Ik heb van een buurman een Pantec Major universeelmeter gekregen.Zonder meetsnoeren.
Er zitten bussen in, en dat is geen standaard maat.
Weet iemand of hier stekers voor te krijgen zijn?
de diameter van de aansluitbussen is dunner dan standaard meetsnoeren.

Er zijn verloopjes te koop van 4mm banaan naar 2mm. Maar waar? Deze afbeelding is uit 1971...

[attachment=1]

edit het gaat om het 4 naar 2mm verloopje bij de rode pijl in de scan.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (22%)]

Mijn Pantec heeft busjes van 2,38 mm (3/32"). MET veer!
Het is type "Dolomiti"

Ik weer niet welke meter jij hebt. Ik zie de mijne iig niet op de (onleesbare) foto van RAAF staan.

Mijn meter heeft een lichtgrijs huis met een transparant front en een foto aluminium deel voor de schakelaars.

Pantec Dolomiti.pdf

Handleiding en schema

Een week te laat, op Rosmalen zat zien liggen.

In mijn Sanwa 380-Cd multimeter van meer dan 50 jaar oud zitten ook 2mm bussen.
Er werden toen verloopstekkers bijgeleverd naar 4mm. Niet aan te raden om die te gebruiken bij hogere spanningen >:)

Bij diverse onderdelenzaken zijn 2mm stekkers te koop, o.a. bij Distrelec. Deze verloopstekkers heb ik in webshops niet kunnen vinden.

In alle kleuren te vinden op ebay, zoals deze: http://www.ebay.com/itm/Gold-Plated-2mm-Male-Banana-Plug-to-4mm-Female…

Zoek term "4mm to 2mm banana"

Jongens, mijn Pantec heeft ècht 2,4mm banaanstekertjes aan een zijde en aan de andere kant meetpennen met 4/2mm pennen
Het vaste deel van het banaanstekertje is 2,4mm (in het busje past ook een 2,4mm boortje en geen 2,5 mm. Het banaanstekertje heeft bovendien een klemveertje in een gleufje voor meer grip. Een 2 mm pen rammelt in het busje (leuk voor weerstandsmetingen :().
Ik heb hier ook hier ook 2mm banaanstekkertjes mèt klemveertje en die PASSEN NIET!!!!

Verder is het een fijne analoge meter, waar ik al jááren plezier van heb! (maar wel een eigenwijs Italiaans merk)

Die meters zijn toch van Carlo Gavazzi. Het word wel steeds moeilijker om aan de 22,5 volt batterij te
komen die er in zit.
Grappig detail is de zekering welke in de rode meetpen zit.

Conrad heeft gewoon Schnepp N 2400 2.4mm stekkertjes, ook bussen. Wel de kunststof huls apart bestellen (kijk onderaan produktpagina).

Van al die moderne stekkers lijken mij de pennen nogal kort als ik ze vergelijk met de pennen aan de meetsnoeren van mijn Sanwa.
Daarvan zijn de pennen die in de bus verdwijnen 16,9mm lang en pas op het laatst voel je dat de pen door een veer wordt vastgeklemd.

Bij die Schnepp N2400 staat in de datasheet helemaal geen lengte aangegeven.

Op 25 maart 2016 23:48:33 schreef markce:
Conrad heeft gewoon Schnepp N 2400 2.4mm stekkertjes, ook bussen. Wel de kunststof huls apart bestellen (kijk onderaan produktpagina).

Ah en zelfs 'pluimstekers' voor beter contact! Ga ik er t.z.t. ok maar een paar van bestellen... (of misschien samen met TS

@evdwele:
De originele zijn ook maar erg kort, c.a. 10mm

Op 25 maart 2016 21:03:04 schreef Tidak Ada:
[bijlage]

Exact zo een als op de foto staat, er staat USI op ook.

