Circuits Online Voeding 2016

Dit topic is gesloten

Ik kwam de volgende transformatoren tegen in mijn onderdelen kast.

2 x 9 V - 8,89 A - 160 VA
2 x 12 V - 3,33 A - 80 VA
2 x 15 V - 5,33 A - 160 VA
2 x 35 V - 2,28 A - 160 VA

Volgens mij kan ik hier dan de volgende voedingen van maken:

0 - 22 V - 5,6 A
0 - 31 V - 2,1 A
0 - 39 V - 3,4 A
0 - 96 V - 1,4 A

Klopt dit een beetje en die laatste heeft een behoorlijk hogere spanning is dit nog wel mogelijk?

Een paar CO 2016 voedingen maken leek me een mooie bestemming voor deze transformatoren.

Edit: spanningen aangepast, het was al laat :)

Graag hoor ik of mijn berekening nu wel ongeveer kloppen.
En die 2x35V gaat volgens mij nooit lukken met de standaard componenten dus die zal ik wel ergens anders voor gaan gebruiken.

Ik heb de eerste stroom nagekeken en je hebt als ik het goed heb gezien voor de stroom * 0.63 gedaan. Dit is een mooie veilige waarde na dubbelzijdige gelijkrichting.

Voor de uitgangs spannings durf ik het niet met zekerheid te zeggen.
Ugelijkgericht = √2 * Uac
Daar moet dan nog de 2 * diode spanning af 1,4V
Daarna heb je nog te maken met de power transistor en emitor weerstand.
De spannings val over de emitor weerstand voor een 5A versie is
Ure = 2,5 * 0,12 = 0,3V

Dus dan zou je het volgende krijgen over de transistor heen bij 2 * 9V en 5A

Ugelijkgericht = √2 * 18 = 25,46V
min de diode spanning houdt je 24V over
de spannings val over de emitor weerstand is maximaal 0.3V, hierdoor heb je volgens mij voldoende speel ruimte over om een 21V regelbare spanning te maken. Misschien zelfs nog wel iets meer.

De laatste is mogelijk maar hoever wil je gaan. Je zal behoorlijk de schakeling moeten aanpassen. Zie hiervoor ook de reacties van blackdog op de laatste paar pagina's.

edit:
Vergeet helemaal D7 nog mee te nemen. Extra spannings val van 0.63V. Dus zeg maar bij een 2 * 9V transformator heb je 23V over zonder de transistor er nog af. Deze heeft dus dan 2V speelruimte bij een uitgangs spanning van 21V.

[Bericht gewijzigd door MdBruin op zaterdag 23 januari 2016 11:31:17 (11%)

Op 19 januari 2016 12:41:09 schreef TonHek:
[...]

Wat ik wel eens doe is het verenstaal gebruiken wat je b.v. uit een oude mechanische wekker haalt.
Beetje hoekje zetten (zonder te breken) en dat met schroefjes vastzetten. Hoef je geen sleufjes te maken.

TonHek
P.s.
Ik kan de url niet zo gauw meer vinden, maar ben die "clips" met gaatjes ook wel eens in een shop tegengekomen.

Hier zijn o.a. de clips met een schroefgaatje. Voor diegene die zich afvroegen: "Bestaan die dingen?"

http://www.newark.com/laird-technologies/tsc607-zp/mounting-clip-to-22…

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Volgens het HP Power Supply Handbook, moet je ook nog rekening houden met de Ri van de trafo en met de netspanningsvariatie (Hier +5/-10% (?)).
Die netspanningsvariatie doet verder ook nog eens mee met de variatie van het verstookte vermogen in de doorlaat transistor(en).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ga binnenkort toch echt even tijd maken om die HP application note eens door te nemen.
Netspanningsvariatie heb ik inderdaad niet meegenomen.

Ik weet niet welke power transistor Dratsabylgu wil gaan gebruiken, maar bij een TIP142 staat in de datasheet dat de Ucesat bij 5A en 10mA Ib een 2V is. Nu is de stroom wel lager maar ook de Ib.
Hoeveel dat gaat schelen durf ik niet te zeggen, misschien heb ik vandaag even de tijd om de hulp spanning en stroombron op te bouwen en daar de 2x TIP142 aan te hangen (Of blackdog moet me voor zijn ;) )

Ik heb 4 kits besteld dus het liefst gebruik ik vooral de standaard onderdelen. Ik heb op geen enkele spanning behoefte aan meer dan 5 ampere. Maar zou wel graag een versie bouwen met een redelijk hogere spanning dan de standaard versie.

Dus tot welke trafo spanning is de voeding met meegeleverde componenten nog bruikbaar, desnoods koop ik er nog een trafo bij met een iets lagere spanning.

