Hi,
Bouwers, lees datasheet!
1x BDW93 dan 2,5 Ampere stroom bij 25V input, waarom sla je er niet gewoon met een moker op die transistor?
Als hij toch stuk moet kan je beter de Widlarizer methode gebruiken *grin*
Ik heb hier op het forum al zoveel uitgelegt over SOA, nee ik heb het niet over een ziekte,
maar over de veilige waarde die Powertransistoren aan kunnen.
In de Fairchild datasheet is duidelijk te zien dat voor DC deze stroom bij zeg 30V minder is dan 3-Ampere (figuur-5).
De BDW93 kan max 80-Watt als je de transistor op 25C houd (wat eigenlijk normaal niet mogelijk is) zie figuur-6
Let op de Secondary Breakdown bij ongeveer 35V voor de BDW93!
Ik heb ook al aangegeven dat als je 50 Watt per transitor wilt dissiperen, je beter de TIP142 of beter kan gaan gebruiken.
Ook heb ik verteld dat je beter kan kiezen om de transistor direct op de koelplaat te monteren
en ja ik weet dat dit wat opbouw lastig is, maar het heeft vele voordelen.
Ik denk dat bij meerdere bouwers er uiteindelijk "magic smoke" zal gaan veschijnen i.v.m. het negeren van de goede raad die door diverse personen hier op het forum gegeven wordt.
En naturlijk lees ik dat graag, het bezorgt mij veel plezier, gaarne wel graag de foto's plaatsen van de ontploffingen
en niet te vergeten de dure spullen die zijn opgeblazen met de voeding.
Om dit alles wat hierboven staat te voorkomen, stel goede vragen hier op het forum, dan komen er ook goede antwoorden,
en bezorgen jullie mij uiteindelijk minder plezier, en daar gaat het uiteindelijk om
Gegroet,
Blackdog