Nog heel veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

High met Henk

Special Member

Op 18 juli 2016 15:42:23 schreef Jochem:
Het echte probleem is die tor die op z'n kop zit natuurlijk he..

Wtf?? Die had ik niet gezien op mijn kleine schermpje...
Had al lopen kijken naar kortsluitingeb..

@mel: de 74 series doet het ook niet lekker op 230 weet ik. Een 7414 maakt dan net zo'n mooie vuurbalvonk als een jumping jack...nooit vergeten. En was bij een klasgenoot

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 18 juli 2016 17:43:02 schreef High met Henk:
[...]
Wtf?? Die had ik niet gezien op mijn kleine schermpje...
Had al lopen kijken naar kortsluitingeb..

@mel: de 74 series doet het ook niet lekker op 230 weet ik. Een 7414 maakt dan net zo'n mooie vuurbalvonk als een jumping jack...nooit vergeten. En was bij een klasgenoot

Zone grote vuurbal jong :+

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Op 18 juli 2016 17:43:02 schreef High met Henk:
Wtf?? Die had ik niet gezien op mijn kleine schermpje...

En ik had niet gezien dat de focus verkeerd zat... Tegen de tijd dat ik dat zag, zat die FET al weer goedom.

Ik heb last van m'n ogen. Bril op bril af, het maakt weinig meer uit. Ik heb het helemaal zelf gedaan...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Haha prachtig*, dus gewoon zelf met de hand verkeerdom op de print gezet en de oven in geschoven?

*ik bedoel niet letterlijk dat ik het prachtig vind dat je last hebt van je ogen natuurlijk, in tegendeel. Het is meer hoe ik me voorstel dat je die schakeling aansluit en vervolgens het foutzoek-proces in gaat totdat je die kever met de benen in de lucht ziet bengelen :P

If you want to succeed, double your failure rate.

Gelukkig hebben we deze gevonden op de visuele inspectie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 18 juli 2016 15:22:50 schreef rew:
Paar mooie nieuwe printjes gemaakt:
[afbeelding]....

Bij nadere inspectie...
[afbeelding]

Mooie printen maar heb je ook even gedacht aan een C'tje over de twee gescheiden referentievlakken? Die geisoleerde DC/DC omzetters genereren een hoop common mode ruis en jouw DMX kabels zijn waarschijnlijk wel een paar meters tot tientallen meters lang en gaan dus stralen in het gebied waarin de DC/DC omzetters ruis produceren.

Vandaar dat er in geisoleerde voedingen bijna altijd een condensator tussen gescheiden referentievlakken wordt aangebracht om deze bron van common mode spanning te ontkoppelen.

This is the world we know best, the world of madness
mel

Golden Member

Op 18 juli 2016 16:56:30 schreef Thevel:
En daar kunnen die dingen slecht tegen...
Veel IC's stuk?

wel 10 ttl ic,s kapo.....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

was wel in brabant ja. dus idd zou kunnen "zo'n grotte vuurbal jongûh".

3 pootjes in het midden uit het IC.
op 2 cm rondom de pootjes die weg waren was de print schoon en daarbuiten eerst wit en toen uitgewaierd naar grijs en zwart

maarem 10 TTL IC? kapot. dus handiger om een programmeerbaar IC te gebruiken:
1 IC vervangen wat ook nog eens ongeveer even veel kost..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 19 juli 2016 14:35:41 (24%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fatbeard

Honourable Member

Misschien meer iets voor de Leuke anecdotes, maar toch:

Op 18 juli 2016 16:48:54 schreef mel:
Een prachtige schakeling gefabriekt met ttl...
Foutje, stond op 12 volt.... |:(

In mijn eerste zelfgemaakte TTL-experimenteerboard (die insteekplankjes waren toen, anno 1971, voor mij onbetaalbaar) had ik een foutje gemaakt in de 5V voeding (trafo uit een diaprojector en nog wat rommeldoosspullen volgens een schema van Elektuur): sluiting tussen E en C van de uitgangstransistor (geen isolatiebusjes gebruikt voor de TO3). :o
Ik vond al dat de trafo nogal bromde en de lampjes (LEDS waren toen nog veeeel te duur) nogal veel licht gaven; maar ach, de schakeling (geheel opgebouwd uit gerecycelde ICs, afkomstig uit oude computerprinten van het Waterlooplein) deed het tenminste.
Toen merkte ik dat de ICs wel erg heet werden: er bleek 12V in plaats van 5V op te staan. Oops...

