Ontwikkeling van de NA-01 Lab Voeding

collector c.q. emitter cut-off current? Nog een reden om de 2SC2911 of de BD139 te gaan scoren: je ziet makkelijk iets over het hoofd bij het uitzoeken van een nieuwe transistor ;-).

Maargoed, ik ga me weer 'zorgen' maken over de nabouw en de printplaat.

blackdog

Golden Member

Hi,

De BD230 series is gewoon veel te traag!!!
En de Hfe is niet goed gespecificeert, bij de BD139 kan je zoals ik zeg de -16 versie gebruiken.
Dan is je hFE in ieder geval minimaal 150x

Kijk nu naar de 2SA1943-O de hFE bij 2,5-Ampere is rond de 100x.
Basis stroom dus 25mA en deze moet geleverd worden door de 2SC2911s.
Kijk nu in de datasheet van deze transitor, heel mooi in het rechte stuk en typical een hFE van 250x en dan kom ik dus op rond de 0,1mA.
Dit dan twee maal, omdat er twee setjes power transistoren zijn en dan zitten we op rond de 0,2mA bij 5 Ampere uitgangsstroom.
Dit is ook de waarde die ik ongeveer gemeten heb.

In de datasheet kan je zien dat de fT van de door mij opgegeven transitoren veel hoger is dan de BD230 series.

Het mogen van mij best andere transitoren zijn, als je maar de gemiddelde specs aanhoud en misschien moet je dus 1, 100 en 150 Ohm weerstande een beetje aanpassen zodat de compound sectie niet als FM piraten zender gaat fungeren :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik wil voor de potmeters graag een singleturn en een multiturn in serie zetten voor fijn- en grofafstelling van spanning en stroom. Is dit een goed idee? Welke verhoudingen zijn handig?

Voor D21 en D22 (zeners in de voorregeling) zit ik te denken aan 1,3 watters. Is dat genoeg?

blackdog

Golden Member

Hi necessaryevil

Ik zie niet in waarom dat nodig is, de resolutie van de 20K potmeter is hoog genoeg naar mijn mening.

Je kan voor de Spectrol in de datasheet van het model 534 kijken wat de resolutie is.
Natte vinger werk zou ik zeggen een potmeter met de waarde van 1:100 van de 20K 10 turn potmeter.

D22 mag een 400mW zijn
D21 de 15V zener moet 1,3 Watt zijn.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Nou, niet zozeer voor de resolutie, maar voor het bedieningsgemak. Stel dat je een stapel zeners met sterk varieërende spanningen wil testen, zeg 3,3 tot 30v, dan draai je je eigen een breuk.

Wat denk jij van dit idee?

blackdog

Golden Member

Hi necessaryevil

Wat dacht je van een zenertester bouwen?
Ik zie dat niet als functie van een LAB voeding.

Je duuwt de energie uit de elco die over de uitgangsklemmen staat in de zener.
Kleinere zeners kunnen daar zeker niet tegen.
En nu niet zeggen dat je altijd bij "0"V begint :-)

Er zijn er meer die een 10 slagenpotmeter te lastig vinden hiert op het forum.
Ik zie het niet als een probleem maar als voordeel.
Ja ik draai soms wat meer als een enkele pot, maar met twee pots blijf je meestal van de een naar de ander spingen met je vingers.

Bij de 10 slagen potmeter van goede kwaliteit kan ik meestal tot zo'n 1mV nauwkerig instellen met een goede knop.

Maar, doe het lekker zoals jij het wilt, jij gaat aan die knoppen draaien en niet ik ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

Een zener test je toch op een stroombron aangesloten en weerstand in serie als echtra bescherming? Je zet de voeding op een veilige stroomwaarde en dan zie je vanzelf de spanning die over de zener blijft staan.

Ik vind die dubbele potmeter ook ondingen. Bij een 10 slagen pot kan je gewoon met de hele lengte van je vinger erlangs strijken dan maakt die al een boel slagen. Het is bij het snel verstellen van de spanning toch altijd even wachten op dat spanning is gestabiliseerd ivm de uitgangs elko. Zeker met het zakken van de spanning moet die elco toch ontladen worden en ben je met een 10 slagen potmeter toch niet langzamer dan met 2 potmeters

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
miedema

Golden Member

Er zijn 2 manieren om een voeding makkelijk en nauwkeurig op de gewenste spanning te zetten:
- multiturn potmeter
- 2 potmeters: grof en fijn. meestal in 10:1 verhouding.
Voor beide zijn goede argumenten. Beide systemen hebben hun eigen fans :-)

@benleentje
De energie die in de uitgangselco zit is niet stroom begrensd....

groet, Gertjan.

