Circuits Online Voeding 2016

Dit topic is gesloten

blackdog

Golden Member

Hi,

Spierpijn heb ik...
Waarom dan wel, nou ik heb weer eens extra wikkelingen gelegt op een ringkern trafo :-)

Sine had al aangegeven dat Baco een goedkope 2e hand rinkern in de aanbieding heeft van 2x15V bij 2x 4A.
Het gaat om de ILP 48013 trafo en hieronder wat meetgegevens.

R DC primair = 13 Ohm
R DC secundair = 0,19 ohm per winding (4 draads meting)
Inductie primaire = 10,8H
Inductie bij kortgesloten secundaire wikkelingen = 3,4mH

Belast geeft 10-wdg ongeveer 1,8V = 6-wdg/Volt bij 230V
Er zijn ongeveer 55-wdg nodig voor iets meer dan 9V.
De omtrek van een winding = 14,5cm
Samen met de aansluidraden is per winding ~8,5M draad nodig.

Er is wat winst te halen door Schottky diodes te gebruiken zoals de SB140,
dit scheelt ongeveer 1V aan drop bij brug gelijkrichting.

Deze trafo is te gebruiken voor een 0 tot 30V voeding met een continu uitgangsstroom van 2,5A.
Met een relais schakeling kan je eventueel de wikkelingen paralllel zetten zodat je tot een volt of 13 de dubble stroom kan trekken.

Ik heb gekozen voor draad met een dikte van 0,7mm daar ik dit op voldoende lengte had liggen,
dit is veel te dik voor wat ik nodig heb voor de stroom voor deze windingen.
0,3 mm is ruim voldoende en geeft dan ook minder spierpijn ;-)
Twee windingen zijn voor de stuur schakeling en twee voor de meters.
Eigenlijk had ik ook een 5e winding moeten leggen, dan had ik ook geheel zwevend een stroombron kunnen maken.
Ik heb nog een trafo en dan wikkkel ik daar wel 5 extra windingen op, en dan gebruik ik deze trafo voor een CO-2016 voeding en de andere voor mijn eigen ontwerp.

Een orginele en mijn aangepaste trafo.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-21.png

De meting of mijn berekeningen en het wikkelen wel kopte, belast met bijna 5A geeft de trafo op de extra wikkelingen ongeveer 9,3V
De missie is geslaagt, tijd voor Pizza!
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-20.png

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 24 januari 2016 17:13:42 schreef blackdog:
Dat is je retour path als ik je tenminste goed begrijp.

Ja dat was het, ik had nu al een paar keren naar dat schema gekeken en telkens niet gezien.
Zit met een stevige verkoudheid en daarom zie ik waarschijnlijk niet helder genoeg, maar we zijn aan de beterhand.
Nog een stevige grog vanavond en morgen zal het al heel wat beter zijn.

LDmicro user.
blackdog

Golden Member

Hi MGP,

Het beste er mee, ik ben dan ook meestal erg suf :-)

Maar ik had het je wel nog wel zo makellijk gemaakt op deze pagina:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/130041/9

Daar staat de uitleg via een versimpeld schema, over het hoofd gezien?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik volg dat niet allemaal, veel te veel tekst voor mij, kijk liever naar schema's. ;)

Hoe het werkt weet ik wel, daarom stelde ik die vraag maar had DAT niet gezien.

LDmicro user.
bprosman

Golden Member

@Bram,
Heb je drie draden (0.7) getwist en daar de wikkelingen van gemaakt ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Hi bprosman,

Ik heb 4 draden van 0,7mm genomen, deze dikte is onzin, wikkelen met ongeveer 0,3mm, dat is ruim voldoende.
Ik ben 1 draad vergeten omdat ik ook een stroombron wou toevoegen, aan één van mijn CO-2016 voeding printjes.

8,5M draad per winding is er nodig + de 2x 15cm aansluitdraad, als je de zelfde trafo gebruikt of uitrekenen bij gebruik van een andere trafo.
De vier draden aan één kant vastzetten, ik neem daar een bankschroef voor en dan met hulp van iemand anders de vier draden eerst ontknopen zodat je ze alle vier naast elkaar hebt.
Dan alle vier in de Makita vastzetten, en dan bedoel ik natuurlijk een accu boormachine en niet een afkortzaag, die is voor je schoonmoeder *grin*
Het komt er op neer dat ik meestal twist totdat ik ongeveer 1 twist heb per duimbreedte.
Let op met losmaken na het twisten, de draad kan wegspingen als verenstaal,
ik geef meestal een korte ruk aan de draad voor ik hem losmaak op de Makita dat scheelt met het wegspringen.

