TEST Agilent 34461A Multimeter

blackdog

Golden Member

Hi Shiptronic,

Ik weet van mijn referentie dat deze binnen 1PPM blijft bij de temperatuur variaties zoals deze nacht daar deze gekacheld is en het vele malen heb vergeleken.
Ik heb het ook vergeleken met mijn andere meetinstrumenten waarbij de drift minder is.
Maar ik heb ook al aangegeven dat ik niet een Cal LAB ben :-)

En als je wilt weten hoe ze een 3458A specificeren, zoek het maar oop en dan schrik je jezelf rot.
De absolute fout zou je er zo maar 6PPM naast kunnen zitten t.o.v. een Josephson Array als je hem uiteindelijk weer terug hebt na adjusteren bij KeySight in Duitsland.
Even een dagje op transport rammelend in een vrachtwagen. oja 750 Euro lichter natuurlijk.
En wil je een "echte" kalibratie/adjustering denk dan in de 2000 Euri!
Dan moet hij nog steeds die rammelende vrachtwagen in...
Het mooie van de 3458A is als hij uiteindelijk is opgewarmt en zich binnen een paar graden van de calibratie temperatuur bevind,
je de autocal functie kan gebruiken en hij berekend dan de correctie factoren nodig voor een goede weergave van je te meten waarde.
Zover mij bekend is, is er geen meetinstrument die het beter doet dan de 3458A.
Ook niet de nieuwe 34470A van KeySight die ook een autocal functie heeft, maar ik zou dat graag hebben op mijn 34461A ;-)

Moraal, door vergelijkende metingen te doen, kan ik achter de eigenschappen van mijn meetinstrumenten komen.
Echte zekerheid, vergeet het maar, net als alles in het leven :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi blackdog,

Ik vindt het probleem met de extreme specificaties dat je de juiste condities moet creëren dus een lab omgeving ;( voor de meeste onder ons is dit niet haalbaar.

Ik gebruik mijn HP3458A niet zo veel te veel werk met het optuigen.

Zover mij bekend is, is er geen meetinstrument die het beter doet dan de 3458A.

Mijn WAVETEK-DATRON 1281 is nog net iets stabieler dan mijn HP3458A maar ook voor dit instrument geldt het zelfde buiten is je 4.5 Digit BBC nauwkeuriger dan de HP3458A of de WAVETEK-DATRON 1281 :( de conclusie staar je niet blind op alleen de specificaties van een meetinstrument maar bekijk ook de condities waar in je het gebruik.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Als aanvulling op @Blackdog zou ik willen zeggen: ken je spullen, en ken je beperkingen!

Door meetapparatuur heel lang te gebruiken, met heel divers spul zie je op den duur wel waar de rariteiten zitten. Ook de uitwisseling met anderen van standaarden geeft op den duur wel een aardige indruk van waar je staat.

Zo weet ik bijvoorbeeld dat de beste 34401A die ik heb 1 tik te weinig weergeeft op 10,000.00V @ 23°C.

Als een fabrikant 10µV ruis opgeeft voor een bepaald IC, dan kun je bouwen wat je wil, maar daar zul je heel moeilijk omheen komen. Geeft een fabrikant 8 ppm/°C op, dan kun je daar iets mee doen door de temperatuur constant te houden. Maar met die beperkingen zul je moeten leren leven.

@ JBerg54,

Dat zie je goed alles heeft zo zijn voor en nadelen en inderdaad een aantal eigenschappen kan je beïnvloeden en ander niet daar moeten we mee leven :+

In mijn referentie maak ik gebruik van een accu een betere DC bron is er niet en de stabiliteit over zeg een uur of 5 is ook niet te evenaren.

Maar ook hier is met 9 cijfers achter de komma de ruis het probleem :( ik maak dus gebruik van een stevig laagdoorlaatfilter.

Wel leuk je referenties let alleen wel op de oven temperatuur ik ben van mening dat isoleren beter is dan verwarmen.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Het is ook mijn ervaring dat die 34461A relatief flink last heeft van temperatuursveschillen....

Toen ik een 34461A en een DMM4050 van Blackdog hier had heb ik dat vergeleken, en daar zat een flink verschil in:

http://www.miedema.dyndns.org/co/34461A-en-DMM40450-vs-temperatuur-600pix.png

De referentie is hier de Chinese AD584 ref, die (mede door zijn zéér ruime veroudering :-)) erg stabiel is. Wat daar aan tempco nog aan verloop inzit zit in het meetresultaat van beide meters.

Beide meters beginnen met een koude start, en zijn de hele dag door gelogd, van 09:00 tot 18:00 uur.
De eerste 2 uur heb ik de temperatuur constant gehouden, je ziet dus het opstart/opwarm gedrag van de meters zelf.
Daarna ben ik de kamer gaan opwarmen, en zie je het temperatuursgedrag.

Ruwweg lijkt de tempco van de 34461A ruim een factor 2 slechter te zijn dan van de DMM4050!

Daarbij zijn wel een paar kanttekeningen te maken:
- De DMM4050 staat "uit" in een soort standby, de 34461A staat ècht uit. Dat verklaart het verschil in de eerste 15 minuten.
- Als je naar het gedrag van de DMM4050 kijkt, dan ijlt die curve wat na op de temperatuur (alsof er meer massa is) Het zou dus kunnen dat als de temperatuur niet was gaan zakken, die DMM4050 curve nog wat verder opgelopen was...
- Beide meters zitten hier ruim binnen hun spec. Alleen de ene nóg ruimer dan de ander :-)
Er is dus geen slechte meter, alleen doet de ene dit wel beter dan de andere... (De DMM4050 spec is ook nét wat beter)

Ik had toen met die 34461A net een paar dagen gelogd om er echter te komen of het frequentie verloop van een oscillator in de TCXO zat, of in de sturende Vref. Het verloop van de ref zat steeds op de laatste digit van de meter. Toen ik er met deze meting er achter kwam dat die 34461A zélf al (met dezelfde temp verschillen) meer dan een laatste digit verloopt was ik niet blij.....

groet, Gertjan