D&R mengtafel power supply unit, phantom geeft 62V ipv 48

Zo ziet de 7824 eruit in mijn psu.

Nu lees ik dat de 78xx reeks intern beschermt is tegen te hoge temperatuur en zichzelf uitschakelt.
Was dit vroeger ook al zo? 30 jaar geleden ....
Of iemand anders een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? Beschermingsdiode die doorgeslaan is mss?

een 78xx regelaar kan niet meer als 30V meer als de uitgangs spanning aan. zit je dus te ruim met de voeding ( 54V max op de ingang dus ) kan dat de reden van exploderen zijn..

Als ik zo de foto zie, zit er al een zener in: die blauwe diode onder de 78xx regelaar + 2 weerstanden.

Het zou dus kunnen dat het schema zoals je dat hebt niet klopt met de werkelijkheid en dat de fabrikant ooit een modificatie doorgevoerd heeft.
Dus even de printsporen nalopen hoe het nu echt zit.

Zo zie je maar dat een foto plaatsen weer een heel ander licht op de zaak laat schijnen.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (13%)]

@Testman
Staat toch een stuk minder over. Versta de 54V niet ...

Net gekeken, de 2 weerstanden onder de blauwe diode zijn de r11 en r12, 470 en 3k9, zoals in de sm staat.
Blauwe diode staat ook zoals in schema, over in & uit. Een 1N4148, een switching diode ....
Waarom een switching? Deze diode dient toch als beveiliging? Nu had hier toch al gelezen om een andere te plaatsen.

En idd henri62: een beeld zegt ...

Ik heb hem trouwens nt opgeblazen, of ik was er niet bij. :-)

Op 11 februari 2016 23:49:09 schreef Zoltar Basjer:
Blauwe diode staat ook zoals in schema, over in & uit. Een 1N4148, een switching diode ....

Heel vreemd, ik heb mijn hele leven nog nooit een blauwe 1n4148 gezien. Mijn conclusie: kan geen 1n4148 zijn zou ik zeggen.

Ik neem aan dat de diode wel in sperrichting staat, dan is het nog logisch. Maar als ik de print zie lijkt het andersom.

Post eens een foto van de onderkant?

Vnv prob foto te maken.
Gister al voor gekeken, maar pcb hangt nog aan de transfo en de zware transistoren. Kon er niet echt goed bij om een mooie foto te maken...

Op de blauwe diode staat 1N4 als ik het goed voorheb, geen verdere nummers.
4148 heb ik uit de sm.

Bedankt om mee te denken en kijkn!

Originele draad staat trouwens op synthforum, maar krijg de link niet goed. Zal vnv nog eens proberen.

Die blauwe diode diode is bedoeld om te voorkomen dat op de uitgang van de 78xx een hogere spanning komt te staan dan aan de ingang. Dat is de tweede manier dat je ze echt kapot krijgt (behalve een te hoge ingangs-spanning).

Met name bij voedingen die in serie staan kan dat voorkomen, ik dit geval dus ook als voeding uitgezet wordt.

Ik zou die blauwe diode door een type vervangen die een hogere stroom aankan, een 1N400x (2,3,4,5,6,7 maakt niet veel uit).

De ruststroom door een 7812 is ca max 8.5 mA.
De zener ruststroom moet ongeveer 10 mA zijn (max 33 mA) voor een 400mW zener.

I min R12 moet dus nog >= 10-8,5 = 1.5mA zijn.
I max R12 < 10mA

R12 moet dus ergens tussen 12/1.5 = 8k en 12/10=1k2 liggen.

-edit- De spanning is van TR2 is me toch nog effe onduidelijk (18VAC?)

De maximale spanning op de 7812 is de afgevlakte spanning achter de brug van TR2:26V - 18V => 8V op de regelaar??

Een 7812 kan max 35V aan.

Als ik zo de foto hieronder zie lijkt de diode verkeerdom te zitten?? => nee de 78xx zit op kop!

Straks eens je post dieper uitspitten ...

Foto vd achterkant.

R12 is 3k9.

2 vd 3, c? en r11, massa/ground symbolen vd phantom voeding liggen aan de 18V. Niet aan de gnd, straks met schema dieper duiken.

Ik kwam op 49V max met 230V, lichtnet, maar ik moet nog narekenen nr de max limiet. Ook straks, 5m werk, nog niet ... :-)

Die 2 witte 5W weerstanden hebben ook wss een beetje te warm gehad. Kan je zelfs een beetje vd bovenkant zien. Bruin...

Meer marge zou idd geen slecht idee zijn was ik ook al aan het denken.
Of 7806 en 24 zener. Valt binnen de "normale" reeks. Of niet?

Verder ben ik eig v plan om de versch schakelingn na te meten, wat de beste voeding heeft.

Tr2 is een dubbele 18V transfo, 36Vac in totaal. Middenaansluitingen worden aan elkaar gelegd op het pcb. Op die pcb staat 2x15V als referentie, in de sm is bijgeschreven dat deze tr2, 2x18V is....

mij, topicstarter, had/heeft zyn transfo nagemeten, en dat was 18Vx2. Zie eerder hierboven.
Deze hier heb ik nog niet nagemeten, zal wss 2x18V zijn, met 2x15V zat je tml aan de lage kant.

Dus...
36Vac na tr2, secondair dus. Wordt 49V na de brug (1,4x36-1,4).
Afvlakc.

Dan ofwel 1e:
Met schema zoals nu, r11 en 7824: 24v over r12, maakt 6v over r11.
Geeft dus 49v-6v=43v over ingang 7824
Teveel....

Ofwel 2e:
18V zener en 7812, of ander combinaties, schema aangepast
18V over zener, geeft 49v-18v=31v over ingang 7812

Waarom gerekend nr 30v?
Rechts in het schema zie je +V staan als referentie, de 18V die voortkomt uit de gewone voeding, 18v&-18v, voor de mixer. Om aan 48v phantom voeding te komen zyn 18V, gewone voeding, en 30V, phantom circuit, op elkaar gezet.

Staat zo ook al uitgeschr vr sf.
7824 verkeerd om had ik nog niet aan gedacht. Zou sterk zijn ... :-)
Met koelvin gemonteerd, kan maar op 1 manier. Maar zou kunnen.
Er is al aan gewerkt, en de nieuw geplaatste cond zien er goed geplaatst uit. Zien ... :-)

Op 12 februari 2016 21:31:53 schreef Zoltar Basjer:
7824 verkeerd om had ik nog niet aan gedacht. Zou sterk zijn ... :-)

Dat bedoelde ik niet, op de foto lijkt de 7824 gewoon rechtop te staan, maar dat was gezichtsbedrog omdat er ook een popnagel in zit. De foto stond op kop tov de normale positie die ik gewend was, vandaar dat het leek of de diode verkeerdom stond.

TR2 is dus in werkelijkheid ook een 2x wikkeling, lekker verwarrend.
Dan hadden ze op zijn minst dat anders op het schema kunnen zetten.

Dat de voedings-spanning "gestapeld" is snap ik ook wel, dat is niet het probleem.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (12%)]

Idd, foto is anders georienteerd.

En ik had al door dat jij het doorhad. ;-)

Vele nog niet, als ik reacties lees op bvb sf. Zo had ik alles in 1 keer uitgelegd.
Of als er andere hier dit eens nakijken zien ze het ook direct.

Zo ziet de 7824 eruit in mijn psu.

Nu lees ik dat de 78xx reeks intern beschermt is tegen te hoge temperatuur en zichzelf uitschakelt.
Was dit vroeger ook al zo? 30 jaar geleden ....
Of iemand anders een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? Beschermingsdiode die doorgeslaan is mss?

Dat kan zijn veroorzaakt door een harde sluiting aan de uitgang van de regelaar: de plotseling optredende dissipatie is dan veel te veel (en te snel) voor het interne beschermingscircuit. Komt omdat het beschermingscircuit niet op dezelfde vierkante micrometer chip zit, maar iets naast het dissiperende deel; daardoor 'ziet' het beschermingscircuit de eerste paar milliseconden niets.
Ik heb dat aan den lijve meegemaakt: input=24VAC, 7824 op koelplaat, normale belasting ca. 100mA. Door een bekabelingsfout was echter de uitgang van de regulator echter kortgesloten: grote knal en een vergelijkbaar eindresultaat.

Wellicht is de boel origineel ontworpen voor een LM317 (die ook maar 37V mag hebben), maar die kun je vervangen door een LM317H die 57V mag hebben aan de input. Wellicht was die nog niet beschikbaar ten tijde van het ontwerp...

Ik ben de afgelopen twee dagen bezig geweest een soortgelijk probleem op te lossen met onder andere de informatie in dit forum. Hartelijk dank voor ieders bijdage!Jullie hebben mij enorm geholpen met het oplossen van deze puzzel!

Hierbij mijn onbelast geteste oplossing in foto's!

Volgens mij is het een 7824 ipv een 7842 ;-)

Op 18 mei 2019 11:41:21 schreef bprosman:
Volgens mij is het een 7824 ipv een 7842 ;-)

Helemaal gelijk!