RAAF12

Golden Member

Op 26 januari 2016 22:09:56 schreef benleentje:
Ik vind die dubbele potmeter ook ondingen.

Ik ook én het neemt ruimte in :-)

Nauwkeurig instellen is lastiger naarmate de uitlezing beter is, deze bijv.
laat meer zien achter de komma.

blackdog

Golden Member

Hi,

Raaf12 moet natuurlijk weer een van de duurste modelletje's van paneelmeters tonen ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Heh,
Waarom die krengen zo duur moeten zijn is me een al tijden een raadsel, de eigenlijke AD converters die er op zitten kosten tegenwoordig geen drol meer.

Wat fijn/grof pots betreft gebruikt kepco wat mij betreft de mooiste.

1 knop, die de fijninstelling is, als je tegen het eind van die pot duwt druk je daarmee tegen de achterliggende 'grof' pot.
Dus met een draai van 540 graden heb je het hele bereik van de pot te pakken. Die zat als 'gain' pot in hun BOP's

RAAF12

Golden Member

Op 26 januari 2016 22:38:52 schreef blackdog:
Hi,

Raaf12 moet natuurlijk weer een van de duurste modelletje's van paneelmeters tonen ;-)

Gegroet,
Blackdog

Haha, wat ik wel mis bij die meter is dat er geen aanduiding van mV, V in het display staat!

Ik ga nog eens nadenken over de pots. Ik begin denk ik gewoon maar met één multiturn pot (per regeling).

[...]Waarom die krengen zo duur moeten zijn is me een al tijden een raadsel

Ongeveer €70 ex. btw bij mouser. Voor industrieel spul valt dat dan wel weer mee, dat wordt anders ontworpen dan consumenten-elektronica. Consumenten-elektronica wordt op budget gebouwd, industrieële elektronica wordt op specificatie gemaakt. In de industrie kan stilstand veel geld kosten, ook is instrumentatie soms maar een klein deel van de totale kosten van de hele installatie.

Soms wijkt de industrie daarom ook niet graag af van merken die zich bewezen hebben, in dat geval kan de situatie wel ontstaan dat je voor de merknaam betaald (als er goedkoper materiaal van dezelfde kwaliteit op de markt is), maar je zou dan ook kunnen zeggen dat je voor zekerheid betaald.

Dit topic is eigenlijk ook een duidelijk voorbeeld van hoeveel manuren en vakkennis er in een product kan zitten.

Sine

Moderator

Dat gaat niet alleen voor de datel maar bijn voor alle paneelmeters, ook lascar bijvoorbeeld

Een simpel ICL7106 gebaseerd metertje kost een 66 euro ex

http://nl.farnell.com/productimages/standard/en_GB/42251563.jpg

En je gaat me daar ECHT niet wijsmaken dat daar de ontwikkelingskosten al te heftig van zijn, er zit maar 1 eventueel ietwat kritisch onderdeel in en dat is het 100n integrator C-tje.

blackdog

Golden Member

Hi,

Tja lascar staat hier op het lijstje dat ik nooit zou aanschaffen...
Die zijn echt van de pot gerukt, geen idee wie dat nu koopt.

Datel is duur, maar meestal goede specs en een modern design.

De ebay metertjes zijn voor hobby gebruik meer dan voldoende.
Het is bij mij altijd ter indicatie die meters, vaak hangt er een echte meter aan een voeding als ik het beter/preciser wil weten .

Voor mijn LAB voeding zou ik eigenlijk een paar goede analoge meters willen hebben maar dat gaat eigenijk niet meer gebeuren er is alleen nog maar troep te koop.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Mijn persoonlijke voorkeur is toch ook wel een paar mooie analoge meters.
Die digitale staan altijd wat heen en weer te springen, het zal ook wel kloppen dat er "beweging" zit in de aangeleverde data, maar een analoge meter vind ik wel rustiger om naar te kijken. En mijn Fluke hangt er toch wel aan.
TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
miedema

Golden Member

Bij mijn voedingen met analoge meters had ik ook altijd een bench voltmeter er overheen hangen.
Nu ik een paar voedingen heb met (goede!) 4.5 digit meters heb ik opeens een paar bench meters over.....

Overigens erg leerzaam om de lineariteit van een goedkope paneelmeter te testen.
Ik deed dat met een (niet zo goedkope) PeakTech, en schrok van het resultaat....

