Mooi gedaan. En geluk dat het kon, want als je een multilayer hebt die binnenin aan de sporen schade heeft, maar je weet niet waar die sporen vandaan kwamen of heen gaan, dan is er niks meer te redden.
Dit topic is gesloten
Mooi gedaan. En geluk dat het kon, want als je een multilayer hebt die binnenin aan de sporen schade heeft, maar je weet niet waar die sporen vandaan kwamen of heen gaan, dan is er niks meer te redden.
Wauw! Heb even je reparatie verslag zitten lezen, Fred. Bijzonder indrukwekkend dat je het ding weer aan de gang hebt gekregen!
Special Member
Voor het werken/repareren van apparaten heb ik een Fuse Saver gemaakt. Deze werkt op het principe wat hier vaak op CO wordt verteld met een lamp in serie van het te testen apparaat. Ik heb het netjes in een kastje gebouwd en alles zo veel mogelijk aanraak veilig gemonteerd.
Het resultaat:
Het schema is:
Overleden
Alleen het metalen deksel nog aarden !
Nice flash2b! Een vraag: kunnen die schakelaartjes tegen 230v?
Special Member
De deksel is niet van alu, maar van een metalic coated plastic.
Ja de schakelaars zijn 230V geschikt.
Golden Member
Vroeg ik me ook al af, ik ken die mini tumblers in 125V AC voor de US markt. Op de zijkant van de switch staat dan 125V.
Golden Member
Stroomloos schakelen, gaat altijd goed.
Special Member
Op die van mij staat echt 230V.
Op 18 februari 2016 22:21:45 schreef Jinny:
Stroomloos schakelen, gaat altijd goed.
Ik doe spanningsloos, veel relaxter
Wat stukjes hout, een paar schoeven en spul uit de rommeldoos. Spreekt voor zich (klikken voor filmpje).
Wat heb je nodig: een servo, schakelaar, microswitch en een batterijhouder. En een kistje natuurlijk.
[Bericht gewijzigd door theove op zondag 13 maart 2016 10:04:28 (24%)
Golden Member
Met de SN76477 van Texas Instruments en enkele externe passieve componenten kan een leuke geluidengenerator gebouwd worden. De chip (die helaas al jaren obsolete is) werd vroeger veel in synthesizers toegepast.
https://www.youtube.com/watch?v=RM2M77GhfR0
De SN76477 bestaat uit onder andere:
1. Een oscillator met een zeer laagfrequent uitgangssignaal (SLF);
2. Een spanninggestuurde oscillator (VCO);
3. Een ruisgenerator;
4. Een ruisfilter;
5. Een mixer;
6. Een eindtrap(je).
Met behulp van enkele schakelaars kunnen mixeringangen geselecteerd worden. Bovendien kunnen de uitgangsfrequenties van SLF en VCO worden gewijzigd (met potmeters en schakelaars). Ook kan er voor gekozen worden om de VCO vanuit de SLF aan te sturen. De ruisgenerator kan eveneens worden in- of uitgeschakeld.
Helaas had ik alleen een SN76477N tot mijn beschikking, deze chip heeft een smallere steek dan de SN76477. Hierdoor past deze chip niet (rechtstreeks) op gaatjesprint, vandaar dat ik voor een soort spinnenwebconstructie heb gekozen.
Afgelopen dagen wat gewerkt aan een schakeling om mijn centrale verwarming op de camping op afstand in te kunnen schakelen.
De CV is door de fabrikant zo ingesteld dat hij onder de 5 graden C ingrijpt. (bevriezingsbeveiliging). Nu is dat wel leuk, alleen stook ik op propaan flessengas, en het kan lang koud zijn in de Belgische ardennen. De stekker eruit trekken gaat weer voorbij aan het idee om vooraf de caravan te verwarmen, waarvoor ik ook een wifi thermostaat heb gekocht.
Aangezien er niet echt bevriezingsgevaar is, de installatie is afgevuld met een antivries middel. Kan het ding gewoon uit als we er niet zijn, maar moet op afstand aan kunnen.
Er zijn natuurlijk duizend mogelijkheden om dit te doen, echter ben ik een beetje verliefd geraakt op de inmiddels bekende wifi module "ESP8266". De belachelijke prestaties van die kleine modules verbazen me nog altijd. Dus...... Projectje !
