Hi,
Vanavond een kleine serie metingen gedaan aan de filtering voor de referentie trafo.
Dit is ongeveer het testschema geweest.
De 230V heeft twee serie weerstanden gekregen van ieder 22-Ohm.
Dan gaan we de commonmode spoel in, en direct daarna een X2 condensator van 0,1uF.
De TVS diode was niet nodig en is uit het schema gehaald!
Je ziet ook een "Poor Mans" probe direct over de 230V hangen.
Deze gaat naar de OWON batterij scoop die dopjes op de niet aangesloten BNC connectoren heeft tegen recht opstaand haar.
Dit is een plaatje van dat ik met de netstekker lekker aan het rommelen was in de wandcontact doos.
Het lukte mij niet om piekspanningen te maken die echt hoger waren dan de sinussen op dit plaatje.
De geheugendiepte is 10Meg, zodat ik geen snelle pulsen zou missen.
Dit is het middenstuk van bovenstaande plaatje ingezoomd, geen hoge snelle pulsen te zien.
In nu het linker stukje van bovenstaande plaatje ingezoomd, ook hier geen rare dingen.
De 22-Ohm serie weerstanden, commonmode spoel en de 0,1uF condensator doen goed hun werk met een paar Watt trafo.
Ook gemeten aan een van de wisselspannings aansluiting van deze trafo met een 1K belasting, en dit geeft het zelfde resultaat als aan de 230V zijde gemeten.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
OPMERKING
Ik adviseer NIEMAND de metingen op de zelfde manier te doen zoals ik dit gedaan heb aan de 230V zijde.
Ik heb veel zorg besteed aan de veiligheid maar wou jullie toch mijn metingen laten zien.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De volgende stap is het geheel combineren met de 230V rinkern trafo van 300VA.
Dat kan ik bij de zelfde mishandeling aan de 230V kant zien, of dan ook de spanning die aangeboden wordt
aan de referentie trafo nog steeds schoon is.
Ik denk dat de TVS diode aan de 230V kant vande trafo wel nodig is, ik heb aleen het goede type niet op voorraad.
Ik ga dus testen zonder deze diode, de gene die ik had besteld is net te krap bij 245V netspanning wat ik als bovengrens hiervoor stelde.
Dit moet dus een 1.5K340CA worden.
Kwam ik in de opslag net nog een 300VA 2x30V trafo tegen, had ik geen trafo hoeven afwikkelen
Voor een ander project dan maar.
Gegroet,
Blackdog