Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik moet op een pcb een netentry met een pcb terminal block maken voor 230vAC. Nu gebruik ik daar altijd blocks voor met 7.5mm pitch.
Maar ik twijfelde eigenlijk of dat genoeg was (of net aan).
Ik heb de EN 60950-1 net even gedownload, maar de tabel daarin is me ook niet echt duidelijk. (ik denk 3mm, maar zeker weet ik het niet)
Is 3mm ruimte tussen fase en 0 van 230v voldoende? De volgende stap in de tabel is zo te zien 5.5mm, dat zou met 7.5mm pitch niet gaan. (want de pads komen er ook nog bij)
Anders moet ik naar 10mm pitch gaan, en dat wordt de print wel erg lomp. (er moeten meerdere terminal blocks naast elkaar komen)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De piekspanning blijft onder de 400V. Dus je gebruikt de eerste regel.
Vervolgens is de vraag: Wil je dat het werkt, wil je dat het veilig is, of wil je dat het heel veilig is? Zeker voor dat laatste is het kriterium dus: "als er overslag zou zijn, zou er dan een aanraakbaar deel onder spanning komen te staan?".
Volgens mij is het antwoord daarop: Nee, dus hoef niet in de derde grote kolom te kijken.
Vervolgens moet je de vervuilingsgraad inschatten. Dat zal normaliter "weinig" zijn, maar reken op het slechtste geval: categorie 3.
Dan lees ik 0.8mm af uit de tabel.
Vind je het toch een "dubbel geisoleerd" issue, dan verdubbel je dat (meest rechter kolom) naar 1.6mm.
Maar goed. Dat is hoe ik die tabel lees, terwijl ik hem voor het eerst zie.
De enige plek waar ik "3mm" zie is bij 2500V. Heb je ergens gelezen dat je bij netspaning van 2500V uit moet gaan? Waar?
Op een aantal plekken in de tabel staan m.i. verdomd lage waardes. En de tabel is lang niet lineair waar ik dat wel zou verwachten... Raar! Bij de 10kV staat onder "functioneel" 11mm. Dan zou ik bij 100kV gewoon het tienvoudige verwachten.
Dit is voor mij ook wel bruikbaar, wil een pcb gaan maken voor 230, schakeling voor een compressor en ventilator.
Ik hou dan sowieso 1,6mm aan.
Een beetje hetzelfde: hoe breed moeten je banen zijn bij de standaard dikte (30um) koper?
Hangt vooral (of alleen) af van stroom lijkt mij?
Geen idee wat een compressormotor doet eigenlijk. Zal ook niet goed gaan met een relais.
Ik pak er meestal het veiligheidsartikel van de Elektor erbij: https://www.elektormagazine.nl/articles/zelfbouw-en-veiligheid

Klasse I = 3mm, en dat kan met een 7,5mm terminal.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik kan in de EN60950 ook nergens de verhouding tussen 'Working' en 'Withstand' voltage vinden. Staat me iets van bij dat het *8 is, maar hoe ik daarbij kom weet ik niet meer... 
Op 11 april 2016 20:12:23 schreef sanscorp:
Dit is voor mij ook wel bruikbaar, wil een pcb gaan maken voor 230, schakeling voor een compressor en ventilator.Ik hou dan sowieso 1,6mm aan.
Een beetje hetzelfde: hoe breed moeten je banen zijn bij de standaard dikte (30um) koper?Hangt vooral (of alleen) af van stroom lijkt mij?
Geen idee wat een compressormotor doet eigenlijk. Zal ook niet goed gaan met een relais.
Dat hangt af van het type motor en type fan. Normaliter staat er een plaatje of sticker op met de aansluitwaarden. Oppervlakte aan koper bepaalt de weerstand en de maximale stroom. Wat gaat er niet goed met een relais? Gokje, de compressor wordt te heet en moet gekoeld worden met een fan?
Eigen topic openen is wellicht beter....
Arco
Special Member
Breedte van printsporen bij een bepaalde stroom is inderdaad ook lastig...
Ik heb een stuk of 5 on-line calculators geprobeerd. Die geven bij dezelfde parameters erg afwijkende antwoorden (tot wel meer als het dubbele...)
Vreemd, ik heb altijd gedacht dat de software in Ultiboard enzo die berekening zelf deden. Niet dus....
