Startmotor automatisch laten uitschakelen

Voorkamer diesel moet je vrijwel altijd voorgloeien anders start hij niet als hij koud is.
De Di motoren zoals in vrachtwagens en de Ford zijn direct ingespoten met lage diesel druk, die hebben geen gloeibougies. (zeker bij de Ford wil je er niet achter staan als ie koud start).
De commonrail types hebben wel gloeibougies maar alleen voor een heel korte gloei tijd en voor een makkelijke start met meteen mooie gelijk loop.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Maar hoe start een auto dan automatisch? Die moet toch ook iets meten zodat hij weet dat de motor genoeg voorgegloeid is en wanneer de startmotor uitgeschakeld moet worden bij een gestarten motor

Als ik toch meet wanneer die start doormiddel van toerental weet ik wanneer die uitmoet.
starten in neutraal is geen probleem want in de gashendel zit schakelaar die ingedrukt is in neutraal stand dus als die onderbroken is zorgen dat hij niet kan starten.
Als de motor draait heb je een hoger toerental dus kan je regelen dat de startmotor alleen start bij 0 toeren toch?
Volgensmij zijn er dan geen andere problemen toch waardoor ut niet zou kunnen toch?

Over het algemeen wordt er naar de versnelling van de krukas na iedere compressie slag gekeken of die een bepaalde waarde bereikt.
Die waarde moet je uiteraard zelf bepalen, die is motor afhankelijk.
Je kan dan 2 verbrandingen afwachten om aan te nemen dat de motor echt loopt.
Startabwurf noemt bosch dat met een mooi woord.

Tandkrans op de kruas voor toerenmeting is meestal 60-2 tandende de 2 missende voor BDP bepaling.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 14 februari 2016 12:56:45 schreef Paul Welther:
Over het algemeen wordt er naar de versnelling van de krukas na iedere compressie slag gekeken of die een bepaalde waarde bereikt.
Die waarde moet je uiteraard zelf bepalen, die is motor afhankelijk.
Je kan dan 2 verbrandingen afwachten om aan te nemen dat de motor echt loopt.
Startabwurf noemt bosch dat met een mooi woord.

Tandkrans op de kruas voor toerenmeting is meestal 60-2 tandende de 2 missende voor BDP bepaling.

Wat voor waarde bedoel je? Toerental?

maartenbakker

Golden Member

Op 13 februari 2016 21:33:39 schreef High met Henk:
Mijne is een land rover uit 1991
Mijn pa rijdt een tata uit 1997 (das een PSA diesel 2.0)

De gangbaarste motor in 1991 zou een 200TDi geweest zijn zo begreep ik, dus dan toch wel direct ingespoten, en de voorkamerdiesel zonder turbo alleen leverbaar op speciale bestelling. Hoe dan ook was Rover in de jaren schijbaar nogal actief om zijn motoren up-to-date te houden.

Die PSA Diesels waren van een oud ontwerp, dus daar kan ik me wel voorstellen dat je echt tot het einde moet voorgloeien.

Op 14 februari 2016 00:38:07 schreef Paul Welther:
Voorkamer diesel moet je vrijwel altijd voorgloeien anders start hij niet als hij koud is.
De Di motoren zoals in vrachtwagens en de Ford zijn direct ingespoten met lage diesel druk, die hebben geen gloeibougies. (zeker bij de Ford wil je er niet achter staan als ie koud start).

Die transit was een van de minst walmende Diesels die ik gereden heb. Wat wel erg opvalt is het hoge stationairtoerental zodra hij aanslaat. Misschien juist om die koude start zo goed mogelijk te laten verlopen en sowieso goed voor de levensduur (meteen oliedruk).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De waarde die ik bedoel is de versnelling van de krukas.
Overgang in een moderne injectie van 'starten' naar een draaiende motor zit rond de 200RPM.

Zo'n PSA diesel heb ik ook zonder voorgloeien doet hij het echt niet.
Dat walmen van de fords was vooral bij weg rijden dan hadden ze wel al een aardige boodschap gedaan.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Het is echt niet zo schadelijk als de starter een (halve) seconde meeloopt met de motor, zolang je geen gas geeft. Stationair kan dat wel even goed gaan.
Bij de generator welke bijna meteen optoert naar 1500rpm wordt gekeken naar oliedruk en alternator en generator. Als deze 3 aanwezig zijn is de motor zeker aan. Oliedruk wil nogal eens wat vroeger inkomen, hangt van de sensor af.
Meet de spanning op de W aansluiting van je alternator. Als je hier een voldoende hoge spanning hebt, startmotor afkoppelen. En zolang er spanning op staat mag je niet kunnen starten. Vrij simpel, kan je ook met losse componenten ipv een arduino of andere controller.

De versnelling van de krukas is bij een grote motor wat moeilijker, elke keer dat die door de compressie is getrokken versnelt die even. Zeker bij kouder weer.

[Bericht gewijzigd door Appel op woensdag 17 februari 2016 12:10:41 (11%)

Op 17 februari 2016 12:09:50 schreef Appel:
Het is echt niet zo schadelijk als de starter een (halve) seconde meeloopt met de motor, zolang je geen gas geeft. Stationair kan dat wel even goed gaan.
Bij de generator welke bijna meteen optoert naar 1500rpm wordt gekeken naar oliedruk en alternator en generator. Als deze 3 aanwezig zijn is de motor zeker aan. Oliedruk wil nogal eens wat vroeger inkomen, hangt van de sensor af.
Meet de spanning op de W aansluiting van je alternator. Als je hier een voldoende hoge spanning hebt, startmotor afkoppelen. En zolang er spanning op staat mag je niet kunnen starten. Vrij simpel, kan je ook met losse componenten ipv een arduino of andere controller.

De versnelling van de krukas is bij een grote motor wat moeilijker, elke keer dat die door de compressie is getrokken versnelt die even. Zeker bij kouder weer.

Klopt het dat jij zon soort systeem had gemaakt voor een generator? Zo ja, heb je daar een schema of iets van?

Wouter, ja dat klopt.

Een schema, nee, niet uitgetekend. Maar zo ingewikkeld is het echt niet hoor.

Ik gebruikte enkele opamps die als comparator geschakeld zijn. De ntc zorgt voor het gloeien, de tijdsduur ervan.
Als het gloeien klaar is wordt er een 555 aangestuurd voor het starten en wordt er via enkele comparatoren gekeken wat er wel of niet is gebeurt.

Het is echt niet zo ingewikkeld hoor. Maar begin gewoon eens met een blokschema uit te tekenen, dan komt de rest vanzelf.

Ik ga het denk ik met een arduino doen maar dat ter zijde.
Ik vraag me af wat ik allemaal moet meten en controleren om een veiligsyteem te maken om automatisch te starten