Circuits Online Voeding 2016

Dit topic is gesloten

bprosman

Golden Member

nette kabelboompjes knopen

Knopen, heb nog een ambachtelijke rol kaarsgevet bindgaren staan :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Oeps, kabelboompjes knopen? Laat Blackdog dat niet horen dan gaat ie blaffen :-)

blackdog

Golden Member

Hi Bert_Campert,

Zo'n analyser heb ik niet, maar ik heb wel een meetsetje gemaakt,
die met de bekende manier werkt van het injecteren van een klein signaal in de feedback weerstanden.

De uitgang van dit meetsetje (twee ruisarme versterkers) kan dan naar de scoop of mijn Audio precision meetset om de fase af te lezen.

De fase ruimte kan je ook bepalen aan de hand van het uitslinger gedrag bij dynamische belastingen.

Kabelboom
JAAA goed plan, lekker netjes alles bij elkaar binden wat bedrading betreft en als ik het dan met in bijenwas gedoopte engelenhaar doe, krijg ik helemaal een super voeding ;-)

Nu is het weer werktijd, gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
mel

Golden Member

Een echte kabelboom maken is geweldig werk, duurt wel langer, maar ziet er veeel fraaier uit dan tyraps...Ik deed het ook altijd, tot mn garen op was...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Kabelboom
JAAA goed plan, lekker netjes alles bij elkaar binden wat bedrading betreft en als ik het dan met in bijenwas gedoopte engelenhaar doe, krijg ik helemaal een super voeding ;-)

Delta doet niet anders :+
@Mel, heb een nieuwe rol aangeschaft op de (radio)markt in Apeldoorn.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Hi,

Delta zal goed hebben uitgezocht wat waar wel en niet kan...
Niet direct de aanname doen dat ik iets heb tegen kabelboompjes, ik heb dit zelf veel gedaan ?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Delta doet niet anders :+

Delta is juist een erg goed voorbeeld van een goede voedingsopbouw!
Als je naar hun E serie kijkt is heel mooi b.v. alle stralende en 220V aan 1 kant gehouden, en de gevoelige regel elektronica extreem aan de andere kant.

De draden die gebundeld zijn horen bij elkaar. In de oudere voedingen waren ze dan ook nog strak getwist.

Waar Blackdog op doelt, en terecht van gruwelt, is netjes je potmeterdraden bij je output en 220V bedrading binden.
Daar is Delta dus het tegenovergestelde van....

groet, Gertjan.

Dankzij een goedwillende collega en combinatie met een avond dienst heb ik nu weer een 324 :)

Ik heb nu weer ff de metingen gedaan met een belastings weerstand van 140 ohm.

Hij start op op 0V en is tot 1.56V regelbaar, hoger springt hij naar de 6.2V en gaat niet meer naar 0 toe

Uitgang is regelbaar van 6.2 tot 12.7V met belastings weerstand
en zonder 7.2 tot 35 V

Voor rest heb ik de voorgestelde aanpassing van C10 nog niet gedaan.

LM324
Pen 14 -1.69V
13 +0.147V
12 +0.01V
11 -5.06V
4 +5.04V
Q4 basis +3.25V
Q2/3 basis +1.22V
C9 -0.56V bij het opstarten en -1.2V bij de sprong naar 6.2

knooppunt R 19,20,21 -1.0V
knooppunt R 20,22 C11 -6.6

duck-tape does miracles...so do I
Tidak Ada

Golden Member

Ik blijk nog twee 5k ten-turn potmeters van Bourns te bezitten.
Als ik die ga gebruiken, moet dan ook de rest van de weerstanden en de 1k instelpot daaromheen gewijzigd worden? ('k heb knallende koppijn en kan nu even niet goed denken)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

@Peter
Is dit met het uitgangsprintje?

@Eric
Jep, kan er zonder aanpassingen in.

duck-tape does miracles...so do I

Toch!!!
Eindelijk de bestelling van de Labvoeding toegekomen.
De Bubbel- enveloppe stak deze middag in mijn brievenbus.
Bob ( Asse - België )

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Hallo Blackdog,

Heb je al een wat concreter idee hoe je de stroommeting wil gaan doen? Ik heb inmiddels een prima werkende voeding (moet alleen de koeling nog wat beter gaan regelen, en dan kan er een kastje omheenn. Voor die tijd wil ik uiteraard wel de stroommeting voor elkaar hebben.

Had in eerste instantie begrepen dat de spanning over het punt tussen R8 en R13 lineair mee zou lopen met de stroom, maar dat blijkt (althans bij mij) niet het geval te zijn.

Ik heb deze metertjes liggen, http://nl.aliexpress.com/item/High-Accuracy-0-4-3000-33-000V-LED-Digit…

Groet,
Erik

Tidak Ada

Golden Member

Als ik de specs goed begrijp, meet dat ding alleen tussen 4,5 en 120V. Je zult er dus niets aan hebben voor uitgangsspanningen onder die 4,5V....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat staat toch nergens? Er staat alleen dat hij een voedingsspanning tussen 3.5V en 30V nodig heeft, en dat hij <4.3V omschakelt naar een hogere nauwkeurigheid.

