Airpress 360/50 compressor, aan/uit en ventilator schakeling.

TSK zit qua richting goed, ontlast tussen cilinderkop en TSK.

Op 17 april 2016 11:40:50 schreef sanscorp:
Terugslagklep zit goed om :) starten is vooralsnog geen enkel probleem, hitte misschien wel. Ga hem dan ook verplaatsen naar begin tank ipv begin compressor.
..

Mooi.
Als je toch gaat verplaatsen: Overweeg dan ook om de pressostaat in de ruimte bij de ketel te plaatsen, anders gaan er 2 leidingen naar binnen/buiten, je persleiding en je ontlastleiding. Voordeel is ook dat je de compressor aan/uit kan zetten daar waar je je "werkgebied" hebt, tenminste... je vochtafscheider en drukregelaar zijn daar ook. Ok, ok, dan heb je wel een extra gat nodig voor de 230V voeding naar/van de motor.

Richting "TSK" (nieuwe afkorting voor mij, hmmm even denken, TerugSlagKlep..) is dus goed blijkbaar. Voor mij leek het net andersom t.o.v. het plaatje wat je eerder liet zien. Ach ja, ze zijn er in veel gedaantes.

Het voordeel/nadeel van fora is dat er veel kennis is, maar ook veel verschillende meningen om het te perfectioneren. Met natuurlijk allemaal een verschillend prijskaartje.
Het uiteindelijke doel is dat het binnen jouw budget gaat werken met een zo optimaal mogelijke opstelling. En veilig!
Inderdaad, als kosten geen rol speelden en we allemaal een volle beurs hadden... dan wist ik het ook wel.

TonHek
P.s. Waar zit je overdrukventiel?

[Edit] Hieronder. O ja, de tanks staan buiten, dan inderdaad de pressostaat binnen houden.
Dat je vochtafscheider automatisch leeg loopt als de druk laag is, ok.. maar wanneer is dat? Hoevaak is de druk in de vaten zo laag dat hij dat kunstje doet? Mijn ervaring is dat de ketel (bij mij) toch altijd wel op druk is.
En denk eraan dat je de drukvaten OOK regelmatig aan de onderkant laat afwateren. (ik heb daar ooit een keer een automatisch systeem voor gekocht: Een timer gestuurde klep onderaan de tank, met een afvoer)

[Bericht gewijzigd door TonHek op (16%)]

Ook dat is vaak erg lastig. Al die meningen. Zeker als leek op dit gebied.

Pressostaat is even lastiger ivm aansluiting. In de schuur heb ik die optie wel.

Ook de fan komt binnen en onder het afdakje kan het soms toch nat worden.
Dus elektra blijft binnen :)

Overdrukventiel zit op 1 van de 2 tanks welke toch helemaal gekoppeld zijn.

Werkgebied is soms in de schuur en soms buiten. Maar de haspel gaat veel verder dan nodig en af en toe even iets schoonspuiten in de scbuur was praktischer.

Geluid boeit me niet, sta 99% van de tijd alleen in de schuur.

Er gaat nu 1 leiding naar buiten en 1 naar binnen voor de haspel. De drukregelaar word zelden gebruikt en staat op 6,5 bar voor alle toepassingen. Olievernevelaar doet zijn werk wel en waterscheider laat zichzelf af wanneer de druk laag is (automatisch ventiel).

Veilig is wel belangrijk ja, 8 bar is niet niks en brand door vastlopen is ook niet fijn.

To do lijstje groeit al weer..

Leiding bewerken hitte
Pressostaat rechtop (hoewel ik dit wel ideaal vond met inschakelen EN ik de alu leiding noet veel vaker moet gaan buigen)
TSK verplaatsen naar tank.
Fan aanlassen en ventilator schakelen.

Voorlopig nog bezig dus...

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (18%)]

heb je dit ding altijd aanstaan? ik zou het aanzetten als het nodig is, deze simpele compressoren met startcondensator krijgen al vrij snel last van een gare aanloopcondensator, als dat gebeurt blijft de motor stilstaan en bromt zichzelf in sluiting, motorwikkeling verbrandt. dat is gezien die houden wand erlangs en eronder geen goed iets. vandaar dat je beter in de buurt bent als het kan gebeuren.

ook is de herrie van een elk uur aanslaande compressor vanwege een klein lek niet dé manier om de relatie met de buren te verbeteren..

de open fanschoep aan de motor is ook niet mijn favoriet, daar springt iets in, tak knal boel kapot. al is het maar een poetslap.. een stevige kippengaas bak erover zetten is aan te bevelen, ook de nogal heet wordende cylinderkop..

allemaal geweldige aanwijzingen/adviezen.

wat er toe doet is of de huidige uitvoering/bouwwijze met het geplande gebruik binnen 5 jaar in elkaar stort.

ik denk het niet.

dus voldoet de huidige bouwwijze. klaar
succes A

Normaal zit op dit soort compressors toch een kunststof kap om ervoor te zorgen dat die waaier lucht langs de motor en de cilinder blaast om eea te koelen ,zat die er niet bij of heb je die niet gemonteerd?

