Philips ap399

hallo allemaal,

Nieuw hier maar niet nieuw in het al jaren lezen en zoeken binnen Circuits online, met veel plezier en ook veel steun aan gehad.
Nu zit ik toch ook enigzins klem.
Ben onlangs in het bezit gekomen van een oud 27mhz setje, de Philips AP399.
Da's er 1 die weggewerkt kon worden met veel functies in de handmike.
Nu ben ik op zoek naar de kanalenselector die middels een ic is gemaakt.
Het gaat om de TMS1023nl.
Alles al afgespeurd maar ik kan er geen datasheet van vinden.
Wie is er slimmer dan ik en kan er meer van vertellen.
Als bijlage zoals deze wordt gebruikt in het schema van de set.
Ook is dit ic in modellen van Kaiser gebruikt.
Hopelijk kom ik met hulp wat verder.
Alvast mijn dank.

Groet,
Kees

RAAF12

Golden Member

Zal een speciale chip zijn, door TI gemaakt voor de NL markt. Bij andere IC's, voor Philips gemaakt, was de suffix NLP.

Dank voor de reactie,

Dit zou best eens kunnen daar ik deze opmerking inderdaad eerder gehoord heb.
Echter wordt deze ook in een enkele Kaiser set gebruikt.
Dus ik hoop toch ergens op meer informatie hoe dit ic zijn werk doet...
En testen kan ik niet daar ie helaas gesneuveld is...
Meten leert dat er geen pulsen uitkomen...
Want het schema laat al zien dat er met deeltallen gewerkt wordt.

We zoeken gewoon verder......

Ben je nog op zoek naar info over dit ic?
Ik heb zelf het nodige metingen en testen uitgevoerd met dit ic en heb daardoor vrij veel informatie over dit ic ontdekt.

Hallo Frankie,

Ik ben er zeker wel nog naar op zoek maar loop geheel vast, er is niet veel om maar niet te zeggen eigenlijk niets van te vinden.
Ik heb het dan ook maar even met rust gelaten.
Dus ja, ik zou graag meer willen weten van dit IC.
Philips had toen toch al de nare eigenschap om veel om te nummeren naar eigen nummers maar om nu een chip te ontwikkelen voor niet zoveel gebruikers, altijd vreemd gevonden.
Zo ook in de 369, het pll-ic wat een huis om de chip heen kreeg.
Bij openslopen bleek er een bekende HD 42853 PLL in te zitten, die ook in de meerbanden-set's met 40 kanalen per band voorkwam.
Vandaar dat hij zo eenvoudig naar 40 kanalen kon worden omgebouwd.
Of dit ook met dit ic zou kunnen, lijkt me wel...

Dus ik hou mij beleefd aanbevolen...

Mvg,
Kees

maartenbakker

Golden Member

Op 15 juli 2015 18:57:38 schreef RAAF12:
Zal een speciale chip zijn, door TI gemaakt voor de NL markt. Bij andere IC's, voor Philips gemaakt, was de suffix NLP.

Waar NL en NLP voor staat weet ik niet exact, maar geen van beide heeft bij mijn weten iets met Nederland te maken. In geval van maskerprogrammering staat er een maskernummer en/of naam achter en eventueel een Philips-bestelnummer (in dit geval waarschijnlijk niet). Die hebben in dat geval wel met Nederland of Europa te maken (voor welk land de bak was kun je afleiden uit het complete typenummer inclusief het uitvoeringsnummer achter de /).

De TMS1000 reeks bestaat uit microcontrollers en periferie, dus in die hoek moet je het zoeken. Misschien is het wel een PROM of een algemeen stukje logica zonder masker.

@Frankie: die informatie lijkt me hoe dan ook wel interessant.

Op 2 februari 2016 14:19:58 schreef Keessie369:
Ik ben er zeker wel nog naar op zoek maar loop geheel vast, er is niet veel om maar niet te zeggen eigenlijk niets van te vinden.
Ik heb het dan ook maar even met rust gelaten.
Dus ja, ik zou graag meer willen weten van dit IC.
Philips had toen toch al de nare eigenschap om veel om te nummeren naar eigen nummers maar om nu een chip te ontwikkelen voor niet zoveel gebruikers, altijd vreemd gevonden.
Zo ook in de 369, het pll-ic wat een huis om de chip heen kreeg.
Bij openslopen bleek er een bekende HD 42853 PLL in te zitten, die ook in de meerbanden-set's met 40 kanalen per band voorkwam.
Vandaar dat hij zo eenvoudig naar 40 kanalen kon worden omgebouwd.
Of dit ook met dit ic zou kunnen, lijkt me wel...