Jinny

Golden Member

Inmiddels een trafo (ringkern) aan het wikkelen welke 2 maal 12V 10A kan geven..
Ofwel 230V pakket is nu eenmaal 250VA.
Daar ik die 10A lang niet gebruik is er neem ik aan geen probleem als de twee maal 9V op de zelfde kern bijwikkel?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Sine

Moderator

@Dratsabylgu
Wat noem je hoger ?
Boven 35V uitgangsspanning moet je wat extra weerstandswaarden aanpassen ... boven 45V (en zeker bij vermogen ) nog wat meer.

@Jinny
Precies, dat moet makkelijk kunnen, dat heb ik bij die proto met een 60VA kerntje al gedaan.
Het verbruik van de hulpvoeding is enkele tientallen mA

Met een 10A trafo kun je een 6A voeding fabrieken. dat kan misschien nog NET op de print. Een setje andere emitter weerstanden moet er in ieder geval zeker al in.

@Sine

Ik zou ook een voeding willen hebben die minimaal 60 V kan leveren en dan een stroom van 2 A.

Wat is de max trafo spanning die je kan gebruiken bij dit ontwerp en de gekozen onderdelen.

Ik wil 160 VA trafo's gebruiken meer vermogen lijkt me niet nodig.

Jinny

Golden Member

Oh, maar als ik iets van drie ampere heb is het voldoende hoor...
Nadere info, wordt gewikkeld met een dubbele draad, dus feitelijk heb ik twee maal 2 maal 12 volt....
Bij 5 amp stuk dan....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Mijn oude voeding heeft het een tijdje geleden opgegeven dus ik ben dringend aan iets nieuws toe. Ik zie echter geen link naar het schema meer. (Mogelijk verdwenen bij het splitsen)

De IA houdt morgen op maar ik zou wel graag willen weten wat ik bouw.

reading can seriously damage your ignorance
Sine

Moderator

Op 23 januari 2016 02:31:32 schreef Dratsabylgu:
Ik kwam de volgende transformatoren tegen in mijn onderdelen kast.

2 x 9 V - 8,89 A - 160 VA
2 x 12 V - 3,33 A - 80 VA
2 x 15 V - 5,33 A - 160 VA
2 x 35 V - 2,28 A - 160 VA

Volgens mij kan ik hier dan de volgende voedingen van maken:

0 - 22 V - 5,6 A
0 - 31 V - 2,1 A
0 - 39 V - 3,4 A
0 - 96 V - 1,4 A

Klopt dit een beetje en die laatste heeft een behoorlijk hogere spanning is dit nog wel mogelijk?

De stromen zijn correct ... je spanningen zijn wat heftig.

20V
25V
35V
90V

Die laatste gaat inderdaad niet gebeuren, de rest moet prima kunnen.

@hennep
Pagina 2 ... maar zoals ik daar al schreef ... die is achterhaald.

@
Dratsabylgu
60V 2A is mogelijk ... met wat kleine modificaties.

@Jinny
Met een 250VA ring kun je dat zelfs twee keer doen.

RAAF12

Golden Member

Op 23 januari 2016 22:03:38 schreef hennep:
Mijn oude voeding heeft het een tijdje geleden opgegeven dus ik ben dringend aan iets nieuws toe. Ik zie echter geen link naar het schema meer. (Mogelijk verdwenen bij het splitsen)

De IA houdt morgen op maar ik zou wel graag willen weten wat ik bouw.

De link staat in de post van Sine op 11-1-2016 22.32 u
http://www.circuitsonline.net/forum/view/130041/2 de pdf file
Er kunnen nog revisies komen, dus het definitieve schema hou je tegoed.

Example

@hennep, kijk even op pagina 2. Daar staat een voorgaand schema van het ontwerp van de voeding. Geeft je globaal een idee hoe de voeding is opgebouwd.

@Dratsabylgu
Sine geeft aan dat een 35V voeding is te creëren, bij een hogere spanning moet je wat weerstanden aan gaan passen.
Je gaf al aan dat je meerdere printen hebt besteld, je zou ook kunnen overwegen om dan 2 voedingen in serie te plaatsen waardoor je een gezamenlijke voeding creëert van 70V

Sine

Moderator

Ik wil nog een keer benadrukken dat je dat NIET happy gaat worden als je dat schema gaat nabouwen!!

Het definitieve schema volgt.

blackdog

Golden Member

Hi Dratsabylgu,

Je kan best een voeding maken met de 2x35V trafo.
Hiervoor moeten wel een aantal weerstandwaarden voor worden aangepast.

Maar nog belangrijker zijn de power transistoren, je loopt snel tegen de SOA aan van veel van deze transistoren.

Ik denk dat een aardige opset kan worden gemaakt met 2x 2N3773, deze hebben een goede SOA karakteristiek.
Je zal er wel een transistor er voor moeten zetten om een Darlington te maken.
Deze transistor is een oudje en bewezen degelijk.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 23 januari 2016 22:27:18 schreef Sine:
Ik wil nog een keer benadrukken dat je dat NIET happy gaat worden als je dat schema gaat nabouwen!!

