Circuits Online Voeding 2016 Deel 2

Dit topic is gesloten

Beste Tidak Ada,

ondersteun je lofzang voor de "good old" 723. Had hier recent nog een Drake TR7 Transceiver met bijbehorende voeding. Ingesteld op ruim 13 Volt. Vertrok geen spier bij volle belasting (spanning bleef op millivolt stabiel bij ruim 20 Ampere) en niks geen HF-inwerking.

NKHtB

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Ik zie bij mij op de foto ook een beetje messing kleur... vanavond maar ff en paar detail foto's maken

duck-tape does miracles...so do I
bprosman

Golden Member

Heb de mijne (TIP142) bij TME besteld, ben benieuwd, krijg ze denk ik vanavond binnen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

TME levert 4 verschillende uitvoeringen/merken:

ST:
TIP142 in TO247; 1K/W; € 0,82
TIP142T in TO220; 1,4K/W; € 0,87

ON:
TIP142G in TO247; 1K/W; € 1,39

Fairchild:
TIP142TTU in TO247 (afwijkend) 80W !!! €0,86

http://www.tme.eu/nl/katalog/#search=TIP142&s_field=accuracy&s_order=D…

Welke te nemen?? (Fairchild natuurlijk niet).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Deze heb ik besteld :

TIP142 Transistor:NPN;bipolar;Darlington
+ diode;100V;10A;125W ROHS
Fabrikant: ST MICROELECTRONICS
Symbool fabrikant: TIP142

0,77 Euro (volgens mij EX btw).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik zou die van ON nemen, niet omdat ze de duurste zijn, wel omdat ik goede ervaringen met transistoren van ON semi heb.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

Ik kan alleen een beperkte datasheet inszien van ST, die van ON-Semi geeft veel meer info dus op de specs selecteren kan ik niet.

Mijn ervaring met de ST versies die je ook op de foto ziet is verder goed.
Koop er een paar extra (de TO247 versie) dan kan je ze selecteren op hFE en delta Vbe.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 5 april 2016 06:27:30 schreef Peter R.:
Ja ik weet dat er verschillende type rook zijn :)
dit type Rook type is volgens mij een weerstand rook.

De echtheid weet ik niet, Ik heb ze uit Eindhoven. Ik kan wel ff een foto van de desbetreffende tor plaatsen..

En of de ene tor niks gedaan heeft weet ik ook niet, ik denk het niet want toen ik de draadjes weer vast gemaakt had heb ik ge voeding kort getest met 1 tor en dat deed hij zonder probleem.

edit:
Foto ingevoegd, dit lukt niet met de telefoon.

Ik heb net dezelfde. Gekocht voor 1.10 euro op conrad. (Korting)

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Tidak Ada

Golden Member

Hi Blackdog,
't Ging ook niet zozeer om de specs, maar meer om jouw ervaringen en die van anderen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Wat ik mij nog afvraag over de protectie diode intern: die wordt heet bij belasting en zal gaan lekken. Is het extra veilig dat er nog een koude 1N4007 parallel aan zit? Ik ben geneigd die niet te plaatsen.

Tidak Ada

Golden Member

Ha Raaf, wat bedoel je met protectiediode intern? Die in de TIP142?
Het schema geeft een 1N4007 over alle doorlaattransistoren, maar het zou mogelijk kunnen zijn dat de doorlaatspanning daar iets hoger is dan die in de torren.
Overigens vind ik die beide 1N4007's krap bemeten, zeker als je een zwaardere trafo gebruikt en/of accu's wilt laden. Wat denk je dat er gebeurt als je een accu per ongeluk verkeerdom op de uitgang aansluit? Dan gaat die 1N4007 als zekering functioneren en dan ís hij er niet meer... (diode rook?)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

@Raaf,

Wat kan het nadeel zijn van die extra 1n4007? Niet dat het kwaad kan om hem niet te plaatsen overigens.