Ik zal de diverse websites nog eens doorbladeren. Ieder bedankt voor de info.
@ tidak, Als je gaat bestellen, doe ik wel mee.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (59%)]

Op 26 maart 2016 01:07:50 schreef Tidak Ada:
De originele zijn ook maar erg kort, c.a. 10mm

Voor een projectje heb ik een keer 2,6mm stekkertjes gebruikt. Die zijn maar 5mm, en da's wel errug kort...

Naderhand bleken ze toch wel praktisch want ze passen precies in een AVO buizentester.

[Bericht gewijzigd door evdweele op (14%)]

Op 26 maart 2016 06:26:27 schreef mel:
Ik zal de diverse websites nog eens doorbladeren. Ieder bedankt voor de info.
@ tidak, Als je gaat bestellen, doe ik wel mee.

Moet wel eerst zorgen boven de € 25 uit te komen.
Ik zal eens kijken of ik nog wat van ze kan gebruiken voor klok en voeding. Jij misschien ook? Dan zouden we alles kunnen combineren...

@evdwele:
Dat zijn van die poppenhuis stekertjes, of voor modelspoor (Trix?).

@Mel,
Heb je die meetsnoeren nog ergens gevonden ?

Details van de meter, ik heb de originele probes erbij. Deze maat wordt vaker gebruikt, ik heb nog twee meters met die maat banaan. oa een Amerikaan uit WW2

Dit is mijn best kloppende analoge multimeter. Hij is echt spot on in alle bereiken en over de hele schaal.

Edit, was de link vergeten http://www.pa4tim.nl/?p=5615

Heb weer iets te vroeg geroepen, vandaag een Pantec Major 50K op de kop getikt in Deurne.
Beetje "batterijlekschade" weggewerkt, een rondje "Dasty" en hij ziet er weer puik uit. Gewone 4mm banaanstekkerbussen.

Weerstand meten gaat prima. 228V Wissel (gemeten met mn Fluke 73) zit hij ook niet zo ver naast.

Meetbussen zijn wat geoxydeerd. De glasvezelpen maar eens gaan zoeken.

Groeten, Bram

Ik heb ook een Pantec Major USI meter en ik zie in de posts een schema. Ik kan echter niet begrijpen hoe de wisselspanning wordt gemeten. Klopt het schema wel? https://www.circuitsonline.net/forum/file/12518

Op zondag 18 mei 2025 20:49:52 schreef Richard1950:
Ik kan echter niet begrijpen hoe de wisselspanning wordt gemeten. Klopt het schema wel? https://www.circuitsonline.net/forum/file/12518

Drie standen Schakelaar Paars op de stand Wisselspanning

Bereik schakelaar Paars op de stand 50v

--------------------------------------------------------------------

Schakelaar Blauw op de stand Ω

Schakelaar Geel is de stand x10Ω
gebruikt de 2 x 1,5v batterij

Schakelaar Rood is de stand x10KΩ
gebruikt de 22,5v batterij

De horizontale vrij vette zwarte lijnen zijn de kontakt strips van de draaischakelaar.
Zo kan je vast wel de stroomloop volgen in deze standen.

Als aanvulling:
In het onderstaande plaatje zijn de bereik "schakel contacten" met grijs omkaderd.
En de gelijkspanning, Ω en wisselspannings schakelaar is Blauw omkaderd.

Hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord. Ik zie alleen nog niet hoe de wisselspanningskant van de gelijkrichter verbonden wordt met de positieve ingang. In het schema lijkt het erop dat er geen verbinding is, maar ik zie het wellicht verkeerd.

Ik heb ook maar wat lijnen proberen te trekken, maar ik kom er niet uit. Wie kan me helpen?

Inderdaad ik kom er ook niet uit op de wisselspanningsstand. :(
Schema zal wel niet 100% kloppen vermoed ik.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (27%)]

Op zaterdag 29 oktober 2016 19:11:10 schreef bprosman:
@Mel,
Heb je die meetsnoeren nog ergens gevonden ?

Ik heb verloopjes van 2 naar 4 mm op de kop getikt via een mede CO-er.4 mm snoeren heb ik zat.