Circuits Online Voeding 2016

Dit topic is gesloten

Met "traag" bedoelde ik iets in de orde van grootte van paar tot een tiental Hz, hooguit. Als het sneller moet zou ik een NPN/PNP paartje als emittervolgers achter een opamp zetten, en dat aansturen met een functiegenerator, microcontroller, of desnoods met een USB geluidskaart waarvan de uitgangscondensator verwijderd is, of met aparte DC injectie. Uiteindelijk hoeft het signaal niet symmetrisch te zijn, je kunt met een geluidskaart alles maken binnen het frequentiebereik, zolang er maar geen DC in zit.

Maar misschien kunnen we deze discussie beter verplaatsen naar een ander topic.

Ik was nog iets anders vergeten, niet geheel onbelangrijk: wat voor pass transistors gebruikt deze voeding? Dat is toch wel belangrijk om te weten als je dit als controller wilt gebruiken voor een grote voeding. Zitten er pass transistors bij de kit, en voor welke spanning en stroom is het ding met die transistors geschikt?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 8 januari 2016 10:12:51 (22%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

DILEMMA:

Ik heb twee trafo's gevonden in mijn krochten:

Een is een in metaal ingekapselde Philips trafo voor 180W 220/240V met 6 aparte 6V 5A wikkelingen.
De ander een ringkern van 220V / 2× 35V 4,7A

Wat zou ik nemen? Die met 6× 6V kan je schakelen en daarmee de dissipatie van de doorlaat regeling klein houden; de ander kan uiteindelijk meer stroom leveren (9,4A) als ik de wikkelingen parallel zet.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

@Tidak Ada

In dat geval zou ik er 2 bouwen :-)
De kosten zullen het niet zijn.

TonHek

Edit: En die 6x6V kan je ook op diverse manieren laten schakelen. Paar wikkelingen parallel.. in serie, of een combinatie daarvan.

Edit2: @Tidak hieronder: Dan stop je die 2 toch in één behuizing... opgelost.

[Bericht gewijzigd door TonHek op zaterdag 9 januari 2016 16:29:15 (16%)

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Probleem is: RUIMTE

Dus liever toch 1 ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Ik ben ook wel benieuwd naar het schema, want ik heb meer OPA's nodig om alles met één microcontroller te kunnen meten:

of je zou het zo moeten doen:

Ook geschikt voor groter vermogen (maximaal 2x50Vx5A), zie ook http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=20362

Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=13476
Sine

Moderator

Op 6 januari 2016 23:44:30 schreef Tidak Ada:
Vraagje: Kan die hulpspanning ook door een DC-DC convertertje worden verzorgd of is een echte trafo toch beter i.v.m. rimpel en andere rommel?

DCDC kan prima, ik heb zelf een uitvoering waarbij ik het geheel voed uit de power trafo gevolgd door een 16...36V in naar +-8V DCDC converter.

Bij deze voeding heb ik dat zo gedaan:
http://www.gigawatts.nl/co/projects/voeding/triple/IMG_0048.JPG

Op 7 januari 2016 22:57:42 schreef High met Henk:
ik heb begrepen dat de stap responsie daar niet helemaal geschikt voor is. Daarbij kunnen audio versterkers slecht overweg met blokgolven en die gebruik ik nu net vaak. Bij voorkeur ASYMETRISCH! en daar heb ik soms ook vermogen nodig...

maar het zou mooi zijn als het kan, zijn allemaal tweaks die zouden kunnen zoals ik al zei, waar je naar all blijheid mee kan combineren. net zoals jij met je voeding doet.

Zoals blackdog al aangeeft, dat gaat hiermee niet lukken, 5kHz blok is nogal wat ... zelfs de kepco BOP's komen daar niet mee weg.

Op 7 januari 2016 23:22:24 schreef SparkyGSX:
Ik was nog iets anders vergeten, niet geheel onbelangrijk: wat voor pass transistors gebruikt deze voeding? ....en voor welke spanning en stroom is het ding met die transistors geschikt?

Twee BDW93's, tot een 30V 5A zijn die bruikbaar ( op een flinke koelplaat! ) MET dissipatiebegrenzing (wikkeling met middenaftakking dus)
Bij meer stroom / spanning krijgen de arme torren wel wat veel voor de kiezen en moeten er wat meer parallel.
Het zijn darlingtons, de basisstroom vanuit de voeding ligt onder de 10mA

Op 9 januari 2016 14:16:39 schreef Tidak Ada:
DILEMMA:

Ik heb twee trafo's gevonden in mijn krochten:

Een is een in metaal ingekapselde Philips trafo voor 180W 220/240V met 6 aparte 6V 5A wikkelingen.
De ander een ringkern van 220V / 2× 35V 4,7A

Wat zou ik nemen? Die met 6× 6V kan je schakelen en daarmee de dissipatie van de doorlaat regeling klein houden; de ander kan uiteindelijk meer stroom leveren (9,4A) als ik de wikkelingen parallel zet.