Philips had die eigenschap eigenlijk niet zo extreem. Diverse andere merken waren daar grotere kampioenen in. Eigenlijk doet dat er helemaal niet toe, want die bak zou van een toeleverancier (ODM/OEM) af moeten komen dus heeft weinig met Philips te maken. Welke leverancier weet ik niet, maar het ontwerp zal sterk lijken op andere modellen van die leverancier. Zou je eens een reeks scherpe foto's kunnen maken, om te beginnen van het typeplaatje maar ook van nummers op de printplaat en/of op stickertjes en van die TMS1023 en/of meer vreemde IC's?

Die PLL's met huisje eromheen zijn een bekend verschijnsel in allerhande bakken, ik weet eigenlijk niet wat erin zit. Mogelijk wat diodetjes om te zorgen dat hij niet buiten het toegelaten kanaalbereik gebruikt kan worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Zal wel een mask-rom geprogrammeerde versie van de TMS1000 zijn. (NL is plastic dip, JL is ceramic dip)
De TMS1000 serie: http://blog.kevtris.org/blogfiles/TMS_1000_Data_Manual.pdf

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zal van al mijn bevindingen van dit ic een mooi document maken om het allemaal overzichtelijk te houden , dit gaat wel even duren.
Ik kom er op terug.

maartenbakker

Golden Member

Op 3 februari 2016 10:43:05 schreef Arco:
Zal wel een mask-rom geprogrammeerde versie van de TMS1000 zijn. (NL is plastic dip, JL is ceramic dip)
De TMS1000 serie: http://blog.kevtris.org/blogfiles/TMS_1000_Data_Manual.pdf

Uit een snelle blik op het schema had ik ook al het idee gekregen dat het eventueel zoiets zou zijn. De kans is groot dat er dan nog wel een getalletje achter het typenummer staat. Aan de andere kant heten de TMS1000's met maskerprogrammering die Philips zelf ook wel eens gebruikte, allemaal gewoon TMS1000 met een getalletje erachter. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen.

P.S. Bedankt voor het ophelderen van de betekenis van NL.

@Arco hieronder: dat was me ook opgevallen, wellicht op de fysieke chip wel een getal, anders is de kans m.i. groot dat het om een "domme" I/O extender gaat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 3 februari 2016 12:44:03 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

In het schema staat alleen: TMS1023NL (12NC: 4822 209 80558 )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Aan allen die gereageerd hebben hartelijk dank.
Leuk dat na zo'n tijd er toch een vervolg op is gekomen.

... Frankie:
Alle info is welkom, mag ook in eenvoud blijven hoor, niet teveel tijd aan een boekwerk ervan maken... Hahaha...

... Maarten:
je zit in de juiste richting te denken wat betreft dat het dus een chip is die dus niet speciaal ontwikkeld is. Ook Kaiser maakte er gebruik van in hun duitse 12 kanalen bak(ken). Want in de landen rond ons was NL de eerste met die 22 kanalen fm voor zover mij bekend.
Later zijn pas andere landen gevolgd tot wat het nu is.
Echter ben ik nergens een "buitenlandse" versie van deze 399 tegen gekomen die dan een andere kanalen indeling zou hebben.

... Arco:
Ik denk dat jij de spijker op zijn kop slaat en hartelijk dank voor de Texas Data Manual.
Vergelijk de TMS1000 28-pin met in het blokschema van de 399 en we zien direct overeenkomsten.

Ik heb dan ook de manual van de 399 bijgevoegd, hij is wat matig van kwaliteit maar ondanks alles goed te doen.

Ik ben ook zeer benieuwd hoe e.e.a. zich gaat ontwikkelen.
Ik hoop op een situatie waarbij 1 of enkele diodes de kanalen settings kunnen beïnvloeden.

Zo ik heb mijn huiswerk af , veel lees plezier, zie bijlage.

