Ik lees van diverse mensen dat ze al druk aan het bouwen zijn, dus ik open bij deze het show en discussie topic.

Wie is de eerste die een complete klok kan showen?

Documentatie:

Afmetingen
Source code v2.1 (Bascom)
Source code v2.2 (Bascom) (RTC bug gefixed)

documentatie.zip

-edit-

De originele meegeleverde software heeft een bugje waardoor de klok af en toe tot regelmatig een seconde overslaat waardoor de klok in het ergste geval minuten per dag gaat achter lopen.

Hierbij de nieuwe hex files voor de mega8
fusebits: interne oscillator 4MHz, clckdiv/8 uit.

atmega8_clock_z5700m.hex

atmega8_clock_ZM1180.hex

Zijn de kitjes voor de mensen die niet op de beurs waren al verstuurd?

Ik heb de kit al gesoldeerd, maar moet nu wachten tot de IPA dampen weer gedaald zijn naar veilige niveaus om te testen. Ik miste twee maal 100uF Elco's, misschien dat die niet in de kit zaten of dat die verdwaald zijn geraakt op mijn bureau. Ik had gelukkig nog de juiste waardes en grote true-hole Elco's liggen om ze te vervangen, al zijn deze van Jamicon.

Het RTC kristal wilde niet zo graag op zijn ground vlak gesoldeerd worden.(De andere aansluitingen had ik nog niet gesoldeerd) Ook de Z5700M buisje wilde niet zo goed solderen vanwege de smalle pads en lichte corrosie op de bekabeling.

De pads van L1 zijn wat krap of ik heb net een spoel met de uiterste fysieke component toleranties. De pads voor de R's & C's waren daartegen lekker ruim.

Tip:
De draden aan de Z5700M in afnemende lengte knippen kan handig zijn voor montage, zodat je de kabels een voor een door het PCB kan steken met een pinset. Dit scheelt een hoop gepriegel of teleurstelling bij beschadiging.

Vraag aan KiF:
Kwamen alle Z5700M buisjes in de houders van metaal en hout? Enig idee waar ze in gezeten hebben of is dit voor transport?

edit:
Beste foto van de CO Nixie opgebouwd en werkend die ik kon maken met mijn mobiel:

Op 20 maart 2016 19:20:03 schreef Willie W:
Zijn de kitjes voor de mensen die niet op de beurs waren al verstuurd?

Nog niet. Dat staat voor de komende avonden op de planning. Eerst even 21 doosjes regelen.

Op 20 maart 2016 20:12:52 schreef Radiohead:
Vraag aan KiF:
Kwamen alle Z5700M buisjes in de houders van metaal en hout? Enig idee waar ze in gezeten hebben of is dit voor transport?

Alle buizen die we tot nu toe gevonden hebben kwamen in zo'n module, soms met een stuurprint eraan. Die printen hebben connectors om ze in een backplane te prikken, dus de modules werden waarschijnlijk gebruikt voor een display met meer cijfers.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op (48%)]

Op 20 maart 2016 21:26:47 schreef klein is fijn:
[...]Nog niet. Dat staat voor de komende avonden op de planning. Eerst even 21 doosjes regelen.

:) wij wachten in spanning

Voor wie de klok met de staande buisjes bouwt, probeer de draden aan de buisjes zo lang mogelijk te houden als praktisch is. Als je de buizen vlak op de print zet kan door thermische stress bij het solderen het glas barsten.

Probeer dus een 3 tot 5mm boven de print te blijven met de buis.

Een rubber ring er onder leggen. Bijvoorbeeld een "kraanleertje". (Bouwmarkt) Die zijn een paar mm dik.
Afstadsbusje van 3mm er in het midden onder kan ook als het met de behuizing uitkomt.

Ik zal de druk een beetje op de ketel moeten houden zodat dit niet weer zoiets is wat een jaar op de plank blijft liggen. Zo'n kitje zou toch in een verloren uurtje in elkaar moeten kunnen zitten.

Ik kon kitje niet laten liggen, dus ik heb me vanavond maar eens achter de soldeerbout gezet...

It vorks ! Nu nog een doosje eromheen

Op 22 maart 2016 21:01:54 schreef bprosman:
Allemaal op nu ? :-)

Alles wat voor de verkoop bestemd was is nu op.