Met wat hulp van andere leden (bedankt allen), een schakeling gemaakt die aan de volgende eisen voldoet (denk ik):
-Zelfstandige webserver, met eigen infopagina e.d.
-Noodstroombatterij inclusied laadcircuit + laaddetectie
-Netvoedingmonitoring (soms slaat de zekering uit, dan wordt het bellen naar de camping)
-16 I/O lijnen op basis van port expander via I2C
(inclusief interrupt opties)
-temperatuur meting op basis van een ds18B20 onewire temp sensor.
16 io lijnen zijn een beetje overkill, maar ik ben van plan bij seeed printen te bestellen, en dan krijg je er altijd 10. Aangezien ik maar één caravan heb is de print een beetje flexibeler zo.
temp sensor is voornamelijk omdat ik nog een datapin over had op de ESP module, en de ruimte op de print. Dus een gevalletje waarom niet?
Relais e.d. zitten er niet op, aangezien ik een bergje chinese kant en klare relaisbordjes heb liggen. En op deze wijze kan ik in de toekomst ook andere sensorbordjes aankoppelen.
Ik overweeg nog om I2C naar buiten te brengen, voor nog meer flexibiliteit. Voorlopig heb ik vandaag de componenten besteld, dus morgen eerst even met het breadbordje aan de gang om delen van de schakeling te testen. Zoals de PB137, die schijnt erg warm te kunnen worden bij laden van een loodaccu, dus daar moet een heatsink op. Even kijken of wat ik heb liggen afdoende is.
Schema :
Bordje: (10x5cm)
Bordje is nog niet helemaal af, maar merk op dat de traces naar de laadregelaar zonder soldeermasker worden. Ik wil deze extra vertinnen. Flash jumper zal alleen nodig zijn om de eerste keer de firmware erin te krijgen. (LUA).
Nog wel een work in progress, maar wilde hem alvast met jullie delen:
ATmega16u2 op 16MHz, te programmeren via USB. 18 LEDs op de rug, twee in de ogen, allemaal individueel aanstuurbaar. Verder zit er nog niet veel nuttigs/boeiends op, maar dat komt wel in de volgende revisie.
De outline heeft nog een beetje werk nodig; ze tesselaten net niet lekker. Dit prototype was in elk geval net op tijd af voor de Hackaday conventie in Belgrado
Kijk aan, creatief hoor! Is het iets om kinderen programmeren te leren oid?
De outline heeft nog een beetje werk nodig; ze tesselaten net niet lekker.
Waarom wil je dat? Moeten er meerdere samen iets "gaan doen" of gaat het je puur om efficiënte productie ivm PCB-oppervlak?
Nee, efficient maken is het niet. Ze passen gewoon binnen de 10x10 outline van Seeed, en die doen dan hun werk.
Het vormpje is het klassieke vlakvullende beestje van onze Hollandse genie op dat vlak M.C. Escher. Dus het leukst is om ze in een paar kleuren te hebben en dan een wat grotere vlakvulling te maken. Liefst nog zodanig dat je de boel maar aan 1 punt hoeft te voeden.
Maar goed. Ik heb er geen verstand van: het is mijn project niet.
Erg leuk idee (en uitvoering)! Het doorvoeren van de voeding is inderdaad ook een leuke optie. Een ander idee is misschien om iets te doen met capacitieve toetsen, je hebt genoeg oppervlak.
Op 7 april 2016 08:19:50 schreef Jochem:
Kijk aan, creatief hoor! Is het iets om kinderen programmeren te leren oid?
Was niet mijn intentie, maar is wel een goed idee!
Dit is vooral omdat het me leuk leek eens iets compleet mafs te doen met printplaten.
[...]Waarom wil je dat? Moeten er meerdere samen iets "gaan doen" of gaat het je puur om efficiënte productie ivm PCB-oppervlak?
Op 7 april 2016 09:30:15 schreef rew:
Nee, efficient maken is het niet. Ze passen gewoon binnen de 10x10 outline van Seeed, en die doen dan hun werk.Het vormpje is het klassieke vlakvullende beestje van onze Hollandse genie op dat vlak M.C. Escher. Dus het leukst is om ze in een paar kleuren te hebben en dan een wat grotere vlakvulling te maken. Liefst nog zodanig dat je de boel maar aan 1 punt hoeft te voeden.