Heeft zeker een paar minuten aangestaan, maar alles was nog heel. O-)
Zo maken ze ze niet meer!

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Thevel

Golden Member

Op 19 juli 2016 14:01:25 schreef mel:
[...] wel 10 ttl ic,s kapo.....

Wel voetjes gebruikt hoop ik?

Lambiek

Special Member

Afgelopen weekeind moest ik het één en ander bij mijn zwager zijn nieuwe huis aanpassen. Tot mijn grote ontsteltenis kwam ik dit tegen. Dit stukje snoer (0.35mm2) zat bij de bel trafo gefrut en ging naar een stopcontact in de meterkast. Daar zat een stekker in met een snoer van 2.5mm2, dat snoer ging door de muur naar de keuken. Na wat zoeken kwam ik er achter dat de oven daar opzat, ik wist werkelijk niet wat ik zag. De vorige eigenaar had naar verluid een goede klusjesman gevonden die dit soort werkjes deed. :)

Hieronder de foto van het stukje draad.

Ik ben nog meer tegen gekomen, nog dunner draad waar Halogeen verlichting op zat 60W / 230VAC. De bedrading liep door twee kleine gaatjes van het stalen frame van de lamp en vlak langs de Halogeen lampjes. Het geheel niet geaard, ik wist weer niet wat ik zag.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

dat kwam ik ooit tegen in mijn huis.
ee ogenschijnbaar utp/telefoonkabel die ik niet kende. ohja, oude rommel, kniptang erin. kreeg ikdaar een klap en een vonk, kniptang half gesmolten.

draad ff gevolgd en gemerkt dat die op 230V stond.
http://fcapri.homelinux.com/waregem/elec/PICT0480.jpg

er stond ook een fase op de dakstructuur waarbij ik een klap heb gekregen op 4,5meter hoog (had de staal profielen van het dak vast en raakte de zinken dakgoot aan... lag bijna beneden.

sindsdien kniptang genomen en de HELE electrische installatie afgeknipt, nieuwe meterkast gehangen en groep per groep weer bijgebouwd in nieuwe draad

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als je dit leest vraag ik mij wel eens af hoeveel huizen in het rijtje van zes waar ik woon dit soort brabbelwerk hebben. Als er daar een van in de fik gaat ben ik ook het haasje.
Zelf pas een nieuwe keuken laten plaatsen, kwam ik bij het slopen ook nog een soepel 0,5 mm snoertje tegen wat zo achter in een inbouw stopcontact ging aan de andere kant van die wand. Dezelfde vorige bewoner had ook een open fase draad als verrassing achter de CV ketel laten hangen. En de hele zolder ongeaard, ja de dozen waren onderling wel verbonden maar nergens aan de aarde van de rest van het huis verbonden. Hij kon waarschijnlijk niets dicht bij vinden.

Inmiddels heb ik zelf ook de groepenkast vervangen, aparte groepen voor vaatwasser, wasdroger, wasmachine, oven en inductie kookplaat gemaakt. Netjes via hoofdschakelaar en alles achter aardlekschakelaars.

Jinny

Golden Member

Ha, deze week, lief klein kastje, moest vervangen worden...
Twee groepjes, 40 jaar oud.....
Nieuw kastje opgehangen, twee aardlekjes, 5 groepjes een een kookgroep....
Niks mis..