Simpel de blauwe philips brick, hele mooie trafo's voor een voeding (aardscherm, bandkern) En wanneer heb je 9A nodig? ( daar blijft na gelijkrichting overigens maar iets van 5,5A van over )

voordeel van de ringkern is minder stby stroom, kan meer temperatuur hebben, want kan zijn warmte beter kwijt. de philips bloktrafo's zijn ook goed, maar als je een vergelijkbare ringkern hebt, neem ik altijd die.

er zit een E kern trafo in die blauwe trafo's, maar de philips C kern trafo's die bijv in versterkers zaten zou ik niet gebruiken voor een voeding, deze zijn niet zo geschikt voor langdurige belastingen.

op een ringkern kun je ook makkelijk een aftakking bijmaken om de dissipatie laag te kunnen houden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Die flipsen zijn ruim overbemeten, ingegoten, opgevouwen ringkernen ;) (bandkern)

Ik heb hem even voor je gemeten, die 180W-er doet 2W leeg, dat is vergelijkbaar met een ringkern van dat vermogen (niet dat dat echt boeit bij een labvoeding overigens)

Op 10 januari 2016 00:07:15 schreef Sine:Twee BDW93's, tot een 30V 5A zijn die bruikbaar

Wel gewoon NPN's dus; dat is mooi, want ik heb, zoals wel meer mensen hier waarschijnlijk, nog wel koelblokken vol met dikke NPN torren liggen (2N3055 en consorten). Met een extra torretje om er darlingtons van te maken zouden die dan prima bruikbaar moeten zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Over de metertjes
zou dit wat wezen
http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1r1U1IFXXXXcuapXXq6xXFXXXe/Red-Blue-LED-DC-0-100V-10A-Dual-display-Meter-Digital-Voltmeter-Ammeter-Panel-Amp-Volt.jpg_50x50.jpg

De stroomshunt wel zelf even aanpassen 10A is mij een beetje te veel.

of 4 van deze meters http://g03.a.alicdn.com/kf/HTB1HFfMKXXXXXc4XpXXq6xXFXXXB/Hoge-nauwkeurigheid-0-4-3000-33-000v-led-digitale-voltmeter-5-digit-4-lijnen-voltage-meter.jpg_50x50.jpg

Sine

Moderator

Zoek iets ICL7106 gebaseerds, dan heb je geen extra voeding nodig ALS de ref zweeft van de common. En dat is lang niet altijd zo helaas.
Lascar metertjes hebben dat bijvoorbeeld, maar die zijn veel te duur.

RAAF12

Golden Member

@Peter112

Wel opletten dat het een autoranging meter is. Dus dat je de volle resolutie van de uitlezing krijgt. Het kenmerk van auto ranging is dat de decimale punt verspringt naar het volgende digit als het display in overload gaat, bijvoorbeeld bij 999. Zo niet; dan staat bij een uitgangsspanning van 2V '002'of '02.0' (vast bedrade decimal point) op de meter i.p.v. de autoranging '2.00'

edit:
http://nl.aliexpress.com/item/High-Accuracy-0-4-3000-33-000V-LED-Digit… is inderdaad een autoranging voltmeter

Idem dito bij een 4 1/2 digit exemplaar, dan heb je wel een goede 10 turnpotmeter nodig om de spanning stabiel te kunnen instellen. Die zit vast niet in het CO pakket. Ik ben wel benieuwd naar het schema.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 10 januari 2016 20:20:44 (20%)

High met Henk

Special Member

misschien handig om aan te geven waar de metertjes precies aan moeten voldoen. de spanningsmeter zal het probleem niet zijn, maar de stroommeter wel.

Differentiaal over de uitgang is geen probleem, maar ik weet ook even niet waar de stroommeting nu zit. Ik neem aan een shunt meting. Maar die zit volgens mij nu in de GND.
Of moeten we die zelf plaatsen, of zit die op de PCB? (wordt bij 10A erg spannend)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Op 3 januari 2016 19:29:51 schreef MAH:
@Bram: Ik heb je wat gegevens gestuurd.

De rest gaat erg snel! Ik zal een lijstje maken.

[...]
Klopt, dat wordt meegeleverd. Ik heb wat meer info over het aanpassen in de startpost gezet. Wil je het echt zwaar opvoeren dan gaan we er vanuit dat je zelf kan nadenken ;)

Ik zou het wel op prijs stellen dat het schema online staat, voordat de bestelling afgeleverd wordt met ingesloten schema.
Ik zit wel te denken om te bestellen....

Op 10 januari 2016 20:36:17 schreef High met Henk:
misschien handig om aan te geven waar de metertjes precies aan moeten voldoen. de spanningsmeter zal het probleem niet zijn, maar de stroommeter wel.

Differentiaal over de uitgang is geen probleem, maar ik weet ook even niet waar de stroommeting nu zit. Ik neem aan een shunt meting. Maar die zit volgens mij nu in de GND.
Of moeten we die zelf plaatsen, of zit die op de PCB? (wordt bij 10A erg spannend)

Zie bijv. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=20362&start=… ook geschikt voor meting met een µC.

Op 10 januari 2016 20:50:02 schreef RAAF12:
[...]

Ik zou het wel op prijs stellen dat het schema online staat, voordat de bestelling afgeleverd wordt met ingesloten schema.
Ik zit wel te denken om te bestellen....

