Op 4 april 2016 14:24:13 schreef Sine:
@eric
De comparator zoals hij er nu in zit heeft een hysterese van iets meer dan 1V.
Delta bedoeld dat als je met drie fets werkt je een tijd moet laten tussen het schakelen van enkel naar dubbel en omgekeerd, dit omdat je keiharde sluiting hebt als ze tegelijk in geleiding gaan.
Ja daar zit wat in.
Of je veel wint in dit geval door fets te gebruiken ipv diodes is de vraag, als je daar een paar geschikte schottky diodes in prakt valt de Vf wel mee, en bij 3A per diode is ook het verstookte vermogen niet gruwelijk. Die 7020 is een 20A voeding, daar wordt dat alweer wat spannender.
Begrijp ik, maar ik vind het toch spannend om de mogelijkheden te bekijken.
Een triac kan natuurlijk ook, en als je daar niet graag mee werkt kan een geschikte SSR ook nog, bonus daarbij is dat je kunt schakelen in de nuldoorgang.
[bijlage]
Thyristors zijn voor mij gelijk aan triacs. Ik heb er nooit interesse voor ontwikkeld.
Met die FET constructie kun je natuurlijk ook schakelen in de nuldoorgang, kwestie van een beetje extra elektronica
Leuk, al die mogelijkheden, die naar voren komen naar aanleiding van een brain-fart van me, die dus blijkbaar ook in de praktijk is toegepast.
IJdelheid laat me naar mijn eigen oplossing neigen, maar ik laat het er voorlopig even bij zitten en probeer eerst die print aan het werk te krijgen.
Een en ander kwam naar voren tijdens het uitzoeken van componenten om een indruk te krijgen wat ik aan behuizing nodig zou hebben en hoe ik mijn trafo optimaal zou kunnen benutten.
Nu denk ik er over om het eerst maar bij een broodplank te laten.
Als dat dan enigszins bevredigend wekt, ga ik eens uitzoeken welke toeters en bellen er op geplakt kunnen worden. Hopelijk kan ik dan wat steun vinden om de voor mij nieuwe technieken te gaan gebruiken.