Hallo Frankie,

Hartelijk dank voor de eenvoudige en heldere uitleg.
Intussen heb ik een 2de 399 gescoord die wel lijkt te werken wat betreft dit ic.
De eerste die ik dus al had, deed niks met de kanalen.
Ik ga dan ook binnenkort eens alles uit de doos halen en ermee aan de gang.
Ben benieuwd of hij, zoals je omschrijft, de kanalen zal accepteren.
Dus niet de bekende 22 maar de andere zoals je omschreef.

Ik kom hierop terug.
En voor jou, als alle anderen:
Alvast een prettig weekend...

Groeten,
Kees

maartenbakker

Golden Member

Frank, dank voor je uitzoekwerk!

Nu voor mij de volgende vraag (zal niemand zo uit z'n mouw kunnen schudden vrees ik). Wanneer krijgt een TMS1000 een nieuw typenummer en wanneer krijgt hij gewoon een maskernummer achter TMS1000. Ik kende alleen die laatste, nu dus ook die eerste variant.

Mocht die of een andere 22AP399 ooit een keer openliggen, kan iemand eens een foto'tje van dat IC maken?

Keessie: ook alvast prettig weekend!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Maarten,

Ik heb hem open liggen,
zal kijken of ik er een redelijke foto van kan trekken.
Het ic zelf is een 28-pins waarbij dat de steek van de pinnen wat kleiner is als van die standaard cmos ic's.

En alles zit in de handmike van het ding.
En op de opmerking dat deze bak door een toeleverancier is gebouwd, klopt.
Nergens staan nrs op de printplaat van de handmike, in de bak zelf weer wel.
De wijze van bouwen lijkt wel overeen te komen met al die anderen: Hycom, Lafayette, etc.

De servicemanual van de 399 is dermate dat niet alle onderdelen goed te traceren zijn op de printlayout.

Betekent dat ik alle diodes af zal moet lopen en dan zien wat er gebeurt.

Overigens wat exact op de chip staat is:
Het TI-logo,
TMS1023NL,
KSL (driehoekje) 7932

maartenbakker

Golden Member

Hoi Keessie,

Dankje voor je snelle antwoord. Als er niet meer dan dat op staat hoef je voor mij die foto niet te maken.

Hooguit dat de toeleverancier misschien ooit kan opduiken aan de hand van de nummers op de print in de bak zelf, dus als je dan daar eventueel wel foto's van kunt maken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Enige wat enigszins opvalt is dat de componenten zijde de printsporen in groene opdruk laten zien, dan wel nog de componenten nummers erbij en dat is alles.
Nergens een logo, of letter combinatie wat ergens naar leidt.
En in de opbouw van het ding zie je veel overeenkomsten in goedkope snelbouw van die chinezen... ;)
Maar goed,

Wordt vervolgd....

maartenbakker

Golden Member

Soms staan artikelnummers e.d. alleen aan de koperzijde.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

...Waarvan ik weet dat dit ook niet het geval is.
Goede nieuws is: Dé DOOS is al uit de kast gehaald.... ;)
En alles zat er nog in, dus morgen eens gaan neuzen met de gegevens die nu wel bekend zijn.

...Frankie,

Dank zij jouw inzet en mijn jeuk te knutselen kan ik intussen bevestigen dat bij het verwijderen van D7, de set inderdaad naar 40-kanalen gaat.
Wel een maar...
Kanaal 40 wordt weergegeven als: "C"
In de stamboom in de manual zien we dat D2, D3 & D7 een koppeltje vormen voor de PLL data.
Het is me nog niet gelukt dan ook die 12-kanalen instelling te vinden.
Wel dat knoppen blokkeren.
Al met al een leuke vooruitgang.
Ik vraag me intussen ook af of deze chip ook zou kunnen doortellen tot de 80 kanalen.
Maar ik vermoed dat ik nu ga doordraven....... ;))
Momenteel wordt ik ernstig gehinderd door slecht schakelende contacten dus Dat wordt even nieuwe schakelaars bestellen en inbouwen....
Bijkomend is: ik heb nog 2 setjes weten te scoren....
Deze komen a.s. week aan.

En..... er komt nog genoeg regen om lekker te klooien......

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 9 februari 2016 19:43:12 (68%)

Kleine toevoeging...

Intussen het nodige uitgeprobeerd maar niet meer verder gekomen.
Wel heb ik intussen het PLL er maar eens uit gehaald en hem z'n jas uitgetrokken.
En jahoor, daar kwam een oude bekende uit: de TC9103P.
Een bekende uit de serie welke o.a. President nogal vaak toepaste.