+1

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 19 januari 2016 20:25:26 (18%)

Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=13476

Ik begrijp eigenlijk ook niet goed waarom ze blijkbaar zo huiverig zijn om het schema te publiceren; zou iemand voor die hele 7 euro voor een print het zelf na gaan tekenen en zelf etsen? Een enkel exemplaar bestellen zal in de meeste gevallen al duurder zijn, lijkt me.

Ik zou een schema toch ook wel op prijs stellen, en misschien dat ik er nog wel een paar meer bestel (PCB's of kits) als blijkt dat hij goed geschikt is (of relatief eenvoudig geschikt te maken) voor "oneigenlijk gebruik", zoals een 2-kwadranten voeding, een dummyload, een voeding voor veel hogere spanningen (650VDC), etc.

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik spreek niet voor de ontwikkelaars, maar ik ga even een paar testen doen op een proto type.
Er is al aangegeven dat de regeling is opgebouwd naar voorbeeld van een ELV voeding.

Voor alsnog ziet het er goed uit, maar een ander paar ogen is altijd handig :-)
Verder moet je bij de ontwikkelaars zijn waar mijn bevindingen naar toe gaan.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Zal de "Universelle Netzteilplatine" van ELV wel zijn, ook opgebouwd rond de LM324.

http://files.elv.de/Assets/Produkte/2/225/22532/Downloads/22532_Univer…

Daar is nog een opamp over waarmee je prima de trafo tabs kan omschakelen.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op maandag 11 januari 2016 22:11:13 (17%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Sine

Moderator

http://www.gigawatts.nl/co/smile/TOP_SECRET.jpg

Heh .. neehoor, dat valt allemaal wel mee.

De topologie is iets anders dan de universele ELV voeding (en bijna alle ELV ontwerpen gebruiken de 324)

Zie de bijlage voor een schema.

Dit is de laatste versie die ik heb, maar dit is NIET de laatste stand !! (als in, er mist nog het eea en de waarden zijn nog niet definitief)

RAAF12

Golden Member

Een kip die aan het broeden is mag je niet storen maar ik waag heel voorzichtig te fluisteren dat de BDW Darlington al een ingebouwde sperdiode heeft over de C-E aansluiting.

edit
@Sine Ok duidelijk..

Hmmm, ook hier een opamp over, die had mooi voor een optionele temperatuur bewaking geweest.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Sine

Moderator

@RAAF
Jep, en dat is heel aardig van die BDW, maar we wilden de print bewust zo universeel mogelijk houden.

@Roland
Mogelijk, maar de pcb is zo al ERG vol. Er zijn nog wel meer dingen te bedenken voor die extra opamp. Maar soms moet je die niet kosten wat kost willen gebruiken ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 11 januari 2016 22:45:07 (48%)

Ik zie een "tekenfoutje/onregelmatigheid" in het geposte schema.
C11, C12, en C13 links onder de tekening (positie J10/J11) hangen aan massa.
Het lijkt dat R18 niet aan massa ligt, maar als je het draadje volgt dan zie je dat R18 aan massa ligt via massasymbool op positie A12.
En uiteraard de plus uitgang van de voeding hangt aan massa.

Sine

Moderator

Dit is een oude "not to be shown to the public" versie, niet correct of volledig, ga nog niet te veel af op tekenwijze.

Maarrrrr, als je dit zou opbouwen heb je een in de basis werkende voeding.

Plus uit is inderdaad massa, dat is per ontwerp zo, kijk maar naar de massa van de hulpvoeding om uit te vissen waarom. Ook die C's zijn correct getekend, en ja ... het leest wat vreemd nog.

Op 6 januari 2016 17:21:10 schreef Peter112:
@Sine
Waar haal ik die ICL7106-achtige paneelmeters die zonder extra voeding als uitlezing gebruikt worden.

Dit zijn sloop printen die ik heb aangepast zodat ze paneelmeten ;)

De A meter is niet de kritische, die meet tegenover massa, de V meter moet negatief meten of zijn ingang verdraaid hebben. Beiden mogen GEEN verbinding met de common hebben! (daarvoor moest ik die slooprintjes met een vijl te lijf gaan ;) )

Een kitje voor die dingen is misschien mogelijk, maar gezien de tijd gaat dat voor Rosmalen niet meer lukken. Plus dat de prijs van een LCD en een ICL7106 een stuk duurder is dan een bruikbare meter.

Conrad heeft een leuke meter met een ICL er in, die wil ik nog bestellen om te kijken of die bruikbaar en zo niet aanpasbaar is voor deze voeding.

A-meter

V-meter

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 11 januari 2016 23:44:19 (15%)

Sine, bedankt voor het advies. Ik was al geneigd om die Philips te gebruiken. Heb voor het zware werk toch al zo'n Delta bakbeest.
Is dat die voeding, die je twee jaar geleden ook liet zien? Zitten daar drie van die prints in ? Blijft een mooi ding, vooral dat front !

@Ohm Pi:
Oei, dat draadje maakt bijna sluiting met het kader ! >:)

Dit topic is gesloten