Twee aparte wikkelingen voor de meters, zodat je nooit problemen krijgt met gekoppelde "0" aansluitingen.
Je kan dan eigenlijk bijna iedere paneelmeter gebruiken en ze aansluiten op wat het optimale punt is voor die meter.
Iedere wikkeling voor de meters is geheel zwevend uitgevoerd, eigen brugcel, elco en stabilisator.

De twee overgebleven wikkelingen sluit je dan aan zoals in het schema staat voor de stuurtrafo.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Als je een flatcable neemt om te wikkelen heb je een stuk minder werk. De uiteindes soldeer je dan 1 versprongen door en de 2 hoeken tak je de spanning af. Ziet er dan wel niet zo mooi uit.

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--
blackdog

Golden Member

Hi Stynus,

En hoe ga je dit dan oplossen dat je geen sluitinge maakt...
Ik krijg van jouw manier een beetje de kriebels.

Ik heb in total vijf kwartier besteed een meten aan de trafo, wat berekeningen uitvoeren en daarna bedrading twisten en wikkelen.
Het was zwaar voor mijn handen maar dat zou beter gaan als ik dunner draad zou hebben gebruikt maar dat had ik vandaag niet beschikbaar.
Verder heb ik er plezier aan, ik heb nu een "custum made" trafo voor een voeding.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Een flatcable strippen, krimpkousjes knippen en rijgen, en solderen lijkt me toch significant meer werk dan een stukje draad wikkelen, zeker als je 4 draden tegelijk wikkelt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jinny

Golden Member

Die heb ik afgewikkeld en opnieuw opgewikkeld, draad is dubbel van zichzelf....

Ik heb die dus...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
bprosman

Golden Member

Die heb ik afgewikkeld en opnieuw opgewikkeld, draad is dubbel van zichzelf....

Ook met de hand Jinny ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jinny

Golden Member

Ja, met hulp van broer die weer hier overnacht en kinderen...
Lief heeft ook handje toegestoken...
Afwikkelen was het ergste..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

@Jinny
En het doel is dat je dan een middenaftakking maakt? En evt. extra wikkelingen voor de stuur en meter voeding?
Laat maar, heb het een aantal posts terug gevonden. Doel 2x12V + de stuurvoeding.
TonHek

[Bericht gewijzigd door TonHek op maandag 25 januari 2016 11:32:43 (26%)

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Sine

Moderator

Op 24 januari 2016 21:23:00 schreef Jinny:
Die heb ik afgewikkeld en opnieuw opgewikkeld, draad is dubbel van zichzelf....

Ik heb die dus...

Met een beetje geluk kom je bij de losse uiteinden, dan hoef je zelfs niet af te wikkelen.

Ik wil ook proberen om de transformatoren voor mijn CO voedingen te voorzien van extra wikkelingen.

Hoe bereken ik de benodigde draaddikte.

Het aantal wikkelingen kan ik dus bepalen door er een paar te wikkelen en dan te meten en dan berekenen.

En waar kan ik de benodigde isolatiefolie kopen om het geheel weer mooi af te werken.

RAAF12

Golden Member

Draaddikte doe je met de tabel http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/27/2
Koperlakdraad of emaille omspinning te koop op klosjes of een oude trafo afwikkelen.
Folie is tussen 2 secundaire wikkelingen meestal niet nodig. Wel tussen 230V primaire en sec.

blackdog

Golden Member

Hi Dratsabylgu,

Leg om je trafo 10 wdg van wat montage draad (dit hoeft niet netjes), meer mag ook want dan wordt je berekening iets nauwkeuriger, maar ik hou meestal 10 wdg aan.

Meet je netspanning, zodat je zeker weet dat op dat moment de spanning niet te veel van de 230V af wijkt.
Meet daarna de spanning van de 10wdg, hieruit bereken je dan het aantal windingen dat nodig is voor 1V.
Bij de Baco ringkern die ik heb gebruikt, is dit ongeveer 6wdg/V.

Een stukje terug laat ik zien hoe ik het doe.
Ook de dikte geeft ik aan, maak je daar niet al te druk om, het is al snel dik genoeg voor deze voeding.
0,3mm lakdraad zou ik nemen, dat is ruim voldoende voor de stuurschakeling en de meters,
ik ga dan uit van moderne metertjes die je b.v. op ebay kan kopen, deze werken goed op 5V DC en verbruiken minder dan 50mA.

