Hier is het ook gelukt
, klokje loopt mooi, wel een heel gepiel om die buisjes exact recht te krijgen, uiteindelijk 10mm o-ringen gebruikt van 2,5mm hoog en om de beurt gesoldeerd.
En natuurlijk 50 adapters op voorraad maar geen een met een 5,5/2,5 plug, maar het is gelukt.
Geen commentaar op de caviaklok 
[edit]Dit soort kitjes mogen jullie vaker maken, erg leuk om te bouwen, prima gedocumenteerd. Krijgen we ook de software die erin zit?
[Bericht gewijzigd door Antoine op (17%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
ActiveHouse
https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
De mijne steekt op in mekaar.
Jammergenoeg nog geen foto, omdat ik een weerstandje en 2 diodes tekort kom. (mailtje naar Thijs is al verzonden)
Ik heb de buisjes 4,5 mm hoger gemonteerd dan de printplaat.
Hiervoor heb ik ringetjes getekend in Solidworks en 3D geprint.
Ook zijn die ringen voorzien om in't midden een 3mm LED "omhoog" te monteren. (wel even op de draaibank de bolle neus van de LED draaien, anders is die te hoog)
Bij mij zit er dus onder elke nixie tube, een blauwe schijn.
Momenteel druk bezig met de rest van de behuizing uit te tekenen in Solidworks, zodat ik de behuizing ook kan printen ...
foto's volgen, zodra de klok up-and-running is.
(en de STL files zet ik wel op thingiverse)
groeten,
Kris
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 27 maart 2016 19:58:56 schreef EZKaeL:
Nu nog even een week of 2 - 3 wachten op minuscule blauwe leds om wat extra "look" te geven.
Op 2 april 2016 13:44:40 schreef ActiveHouse:
Ook zijn die ringen voorzien om in't midden een 3mm LED "omhoog" te monteren. [...]
Bij mij zit er dus onder elke nixie tube, een blauwe schijn.
Ik ben helemaal niet van het oude glaswerk, maar zo'n nixieklokje vind ik dan wel weer leuk. Echter, blauwe LEDs horen daar wat mij betreft dus HELEMAAL niet bij.
Vinden jullie dat werkelijk mooi, een blauw schijnsel tussen die gezellig rood/oranje oplichtende cijfers door?
rob040
Golden Member
Ik vind het ook niet passen, die blauwe LED's bij die nixies. Maar het is al jaren mode om met blauwe LED's te werken.
Daar zal het wel mee te maken hebben 
ActiveHouse
Ik kan er nog altijd groene of rode leds van maken ?
Voor mijn vrouwtje jaren geleden een numitron klok gemaakt met rgb leds onder, die staan ook steevast op blauw ..;
Ieder z'n smaak hé ?
@kif, dank u, dank u, knutsel ik er nog een datum weergave bij
.
@tidak, is er iets? 
Die LEDs onder die buisjes snap ik ook nooit zo en in het donker zit er ook wel al een blauw schijnsel in de buis, zonder de LED's.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 2 april 2016 18:02:16 schreef ActiveHouse:
Ik kan er nog altijd groene of rode leds van maken ?Voor mijn vrouwtje jaren geleden een numitron klok gemaakt met rgb leds onder, die staan ook steevast op blauw ..;
Ieder z'n smaak hé ?
Laat ErikP het maar niet horen 
Hoewel ik ook dat niet mooi vind, je zou er groenen neonlampjes onder kunnen zetten...
Soms zie je wel eens RGB LED's er onder 
Voor mij gewoon puur en daar mee basta....!
ActiveHouse
Allée, we zijn braaf geweest, en hebben de LEDs weg gelaten 
Ondertussen beetje zitten 3D modelleren in Solidworks.
M'n case is klaar, en past perfect.
Volledig 3 geprint, bestaande uit volgende onderdelen:
- 4x ring, om de nixie tubes netjes rechtop te houden, en een afstand te creëren tussen PCB & tube. de ringen zijn aangepast aan de vorm van
de onderkant van de nixie tube, zodat alles netjes blijft zitten.
- 1x bodem stuk. Dit stuk heeft verzonken gaten om de koppen van de boutjes in weg te werken, zodat de onderkant "gelijk" is, aan de bovenkant zijn er voetjes geprint, zodat als je de print vastschroeft, zelfs de batterijhouder de onderplaat niet raakt.