Als je je ergert aan heen en weer springen van de laatste digit zou je de integratietijd kunnen verlengen.

groet, Gertjan.

Edit:
@Blackdog: de laatste elektronica markten (Lichtmis, Bladel) zag ik bakken met paneel meters waarin naast bagger ook nog prachtige Kyoritsu meters lagen. (Was op zoek naar een vervanger voor een Kyoritsu, vandaar)

[Bericht gewijzigd door miedema op woensdag 27 januari 2016 09:52:01 (19%)

Sine

Moderator

Meestal gaan die handelaren daar helaas niet zo zachthandig mee om, een paar grote bakken grabbel-meters zijn er meestal wel te vinden op die beurzen. Waarin je allerlei instrumenten kunt vinden in verschillende staten van bekrassing / ontbinding.

miedema

Golden Member

Die Kyoritsu meters zaten nog nieuw in hun doosje (vandaar dat ik ze makkelijk herkende).
Kortsluitdraadje nog tussen de aansluitklemmen.

Van het type dat ik nodig had voor de zekerheid 3 gekocht (verschillende kramen). Bleken alle drie OK te zijn.

Maar natuurlijk, paneelmeters zijn precisie instrumenten. Moet je niet mee gooien & smijten. Wat daar natuurlijk wel gebeurt...

groet, Gertjan.

Sine, die meter die je laat zien lijkt me wel wat simpel voor 66 euro ex. btw. Maar andes dan dat, kan ik me voor een industrieel metertje wel wat eisen bedenken die de prijs opdrijven. Levensduur, vochtbestendigheid, slagvastheid, contrast, helderheid, anti-glare, drift over tijd...

Sine

Moderator

Dan zijn de prijzen nog steeds absurd

Kijk eens naar een MAX1496
https://datasheets.maximintegrated.com/en/ds/MAX1447-MAX1498.pdf

Daarmee kan iedere dodo (zelfs ik) een goede DVM mee bouwen, daar is zelfs die integratie C niet meer nodig.
De truuk is voor zelfbouw inderdaad hoe je zo'n ding fraai op een front zet. Daarom heb ik maar van het hele front een display gemaakt toen ik ze nodig had.

http://gigawatts.nl/co/projects/voeding/triple/IMG_0048.JPG

Tidak Ada

Golden Member

Sifam maakt nog steeds goede analoge meters. Ik heb indertijd dit stel via Rodelco gekocht.
Dat kon zelfs op klantenspecificatie:
Schaal in tweeën gedeeld (0-25V / 25-50V) en afgestemd op een stalen behuizing en frontplaat met gespecificeerde dikte en grootte.
Ze zijn robijn gelagerd. Het zijn spanband meters, dus geen lagers.

Al die prachtige Delta voedingen zijn uitgerust met Sifam meters.

De prijs viel relatief mee.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ja, ik ken ze, mooie IC's. Ik heb ook al naar de 4½-digit varianten, de MAX1498 en de MAX1447 zitten kijken. Je truuk was me al opgevallen, ik ga 'm misschien wel van je lenen. Maar eerst ga ik maar eens de voeding bouwen.

Honeywell en Simpson maken ook nog analoge meters, mouser verkoopt ze. Ik verwacht van die merken goede kwaliteit.

miedema

Golden Member

Die Sifam meters zijn inderdaad uitstekend!

Onderstaande Sifam metertjes hebben gedurende 25 jaar een flink deel van de wereld gezien, en veel meegemaakt.
Toch zijn ze nog steeds perfect, zonder speling of zwaar punt op de lagering. (of erger: afgebroken taatsje....)

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/IMG_1180-Gertjans-mixertas-IBC-2009-600pix.jpg

De mixer is eigen ontwerp, maar het PPM meter schema had ik geleend van Audio Developments :-)
(De meters zelf waren AD spare parts)

groet, Gertjan

Tidak Ada

Golden Member

Ha Geretjan,

Die Sifam meters hebben geen lagers, maar spanbandjes. Het is dus een torsiesysteem, zonder enige wrijving. Vandaar ook nauwelijks hyterese.

Je wilt toch niet zeggen data dat hele ding zelfbouw is?
Anders complimenten!!!

OT/
Ik heb hier nog een lichtspot niveaumeter liggen. Die heeft dat ook. Helaas is daarvan de optiek volledig ontregeld ;( (Het ding is ongeveer zo groot als je hele mengpaneel).
Weet jij soms iemand die daar mee kan omgaan?
/OT

Grtz.,
T.A.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 28 januari 2016 11:58:25 (16%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †