Hi SparkyGSX,
Je verteld ons niet wat de spanningen zijn van je trafo...
De 400V aansluiting kan je heel goed gebruiken om de dissipatie te begrensen.
Ik denk dat een kleine hulptrafo de beste oplossing is voor de + en de - 5V.
Zorg er verder voor dat de 230V ingeschakeld word op je 400V tab.
Dit scheel inschakelstromen, misschien kan de opto coupler direct je relais aansturen.
Doe wel wat metingen aan de comperator, deze staat nu als ik het goed heb rond de 10V uitgangsspanning.
Test bij je maximale stroom en als je de mogelijkheid hebt met 220V als netspanning wat het omschakelpunt zou moeten worden.
Heb je geen variac, dan kan je het natuurlijk ook berekenen 
Gegroet,
Blackdog
Op 19 maart 2016 21:24:10 schreef LetterHenk:
Deze maakte ik geinspireerd door een ohmmeter gemaakt door forumlid pros.
Dit is de cheap&fast version. En staat permanent aangesloten op een dmm op de werktafel.
Voor mij als kleurenblinde zijn weerstanden (en al het andere met kleurcodes) anders niet te doen.
[bijlage]
Wow, die moet ik maken. Ik heb ook last van kleurenblindheid en meet ook altijd de weerstanden na, maar dat gaat sneller met een eenvoudig hulpmiddel.
Robert
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik vond op de beurs kleine 2×9 V trafo'tjes à 2,5W. 's Kijken of die voldoenden zijn voor de voeding.
Helaas nergens goede bufferelco's voor de voeding kunnen vinden -òf te weinig spanning òf te weinig capaciteit- en ook geen aangenaam kastje.
Even nog een vraagje over die Philips trafo van mij:
Op het label staat Vb =6V en Vu=6,3V per sectie. Kan ik er dan vanuit gaan dat na gelijkrichting de volle 36V beschikbaar is en/of dat ik geen rekening hoef te houden met de verliesfactor voor de stroom?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ja 63V is te weinig (minstens te krap)
Spanning na de gelijkrichter loopt op tot 37,8 × 1,4 × 1,05 ≥ 53,5V exclusief spanningspieken in het net en verdere toleranties.
Ik denk aan 75 à 80 V
@Tidak Ada,
Moest een aardig stukje terug lezen voordat ik de specs van je Philips transformator tegen kwam (doel op het aantal spoelen)
6V belast met 6 wikkelingen geeft inderdaad 36V AC.
Om na gelijkrichting je spanning te hebben nog even * √2 en min de spanning over de gelijkrichter (50,9V - Ugelijkrichter). Alle andere variabelen buiten beschouwing gehouden.
De verlies factor na het gelijkrichten blijft altijd bestaan. Veilige waarde is Iac * 0,63
olaf88
Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Op 20 maart 2016 14:38:40 schreef Tidak Ada:
Ja 63V is te weinig (minstens te krap)
Spanning na de gelijkrichter loopt op tot 37,8 × 1,4 × 1,05 ≥ 53,5V exclusief spanningspieken in het net en verdere toleranties.
Ik denk aan 75 à 80 V
Zijn deze compatibel ?
http://nl.aliexpress.com/item/2pcs-Radial-Electrolytic-Capacitor-80v-1…
En hoe zwaar moet de brug zijn ?
Deze bruikbaar ?
b250c2300
[Bericht gewijzigd door olaf88 op (25%)]
Tidak Ada
Ik zoek wel bij Farnell of RS, als iemand me wil helpen met de bestelling. Heb nog wat meer spul nodig.
Wat was er nog voor die hulptrafo nodig? is 2,3W voldoende? Daar vond ik er gisteren een van voor 2 €. Anders moet die van RS komen, die heeft een geschikte.
Het moet zo'n ding met schroef of fast-on aansluitingen bovenop zijn, geen print ding.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (14%)]
RAAF12
Golden Member
Zeehond vrijlating in de Waddenzee live https://www.youtube.com/watch?v=rqa5QEEeFcw
Op 20 maart 2016 16:28:36 schreef Tidak Ada:
Ik zoek wel bij Farnell of RS, als iemand me wil helpen met de bestelling. Heb nog wat meer spul nodig.
Wat was er nog voor die hulptrafo nodig? is 2,3W voldoende? Daar vond ik er gisteren een van voor 2 €. Anders moet die van RS komen, die heeft een geschikte.
Of een oude beltrafo gebruiken. Daar kan je makkelijk bij de oude secundaire wikkeling om er naar wens wat anders op te wikkelen. Ook handig als er extra windingen op moeten i.v.m. de voeding van digitale displays.
olaf88
Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Hoi,
Is dit wat je nog moet bestellen ?
4x condensator 100nF
1x gelijkrichter ?A
2x 4700uF of 1x 10000uF (80V?)
Hulptrafo 2x9V (?VA)
Behuizing en Ac connecter (incl. filter en zekeringhouder) heb ik reeds al en transfo 2x12V 160VA ook al.
[Bericht gewijzigd door olaf88 op (12%)]
hardbass
PE2BAS
Hallo heren,
Ik heb van de vorige labvoeding nog wat TIP142 over. Kan ik deze een op een gebruiken in deze voeding voor meer stroom?
Of hebben deze torren een negatief effect op de rest van de voeding?
RAAF12
Golden Member
Zeehond vrijlating in de Waddenzee live https://www.youtube.com/watch?v=rqa5QEEeFcw
Die zijn ook goed. Diode op de print over de C-E is niet nodig die zit bij die Darlingtons ingebakken.
Zie het vervangschema van de NPN/PNP versies
edit
hieronder
Waarom zou je twee diodes parallel zetten als het niet noodzakelijk is?