- 1x boven stuk. Dit stuk bevat 4 gaten voor de nixie tubes, één gat voor het neon lampje, en aan der achterkant de nodige gaten voor de 3 drukknoppen te kunnen bedienen en om een adapter-plug op de hiervoor voorziene aansluiting te steken. De bovenkap schuif je gewoon over het geheel, en blijft zonder lijm of schroeven, strak zitten op de onderplaat.
Onder de bodemplaat zitten nog rubber rondjes gekleefd, om geen krassen te krijgen op meubilair, en zodat de klok niet zou wegglijden op gladde meubelplaten 
Meer en grotere (detail) fotos zijn te zien op mijn blog:
http://www.digitalplayground.be/?p=3371
Hier kan je ook de download link vinden voor de STL files, zodat wie deze behuizing zelf wil printen, meteen aan de slag kan ...
groeten,
Kris
Eentje voor op de schoorsteenmantel.
Alle onderdelen waren aanwezig, en ik heb niks overgehouden, onder elke nixie zitten twee kraanleertjes. Geen passende voedingsplug kunnen vinden, daarom de connector maar vervangen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (18%)]
Ik heb de klok vandaag maar even afgebouwd.
Was er aan begonnen na Rosmalen maar door "druk, druk, druk" nog niet kunnen afmaken.
Nu nog een passende behuizing. Heb wel een idee maar eerst eens kijken of dat realiseerbaar is.
Mooi zeg die voetjes, knipperen de neonbuisjes in seconde's?
@ActiveHouse
Lamp in de behuizing dan straalt die door het plastic heen. Geeft een prachtig effect!
edit
Hmm weinig plaats voor een lamp, zo te zien 
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (15%)]
Beetje laat met showen, maar hier is ie alsnog.
Het in elkaar zetten ging prima. Alleen C4 miste, die heb ik maar vervangen met 2 keer 100n boven op elkaar.
Ik heb de buisjes een redelijk stukje van de print gemonteerd, ze bleven goed van zichzelf op z'n plek, dus ik heb er verder niks onder gedaan. Wat flux op de pootjes en alles zat zo mooi gesoldeerd 
Hier een staat ie naast z'n grote broer waarvan ik de aanstuur print nog even moet afmaken. Die krijgt een ESP8266 als brein en de nixies worden voorzien van stroom door een Taylor Edge 1363 (die helaas behoorlijk warm wordt).
Hoe kom je aan die wafers? Zijn dat ESP8266's?
Dan heb je nog wat werk met de diamantzaag.. bonden.. packagen.. 
Mooie klokjes komen er voorbij. Moet eens tijd vinden om te gaan bouwen. M'n pakketje is wel compleet gelukkig.
[Bericht gewijzigd door PE9SMS op (33%)]
Shock6805
Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Op 8 april 2016 17:50:36 schreef PE9SMS: packagen..
Nergens voor nodig. Die steekje toch gewoon onder zo'n zwarte blob op je printje. 
Die wafers heb ik een tijd geleden op ebay besteld, uit de VS.
Verzendkosten zijn helaas vrij stevig, maar het staat best leuk
.
Ik weet niet precies wat het zijn, in ieder geval geen ESP8266 of iets RF achtigs. Het zijn 6 inch wafers, dus sowieso al wat ouder.
Ik heb er in totaal zes en ze lijken allemaal digitale chipjes te bevatten.
Tidak Ada
ActiveHouse
Gisteren enveloppe toegekregen van Thijs, met ontbrekende diodes & weerstand. (Thanks Thijs !)
Vanaf nu werkt mijn nixie clock dus ook 
Weer een projectje dat succesvol is afgerond se ... (alhoewel ik erover denk om die behuizing nog wel op "hoge kwaliteit" te printen, en in't rood of donkerblauw ofzo ...)
KoenP
" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5950x, 16 cores @ 3.7GHz.
Tidak Ada
Er komt hier veel moois voorbij!
Toch valt het op dat er vaak dingen niet werken. Jammer...
Dat zal zo te zien niet aan de ontwerpers liggen.
Ik wacht nog op mijn buisvoetjes.
Ondertussen scharrel ik met de lab-voeding.
Daarna afwachten of bij mij ook alles goed draait.
Wat is overigens die schakeling in dat IKEA(?) lijstje op de achtergrond?
Valt me op dat niemand seconde knippers met die 2 neonbuisjes heeft gemaakt. Kan je zo met 2 keer BF258 schakelen. Of eentje als ze synchroon moeten knipperen. No problemo. Of is er nergens een puls beschikbaar uit de deler?
Ken het schema niet. Zit diep in de safe van KIF