Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten


@Tidak: Kijk anders even hier: voorheen Skiffy
Algemeen: http://www.essentracomponents.nl/
Op artikel: http://www.essentracomponents.nl/bouten-schroeven-en-moeren
En Gratis monsters.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Tidak Ada

Golden Member

rew:
Heb er nog nooit eerder iemand over horen klagen, ook jou niet in het verleden.
Kan je er wat duidelijker over zijn?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestan d; dentropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Op 12 februari 2016 16:19:50 schreef vincent1971:
[...]

Gewoon de Engelse taal kiezen. De Nederlandse taal is er soms erg lachwekkend.
Ik voor mij haal daar mijn schroeven, ringetjes, bouten enzovoort. Zeer goede kwaliteit, grote keuze en de prijs is goed. Enige nadeel is dat je nooit weet wanneer je het in huis hebt. Soms 5 dagen soms duurt het een maand.

Klopt de treksterkte e.d. ook met de opgave, of zijn het gewoon boutjes voor algemeen gebruik?

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat komt al wat in de buurt van een cylinderkop. Helemaal plat zal met pozidriv misschien niet kunnen.

De boutjes die TA zoekt, dus met cylinderkop en sleuf, heb ik misschien nog wel liggen in dezelfde voorraad waar jouw trekontlasting ook uit kwam ;) Maar dat kan ik pas morgen/overmorgen nagaan. De kans is dan wel groot dat het M4x5 wordt als ik ze inderdaad nog heb.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 12 februari 2016 19:04:12 schreef Lucky Luke:
[...]
6mm bij eoo: http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=5980

@Lucky: Dat zijn Posidrive met Kruiskop!
Deze zou meer zijn wat er gezocht word: M4x8mm Cylinderkop.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=5982
en eventueel die 2mm overmaat is er wel af te slijpen.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Op 12 februari 2016 18:05:37 schreef Tidak Ada:
rew:
Heb er nog nooit eerder iemand over horen klagen, ook jou niet in het verleden.
Kan je er wat duidelijker over zijn?

Date: Tue, 16 Jun 2015 13:55:49 +0200 (CEST)

<xxxxxx@zeelandnet.nl>: host mail.zeelandnet.nl[212.115.192.99] said: 550
5.7.1 <xxxxxx@zeelandnet.nl>: Recipient address rejected: Mail appeared to
be SPAM or forged. Ask your Mail/DNS-Administrator to correct HELO and DNS
MX settings or to get removed from DNSBLs; Please use DynDNS (in reply to
RCPT TO command)

JOU mailserver claimed ONTERECHT dat mijn mail "spam or forged" is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

als je pech hebt, heb je met wisselen van het ip adres van de isp een black listed adres gekregen. dat heb ik ook eens gehad, viel meteen op want van de mensen die ik vaker mailde kreeg ik de mail steeds terug van de provider omdat het op een spam lijst stond dat ip adres..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb dat IP adres al lang. Ik heb xs4all rond april 2011 opgezegd. Ik zit hier trouwens met een aantal andere mensen op 1 shared IP adres. Dus het zal best dat regelmatig voorkomen dat 1 van de andere gebruikers een virusje of zo oploopt.

Als JIJ een spam probleem hebt, staat het je vrij om er wat aan te doen. Sommige mail als spam markeren en in een aparte mailbox gooien: prima. Als ik je dan vertel dat ik je gemailed heb en jij zegt: "Oops sorry zat in m'n spambox". Prima.

Als JIJ mijn mailserver niet vertrouwt en dat als "99% zeker spam" wenst te beschouwen, ook best.
Maar als je dan de boel gaat weigeren aan de deur ook best, maar dan kies JIJ er voor om niet met mij te willen converseren.

Dan kan je zeggen: "mwah, zorg toch effe dat ... " Nee! Enerzijds, ze zadelen dus MIJ op met OFWEL dit OFWEL dat OFWEL DNSBL zonder te zeggen welke het is. Mag ik in MIJN TIJD jou spam probleem gaan oplossen? Dacht het niet. Hoeveel DNBSLs zijn er? Tientallen? Honderden? Als ik google op DNSBL zitten op de eerste twee bladzijnden 1 a 2 "algemene uitleg" hits bij en de rest is ieder z'n eigen blacklist. Dus als jou server mij niet vertelt welke kan ik ze allemaal afgaan. Leuk

Hey tidak! Iemand bij jou in zeeland zegt dat jij te hard gereden hebt. Misschien is het niet zo, maar ik praat niet meer met je. Ga jij maar uitzoeken wie het is, als ie dat nietmeer zegt, praat ik weer met je. Veel plezier!

Vind je dat een leuke oefening?

Ik ook niet.

Dan kan je zeggen: "ik heb die mailserver niet in beheer". Mij best. Je hebt een aantal keuzes. Waaronder: ga klagen, Kies een andere. Mij best.

Testman: tidak zegt dat het niet eerder is gebeurd. Ik zeg "jawel, zie datum in de foutmelding".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

het kan ook een bepaald email adres zijn, en dat is per mailserver van bijv een provider mogelijk.

heb dat ook gehad bij iemand waar ik de pc onderhoud, steeds dezelfde mensen kon je wel emailen, maar een reply met bijlage bleef hangen bij de provider op de server. niet in de spamfolder, maar gewoon niet meer vindbaar. opvallend genoeg waren het wel steeds erg lange mailadressen die dat hadden.

[Bericht gewijzigd door testman op 14 februari 2016 00:09:44 (31%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@rew: Misschien een open deur, maar kloppen je HELO handshake en je MX records? Zo ja dan sluit ik me aan bij het betoog dat zeelandnet fout bezig is, al zou ik daar zelf geen individuele gebruikers voor verantwoordelijk houden.

Overigens is mijn ervaring bij klanten met eigen mailserver ook dat er zo nu en dan aan de ontvangende kant asociale mailservers zijn als het op hanteren van blacklists aankomt.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Het is de eerste keer dat ik hier mee te maken krijg. Geen flauw idee waar het aan ligt en wat ik er aan kan doen.
Als het aan Zeelandnet ligt, kan ik er niets aan doen, want er is hier geen andere provider. Ik ben overigens nog steeds erg tevreden over Zeelandnet. Schijnt een van de beste providers in Nederland te zijn.
Kan het misschien bij de DNS server liggen? Iemand (een betrouwbare persoon) heeft mij kort geleden overgezet naar 'open-DNS'?
Zal ik je mijn mailadres toesturen in een mailtje?
Een spamprobleem heb ik niet en een sexdelict al helemaal niet (ben ik te oud voor)

Ik vind dit trouwens aanmatigend en niet bepaald netjes dit hier openbaar te vermelden zonder daar een gegrond bewijs voor te hebben. Ik eis dan ook, dat je hier op het forum je excuus voor aanbiedt!!! Zo niet dan zal ik mijn advocaat raadplegen of het zinvol is een aanklacht wegens smaad in te dienen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestan d; dentropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Ik denk dat het voor de klacht naar Zeelandnet in elk geval handig is als rew even de daarvoor benodigde gegevens aan jou doorstuurt. In mijn bericht hierboven, waarin ik vergeten was duidelijk te maken dat het aan hem gericht was, maak ik melding van de twee zaken waaraan het behalve aan krakkemikkig toegepaste blacklists nog meer zou kunnen liggen. Die zaken zou hij ook even moeten bijsluiten.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mijn server is van "bitwizard". Moet ie dan gaan roepen dat ie "cust-195....breedband...." is? Ik vind het onzin. Maar goed, als ie naar buiten mailed doet ie dat tegenwoordig. Minstens sinds 5 november want dat is de modification date op het config bestandje.

Dus de "vage foutmelding" geeft een aantal mogelijke oorzaken aan, ik onderzoek er nu TOCH 1 terwijl ik al had aangegeven dat ik geen zin had om hun lijstje met mogelijke oorzaken af te gaan, omdat van de 10001 (*) mogelijkheden er waarschijnlijk maar 1 blijkt te kloppen.

Beste Tidak, Ik heb de text hierboven (voor publicatie) zodanig geformatteerd dat het NIET zo is dat IK zo'n statement maak. Er staat: ALS iemand zou zeggen DAT..., zou jij het dan leuk vinden om op een "wild goose chase" gestuurd te worden om de bron van zo'n valse beschuldiging te gaan vinden? Uit je reactie blijkt duidelijk dat je het niet leuk vind. Dat was de bedoeling.

Het "zeelandnet is hier de enige provider" en de instelling "ik ben heel tevreden over ze, dus ik ga niet klagen" komen bij mij zeer "deja-vue" over. Hebben we deze discussie niet al eerder gevoerd?

(*) Deze over de reverse mapping van m'n IP adres en de HELO en 10000 DNSBLs.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Rogier dit is geen manier van doen. Ik had jou anders ingeschat, met andere woorden: je valt me vies tegen.
Ik weet dat pesterijen tegenwoordig normaal schijnen te zijn, maar dit gaat echt alle perken te buiten.
Het maakt daarmee niets uit of er een 'als' ik je statement is verwerkt of niet. Ook hier moet je op je woorden letten!

Het zou je gesierd hebben als je de hebbelijkheid had gehad een en ander middels PM of telefoon te regelen. Ik sta daar altijd voor open.
Ikzelf heb ook een aantal malen van CO leden duistere mails ontvangen, of zware waarschuwingen gekregen van mijn malware protectie omtrent hun site. Dit is altijd in der minne afgehandeld.
Jij schijnt echter te denken dat het de juiste wijze van handelen is, om iemand te demoniseren. Dat zal je dan toch als sterke radar echo op je eigen smoel terug krijgen. Was het niet zo ernstig, dan zou ik je handelwijze als puberaal gedrag hebben beschouwd, maar in dit geval ben je mijlen over de schreef gegaan en heb je getoond, dat je nog ver van volwassenheid af bent.

Als ik vaker problemen met mijn mail zou hebben gehad, dan zou nog enig begrip gehad kunnen hebben voor je eerste reactie, hoewel ik er nogmaals op wijs dat het niet de juiste en meest assertieve manier is op een probleem op te lossen, in tegendeel je hebt het probleem groter gemaakt!
Je bent begonnen met te stellen dat er opzet in het spel is (er van uitgaand dat het probleem bij mij ligt), terwijl, zoals andere reageerders al lieten weten dat het overal tussen mij en jou in kan liggen en dat ik er hoogstwaarschijnlijk in het geheel geen zeggenschap over heb.
Bovendien stel je niet duidelijk waar het om gaat. Jouw beschrijvingen zeggen mij dan ook niets, zodat je ze net zo goed in het Khmer kunt opschrijven. Hoe wil je dan dat ik aan mijn kant kan nagaan wat er scheef zit.

Ik ken een hele reeks scheldwoorden, die op jou van toepassing zijn, maar ik zal ze niet bezigen, daar sta ik boven.
Wel moet ik zeggen dat ik de indruk heb dat je op de een of andere manier bent doorgedraaid of een hoeveelheid foute pillen hebt gebruikt. Ik wil je niet daarvan betichten, het is maar een indruk, die ik uit, omdat ik hoop dat je er in dat geval iets mee kunt.

Aangezien je in je uitspraken persisteert, ga ik in ieder geval met de moderators overleg plegen, en zo ik een kans zie, zal je er dus meer van horen. Dat méén ik.
Ik zal ook nagaan of je dat 'als' niet naderhand hebt toegevoegd.

Ik wacht op je excuses!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestan d; dentropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

De zeggenschap die jij mogelijk hebt is een klacht neerleggen bij Zeelandnet, maar daar heb je dus wel de gegevens bij nodig die alleen rew kan aanleveren. Ik heb zelf een beetje zoiets van dat als je als computerspecialist tegen een leek klaagt over iets waar hij zelf niet weet wat eraan te doen, je hem ook op weg zult moeten helpen. Zo doe ik het zelf althans wel.

Dit los van de toon, die ik ook uit de bocht vind vliegen ongeacht eventuele voorgeschiedenis.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

@Tidak Ada, krijg je nog steeds die onvindbare RPC melding als je op
http://home.deds.nl/~corvus/ klikt?

Tidak Ada

Golden Member

Bedankt voor je reactie!
Ja, helaas nog steeds, net gecontroleerd.
De rest per PM

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 14 februari 2016 21:28:46 (49%)]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestan d; dentropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

PM AAN TIDAK ADA

De melding die ik krijg van de server van Zeelandnet heb ik hierboven weergegeven. In verband met privacy heb ik het EMailadres van de betrokkene door "xxxxxx" vervangen.

Ik heb een Trauma uit mijn jeugd. Mijn broertje beschuldigde mij van dingen die ik niet gedaan had en kreeg mijn moeder dan zo ver dat ze hem geloofde en dat ik straf kreeg. Valse beschuldigingen raken bij mij een gevoelige snaar.

Dus op het moment dat die server mij beschuldigd van het sturen van spam en zo, laat ik het gaan, hou ik me in en zeg ik: 't is niet handig, laat maar.
En dan worden de beschuldigingen van dat ik het fout doe, en dat het aan mijn kant ligt etc etc opgestapeld. Nou, dan ga ik me verdedigen.

Het Email gebeuren is opgezet met bepaalde doelen in gedachten. Het misbruik (spam) wat nu plaatsvind is niet in het ontwerp meegenomen. Er worden nu dingen bij-geprutst die voor grote organisaties en grote ISPs prima te doen zijn: Een maitlje van "iemand@postbank.nl" moet altijd via de "uitgaandemail.postbank.nl" verstuurd worden. Een mailtje van 'iemand@xs4all.nl" moet altijd via "uitgaandemail.xs4all.nl" komen.

Ik heb een klein bedrijfje. Ik ga geen 2000 euro in de maand neerleggen om een eigen glasvezel verbinding te hebben. Voor de betrouwbaarheid, heb ik veel liever geen "single point of failure": een server waar alle uitgaande mail langs moet. Als ik dat instel en het ding werkt niet en ik moet iemand mailen om het weer goed te krijgen, zit ik met de gebakken peren (en vooraf geen waarschuwing dat mijn communicatie-partners dus die fancy DNS mail-moet-van-dat-ip-adres-komen enforcen). Zonuendan ben ik met m'n laptop op stap en komt mail van bitwizard dus uit het buitenland.

De beheerders van de DNSBLs melden vaak op de voorpagina over hun DNSBL dat het niet de bedoeling is om de mail helemaal te weigeren, maar dat je het als hint dat het spam kan zijn kan gebruiken. Dan kan tidak in z'n spambox alsnog m'n mailtjes zien. Dan kan ik eventueel contact opnemen met "support@... " om te vragen wat er is.

Nu zetten zij mij voor het blok. IK moet een hele hoop uitzoek werk gaan doen, terwijl ik het druk heb met wat anders. Het bestellen en opsturen van een paar onderdelen voor iemand van CO wil ik best doen. Maar als ik dan veel moeite moet gaan doen voor "de communicatie" dan wordt het te veel werk. Sorry.

De mensen bij Zeelandnet hebben natuurlijk de effectiviteit van hun DNSBL geevalueerd en geconcludeerd dat het super werkt. Daarna definitief en stricter ingesteld. Als ZIJ dan in de test-periode 100% success hebben gezien, maar nu dus 1 geval van "false positive" hebben, dan merken zij weinig van de "overlast" die ze daarmee veroorzaken. HUN insteek is dat ik wel een spammer zal zijn en mij zo min mogelijk leads geven om uit te zoeken hoe ik er omheenkom is dan natuurlijk gunstig. Maar ik ben geen spammer. Ik stuur de gast die mij vriendelijk vraagt wat onderdelen bij Farnell te bestellen een melding dat ie wat slordig is geweest met het selecteren van de onderdelen, of ie misschien niet andere onderdelen had willen bestellen?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je kan bij Ebay, tientallen relay boards krijgen met 1NO & 1NC 5VDC 240VAC.

Ik heb een keer een board gezien van 5V met 2NO & 2NC 240VAC.
Maar ja, als je het niet specifiek bewaard dan is het helaas pindakaas.

Ik zoek dus een board welke 3-5A 240VAC kan schakelen, vanuit 5vdc ( of 3,3v ) met opto couplers.

Iemand toevallig tegen het lijf gelopen? Of iemand een pcb er voor ontworpen?

@rew: Ik ben met je eens dat als jij Tidak Ada een gunst verleent, het dan niet zo moet zijn dat jij daar een dagtaak aan krijgt omdat de mailserver van zijn provider tegenwerkt. Dat je om die reden afziet van de gunst is ook aan jou. Met de manier waarop je dat kenbaar maakt sla je echter de plank mis. Tidak Ada is misschien een technisch georiënteerde hobbyist, maar dat betekent niet dat je automatisch ook systeembeheerder bent en/of verstand hebt van serverconfiguraties. Hij is gebruiker van de email-service die zijn provider aanbiedt. Hij sluit jou niet bewust buiten van communicatie. Behandel hem dan ook niet zo.

Verder kan het in je eigen belang zijn om uit te zoeken of het om één of andere blacklist gaat, of dat het om een zeer strikt ingestelde mailserver van zeelandnet gaat, waarbij het probleem nog steeds aan jouw kant opgelost kan worden. Die 10 minuten uitzoekwerk zijn dan misschien toch goed besteed in de zin van "dit kun je ook een keer meemaken als je een offerte naar een potentiële klant de deur uit doet". Check dus je (r)DNS / PTR, SPF en DKIM records. (Ik ben geen expert, maar is het bijvoorbeeld wenselijk dat jouw PTR record "www." bevat voor "bitwizard.nl"?) Blijkt het uiteindelijk dan toch die (onterechte) blacklistvermelding, dan zij het zo.

Een maitlje van "iemand@postbank.nl" moet altijd via de "uitgaandemail.postbank.nl"

Dat is bijvoorbeeld al niet waar. Je kunt op je server instellen voor welke domeinen hij uitgaande mail mag doen, en de ontvangende partij kan dat bij jouw server opvragen. En zo zijn er meer dingen die een ontvangende partij kan controleren, zoals of reverse lookup van het IP matcht met de SMTP banner (lijkt bij jouw server niet het geval..), etc.

Ik wil maar zeggen: als ik Tidak een mailtje zou sturen ivm een Farnell-gunst die ik hem verleen, en ik krijg een "beschuldiging" van Zeelandnet terug, dan zou ik in elk geval uitzoeken of ik de aanleiding van die beschuldiging zou kunnen voorkomen. OOK als ik hier "normaal" nooit last van heb. Misschien moeten heel veel mensen mijn mails uit hun spambox vissen, maar hoor ik dat zelden van iemand. Dat kan dan dezelfde oorzaak hebben als die harde bounce die Zeelandnet doet (en wellicht niet zou moeten doen, dat kan). Heb ik daar op dit moment geen tijd voor, dan doe ik het volgende maand (en ja, dan heeft Tidak Ada op dit moment pech, daarin kan ik je begrijpen).

@Tidak:

Op 13 februari 2016 20:07:28 schreef Tidak Ada:
Als het aan Zeelandnet ligt, kan ik er niets aan doen, want er is hier geen andere provider.

We hebben het hier over email, dat staat volledig los van je internetverbinding. Alternatieve email-providers zijn er zat. (Waarbij ik uiteraard begrijp dat niemand op verandering van z'n al-jaren-in-gebruik-zijnde email-adres zit te wachten.)

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Nu zetten zij mij voor het blok. IK moet een hele hoop uitzoek werk gaan doen, terwijl ik het druk heb met wat anders. Het bestellen en opsturen van een paar onderdelen voor iemand van CO wil ik best doen. Maar als ik dan veel moeite moet gaan doen voor "de communicatie" dan wordt het te veel werk. Sorry.

Volkomen begrijpelijk dat jij die moeite niet kunt en wilt doen voor elk wissewasje en alle respect voor wat je meegemaakt hebt aan naaistreken wat beschuldigen betreft.

Tip een beetje uit eigen ervaring: als je voor de keuze staat om te reageren en je hebt die tijd gewoon niet, dan heb je eigenlijk ook geen tijd voor korte cryptische reacties gevolgd tegen een flinke partij klagen/uitvaren tegen iemand die zelf ook vooral slachtoffer is van die profiteurvider en daar weer de 'fall out' van.

Uit eigen ervaring omdat ik een vergelijkbare neiging had en soms ook nog wel heb: reageren als je weinig tijd hebt en weten dat een vervolg eraan geven voor het goede waarschijnlijk nodig is maar alleen maar ongelukkig uitkomt qua timing en inspanning.

Ik kan zowel jou als TA niets beloven op het moment, maar een alternatieve constructie voor uitgaande mail hoeft geen 2000 euro per maand te kosten en er is misschien ook nog wel wat te testen om een zo gedocumenteerd mogelijke klacht bij Zeelandnet neer te leggen.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 15 februari 2016 12:18:55 schreef Jochem:
Verder kan het in je eigen belang zijn om uit te zoeken of het om één of andere blacklist gaat, of dat het om een zeer strikt ingestelde mailserver van zeelandnet gaat, waarbij het probleem nog steeds aan jouw kant opgelost kan worden. Die 10 minuten uitzoekwerk zijn dan misschien toch goed besteed in de zin van "dit kun je ook een keer meemaken als je een offerte naar een potentiële klant de deur uit doet".

Klopt. Voor klanten heb ik een "workaround". Ik heb vrijdag al een mail naar de beheerders van de internet verbinding de deur uit gedaan: "we staan weer op een blacklist, zoek maar weer uit welke".

Dat is bijvoorbeeld al niet waar. Je kunt op je server instellen voor welke domeinen hij uitgaande mail mag doen,

Dat weet ik. Maar wat ik bedoel is dat een organisatie als "postbank.nl" een enkele of een aantal door hun "server team" beheerde machines heeft die makkelijk in dat lijstje te zeten zijn. ISPs als xs4all kunnen makkelijk hun mailservers inrichten dat die alleen mail forwarden voor de IP ranges van xs4all. Voor de redundantie is het voor dat soort organistaties goed mogelijk om 2, 3 of meer servers in te richten en als er dan eentje down gaat, blijft alles gewoon werken.

dan zou ik in elk geval uitzoeken of ik de aanleiding van die beschuldiging zou kunnen voorkomen.

Ik heb dat al vaak genoeg uitgezocht. We staan vast weer op een blacklist. Sommige servers vertellen dan: je staat op die-en-die blacklist. Dan KAN ik er gericht wat aan doen en proberen van die blacklist af te komen. Dat is, uit ervaring gesproken, lastiger dan je denkt. Vooral omdat ze je niet altijd willen vertellen waarom je op hun blacklist staat, en wat je er aan zou moeten doen om te voorkomen dat je er weer op komt.

Een server van mij staat bij AOL op de blacklist. "verbinding verbroken, we praten niet meer met je". Als je dat gaat uitzoeken, zeggen ze dat je een "klachtenlijn" moet hebben zodat ik berichten krijg als hun klanten over mijn server klagen. En dat in het verleden klanten van hun hebben geklaagd over mijn server. Dat heb ik nu drie weken geleden opgezet. Raad eens hoeveel klachten er zijn binnengekomen? NUL! Tuurlijk: Mijn server KAN geen mail meer naar ze sturen! En "een klant" van me kan geen legitieme mail sturen naar AOL. Wat er hier waarschijnlijk aan de hand is, is dat mijn (secondary) server mail accepteerd voor <nietbestaand@mijndomein.nl> en dan na overleg met de server die WEL weet welke mail adressen bestaan moet er een bounce terug. Als er een "From ...@aol.com" adres gebruikt(gefaked) is, zal dat naar AOL gaan. Aangezien het origineel in 99% van de gevallen om een spam ging, zal de getroffen AOL gebruiker het mailtje in zijn geheel als SPAM markeren. En daarmee gaat in hun ogen de reputatie van de server die het aanlevert omlaag, met een algehele blokkade als resultaat.

Weer een voorbeeld van een maatregel die tijdens de test-fase prima lijkt te werken (voor meer dan 99% spam tegenhoudt) en vervolgens in de praktijk ongemerkt toch wat false-positives heeft. De betrokken organisaties vinden het een acceptabele afweging.

Als er duidelijke pointers zijn om het probleem op te lossen: "je staat op die-en-die blacklist", of: "je reverse mapping komt niet overeen met je HELO" dan kan ik het gaan uitzoeken / fixen. Maar: "ofwel je HELO klopt niet OFWEL je staat op EEN blacklist, maar we vertellen niet welke" daar KAN ik niet mee werken. Er zijn tienduizend blacklists.

Goed. Extra moeite gedaan: Ik heb een check gevonden waar je in 1x kan kijken of je op een aantal verschillende blacklists staat:
http://prive.bitwizard.nl/dnsbl_results_small.png
Allemaal groen (1 DNSBL is offline).

Kortom wederom, zonder een duidelijke foutmelding waarbij de werkelijke oorzaak wordt aangegeven kan je met zo'n melding niets beginnen.

Onder Unix krijg je vaak foutmeldingen als "Could not resolve hostname", of "permission denied accessing file XX". Daar kan je dan mee werken. Windows gebruikers worden van de technische details afgeschermd. Dan krijg je foutmeldingen als: "er is iets mis gegaan, probeer het opnieuw, en als het mis blijft gaan, neem contact op met de systeembeheerder". Als ik dan systeembeheerder ben, kan ik dus weer "op wildegans jacht".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zou ook graag duidelijkere foutmeldingen van providers krijgen bij een mail-bounce. Misschien houden ze het expres vaag om het de echte spammers wat moeilijker te maken.

Op 15 februari 2016 12:18:55 schreef Jochem:
(Ik ben geen expert, maar is het bijvoorbeeld wenselijk dat jouw PTR record "www." bevat voor "bitwizard.nl"?)
[...]
of reverse lookup van het IP matcht met de SMTP banner (lijkt bij jouw server niet het geval..)

Ik weet niet of je het bewust negeert of over het hoofd ziet, maar dit zou het probleem kunnen veroorzaken.
Deze tool kan je ook helpen.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Dit topic is gesloten