Stroomdichtheid in 35µM koper, gokken en voelen of FLIR of het koper (te) warm wordt mag zeker niet....
https://www.youtube.com/watch?v=E-iUfJBuRYs
Arco
Special Member
Het is altijd wel handig als je vooraf zoiets kunt bepalen...
(en niet achteraf als de boel is afgebrand zeggen "de baantjes waren schijnbaar te dun, volgende keer wat breder..."
)
Die EN60950 is trouwens nogal taaie kost die je niet zomaar even uitleest (al was 't maar de lengte van 312 bladzijden)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 6 april 2016 08:25:26 schreef rew:
De piekspanning blijft onder de 400V. Dus je gebruikt de eerste regel.Vervolgens is de vraag: Wil je dat het werkt, wil je dat het veilig is, of wil je dat het heel veilig is? Zeker voor dat laatste is het kriterium dus: "als er overslag zou zijn, zou er dan een aanraakbaar deel onder spanning komen te staan?".
Volgens mij is het antwoord daarop: Nee, dus hoef niet in de derde grote kolom te kijken.
Vervolgens moet je de vervuilingsgraad inschatten. Dat zal normaliter "weinig" zijn, maar reken op het slechtste geval: categorie 3.
Dan lees ik 0.8mm af uit de tabel.
Vind je het toch een "dubbel geisoleerd" issue, dan verdubbel je dat (meest rechter kolom) naar 1.6mm.
Maar goed. Dat is hoe ik die tabel lees, terwijl ik hem voor het eerst zie.
De enige plek waar ik "3mm" zie is bij 2500V. Heb je ergens gelezen dat je bij netspaning van 2500V uit moet gaan? Waar?
Op een aantal plekken in de tabel staan m.i. verdomd lage waardes. En de tabel is lang niet lineair waar ik dat wel zou verwachten... Raar! Bij de 10kV staat onder "functioneel" 11mm. Dan zou ik bij 100kV gewoon het tienvoudige verwachten.
Je leest de tabel waarschijnlijk goed, ook al zie je hem voor het eerst (ik ook). Maar.... dubbelgeïsoleerd betekent >4kV isolatiesterkte. Dat is van net naar aarde of van net naar aanraakbaar. Tussen het net zou ik >2kV isolatiesterkte aanhouden, en dan kom je toch weer keurig uit bij die 3mm in de tabel.
Komt ongeveer overeen met het citaat uit Elektuur, en de EN-norm waar dat ooit op gebaseerd is. Zou zomaar EN60950 kunnen zijn. Ik heb zo'n norm eerder wel eens ergens aangehaald toen het over X- en Y-condensatoren ging, want dat is eigenlijk precies hetzelfde verhaal (over het net of tussen net en aarde/aanraakbaar).
Arco
Special Member
Sorry, vergeten te vermelden, had al een eigen topic in High Voltage over de compressor. Alleen zonder een beetje achtergrond info was mijn vraag wellicht niet te beantwoorden.
Compressor word overigens niet te heet, maar word intensiever gebruikt en ik wil daarom actief (na) koelen.
Ontopic: wat is nu de conclusie? Afstand dus toch 3mm? 
Als je aan Klasse I wil voldoen, en dat lijkt me we zo handig/veilig.
Op 12 april 2016 02:39:40 schreef maartenbakker:
Komt ongeveer overeen met het citaat uit Elektuur, en de EN-norm waar dat ooit op gebaseerd is. Zou zomaar EN60950 kunnen zijn.
Volgens GJ_ gebaseerd op EN60650.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Vroeger werd een afstand van 0.3" (een standaard optocoupler steek) afgekeurd door de Kema! De clearance moest groter zijn, minimaal 0.35" of 0.4" (pads moeten daar inderdaad nog vanaf). Vandaar dat je ook veel opto's op een print vind die wat uit elkaar gebogen zijn.
De doorslag die gehanteerd wordt (of werd) is gebaseerd op 2500V.
Ik heb het nu over keuringen van zo'n 18 jaar terug. Of men nu andere norm getallen hanteert weet ik niet.
Let op: Het gaat hier dus over de clearance tussen primair en secundair (dus niet tussen fase en nul).
[Bericht gewijzigd door henri62 op (11%)]