Een van de vele verkopers van de metertjes die ik bedoel.
http://www.ebay.com/itm/Red-LED-5-Digit-DC-0-4-3000-33-000V-Digital-Vo…

Het wikkelen van de trafo
Vooral geconcentreerd en rustig werken, niet steeds sneller willen "bin there done that" is niet wijs en geeft gegarandeerd een lelijk gewikkelde trafo.

Trafo Tape
Ik gebruik speciale tape van 3M, dat kan zo'n 150C hebben en een rolletje kost rond de 30€!
Dit heb ik gekocht voor mijn oven projectjes en gebruik het nu ook bij trafo's wikkelen.
Hiervoor zijn waarschijnlijk meer mogelijkheden, maar dat plastic band/folie zoals ILP dat gebruikt ben ik nog niet tegen gekomen.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Op 11 januari 2016 22:50:23 schreef ohm pi:
En uiteraard de plus uitgang van de voeding hangt aan massa.

Als er twee voedingen in een kast worden gebouwd zal er een los van de massa komen, anders kunnen de twee voedingen niet in serie worden geschakeld. Overigens wordt bij een klasse 1 apparaat de kast via randaarde verbonden.

Is het een idee als je toch je schakeling aan massa wilt kunnen aansluiten om zoals blackdog in zijn ontwerp heeft staan een 10nF 250V condensator er tussen te zetten (dus tussen de min en massa de condensator en geen direct DC pad)?

Bedankt voor je uitleg m.b.t. het uitrekenen van wikkelingen blackdog, maar moet je tijdens het meten niet de wikkeling belasten om de werkelijke spanning te kunnen meten?
Zoja hoe zwaar moet de wikkeling belast worden, ik neem aan dat dit niet echt heel spannend is, zolang er maar wat stroom loopt (natuurlijk wel meer als een paar mA).

Jinny

Golden Member

Sine, nee, het is een dubbele draad, en de 12,5 Volt zit dus midden in draad...
Ik heb afgewikkeld en de draad doormidden dubbel genomen.
Nu heb ik 4 wikkelingen 12.5 Volt 5 Ampere.
Nu nog twee wikkelingen 2*9Volt 100 mA erop en ik kan een dubbele 3 Ampere voeding bouwen.
Dat was de bedoeling.
Nu nog een trafo kopen en net zo afwikkelen.
Wat netter opwikkelen ala Bram en dan kan ik de eerste als acculadertrafo gebruiken..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
blackdog

Golden Member

Hi,

Vanavond tussen de pogingen door een harddisk te repareren de trafo verder afgewerkt.

Links de omgebouwde Baco trafo.
Daar de windingen gelijk zijn, zijn ze allen van zwarte oliekous voorzien, ik had trouwens geen andere kleuren op het ogenblik.
Dat wordt dus nog wel uitzoeken voor de referentie sectie, zodat deze twee wikkelingen goed in serie komen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-22.png

Hier is de tape die om de trafo zit goed te zien, hitte bestendig van 3M.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-23.png

Ik zal hier ook laten zien hoe je de ontkoppeling aan de 230V kant kan doen als je daar zin in hebt.
De info die ik op doe bij mijn eigen voeding's project zal ik gebruiken voor deze trafo.
Jullie kunnen dit dan overnemen als je het wilt.

Deze schakeling is het uitgangspunt geweest voor de soft start en daar komt dan nog de commonmode en filtering bij...
http://sound.westhost.com/project39.htm

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Ha Blackdog,

Ik heb daar wel eens teflon pakking tape voor gebruikt. Dat voegt zich mooi omdat het plastisch is.
Ik heb het gebruikt bij experimenten om een invertertje te maken met een ringkern (180V) en ook om de ontstekingskabeltjes van de geiser te (her)isoleren. In beide gevallen een prima resultaat en een stuk goedkoper dan jouw tape.
Het ging ook veel gemakkelijker door dat kleine gaatje in dat ferrietkerntje van dat invertertje

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 27 januari 2016 11:49:55 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

Ik zou het eens kunnen proberen met die teflon tape.
Dat heeft wel wat nadelen, het plakt niet en het is wat dun.
Maar altijd een experiment waard en zal dit eens proberen op een kleine ringkern.

Ik gebruik de 3M tape ook in het begin van het wikkelen om de winding vast te zetten,
dat gaat in ieder geval niet met de teflon tape bij het dikkere koperdraad, daar staat dan te veel krachten op.

Voor de tweede trafo heb ik net 5x 0,4mm getwist met hulp van mijn lieftallige vriendin ;-)
En later vandaag zal ik deze trafo gaan voorzien van deze wikkelingen.

Klaar om te gaan wikkelen!
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-24.png

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dit topic is gesloten