Iemand die er 1 gewone tor in gaan frotten ipv van een Darlington?
Zat net even een 20A NPN Darlington te bekijken en daar zit de diode er ook in.
http://www.farnell.com/datasheets/1911608.pdf
TIP142's kunnen prima inderdaad, en die diode zit er bij de bdw93's die we in de kit hebben zitten ook al in de torren, maar die 1n4004 zit er toch bij om het ding zo universeel mogelijk te houden.
Dus je kunt de diode weg laten .. maar waarom zou je ?
Tidak Ada
Op 20 maart 2016 16:47:10 schreef olaf88:
Hoi,Is dit wat je nog moet bestellen ?
4x condensator 100nF
1x gelijkrichter ?A
2x 4700uF of 1x 10000uF (80V?)
Hulptrafo 2x9V (?VA)Behuizing en Ac connecter (incl. filter en zekeringhouder) heb ik reeds al en transfo 2x12V 160VA ook al.
Ook nog 4 cer-caps van ~100nF voor over de dioden van de brug (zie aanbevelingen van blackdog in zijn topic
RAAF12
Golden Member
hardbass
PE2BAS
Aha, dan ga ik die erin zetten. Mn trafo is ook 150VA (6.25A per wikkeling) dus ik kan denk ik wel 3A uit de voeding halen.
----------------------
Ik heb op Rosmalen de onderdelen gehaald om de voeding te kunnen maken en meteen te kunnen inbouwen. De trafo is een 150VA 2*12V versie. Nu heb ik daar zelf nog een paar wikkelingen bij gevouwen zodat ik geen 2e trafo nodig heb. Alle plaatjes zijn klikbaar.
(Zie hier de trafo met mijn eigen wikkelingen eroverheen.)![]()
(Om dit wat te mechanisch te beschermen heb ik er wat tape om gewikkeld.)![]()
Ik heb ook de print al gesoldeerd. Ik heb erg lang moeten zoeken waar D3 en C2 zaten, tot ik erachter kwam dat die op het andere printje zaten
.
(De test opstelling, hier zitten de LED's en potmeters al op. Dit wordt later een 10 slag pot.)![]()
(Ja ik weet het, er zit nog hars op de print.)![]()
Ik heb helaas geen mooie meters gevonden in Rosmalen, dus ik zat aan deze te denken van Ebay. Het nadeel is dan wel dat ik weet 4 weken moet wachten op de levering.
http://www.ebay.com/itm/DC-100V-10A-Voltmeter-Ammeter-Blue-Red-LED-Dua…
adval40
Special Member
Ik ben begonnen met het bestukken van de voeding 2016
wie kan mij helpen aan een pdf oid van de componentenzijde
zodat we nadat de weerstanden erop zitten nog de nummers kunnen zien
Ad
Ook ik heb de spullen voor de voeding binnen. Het ziet er allemaal top uit!
Zelf vind ik het gebruik van de middenaftakking van de transformator wel handig maar mogelijk is hier nog wat meer mee te doen. Stel je hebt een transformator met 2 losse secundaire wikkelingen. Dan zou je de middenaftakkingregeling toch kunnen gebruiken/verbouwen om de 2 secundaire wikkelingen in serie of parallel te zetten? (bijv met relay of fet`s?)
Dit levert meer stroom op in het lage voltagegebied, wat juist voor mijn toepassingen wel handig is.
Enige op of aanmerkingen hierover?
Tidak Ada
Dat wordt vaak gedaan. Je moet er wel op letten dat je beide wikkelingen in fase aan elkaar knoopt als je ze parallel zet, anders heb je kans dat de stroom als rook naar buiten komt.
Ik zit zelf ook aan zoiets te denken, maar bij mij zijn het 6 aparte wikkelingen van 5A. Ik zou dan een heel gecompliceerde en zware schakelaar moeten hebben... 
Mijn trafo voorzien van twee relais voor +/_ 15 - 26 - 36 volt ac.
Wil ook een hogere uitgangs spanning > 50 volt met 2.5 ampere
Moet daarvoor op de print nog wat gewijzigd worden? Ik kan daar weinig in dit forum daarover vinden,m.u.v. trafo spanning.
Hi,
Op de print is maar 1 comperator aanwezig zodat je ook maar tussne twee tabs op de trafo kan schakelen.
Heb je meer tabs (aftakkingen) op de trafo, dan zal je zelf een uitgebreidere comperator schakeling moeten maken.
Ik heb besloten de omschakeling met een relais te doen en niet met de FET en de diode op de print.
Hierdoor heb ik minder verlies en kan ik met mijn gebruikte trafo tot zo'n 13V zeker 5-Ampere trekken.
In de stand tot zo'n 33V kan dan als de netspanning niet te laag is 2-Ampere getrokken worden.
Ik heb mijn Powertransitoren uitgezocht op hFE en dan ook nog de stroommeet weertstanden verlaagt naar 0,1 Ohm.
Ook dit geef een kleiner verlies bij vooral de grote stromen.
En door het selecteren op hFE en BE spanning zullen de stromen in grote mate gelijk zijn.
De Opto Coupler wordt vervangen door een Darlinton type dat het relais gaat schakelen.
De comperator wordt wat instelling betreft aangepast op mijn trafo spanning en de daarbij behorende drop out spanning van de Power transitoren.
Als er tijd is, zal ik hiervan iets laten zien de komende week, zodat jullie kunnen gebruiken wat je nuttig vind.
Gegroet,
Blackdog
D.W.
DW
Voor wat dienen de diverse Leds op de print ?
Ze betekenen toch iets, en zouden dan op het front van de kast horen te zitten, met beschrifting, en niet op de print, of hebben de meeste gekozen voor een plexi deksel ?