Verder zal de al genoemde "soort clixon" wat eigenlijk een thermische beveiliging is er ,als de motor niet op gang komt ,deze afschakelen en deze moet je dan zelf herstellen dus de motor zal niet verbranden.

Gr.F_S

Nee heb hem zeker niet altijd aan staan, alleen wanneer nodig. Vergeten gaat ook niet want stekker zit aan het begin van de schuur. Vergeet je hem dan breek je eerst je nek haha.

In de kast staat de boel dusdanig dicht gebouwd dat er niets bij kan komen. Ook geen poetsdoek :)

Ee hoort een kap omheen, maar dat ding wat er op zit verplaatst geen lucht. Dus die kap gaat ook niet helpen.

Er komt nkg een plank naast om de nog te plaatsen ventilator een luchtstroom langs het geheel te krijgen.

Ik kan er nog een andere clixin bij plaatsen maar vermoed dat het niet nodig is.

Nee het is nog steeds geen profi spul :) maar het word zo verkocht dus zal het wel werken.

Zonder kap doet die waaier weinig maar plaats hem maar eens dan zul je zien dat het dan wel werkt.
In de meeste elektromotoren zit ook een rechte waaier en daar werkt het ook.(en bij de mijne ook)

Gr.F_S

Kap past niet zonder aanpassingen :)

Zie ik het verkeerd of zit die terugslagklep nu op de cilinderkop?! Die hoort uiteraard op het drukvat. Op die manier wordt de leiding tussen kop en vat drukloos gemaakt om het opstarten te vergemakkelijken.

Zoals het nu opgebouwd is, wordt enkel de cilinderkop ontlucht en die zit natuurlijk met één omwenteling al terug op druk. De motor heeft dus praktisch geen ademruimte om op te starten.

Sparkz, lees eerst even terug als je wil...

Bedankt voor je zoveelste nutteloze opmerking, WJC.

Al vanaf de startpost blijkt dat TS de grootste moeite heeft met de werking van de terugslagklep. En tig posts later toont hij een foto met nog steeds de terugslagklep op de cilinderkop gemonteerd. Dan kan je al even goed niet ontluchten.

De terugslagklep is later pas genoemd.
Verder heb ik meer moeite met dergelijke berichten en de toon daarvan dan dat ik allerlei adviezen aan het opvolgen ben.

Op 17 april 2016 11:40:50 schreef sanscorp:
Terugslagklep zit goed om :) starten is vooralsnog geen enkel probleem, hitte misschien wel. Ga hem dan ook verplaatsen naar begin tank ipv begin compressor.

Heb nog geen metingen verricht, maar het volpompen van beide tanks gaat best vlot. Klein is het wellicht, maar als geld geen probleem was had ik:

A: Geen schuur van maar 1,5x3m gehad.
B: Een professionele compressor staan
C: Hier nooit een topic hoeven openen

:D

D: En niets bijgeleerd!

De beste leerschool is fouten maken, koop je niet met geld.
Ik heb vrijdag nog maar een verbrande motor van een compressor gehad. Start deze in droehoek om dan in ster te eindigen... Dit heeft het zowat 20 jaar volgehouden. Klemmendeksel zag er goed zwart uit. Je hoeft niet te raden wie dat voor elkaar heeft gekregen:
--> Philip.

Juist, als je de puntjes op de i wil, komt de terugslagklep pas in jouw derde post ter sprake. Alle fabrikanten monteren die met een goede reden op enige afstand van de cilinderkop.

Leren is niet erg, maar als het een keer af komt is dat ook wel fijn.

Origineel zit de klep op 40 cm afstand, direct op de leiding vanaf de compressor.
Nu verplaatsen, zelfde originele leiding gebruiken en koper daar aan koppelen.

Dat moet omdat anders de elektra ook buiten komt. De suggestie remleiding kopen is gelezen maar zie ik niet werken, de pressostaat en daarmee dua de terugslagklep worden nu dus op de originele manier gemonteerd.

Press. Rechtop.

Daarmee is direct het voordeel van de grotere leiding ongedaan gemaakt, ik moet dan de originele alu leiding van 10mm gebruiken. Koper 15mm heeft nog weinig nut.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (15%)]

Mogelijks offtopic. Zou er langs de drukzijde een klep zitten in de compressorkop? Dan zou een terugslag klep dicht bij de compressor toch niet zo een slecht idee zijn. Dan heb je minder schadelijke ruimte en dus minder opwarming. Maar ik vermoed eerder van wel en dan in een soort van bakeliet.
Er zat wellicht geen onderdelenlijst bij de compressor?

-Philip.

Philip, de tekening staat in de handleiding:

www.airpress.nl/site/images/Instructieboekjes-37-attachment1_36852.pdf

Zijn verende klepjes op de kleppenplaat. Schadelijke ruimte is dus beperkt tot de cilinder.

Dit zou de originele uitvoering moeten zijn.

http://www.compressorcentrum.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/i/airpress_hl_360-50.jpg

Op 17 april 2016 15:41:01 schreef Sparkz:
Bedankt voor je zoveelste nutteloze opmerking, WJC.