@kif:
zie ik daar lego? :p

@KIF: hoe of met wat heb je die neon lampjes geverfd/gekleurd?

Geachte heer/mevrouw,
Iemand heeft een verzendlabel met uw naam en adres gemaakt.
Als de verzender het pakket naar een PostNL locatie heeft gebracht, kunt u het volgen via Track & Trace. Het verzendlabel is geldig tot en met dinsdag 29 maart. Voor die datum moet het pakket dus bij PostNL zijn.

Yay!

Hier ook iemand uiterst tevreden, zelfde melding van PostNL gekregen :-) (lol, dacht eerst dat het spam was, haha)

De mensen zijn al tevreden voordat ze de pakketjes ontvangen hebben, raar.. Had ik al vertelt dat ik ieder pakje in een blok beton heb gegoten en met een aanhanger naar de pakketdienst breng?

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op (52%)]

Is het mogelijk het schema te posten (of via mail te ontvangen)"ter leering ende vermaeck" ?
Ik heb hier nog 12 Nixie buisjes in een apparaat zitten , dan kan ik wat leren over de voeding en aansturing.

Op 25 maart 2016 10:07:47 schreef klein is fijn:
Had ik al vertelt dat ik ieder pakje in een blok beton heb gegoten en met een aanhanger naar de pakketdienst breng?

Belofte maakt schuld ;)

[Bericht gewijzigd door Tommyboy op (13%)]

Vorige week zaterdagavond, na de markt, gelijk voor een collega die het smd solderen niet zo fijn vindt, alle smd componenten voor hem op de printen gezet. Omdat ik toch bezig was gelijk die van mezelf ook even gedaan. Helaas ontbrak daar R4 33k van de controller print en deze had ik zelf niet op voorraad. Dit is door Thijs snel opgelost, hulde!

Vanochtend wilde ik de clock verder af gaan maken.
Van C1-C3 100uF/25V was er slechts 1 exemplaar, gelukkig heb ik die 2 ontbrekende zelf nog.
Kristal X1 ontbreekt eveneens en ook in de BOM, maar uit het schema valt gelukkig te lezen dat het een 4MHz variant is. Ook die heb ik ;)

Dit is geen geklaag hoor! Verder een net setje.
Ga nu proberen de boel af te maken.
(en de mogelijkheden van wat extra leds om de boel op te leuken onderzoeken)

Oh ja, nog een vraag, is software nog ergens te vinden?
(om evt aan te passen)

EZKaeL,

Dat 4MHz xtal is een optie, daarom zit hij niet in de kit of in de BOM. Het heeft ook geen zin om hem er op te zetten want de mega8 gebruikt zijn interne oscillator.

Dat is (net als de ontbrekende headers) een optie voor als je er zelf software voor wilt schrijven en tijd kritische (seriële) dingen wilt doen met de externe poorten. Timing wordt helemaal gedaan in de RTC.

Wat de elcotjes en het R-etje betreft ... my bad. Het is niet ondenkbaar dat ik in de 70 kits ergens iets gemist heb bij het stamenstellen. Dus als er wat mist, gewoon even melden dan komt dat in orde.

Sine,

Dank voor de toelichting, dan gaat X1 er niet op :)
En die elcootjes no prob, had ik nog.
Headers heb ik er wel aan toegevoegd, just in case.
Daarom ben ik ook geïnteresseerd in de software die er nu in zit.

Klok zonet aangekomen. Bedankt.

Normaal zou het pakje hier toekomen vandaag, in België, dus de rest zou hem ook stilaan moeten ontvangen.
Ik geef echter altijd als lever-adres, m'n werkadres op, omdat ik zoveel pakjes bestel van vanalles en nogwat, dat ik anders bijna elke dat naar de post moet lopen.
Dinsdag heb ik hem dus, aangezien kantoor vandaag gesloten is ...

Kan ik ergens een schema met afmetingen van printplaat, bevestigingsgaten en plaats van de nixiebuizen enzo downloaden ?
Dan kan ik hier alvast in Solidworks aan de slag om een behuizing te ontwerpen die in 3D geprint kan worden :-)
(de STL files zet ik dan wel op thingiverse,zodat andere er ook wat aan hebben en lekkere gratis reclame voor CO)

P.S. Voor de prijs van verzending, kan je echt geen blok beton versturen hoor, haha :-)

groeten,
Kris