If you want to succeed, double your failure rate.
Jeroen

Moderator

Het is niet erg handig beschreven (zeker niet de automatische NL-vertaling) maar die metertjes werken gewoon tot 0 V (ik heb er ook liggen). Het ding is autoranging, boven 4,3 V schakelt ie over naar een andere range. En hij gaat tot 33 V.

Edit: wat Jochem zegt dus :)

Als ik de specs goed begrijp, meet dat ding alleen tussen 4,5 en 120V. Je zult er dus niets aan hebben voor uitgangsspanningen onder die 4,5V....

Heb er één aangesloten als spanningsmeter, werkt perfect vanaf 0V.

Tidak Ada

Golden Member

Ik blijk ongemerkt overgeschakeld te zijn naar deze meter.
Sorry voor de verwarring....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Sine

Moderator

Op 30 maart 2016 14:16:13 schreef Dantos:
Hallo Blackdog,

Heb je al een wat concreter idee hoe je de stroommeting wil gaan doen? Ik heb inmiddels een prima werkende voeding (moet alleen de koeling nog wat beter gaan regelen, en dan kan er een kastje omheenn. Voor die tijd wil ik uiteraard wel de stroommeting voor elkaar hebben.

Had in eerste instantie begrepen dat de spanning over het punt tussen R8 en R13 lineair mee zou lopen met de stroom, maar dat blijkt (althans bij mij) niet het geval te zijn.

Dat is dwingend het geval, op het het knoppunt R7,R8,R13 staat een spanning ten opzichte van hulpvoeding massa (Dus +uitgang) die gelijk is aan de stroom.

Je hebt daar grofweg 165mV per A, meer dan genoeg om aan een paneelmeter te voeren.

Belast dit punt niet TE laaghomhig, want dan zal het je stroommeting beinvloeden.

blackdog

Golden Member

Hi,

Pfff, net thuis na een lange dag werken en als ontspanning even dit topic lezen :-)

Dantos,
Ik ben nog niet zo ver, ik had al gezegt dat ik het wat druk heb.
Het komt er op neer dat ik een chopper opamp ga gebruiken om de spanning over stroommeet weerstanden te versterken en geen last te hebben van de offset van de opamp.

Het mooie is dat ik gewoon + en -5V ter beschikking heb, daar de "0" aan de + uitgang hangt.
Dus doordat er ook -5V aanwezig is heb ik geen last met de uit en ingangs commonmode rond de 0V.

De voeding voor de paneelmeter trek ik misschien voor de +5V stabilisator vandaan met of zonder eigen 5V regelaar.
Dan hou ik één trafo wikkeling over die ik extra heb gelegt om een stroombron toe te voegen die altijd energie uit de uitgang trekt i.p.v de twee 4K7 weerstanden.

Wat de chopper opamp betreft, bijna ieder type voldoet die op + en - 5V kan werken.
De autozero opamps kan ook of een precisie opamp die je wat ofset betreft trimt.

Het knooppunt van R7 en R8 kan dan naar de opamp toe via een kleine serie weerstand (afhankelijk van de bias stroom van je opamp) naar de +ingang.
Dan krijg je twee weerstanden die de gain insteld zodat je bij je gebruikte waarden van je emittor weerstanden een kloppende uitlezing krijgt.

Ik gebruik 0,1 Ohm emittor weerstanden en de max stoom in het lage bereik is 4A
Dat is 2A per transistor en dus ongeveer 200mV dat er beschikbaar is.
Dit moet dan versterkt worden naar 4V om voor mijn meters in hoge resolutie te kunnen uitlezen.
De versteking van de chopper opamp zal rond de 20x moeten zijn met een klein trimbereik.

Mooi, zet deze tekst maar eens om in een leuk schema, ik zie het vanavond wel verschijnen van je hier in dit topic ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Mooi, zet deze tekst maar eens om in een leuk schema, ik zie het vanavond wel verschijnen van je hier in dit topic ;-)

Voor jou is de werkdag ten einde, ik moet helaas nog een paar uurtjes, maar ik ga mijn best doen! Al wel even gekeken voor een opamp, volgens mij moet het met een TC913BCPA kunnen?

[Bericht gewijzigd door Dantos op woensdag 30 maart 2016 18:54:34 (16%)

Jinny

Golden Member

Hmm, misschien vloeken in de kerk, maar een 1 Ohm weerstand in de plus na de gelijkrichter en een eenvoudig voltmetertje geeft (in mijn geval met max 1,5 Amp) een directe uitlezing?
Grove spanning heb ik voldoende....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Shock6805

Golden Member

@Jinny Zou je die niet na de condensators zetten? Je ziet het waarschijnlijk niet op je multimeter, maar die piekspanningen zouden nog wel een roet in het eten kunnen strooien.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Jinny

Golden Member

Komt op hetzelfde neer, druk me wat ongelukkig uit, altijd na de condensatoren....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Shock6805

Golden Member

Dan denk ik ook niet direct ergens aan. behalve dan dat je een 2W R gaat moeten nemen. Al is dat niet zo onoverkomelijk. Nu is mijn mening natuurlijk niet zo geweldig heiligmakend. Mijn kennis over voedingen is klein

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Dit topic is gesloten