Tot we op een luie elektrieker stuiten 40 jaar terug...
Overloop licht aanzetten resulteerde in twee uitvallende aardlekken....
Had de monteur 40 jaar terug even een draadje geleend bij de buurgroep ipv van boven een draad mee te trekken voor de fase....
Groepen mengen.....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Deze goeie ouwe vond ik ook een leuke :

Een vriend die ooit eens een 10tal halogeen spotjes wou installeren van 50W op 12V vroeg aan mij :
Kan ik voor die halogeenspotjes telefoondraad gebruiken ? Het is toch maar 12V he!
Mijn antwoord was heel duidelijk : NEEN, NEEN en nog eens NEEN. NIET DOEN ! ! Dat komt overeen met pakweg een 41A, enz.... ! !

Respons van onze vragende kenner in kwestie : je wilt me een loer draaien door te zeggen dat het niet kan, ik weet toch wel zekers dat het op 12V werkt ! Ik ben echt geen domme lul hoor ! Ik weet dat dat laagspanning is ! Ge wilt me erbij lappen om andere draad te laten trekken ! Speel met een ander zijn voeten.

Nooit meer iets teruggehoord van die vriend.

Iemand soms de brandweer zien langskomen ?

pa3gws

Golden Member

Op 19 juli 2016 22:02:43 schreef danny g:
Iemand soms de brandweer zien langskomen ?

Die komt hier wel 20 keer per dag langs.
Maar ja de kazerne om de hoek. :-p

Na even lekker spelen met mijn kleine draaibankje een mooi verloopje gedraaid voor een spantang knop.
Een stukje van een 6mm as van een potmeter gebuikt 3mm gaatje erin en een sleufje gezaagt.
Mooi gelukt alleen jammer dat het een ijzeren potmeter as was en de spantang
niet vast genoeg kan worden gedraaid om op de as te klemmen.:-(
Nu even op zoek naar een stukje aluminium.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Tip: Zelfs met de currentlimit van de labvoeding op 20mA gaat een ledje kapot als je de spanning op 20V laat staan: Kennelijk is er voldoende uitgangscondensator (in mijn labvoeding) die plotseling door het ledje gaat en dan is het ledje kapot....

Voor diegenen die het willen weten: De "magische flits" van een groen ledje is wit. Als ie eenmaal wit geflitst heeft doet hij het niet meer....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Bij verbouwingen in huis doen de mensen vaak de meest vreemde en onverwachte dingen...
Ooit ergens een kabeltje netjes met beugeltje langs de deurpost gespijkerd, wat op het eerste gezicht prima ging.
Tot er na een week wat spijkertjes uit de muur vlogen met een waterfonteintje er achteraan...

Bleek dat een vorige bewoner een wastafel had bijgeplaatst. De wateraansluiting zat links van de deur, en de wastafel rechts.
Om dat op te lossen had hij de leiding netjes strak langs de deurpost ingehakt, met alle gevolgen van dien. (daar verwacht je nu eenmaal geen waterleiding)

Het water spoot ook in de TV naar binnen. De eigenaar kreeg toen het onzalige idee om hem aan te zetten. (om te kijken of hij het nog deed)
Hij deed het inderdaad nog, maar alleen heel kort... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Op 19 juli 2016 22:02:43 schreef danny g:
Deze goeie ouwe vond ik ook een leuke :

Een vriend die ooit eens een 10tal halogeen spotjes wou installeren van 50W op 12V vroeg aan mij :
Kan ik voor die halogeenspotjes telefoondraad gebruiken ? Het is toch maar 12V he!
Mijn antwoord was heel duidelijk : NEEN, NEEN en nog eens NEEN. NIET DOEN ! ! Dat komt overeen met pakweg een 41A, enz.... ! !

Respons van onze vragende kenner in kwestie : je wilt me een loer draaien door te zeggen dat het niet kan, ik weet toch wel zekers dat het op 12V werkt ! Ik ben echt geen domme lul hoor ! Ik weet dat dat laagspanning is ! Ge wilt me erbij lappen om andere draad te laten trekken ! Speel met een ander zijn voeten.

Nooit meer iets teruggehoord van die vriend.

Iemand soms de brandweer zien langskomen ?

Niet hier gelezen? : http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1682582#1682582

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 20 juli 2016 17:14:53 schreef Arco:
Bij verbouwingen in huis doen de mensen vaak de meest vreemde en onverwachte dingen...

