tidak Ada

Golden Member

Dus ik zou beter nog twee printen extra monemen?
Hoeveel stroom haal jij uit dat ding van jou?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 11 januari 2016 23:31:38 (36%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Dat kleintje ...

Eeeh ... die doet drie keer 0-21V 0-1A

Ik weet niet wat je wilt bouwen, als je een drie dubbele wilt maken heb je drie printen nodig ja.

Ik gebruik vaker + en - 15V en nog een derde vreemde spanning (niet zelden 5V)
Toegegeven, dan is een volle drievoudige voeding wat overkill ... maar als je dan toch bezig bent ;)
Met die drie printen krijg je het ding niet zo compact overigens, en ik haal hier de hulpvoeding uit een setje DCDC's (je ziet ze in het deksel)

Tidak Ada

Golden Member

Dat laatste was ik ook van plan.
Een vaste Delta 5V heb ik hier ook als unit staan. Misschien dat samenvoegen.
Ik ga nog eens bankieren of ik er meer printen bij neem...
Dan wordt het met die Philips trafo 2 × 30V 2,5 A

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Over ELV gesproken, dit is nog steeds één van mijn favorieten maar dat kan ook gekleurd zijn door nostalgie :-).

Excuses voor het geklieder zo'n 30...35 jaar geleden :+

Misschien dat iemand iets over dit ontwerp kan/wil roepen.

ELV.pdf

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 12 januari 2016 17:39:42 (14%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bram... die bruine vlekken zijn toch wel erg hoor.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
bprosman

Golden Member

@Ton,
Ja vroeger zat er tenminste nog vloeimiddel in de Amroh Multicore :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hoe verhoud de nieuwste voeding zich tot de laatste versie? Ik heb de neiging om 2 kits te kopen, maar ik heb ook nog 2 printen van de vorige versie liggen. (nooit aan toe gekomen nog)

Sine

Moderator

De vorige was zeker niet slecht, maar deze is weer een stuk flexibeler, andere spanning, andere stroom? Geen probleem.

Zeker als je met hogere spanningen wilt gaan werken, extra bonus is ook de dissipatiebegrenzing op het moment dat je een trafo met dubbele wikkeling hebt.
Je kunt zowel spanning en stroom instellen met een 0-5V signaal zodat hij vrij simpel digitaal aanstuurbaar is.
Je hebt een directe indicatie of de voeding in CC of CI mode staat. Met geschikte paneelmeters zonder extra voeding een direct uitlezing mogelijk.

@Sine

Ik lees het vaker: CI..CC mode. Maar wat is het?

TonHek
P.s. vast simpel maar ik herken het even niet.

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
haasje93

Golden Member

Constant Current en Constant Voltage.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Zal wel constant voltage en constant current zijn, maar dat wordt gewoonlijk afgekort tot CV/CC. Waar die CI vandaan komt weet ik ook niet; lijkt me een typefoutje.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@Haasje

Die had ik ook in kunnen koppen.
Maar... Wil het zeggen dat je b.v. bij Constant Voltage de gewenste spanning instelt en de stroombegrenzing volledig openzet (ongelimiteerd)?
En hoe is dat dan herkenbaar op de voeding?

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Sine

Moderator

Ja typo inderdaad, CC CV of CI CU. Maar mengen gaat slecht ;)

Daarvoor zitten er twee leds op die de status aangeven. De voeding staat onbelast altijd in CV mode, als de stroombegrenzing aanspreekt gaat hij naar CC mode.
Ongelimiteerd kan natuurlijk niet, de max van je voeding is altijd de limiet.

blackdog

Golden Member

Hi!

"The Eagel Has Landed"

http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-PSU-2016-01.png

Sine heeft mij een van zijn proto typen gestuurd van de CO-2016 voeding.
Ik ga daar deze week nog mee aan de slag.

Zoals ik al aangaf is het vaak handig als iemand anders eens naar je ontwerp kijkt.
Het regel deel van deze voeding is naar het ontwerp van Harison uit eind jaren 50 van de vorige eeuw.
Dus niet ELV, waar dan wel de basis vandaan komt, ook mijn voedingen zijn geinspireerd op het Harrison ontwerp.

