Startmotor automatisch laten uitschakelen

Shiptronic

Overleden

Neutraal stand lijkt me ook wel veilig om rekening mee te houden.

Maar ik houd me ook aan bevolen als kapitein, hoef je ook niet te sturen ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Willie W

Golden Member

Ik zou er niet aan durven beginnen om dit soort systemen zelf te bouwen.
Hiervoor is behoorlijk wat kennis en ervaring voor nodig om dit betrouwbaar en veilig te krijgen.

Ik denk dat het starten tever gegrepen is voorlopig en denk dat ik alleen op het voorgloeien moet blijven en dan over een tijdje verder te kijken naar starten.

Misschien dat jullie mij verder kunnen helpen in mijn andere forum over het voorgloeien met een arduino
http://www.circuitsonline.net/forum/view/130590

Shiptronic

Overleden

Nee hoor , hetzelfde Forum, ander topic ;)

High met Henk

Special Member

zo gevaarlijk is starten ook niet: in het ernstigste geval start je niet en nog iets ernstiger draai je een startmotor in puin of nog erger een starterkrans. Gen hele dure onderdelen en ZEKER niet levensgevaarlijk vaak. Tenminste in de pleziervaart.
Dit gaat niet over een bedrijfsvaartuig wat tonnen weegt.

Maar als je nu niet zo handig bent met zelfbouw kun je ook de gasten van Control-in eens bellen. de COM-AP doet wat jij allemaal kan bedenken.

En doet ook meteen een aantal herstarts. En ik MEEN dat de versie die NIET onder de keur valt (dus niet onder DNV, LR, GL, RIVA enz.) best betaalbaar was. Meen iets van 300 euro...

kijk niets tegen zelfbouw natuurlijk, maar het is er al kant en klaar. Alleen nog even instellen.

Voor zelfbouw moet je je Arduino kopen (ca 10 euro) uren gaan klooien, je hardware nog zelf doen (kopen en aansluit) Ik denk dat je aan hardware toch al snel >100 euro kwijt bent en dan nog VELE uren om alles zo te krijgen als je wilt. Dieplay, knopjes, kastje. Drivers, sensor ingangen.

Daarom geef ik je dit advies. en NEE heb geen aandelen. Maar ik weet dat de echte alternatieven als automaskin enzo VELE malen duurder zijn. de COMAP viel op door flexibiliteit en prijs als je geen keur nodig had. De comap wordt wel duurder als er ineens wel keur op zit.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het leukste lijkt het me om het zelf te bouwen maar dat wordt moeilijk denk, nog ff nadenken dus

Op 12 februari 2016 22:12:05 schreef mvdk:
Ik rij zelf een pollo met een 1.9 TDI, en denk eigenlijk nooit na over gloeien. Zelfs in de winter draai ik in ene door, start altijd. Maarja, schijnt iets andere techniek te zijn.

Klopt, direct ingespoten start prima zonder gloeien. Gloeipluggen of schermen worden soms wel gemonteerd maar dat is voor koude landen en/of om de emisie bij koude motor te verlagen. Voor een traditionele oliemotor van Mercedes gaat dat niet op.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoe doen ze dat dan bij auto's die met een knop starten, die diesels kunnen ook voorgloeien en daarna startmotor laten aan en uit gaan toch?

High met Henk

Special Member

@maarten. Direct of niet direct ingespoten maakt niet uit.
Mijn mechanische diesel start vanaf tik 1. Gloei nooit.
Vandaag was toevallig De eerste keer dat hij bokkig liep na starten..

Bij mijn pa zijn mech. Diesel moet je altijd volledig uitgloeien anders start hij niet.

Blijkbaar verschilt het per motorbouw

tegenwoordig hebben nieuwe auto's toch vaker dat bij het stoplicht de motor afslaat. geef je dan gas start de motor vanzelf weer.

voorgloeien maakt wel degelijk per motor verschil. van jaren terug weet ik nog dat een boot met een daf22 motor erin niet aansloeg als je niet minimaal 9 tellen deed gloeien, zelfs midzomer..

daar was de starterkrans van stuk ook nog, op 1 deel was de krans een paar tanden kwijt. zo af en toe kon het ding dus niet starten tenzij de motor verzet werd met de hand. snel zat werd daar een nieuwe starterkrans ingezet..

