Op 6 januari 2016 23:44:30 schreef Tidak Ada:
Vraagje: Kan die hulpspanning ook door een DC-DC convertertje worden verzorgd of is een echte trafo toch beter i.v.m. rimpel en andere rommel?
DCDC kan prima, ik heb zelf een uitvoering waarbij ik het geheel voed uit de power trafo gevolgd door een 16...36V in naar +-8V DCDC converter.
Bij deze voeding heb ik dat zo gedaan:
Op 7 januari 2016 22:57:42 schreef High met Henk:
ik heb begrepen dat de stap responsie daar niet helemaal geschikt voor is. Daarbij kunnen audio versterkers slecht overweg met blokgolven en die gebruik ik nu net vaak. Bij voorkeur ASYMETRISCH! en daar heb ik soms ook vermogen nodig...
maar het zou mooi zijn als het kan, zijn allemaal tweaks die zouden kunnen zoals ik al zei, waar je naar all blijheid mee kan combineren. net zoals jij met je voeding doet.
Zoals blackdog al aangeeft, dat gaat hiermee niet lukken, 5kHz blok is nogal wat ... zelfs de kepco BOP's komen daar niet mee weg.
Op 7 januari 2016 23:22:24 schreef SparkyGSX:
Ik was nog iets anders vergeten, niet geheel onbelangrijk: wat voor pass transistors gebruikt deze voeding? ....en voor welke spanning en stroom is het ding met die transistors geschikt?
Twee BDW93's, tot een 30V 5A zijn die bruikbaar ( op een flinke koelplaat! ) MET dissipatiebegrenzing (wikkeling met middenaftakking dus)
Bij meer stroom / spanning krijgen de arme torren wel wat veel voor de kiezen en moeten er wat meer parallel.
Het zijn darlingtons, de basisstroom vanuit de voeding ligt onder de 10mA
Op 9 januari 2016 14:16:39 schreef Tidak Ada:
DILEMMA:
Ik heb twee trafo's gevonden in mijn krochten:
Een is een in metaal ingekapselde Philips trafo voor 180W 220/240V met 6 aparte 6V 5A wikkelingen.
De ander een ringkern van 220V / 2× 35V 4,7A
Wat zou ik nemen? Die met 6× 6V kan je schakelen en daarmee de dissipatie van de doorlaat regeling klein houden; de ander kan uiteindelijk meer stroom leveren (9,4A) als ik de wikkelingen parallel zet.
Simpel de blauwe philips brick, hele mooie trafo's voor een voeding (aardscherm, bandkern) En wanneer heb je 9A nodig? ( daar blijft na gelijkrichting overigens maar iets van 5,5A van over )