Ja, leuk hé. :)

Gisteren even bij de zoon van een vriend wezen kijken, die heeft een huisje gekocht. De vorige bewoner heeft zelf vloerverwarming aangelegd, verder niets mis mee. Maar hij heeft ook gelijk maar een dotje VD draad onder de afwerkvloer gekwakt gelukkig alleen voor de stereo installatie, maar in eerste instantie sta je toch wel even raar te kijken. In iedere hoek steken een paar draden uit het beton, en op de plek waar de stereo toren heeft gestaan komen acht draden uit de betonen vloer.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 20 juli 2016 16:57:59 schreef rew:

...

Voor diegenen die het willen weten: De "magische flits" van een groen ledje is wit. Als ie eenmaal wit geflitst heeft doet hij het niet meer....

Jaren geleden, toen ik nog thuis woonde had mijn vader een hele stabiele voeding: een oude accu uit het garagebedrijf waar hij werkte.

Ik was een jaar of 15 en aan het experimenteren met ledjes en vergat de voorschakel weerstand. Toen BANG!, en het kopje van het ledje kletterde hard tegen het plafond aan de andere kant van de shack.

Op het Veron hadden we een hele zak vol 1n4148 gekocht, en als je die op de accu aansloot dan gaven ze licht, totdat je de draadjes bewoog. dan stolde het glas in die vorm...

Ik kwam er ook achter dat je een elco niet perongeluk andersom moest aansluiten op die accu. Mijn oren tuitten minstens vijf minuten. (Het was zo'n ouderwetse grijze axiale Philips elco met een geel plastic dingetje onderaan om 'm rechtop te kunnen monteren).

42

Bij mijn verbouwing lang geleden wilde ik een UTP kabel naar de bovenverdieping leggen, de enige plaats waar dan kon was in de meterkast recht naar boven. Dan in de afwerklaag van de bovenverdieping de leiding in de vloer frasen.

Nu zitten boven de meterkast natuurlijk een hele bundel leidingen dus dat was een tijdje heel voorzichtig hakken tot ik er doorheen was. Toch nog een leiding wat beschadigd. Na het wegstofzuigen van de puinresten zag ik door de buis 2 rode draden lopen, lamp erbij of ik het echt wel goed zag, echt wel, rood dus: WTF is dat nu weer (het hele huis gebruikt gewoon de nieuwe kleuren).

Dit waren achteraf na uitzoeken waar dat uitkwam, in de keuken, een fase en nul van een extra WCD voor de vaatwasser die er ooit los bij stond, door de vorige eigenaar erbij geklust. Direct heel de zooi eruit gesloopt, buis gerepareerd en nieuwe kleuren erin. Zie law 2 in mijn footer, ellende komt nooit alleen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Zucht, 4 uur zitten kl***n op een seriele verbinding met een CO2 sensor die weigert te werken, alles gedebugged, data gaat eruit, CRC klopt, geen antwoord. Sensor aangesloten op een ander apparaat, werkt gewoon. Alles lijkt te werken, alleen niet met elkaar... staat er in de datasheet, vlak na de 19k2 baud, EVEN parity... Wie zet dat gvd nou op die plaats |:-(, zover had ik niet gelezen :+

Meh... koffie...

Nouja... Probeer eens een STM32 over z'n uart met z'n ingebouwde bootloader te flashen... Vanaf een PI 2 werkt dat prima. Vanaf een PI 3 helelemaal niet. Pruts pruts, zoek zoek. Logic analyser er aan, computer stuurt goede commandos, en op het eerste "hoi ik ben hier (en m'n baudrate is...)" stuurt ie netjes antwoord, maar daarna "ok en wie ben jij dan?" krijg je helemaal niets.... Wat blijkt.... Even parity, en de PI3 heeft tegenwoordig een lullige UART die gebruikt wordt voor de seriele poort op de GPIO connector.... Die doet stilletjes helemaal niet aan parity.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

/me, klopt rew op de schouder... bakkie doen dan maar? :)

Dit topic is gesloten