Hi,
Als de transitor al lekker is opgewarmt en je sluit daarna de voeding kort, dan is er dikke kans dat je buiten de SOA komt.
Het is een mix van de SOA en de chip temperatuur, hoe hoger de temperatuur van je chip des te lager wordt je SOA
Dus bezuinigen op koeling is geld weggooien aan transistoren.
Ik zal mijzelf weer eens herhalen, plaats je transistoren direct op de koeler en isoleer het koel element.
Gebruik goede pasta, silverprut en dan ook maar een hele dunne film er van.
Schroefje niet te hard aan draaien zo document van ik dacht RAAF12 over het bevestigen van transistoren.
Gebruik liever vier dan twee powertansistoren, daar wordt je blij van
Voor iedereen die tegen de 50V op zijn buffer elco aan zit, en een paar ampere wil trekken zeker 4x TIP142 gebruiken.
Plaats de extra stroombegrensing transistor, zodat de piekstroom door de power transitoren bij kortsluiting niet te hoog kan worden.
De kortsluitbeveiliging van de voeding is niet snel genoeg en deze extra transitor zit buiten de i-control loop en is daarmee razend snel.
En ja ik weet dat de comparator omschakeld naar de laagste tab op de trafo, maar dat is niet snel genoeg, capaciteit voeldoende in de buffer elco
De problemen worden snel exponentieel groter bij afwijking van de basis opset van deze of iedere andere voeding.
Gegroet,
Blackdog