90's toyota motor starten onder nul, amper gloeien en het ding slaat al aan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

En die moderne beginnen al met gloeien zonder dat je het door hebt, deur van slot = start gloeien ;) en na aanslaan motor blijven sommige ook nagloeien, ondanks evt gloeilampje je anders doet geloven

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 13 februari 2016 19:06:52 (33%)]

Op 13 februari 2016 18:23:48 schreef High met Henk:
@maarten. Direct of niet direct ingespoten maakt niet uit.
Mijn mechanische diesel start vanaf tik 1. Gloei nooit.
Vandaag was toevallig De eerste keer dat hij bokkig liep na starten..

Bij mijn pa zijn mech. Diesel moet je altijd volledig uitgloeien anders start hij niet.

Blijkbaar verschilt het per motorbouw

Daar zit vast wel wat verschil in. Mijn voorbeeld gaat over de 2,5 liter die Ford vanaf ongeveer 1985 in Transits toepaste. Die werd standaard zonder gloeiinstallatie geleverd. De andere DI-pioniers FIAT en VW hadden geloof ik wel gloeiinstallaties maar vooral om milieuredenen. Wat voor auto had jij ook alweer?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Mijne is een land rover uit 1991
Mijn pa rijdt een tata uit 1997 (das een PSA diesel 2.0)

Voorkamer diesel moet je vrijwel altijd voorgloeien anders start hij niet als hij koud is.
De Di motoren zoals in vrachtwagens en de Ford zijn direct ingespoten met lage diesel druk, die hebben geen gloeibougies. (zeker bij de Ford wil je er niet achter staan als ie koud start).
De commonrail types hebben wel gloeibougies maar alleen voor een heel korte gloei tijd en voor een makkelijke start met meteen mooie gelijk loop.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Maar hoe start een auto dan automatisch? Die moet toch ook iets meten zodat hij weet dat de motor genoeg voorgegloeid is en wanneer de startmotor uitgeschakeld moet worden bij een gestarten motor

Als ik toch meet wanneer die start doormiddel van toerental weet ik wanneer die uitmoet.
starten in neutraal is geen probleem want in de gashendel zit schakelaar die ingedrukt is in neutraal stand dus als die onderbroken is zorgen dat hij niet kan starten.
Als de motor draait heb je een hoger toerental dus kan je regelen dat de startmotor alleen start bij 0 toeren toch?
Volgensmij zijn er dan geen andere problemen toch waardoor ut niet zou kunnen toch?

Over het algemeen wordt er naar de versnelling van de krukas na iedere compressie slag gekeken of die een bepaalde waarde bereikt.
Die waarde moet je uiteraard zelf bepalen, die is motor afhankelijk.
Je kan dan 2 verbrandingen afwachten om aan te nemen dat de motor echt loopt.
Startabwurf noemt bosch dat met een mooi woord.

Tandkrans op de kruas voor toerenmeting is meestal 60-2 tandende de 2 missende voor BDP bepaling.

Op 14 februari 2016 12:56:45 schreef Paul Welther:
Over het algemeen wordt er naar de versnelling van de krukas na iedere compressie slag gekeken of die een bepaalde waarde bereikt.
Die waarde moet je uiteraard zelf bepalen, die is motor afhankelijk.
Je kan dan 2 verbrandingen afwachten om aan te nemen dat de motor echt loopt.
Startabwurf noemt bosch dat met een mooi woord.

Tandkrans op de kruas voor toerenmeting is meestal 60-2 tandende de 2 missende voor BDP bepaling.

Wat voor waarde bedoel je? Toerental?

Op 13 februari 2016 21:33:39 schreef High met Henk:
Mijne is een land rover uit 1991
Mijn pa rijdt een tata uit 1997 (das een PSA diesel 2.0)

De gangbaarste motor in 1991 zou een 200TDi geweest zijn zo begreep ik, dus dan toch wel direct ingespoten, en de voorkamerdiesel zonder turbo alleen leverbaar op speciale bestelling. Hoe dan ook was Rover in de jaren schijbaar nogal actief om zijn motoren up-to-date te houden.

Die PSA Diesels waren van een oud ontwerp, dus daar kan ik me wel voorstellen dat je echt tot het einde moet voorgloeien.

Op 14 februari 2016 00:38:07 schreef Paul Welther:
Voorkamer diesel moet je vrijwel altijd voorgloeien anders start hij niet als hij koud is.
De Di motoren zoals in vrachtwagens en de Ford zijn direct ingespoten met lage diesel druk, die hebben geen gloeibougies. (zeker bij de Ford wil je er niet achter staan als ie koud start).

Die transit was een van de minst walmende Diesels die ik gereden heb. Wat wel erg opvalt is het hoge stationairtoerental zodra hij aanslaat. Misschien juist om die koude start zo goed mogelijk te laten verlopen en sowieso goed voor de levensduur (meteen oliedruk).

De waarde die ik bedoel is de versnelling van de krukas.
Overgang in een moderne injectie van 'starten' naar een draaiende motor zit rond de 200RPM.

Zo'n PSA diesel heb ik ook zonder voorgloeien doet hij het echt niet.
Dat walmen van de fords was vooral bij weg rijden dan hadden ze wel al een aardige boodschap gedaan.

Het is echt niet zo schadelijk als de starter een (halve) seconde meeloopt met de motor, zolang je geen gas geeft. Stationair kan dat wel even goed gaan.
Bij de generator welke bijna meteen optoert naar 1500rpm wordt gekeken naar oliedruk en alternator en generator. Als deze 3 aanwezig zijn is de motor zeker aan. Oliedruk wil nogal eens wat vroeger inkomen, hangt van de sensor af.
Meet de spanning op de W aansluiting van je alternator. Als je hier een voldoende hoge spanning hebt, startmotor afkoppelen. En zolang er spanning op staat mag je niet kunnen starten. Vrij simpel, kan je ook met losse componenten ipv een arduino of andere controller.

De versnelling van de krukas is bij een grote motor wat moeilijker, elke keer dat die door de compressie is getrokken versnelt die even. Zeker bij kouder weer.

[Bericht gewijzigd door Appel op 17 februari 2016 12:10:41 (11%)]

Op 17 februari 2016 12:09:50 schreef Appel:
Het is echt niet zo schadelijk als de starter een (halve) seconde meeloopt met de motor, zolang je geen gas geeft. Stationair kan dat wel even goed gaan.
Bij de generator welke bijna meteen optoert naar 1500rpm wordt gekeken naar oliedruk en alternator en generator. Als deze 3 aanwezig zijn is de motor zeker aan. Oliedruk wil nogal eens wat vroeger inkomen, hangt van de sensor af.
Meet de spanning op de W aansluiting van je alternator. Als je hier een voldoende hoge spanning hebt, startmotor afkoppelen. En zolang er spanning op staat mag je niet kunnen starten. Vrij simpel, kan je ook met losse componenten ipv een arduino of andere controller.

De versnelling van de krukas is bij een grote motor wat moeilijker, elke keer dat die door de compressie is getrokken versnelt die even. Zeker bij kouder weer.

Klopt het dat jij zon soort systeem had gemaakt voor een generator? Zo ja, heb je daar een schema of iets van?

Wouter, ja dat klopt.

Een schema, nee, niet uitgetekend. Maar zo ingewikkeld is het echt niet hoor.

Ik gebruikte enkele opamps die als comparator geschakeld zijn. De ntc zorgt voor het gloeien, de tijdsduur ervan.
Als het gloeien klaar is wordt er een 555 aangestuurd voor het starten en wordt er via enkele comparatoren gekeken wat er wel of niet is gebeurt.

Het is echt niet zo ingewikkeld hoor. Maar begin gewoon eens met een blokschema uit te tekenen, dan komt de rest vanzelf.

Ik ga het denk ik met een arduino doen maar dat ter zijde.
Ik vraag me af wat ik allemaal moet meten en controleren om een veiligsyteem te maken om automatisch te starten