nou, ik zou toch ook zeggen dat die oude wagens ook wel degelijk gemaakt, zijn, alleen merk ik dat er vroeger blijkbaar sneller gewisseld werd.
ik weet niet direct hoe het vroeger was, aangezien ik niet bestond, maar ik zit nu al een tijdje in de oldtimers en hoeveel keer ik zo een oudere hoor zeggen: "zo heb ik er ook ene gehad". en als ik dan dieper doorvraag hebben ze daar 2-3 jaar mee gereden. het lijkt alsof ze vroeger wel elke 5jaar eens wisselde, ook al was de auto niet stuk.
in belgie zijn er nog altijd een hoop mensen die denken dat een auto op 150 000km versleten is.
als ik mijn wagenpark bekijk, eerst auto een opel ascona 1988, gekocht op 12jaar (625€ betaald), verkocht op 17jaar wegens waardeloos en had firmawagen (150€ van gekregen).
men huidige capri 1978 heb ik ook al een 12jaar nu (310 000km), men huidige golf 1988 heb ik ook al 6jaar (491 000km),
mijn vrouw rijd nu met een 2001 benz, en die auto is rotter dan mijn golf die dubbel zou oud is. electronica problemen zijn de dood voor nieuwe autos. electrische deursloten die sneuvelen, computers,...
waarom ze vroeger een auto wegdeden, geen idee. ik heb hier een kas staan van een ford capri 2.3 uit 1981, en de history die ik teruggevonden heb:
1 eigenaar heeft die nieuw gekocht, heeft er 12jaar mee gereden en de auto gedemonteerd. de motor ligt in een garage in antwerpen (probeer ik nog te pakken te krijgen), de kas zelf is roest/deuk vrij en staat in originele lak. GEEN ENKELE reden waarom die gedemonteerd werd. volgens kennissen wou de man de auto demonteren om na te kijken op roest, en heeft die nooit meer in elkaar gekregen.
luxe apparaten waren vroeger peperduur en technisch gezien was alles overbemeten, de nieuwe zijn uitgerekend dat de componenten net voldoen (een toestel met electromotor met drooglopende lagers van toen blijft gewoon werken, een huidig toestel fikt zijn motor eruit als die met droge lagers loopt).
er zijn er ook altijd die alles bijhouden, en daarom worden toestellen ouder. alleen was de productie vroeger veel minder.
vroeger maakten ze bv 100 000stuks en daarvan overleven er 10 000.
nu maken ze 10 000 000 van die dingen en overleven er 100 000...