... Maarten,
Ik vermoed dan ook dat deze bak uit die hoek vandaan komen zal...

Het aparte ervan is dat op de bovenkant van de pll er een blikken stripje is gelegd, en deze maakt verbinding met de pootjes 10, 16 en 18.
Dat geheel heeft een soort van rubberen coating/huisje gekregen.
Het leuke ervan is nu dat pootje 10 of 16 noodzakelijk is om verder dan kanaal 27 te komen als ik de tabel juist heb van de bcd code tov het kanaalnr.
En in deze aanpassing ligt pootje 10 en 16 permanent vast aan massa.
Dus aan de soldeerzijde het 6de lijntje van de input van die bcd code moet deze verbinding dus wel losgemaakt worden.
Pas dan zal het pll verder gaan dan die goed 22 kanalen.
Slim bekeken...
Nu nog even de sheet van die 9103 zoeken en zien wat dit pll allemaal kan.

....

maartenbakker

Golden Member

Jeetje, alleen maar een blikken stripje... Dat is wel heel erg triviaal. Grappig.

President zou me totaal niet verbazen dat is toch nogal een naam met een reputatie op bakkengebied.

Nou heb je het over de doos, originele Philipsdoos... Staat daar toevallig op de sticker ook een 12-cijferig artikelnummer op? 86xx xxx xxxxx of 90xx xxx xxxxx waarschijnlijk? Zegt verder niets over de herkomst maar past wel goed in m'n Philipsnummertjesonderzoek.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ff die dozen pakken, heb er 2..

err, niet dus, die zijn van de 369..

Sorry...

[Bericht gewijzigd door Keessie369 op maandag 8 februari 2016 20:50:13 (46%)

Mijn document over de TMS1023 heb ik wat aangevuld en wat fouten er uit gehaald , zie bijlage.
Er was ook nog een vraag over als hij kan door tellen tot bv. 80 kanalen.
In al mijn testen heb ik wel eens een hoger getal dan 40 op de uitlezing gehad maar de pll code data was gewoon ergens tussen kanaal 1 en 40, ik denk dat er niet in zit.
Er zweeft wel een foto op internet van een 80 kanalen uitvoering , maar daar hebben ze een andere processor in gezet , ik dacht een pic. controller met eigen gemaakte software.

maartenbakker

Golden Member

Op 8 februari 2016 20:49:03 schreef Keessie369:
ff die dozen pakken, heb er 2..

err, niet dus, die zijn van de 369..

Sorry...

Maar dat is voor mij net zo interessant, dus als er doos-typestickers opzitten alsnog de moeite waard.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nou, komen ze:

Op de 2 dozen staan op gedrukt, geen sticker: 9022 133 69149
Let wel, dit gaat om de 22AP369.
de serienr's: 0017611, 0017612

dan 1 serienr. zonder de doos: 0019670

Al deze bovenstaande nr's hebben een aluminium plaatje met het serienr. op de achterkant geplakt.
Op de dozen is wel met een soort etiket-sticker het serienr. geplakt.

Dan heb ik er nog 1 en daarop is op de achterkant van de set met een etiket-sticker het type bak: 22AP369/14 met serienr. 56805
Wat overigens opvalt is dat van deze het metalen chassis van een ietwat dunner materiaal (plaatstaal) is gemaakt.

Ook aardig te weten is dat er af fabriek enkele kleine wijzigingen zijn door gevoerd.
De eerste 2 bakken met 0017 zijn nog echt "maagdelijk".
De bak met 0019 had ik zelf nieuw gekocht en had al een wijziging.
Die laatste heeft daar nog enkele meer bij gekregen.
Denk aan een paar C's en R's.

Mijn eigen bak is omgebouwd middels een 40-stappen schakelaar naar 40 kanalen met een groene display..
Dat kwam weer uit een "cybernet" bak...

Ik weet nog wel dat op die bakken nogal eens klapppen uitgevoerd moesten worden vanwege uitval.
Na eens alles goed doorgesoldeerd te hebben verdwenen die klachten.
Met name de doorvoeren van boven naar onderzijde van de print was bagger.
enige remedie: open solderen en een draadje doorsolderen.

Foto van dat pll met plaatje volgt nog......
even een camera regelen die close ups maken kan...... ;)