Het Harrison ontwerp bestaat uit een stroombron die de stuurstroom levert voor de Power Sectie.
Er zijn dan minimaal 2 loops één voor U en de ander voor I, je kan meerdere loops gebruiken voor zeg overspannings beveiliging.
Dat houd dan in een extra diode die dan weer naar een IC of verschil trap gaat die in die functie voorziet.
Ook kan je een extra diode aanbrengen zodat bij te hoge temperaturen de stuurstroom wordt weggetrokken.
Zo veel mogelijkheden...

Eerst ga ik met printmateriaal een test opset bouwen, zoals ik hier wel vaker heb laten zien.
De uitkomsen laat ik na overleg met Sine en MAH hier zien.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Hi bprosman,

Dat is een van de documenten die beschikbaar is van Harrison.

Gegroet,
Blackodg

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Even een dummy vraag (kon het nergens vinden):

Als ik twee van de voedingen opbouw kan ik deze dan serieel en parallel schakelen zonder problemen?

Bij het testen van bijvoorbeeld een eind versterker heb ik een symmetrische voeding nodig en wat meer stroom op z`n tijd is ook plezierig.

High met Henk

Special Member

Geen domme vraag.

Als je vanuit 2 galvanisch gescheiden trafo's voedt gaat het zonder problemen. Als je op 1 trafo of niet galvanisch gescheiden kun je wel parallel, maar niet in serie...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Misschien heb ik het verkeerd begrepen maar een symmetrische voeding met een positieve lineaire regelaar maken is vragen om problemen?
Een klein beetje stroom zal wel gaan maar wat meer en je hebt een probleem. Hiervoor zou een 2 kwadrant voeding toch beter op z'n plaats zijn?

Heb ik dus verkeerd begrepen, bedankt voor de correctie sine

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 19 januari 2016 20:34:31 (30%)

Sine

Moderator

Ik zie niet meteen hoe er stroom in een andre richting zou kunnen gaan lopen?

Je kunt er perfect twee in serie of parallel zetten.

RAAF12

Golden Member

In serie moet je natuurlijk wel de plus met de min verbinden :-)
Btw. mijn neefje wil er een gaan bouwen zonder trafo maar twee in serie geschakelde, externe 19V 4A laptop adapters voor gebruiken. Ik ben benieuwd!

Wel even meten of dat gaat; bij dergelijke voedingen wil de uitgang nogal eens aan de randaarde zitten, en die kun je dus niet zomaar in serie zetten. Eventueel zou je van een van de twee (of beide) de randaarde kunnen onderbreken; ik houd er sowieso niet van als de uitgang van zo'n voeding aan de aarde zit, want dan kom je al snel weer in de problemen als je er een scope aan hangt.

Ik zou ze ook allebei even een diode in sperrichting over hun uitgang geven, dan gaan ze niet stuk als een van de twee uit gaat, of ze ongelijk opstarten.

Dat is trouwens nog wel een tip voor de ontwerpers van deze voeding: een diode over de uitgang, dat is echt een noodzakelijke beveiliging om ze in serie te kunnen zetten. Zonder die diodes zou, bij 2 voedingen in serie, een kortsluiting op de uitgang betekenen dat er een negatieve spanning over de uitgang komt bij de voeding die als eerst in zijn stroombegrenzing loopt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
RAAF12

Golden Member

Tnx! Dat er randaarde aan de output van een laptopadapter zou kunnen zitten had ik niet bedacht.

Ik wil graag >>>deze<<< 120 VA 2x12V~ ringkerntransformator in de voeding plaatsen (aangezien ik 2 printen wil plaatsen).
Wat voor condensator(en) kan ik het beste plaatsen?

Is er nog een voorkeur voor een bepaald type diodebrug?
Dat zou wel niet, maar toch...

Is het nog raadzaam om koellichamen te plaatsen?
Of is een strip aluminium buigen en daarop bouten al genoeg?

Ik soldeer op gas :P.

Dit topic is gesloten