Maar goed. Ik heb er geen verstand van: het is mijn project niet.
Dat inderdaad
Op 7 april 2016 10:02:26 schreef kloppertje:
Het doorvoeren van de voeding is inderdaad ook een leuke optie. Een ander idee is misschien om iets te doen met capacitieve toetsen, je hebt genoeg oppervlak.
Dit eerste prototype wilde ik snel af hebben, maar een volgende revisie krijgt inderdaad de mogelijkheid om stroom door te lussen. Ook wilde ik ze voorzien van IR trancievers om met hun buren te communiceren. Tevens komt er nog een reset button op, die was ik nu straal vergeten.
De capacitieve knopjes had ik nog niet aan gedacht, ga ik zeker overwegen!
Dat is wel een leuk puzzeltje, waar je de vermogens/data doorvoer gaat plaatsen. Hier nog wat hersenspinsels/ideeën, sommige heb je zelf misschien ook al bedacht, maar van het een komt vaak het ander:
- RGB leds, zijn er in verdraaid kleine formaten . Ook de "side leds" zijn wel leuk.
- Capacitieve toetsen (met dit oppervlak) kunnen ook prima werken op wat grotere afstanden (5-10cm), dan kun je leuke patronen maken als je met je hand over verschillende "tegeltjes" zweeft.
- Alle elektronica, behalve leds, aan de onderkant plaatsen. Eventueel met een (lasergesneden) frame/spacer o.i.d., en een acrylaat (lasergesneden) bovenkant, dat geeft leuke effecten i.c.m. leds.
- In het plaatje van Shiptronic kun je mooie patronen ontdekken. Er liggen bijvoorbeeld steeds drie halve staarten in een cirkel, maar ook drie volledige staarten in een driehoek.
Op 8 april 2016 08:59:45 schreef kloppertje:
- Alle elektronica, behalve leds, aan de onderkant plaatsen. Eventueel met een (lasergesneden) frame/spacer o.i.d., en een acrylaat (lasergesneden) bovenkant, dat geeft leuke effecten i.c.m. leds.
Ik vind hem voor de "nerds" wel leuk zo met de functionele stuff zichtbaar. Maar ik was ook op datzelfde idee gekomen: er zijn mensen die alleen de leds willen zien. Mijn uitvoering zou anders zijn: Zet aan iedere led er één parallel op de achterkant. Dan kan je bij het bestukken kiezen waar je de leds plaatst.
Je kan ook gewoon de leds gebruiken om te communiceren. Er was een tijd geleden een artikel over het gebruik van leds als lichtsensor. Maar of de buur-salamander genoeg licht opvangt dat ie z'n buurman kan zien knipogen weet ik niet.....
Special Member
Leuke projecten weer allemaal jongens!!!!!
Op 6 april 2016 23:04:02 schreef Tommyboy:
Nog wel een work in progress, maar wilde hem alvast met jullie delen:
Gaaf ding Tom.
Op 8 april 2016 10:05:38 schreef rew:
Ik vind hem voor de "nerds" wel leuk zo met de functionele stuff zichtbaar.
Ik vindt het ook wel leuk dat alle componenten zichtbaar zijn, ben ik nu ook een nerd?
Een tijdje geleden postte ik al dat ik bezig was met de ESP8266. Ik had daarvoor een NodeMCU (op basis van de CP2102) gekocht om mee te spelen. Na ontvangst en wat gespeel, vond ik het een beetje een onhandig werken. De ESP12 zit er namelijk op gesoldeerd.
Vandaar dat ik voor mezelf een nieuw "tooltje" heb gemaakt.
Bovenkant :
Onderkant :
Werkt voor mij een stuk makkelijker, met die pogo-pins, omdat nu diverse ESP12-modules geprogrammeerd kunnen worden. Wil ik andere pins ook aansturen, dan zijn er geen pogo-pins, maar gebruik ik een wasknijper om de ESP-12-module wat vaster te klemmen op de programmer. 'T is een verademing...
Golden Member
Ik had toch elk eilandje voorzien van een pogopin. Is een eenmalige investering.
Dit topic is gesloten