Nee, jij trekt volle zalen met een opmerking die al een paar keer gemaakt was!

TS heeft misschien nog moeite met het handig ter plaatse te dimensioneren, maar de werking van de terugslag/ontlastklep heeft ie altijd prima begrepen. Ook geen briljante opmerking.

Los van vocht, waarom zou een pressostaat niet op zijn zijkant gemonteerd mogen worden?

Kom in de knoei met leidingen en vooral hoogte. Moet binnen de kast blijven.

Er stroomt niets doorheen dus komt er ook weinig vocht lijkt mij. Zou een aftappunt kunnen maken in de pressostaat. Maar rechtop plaatsen is een issue.

Zal zo een foto toevoegen van mijn huidige idee.

https://goo.gl/photos/yj6xrB5te3xBhHMy9

En dan natuurlijk vanaf het T stuk een koperen pijp naar de presso.
Minder trillingen, kan nog steeds op zijn kant en volgens mij geen last van vocht want er komt alleen druk op de leiding en er vind geen stroming plaats. Al het vocht zal dus richting tanks gaan met de flow mee.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (30%)]

Voor de pressostaatwerking 'an sich' maakt het niet uit. In de koeltechniek worden die dingen ook op zijn kant geplaatst.

Hier is montage rechtop het meest gewenst vanwege het bewegende deel van de ingebouwde ontlastklep.

Ik kan heel moeilijk diepte zien (mijn oogjes) in deze foto, maar dit zou goed moeten kunnen werken!

Als aftap op het laagste punt onder de pressostaat kun je gewoon zo'n CV ontluchtertje of aftapper gebruiken.

[Bericht gewijzigd door WJC op (33%)]

Duidelijk, heb de vorige post nog aangepast met foto (link).

Ik zal kijken of ik het ga redden met de kleine alu buis qua lengte.

Vind het wel jammer dat de leiding nu nog maar 10mm ipv 15 is. Minder weerstand en lagere luchtsnelheid is alleen maar gunstig lijkt mij.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (35%)]

Dat is niet zo'n ramp, in de stromingsleer is een tijdelijke vernauwing geen vernauwing.

Het debiet bij gebruik komt overwegend uit je tanks, en dat is allemaal 15 mm.

Gaat goed zo!

Op 17 april 2016 18:50:58 schreef sanscorp:
..
Vind het wel jammer dat de leiding nu nog maar 10mm ipv 15 is. Minder weerstand en lagere luchtsnelheid is alleen maar gunstig lijkt mij.

Een dunnere buis heeft een voordeel. Lucht is immers samendrukbaar. Hoe breder (en langer) je persbuis heb je te maken met:
Meer afblaasvolume (verloren lucht... bedenk dat lucht de duurste manier is om gereedschap aan te drijven).
Als je een klein slagvolume van je compressor hebt kan hij er zelfs moeite mee hebben om voldoende lucht ACHTER je terugslagklep te krijgen.

De opmerking die ik eerder maakte: Ik gebruik remleiding, met de juiste diameter, met daarin een aantal slagen zodat er een spiraal ontstaat, werkt prima. Volume van de leiding, en het slagvolume van de zuiger, zijn op elkaar afgestemd.

Het debiet, zoals WJC denk ik bedoeld, is de capaciteit van je tank in verhouding met je gebruikte gereedschap. Beetje onduidelijk nog, want het gereedschap kan van alles zijn, en bedenk dat de koppelingen die je gaat gebruiken ook meestal maar een 7mm aansluiting hebben. Je slang is in deze dan ook een heel klein stukje buffer. Een slagmoersleutel slurpt je tank zo leeg, dus een tweede tank zoals jij nu hebt, is een prima buffer. Maar het debiet van de compressor (zoveel liter lucht, per minuuut) kan zorgen voor wat wachttijd voordat je tank weer vol is. Een dikkere leiding van perskop naar tank zal daar helemaal niets aan veranderen.
Maar ik heb al genoeg getypt nu. Ik zal het niet gaan hebben over vocht, mocht je de compressor willen gaan gebruiken om lak te spuiten, dan komt er namelijk nog een geheel ander hoofdstuk: Koelers, drogers... !

Het gaat je wel lukken.

TonHek

Spuiten met de compressor is zeker niet de bedoeling :)

Ik ben nog steeds aan het worstelen met leidingen en in een onbewaakt moment schijnbaar ook tegen de clickson aan gestoten... deze is afgebroken.

Ik stop er dan ook mee en volgende week vrijdag weer een kans. Was deze week vrij en hoopte het af te krijgen.

hmmz dit type compressor, heb ik niet zulke beste ervaring mee, deze motoren zijn nogal gevoelig voor totaal afbranden. Zelfs bij iets meer dan hobbymatig gebruik... gaat het al mis.

Ik zou er in elk geval een externe 220V gevoede Fan rechtstreeks achter de motor monteren om deze geforceerd te koelen. Dan kan de motor in de momenten dat hij uitstaat goed afkoelen..