@Eric,
Die diode over de transistor gaat (als het goed is) nooit in geleiding, en doet ie dat toch dan duw je via die weg lading in je buffer C's dus gruwelijke stromen kom je daar niet tegen.
Tegen accu's is uiteraard niets opgewassen, al zet je daar een 10A diode in dan nog zal die uitroken.

Welke invloed een zwaardere trafo heeft zie ik niet helemaal, beide diodes voeren (mishandelingen daargelaten) geen stroom behalve van iets wat je aan de uitgang knoopt.

Maar er is uiteraard niets wat je ervan weerhouden moet daar een heftigere diode in te plakken.

RAAF12

Golden Member

Dan plaats ik de extra diode niet die over de interne diodes van de TIP142's zit. Ik ben niet van plan accu's enzo te gaan laden. De doorlaat zal van beide 0.7V zijn. Ik ga uitgebreid testen als alles klaar is. Dit is alleen voorpret :-) Ik hang nu under een palmtree in het zuiden. Tja, ik heb nog andere hobbies.
@Tidak Ada
Eventueel zet je een mooie schottky diode op de uitgangsprint.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 5 april 2016 16:45:25 (23%)

Tidak Ada

Golden Member

@Guido:
Ik doelde op de diode over de uitgang.
De andere diode doet inderdaad het zoals jij zegt, hoewel ik niet weet, maar wel vermoed, wat er gebeurt als je een accu aansluit over de voeding als die niet aan staat. Een elco van 15000µF kan toch behoorlijk wat stroom uit een accu trekken.
Natuurlijk allemaal worst-kaas :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zo, het is voor mij iets eerder "vanavond",

Dan hieronder de foto's, echt of nep?

En dan kom ik nog terug op mijn eerder gestelde vraag, hoe moet de CO voeding reageren tegen een kortsluiting?

Zoals die van mij, met een lief klein rook sliertje die langzaam omhoog gaat
of gewoon de CC led aan en voor de rest niks :)

plaatje1 closeup van de bovenste
plaatje2 closeup kapotte ander hoek
plaatje3 kapotte open
plaatje4 gemeten
plaatje5 alle vier op een rij (kapotte = onderste)

duck-tape does miracles...so do I

Ik had hetzelde effect. Zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/130041/24
Voor het testen i.v.m. relais sturing trafo etc heb ik tijdelijk een "heavy tor" een BUS14 als emittor volger geplaatst op een oude pentium 3 koeler.
Wordt bij 80watt ongeveer 50 graden max.

@Peter,
Hangt er helemaal van af of de voeding goed geschaald in elkaar is gezet.
Normaal gesproken zou de CC inderdaad bescherming moeten bieden.
Maar als je buiten de SOA van je transistor zit gaat deze toch echt kapot.

Check de datasheet maar eens wat er bij de SOA staat @40V Uce, een stroom van ongeveer 1,1A. Bij kortsluiting komt de uitgangsspanning op de ce van de transistor erbij te staan.
Daardoor kan de transistor in een keer heel wat minder stroom verwerken. Bij 4A en 2 transistoren ga je buiten de SOA en kom je dus in de problemen.

Welke transformator heb je gebruikt?
Midden aftakking in gebruik?
Specs van je koellichaam bekend?

@peter

Wel mica plaatjes gebruikt, maar geen busje om het schroefje te isoleren ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

@MdBruin

De datasheet had ik al bekeken, en met die 1,1 A bij 40V tja daar ga ik dan wel overheen met die sluiting :)

transformator een ringkern 2x 15V (uitgang 2x 18V) 100VA
midden aftakking is in gebruik.

koelprofiel waar ze uiteindlijk op komen
heb ik met Bram zijn berekening op ongeveer 1,6C/W berekend.
Hier komt actieve koeling op.

@Gadget_inc
Ja binnenkant van het gat zit niks wat geleid, alleen de achterkant zit een stukje metaal...

duck-tape does miracles...so do I
blackdog

Golden Member

Hi,

Als de transitor al lekker is opgewarmt en je sluit daarna de voeding kort, dan is er dikke kans dat je buiten de SOA komt.