Het definitieve schema volgt.

Vandaar dat mogelijk de simulator dus zo vreemd reageert.
Echt regelen wil die niet doen, geeft een basis stroom welke veel te hoog is (meer dan 2A). Kan natuurlijk ook een multisim liggen, heb al wel vaker ruzie met het programma gehad. In de sim werkt het niet en real life werkt de schakeling zonder problemen.

Sine

Moderator

Hah, als je met 5V en een 470R weerstand aan meer dan 10mA komt dan klopt er ergens wat niet :P

Die schakeling werkt, maar niet optimaal.

http://m.eet.com/media/1032336/world_of_bob_pease_hp.jpg
"I knew that computer would never lie to me again"

@Blackdog

Ik heb voor de zekerheid 2 extra printen besteld. Als ik klaar ben met bouwen van de standaard versies wil ik het wel proberen met die 2N3773.

Nog 2 kleine andere vraagjes aan je

- wanneer kan ik de door jou ontworpen voeding gaan nabouwen?
- en wat raad je me aan om te gebruiken in een 10V reference.

@MdBruin

Ik heb al een aantal voedingen staan en daarmee kan ik tot 72 V komen maar ik werk altijd volgens het principe, je kunt nooit genoeg spullen hebben, dus een extra voeding voor hogere spanningen is ook welkom. :)

Ja snap er ook niet echt wat van. Morgen maar eens met een frisse blik proberen.
En anders vanaf de basis opnieuw opzetten. Spanningsbron naar de stroombron enadan naar de transistor. Hopelijk werkt het dan wel.
Wou even de drop out van de power transistor bepalen op maximale spanning en stroom. Kon het helaas niet in een echte schakeling doen. Moet nog een koellichaam halen ;)

Simulatie leuk, maar het werkt niet altijd zoals je verwacht. Dave van EEVblog had ook al een video waar hij problemen ondervond (was dan wel met LTSpice).
En wat in simulatie goed werkt hoeft niet perse in een echte schakeling stabiel te zijn.

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb net nog even verder gezocht betreffende powertransitoren voor een hogere uitgansspanning van de CO-2016 voeding.
en kom uit bij "Van Dijken Electronica" volgens hun gaat het een "Orginele MJ15003".
Deze heeft nog een iets beter SOA karakteristiek en hij heeft een lagere Thermische weerstand, wat ook gunstig is.
De prijs is meer dan schappelijk met een 2,5€.

Met een stuurtor die een hFE heeft van zeg 100x kom je aan een totaal aan hFE tussen de 4000 en de 10.000x bij de MJ15003.
Wat ruim voldoende is.
De MJ15003 waar ik er 25 van had in de orginele Motorola uitvoering, zat wat hFE betreft tussen de 80 en 110.

Je kan 3 stuks kopen en er dan één als stuurtransistor gebruiken.
Vergeet niet een basis emittor weertstand te gebruiken bij de powertor ongeveer 47 Ohm en bij de stuurtor iets van 10K.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Multisim snapt de functie van de zener waarschijnlijk niet en rekent daarom waarschijnlijk fout. Als ik van blackdog zijn stroombron pak (uit het eerste schema van zijn ontwerp) dan gaat het wel goed.

Wat is nu eigenlijk de functie van de zener diode (d6)?
Als ik ga redenen zou ik zeggen om de basis spanning te regelen (0,6V + de spanning over r26).

Ik heb nu al een paar keren dat schema bekeken en zie nog altijd niet hoe de stuurstroom die van Q4 komt de mogelijkheid heeft om via Q2 en Q3 terug te vloeien.
Mis ik een verbinding of zie ik ze niet?

ok laat maar, de massaaansluiting zit rechts boven, had ze niet gezien.

LDmicro user.

Op 24 januari 2016 16:13:29 schreef MdBruin:

Wat is nu eigenlijk de functie van de zener diode (d6)?
Als ik ga redenen zou ik zeggen om de basis spanning te regelen (0,6V + de spanning over r26).

@MdBruin
Heb je het nu over de CO voeding of over de NA voeding?
Als je het over de Blackdog NA voeding hebt, wat ik denk want ik heb even gauw geen D6 in de CO voeding gezien, kan je beter even bij de link hieronder kijken want daar legt Blackdog het uit.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1774220#1774220

TonHek
Edit.
My bad, wel een D6 zener in de CO voeding. Bij de stroombron en de -5V.

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
blackdog

Golden Member

Hi MGP

De "0" van de referentie sectie ligt aan de "+" aansluiting van de voeding.
Dat is je retour path als ik je tenminste goed begrijp.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dit topic is gesloten