Het is een mix van de SOA en de chip temperatuur, hoe hoger de temperatuur van je chip des te lager wordt je SOA :-)

Dus bezuinigen op koeling is geld weggooien aan transistoren.
Ik zal mijzelf weer eens herhalen, plaats je transistoren direct op de koeler en isoleer het koel element.
Gebruik goede pasta, silverprut :-) en dan ook maar een hele dunne film er van.
Schroefje niet te hard aan draaien zo document van ik dacht RAAF12 over het bevestigen van transistoren.

Gebruik liever vier dan twee powertansistoren, daar wordt je blij van :-)
Voor iedereen die tegen de 50V op zijn buffer elco aan zit, en een paar ampere wil trekken zeker 4x TIP142 gebruiken.
Plaats de extra stroombegrensing transistor, zodat de piekstroom door de power transitoren bij kortsluiting niet te hoog kan worden.
De kortsluitbeveiliging van de voeding is niet snel genoeg en deze extra transitor zit buiten de i-control loop en is daarmee razend snel.
En ja ik weet dat de comparator omschakeld naar de laagste tab op de trafo, maar dat is niet snel genoeg, capaciteit voeldoende in de buffer elco :-(

De problemen worden snel exponentieel groter bij afwijking van de basis opset van deze of iedere andere voeding.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Het voordeel van je is dat je de midden aftakking gebruikt.
Deze zal er voor zorgen dat er bij sluiting wordt afgeschakeld naar 1 wikkeling waardoor je effectief minder vermogen hoeft weg te koelen.
Waar je wel even rekening mee moet houden is dat er een piek blijft omdat de condensator geladen is. Des te meer capaciteit deze heeft des te langer de piek zal blijven bestaan.

Denk dat de goedkoopste oplossing voor je is om meerdere TIP142 parallel te zetten waardoor de belasting meer verdeeld wordt.

Bij de sluiting heb je nu gewoon te veel vermogen op de TIP142 gekregen waardoor deze kapot gegaan is. Te warm geworden.

Tidak Ada

Golden Member

Volgende keer een fold-back current limiting? ;)

Blackdog, jou opmerking over 'silverprut' sluit aan bij mijn volgende vraagje: Welke thermisch geleidende lijm gebruik jij? Ik zie alleen maar grote hoeveelheden (20g)

Wat bedoel je met 'die extra stroombegrenzingstransistor'? Die staat toch niet in het schema?

@Iedereen waar verkopen ze het nog?

Toch wat gevonden: Het verschil lag tussen thermo geleidend en thermisch geleidend (De laatste term vind ik correcter).

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 5 april 2016 22:02:59 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 5 april 2016 19:31:34 schreef Peter R.:

@Gadget_inc
Ja binnenkant van het gat zit niks wat geleid, alleen de achterkant zit een stukje metaal...

Dus tor, iets uit het midden en je hebt sluiting ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

@ Tidak,

Naast die blauwe lijm die Blackdog gebruikt, haal ik ook mooie resultaten met vloeibaar aluminium (in de betere auto-onderdelen winkel te verkrijgen)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Bert_Camper

Golden Member

Even een paar kritische kanttekeningen bij de discussies over het opblazen van transistoren bij het kortsluiten van de uitgang.
1) De SOA in een specificatie is gegeven bij een Case temperatuur van 25C. Heel vaak staat dit niet in de grafiek. Hier moet je dus flink op deraten voor een toepassing waarbij die richting 100C gaat onder extreme condities.
2) Je kunt er niet van uit gaan dat bij het parallel schakelen van bij voorbeeld 2 transistoren de stromen zich netjes blijven verdelen, met name bij een overbelasting. Elke onbalans zorgt er voor dat de warmste transistor nog meer stroom voor zijn kiezen krijgt omdat de Vbe afneemt bij hogere temperatuur. Kans op thermal runaway dus.
3) Eigenlijk zou de stroomregeling automatisch omlaag moeten schalen bij het hoge spanning bereik.

Edit: Ik zag te laat, dat blackdog ook een aantal van deze punten heeft genoemd.

Groeten, Bert

Dit topic is gesloten