48V 300W motor aansturen

Hallo allemaal,

Ter introductie, ik lees al enige tijd op het forum mee, daar heb ik ook de schakeling(en) gevonden die ik probeer te gebruiken.

Zoals de titel aangeeft probeer ik een 48V 300W motor(tje) aan te sturen. Dit gaat best goed, maar soms gaat de motor vol gas draaien, ik vervang dan de mosfet (IRLZ44N) en alles draait weer.
De Fet en Diode zitten op een koellichaam. Maar nog nooit warm geworden. (de motor heeft alleen nog maar onbelast gedraaid)
Maar de Mosfet gaat dus stuk bij het uitschakelen van de Meanwell voeding of bij het inschakelen..? Maar ook niet altijd, meestal blijft alles werken als ik weer inschakel..

In mijn laatste poging heb ik een relais tussen de voeding gezet.(Zie schema) hierbij was het resultaat dat de gate weerstand in rook op is gegaan. Voorheen zat er geen relais tussen de voeding en schakeling.

Is de makkelijkste oplossing de Mosfet vervangen door een met een hogere VDSS spannning? of is er iets anders verkeerd? Want doet de vrijloopdiode wel iets? Die moet toch voorkomen wat er nu gebeurd?

mvg,

Robert

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

Waarom heb je de optocoupler er tussen zitten, gebruik je die als level shifter? Je kan de IR4427 ook met 5V aansturen.

Het kan zijn dat daardoor je schakeling zweeft en je fet niet gedefinieerd is, en er daarom uit fikt. Je zou een pull-down weerstand van bijv. 10K kunnen plaatsen van de gate naar de GND.

Ik vindt ook de max spanning van je fet die je gekozen hebt aan de lage kant, je hebt maar 7V speling. je zou een zener (van bijv. 50V) kunnen plaatsen over de drain en de source van je fet.

En lees dit ook eens door.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41

Maar de Mosfet gaat dus stuk bij het uitschakelen van de Meanwell voeding of bij het inschakelen..? Maar ook niet altijd, meestal blijft alles werken als ik weer inschakel..

Geeft die voeding soms een hogere spanning dan 55V bij aan zetten?

In mijn laatste poging heb ik een relais tussen de voeding gezet.(Zie schema) hierbij was het resultaat dat de gate weerstand in rook op is gegaan. Voorheen zat er geen relais tussen de voeding en schakeling.

Die kun je ook beter weghalen, dat relais moet niet nodig zijn als alles goed werkt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hallo Lambiek,

Ja de Optocoupler gebruik om het 5V signaal te verhogen naar 10V.

Ik heb een scoop, daarmee zie ik dat het 5V signaaltje netjes overeen komt met het 10V signaal op de gate van de Fet. Daarmee denk ik dat het signaal niet zweeft.
(Ook als ik dan de gate aan de GND hang blijft de motor draaien)

De Fet fikt ook niet uit ofzo, geen rooksignalen daar.
Van Gate naar GND zal ik voor zekerheid de weerstand plaatsen.

De keuze van componenten is meer gebaseerd op wat ik voor handen had..

Wat zou een betere Fet zijn? max spanning richting 100V?

Eerste opzet was dat ik de voeding met een relais deed inschakelen.
Nu wilde ik de 48V inschakelen, om eventuele spanningspieken te voorkomen.

R1 verlagen naar 22Ω. De IR4427 goed ontkoppelen, 4.7µF + 0.1µF zo dicht mogelijk bij Vs, zie datasheet pagina 9. Post eens een foto van je opbouw.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ja, een 100V FET. 55V is veel te laag.
En alle voedingsspanningen moeten goed ontkoppeld worden.

Arco

Special Member

Sommige Meanwell voedingen willen nog wel eens moeilijk doen als ze onder een redelijk zware belasting op moeten starten.

Simpel op te lossen:
Ik gebruik altijd een relais op de voedingsuitgang. Pas als de spanning op is gekomen trekt het relais aan en schakelt de spanning door. Nooit meer problemen gehad.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank voor alle antwoorden,

Hier is de huidige situatie. Nu het relais alleen de plus uitschakelt ondervind ik (nog) geen problemen.

Ik zal wel maar een Fet gaan bestellen voor een hogere spanning (100V)

Betreft alle andere oplossingen/ideeën.

R1 verlagen: niet gedaan, in Lambiek zijn schema's staat meestal/altijd een 47 ohm weerstand. De ontkoppel condensatortjes wel toegevoegd. De opbouw van het schema is dat de aansturing op een breadboard zit, het "vermogen deel" is wel gesoldeerd, zit op koellichaam.

Zenerdiode: die heb ik niet liggen.

Robert

Arco

Special Member

Bij kritische toepassingen zet ik meestal een unidirectionele TVS diode over de mosfet heen. (met een spanning kleiner als VdsMax van de fet)
Dit voorkomt overlijden van de fet door positieve of negatieve pieken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 11 september 2016 15:29:24 schreef Robert_hobby:
R1 verlagen: niet gedaan, in Lambiek zijn schema's staat meestal/altijd een 47 ohm weerstand.

Dat wil niet zeggen dat die waarde dan goed is voor jou schakeling natuurlijk, je gate weerstand kan variëren tussen de 0 en 100E. Zelf bepaal ik die weerstand meestal met de scoop, dus het kan voor iedere schakeling verschillend zijn. En als dat in mijn schema's toevallig vaak 47E is, hoeft dat in een ander schema/en toepassing niet zo te zijn natuurlijk. :)

En een lagere gate weerstand heeft in dit geval niet veel nut denk, want dat is vermoedelijk het probleem niet. Ik denk dat je fet gewoon doorslaat door een te hoge spanning, omdat het geheel ook niet heet wordt.

De ontkoppel condensatortjes wel toegevoegd.

Ik ging er vanuit dat je dat wel gedaan zou hebben, verkeerd gedacht dus.

Zener diode: die heb ik niet liggen.

Als je die niet plaatst moet je voor een ander type fet gaan, bijv. IRF1405. Maar kan ook een ander type zijn natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@ Lambiek,

Nu ben ik je even kwijt. Waar zou ik volgens u de zenerdiode moeten plaatsen? Want de voorgestelde IRF1405 is toch ook maar voor max 55V?

Ik ben aan het rondklikken, dan kom ik uit op een IRFP260N;
Eigenschappen: 200V, 50A RdsOn 0,04 ohm.
Overdreven of realistisch?

Deze zou dan ook geschikt zijn voor een mogelijke upgrade naar een 100V, 500W motor..

ps. excuses dat ik geen ontstoringscondensators had geplaatst.
In mijn onkunde neem ik geen verbetering of iets dergelijks aan?

Ik zie nog steeds in het schema dat je de optocoupler die "MAX 5V VOEDING" heeft aangesloten is op 10V. Zoals eerder gezegd, waarom gebruik je die? Ook de open-collector output mag niet meer dan "ongeveer 5V" hebben (in dit geval 7V om precies te zijn).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

De IR4427 heeft TTL compatible inputs (ongeacht de voedingsspanning), dus de optocoupler is sowieso niet nodig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Maar waar heb jij een TTL uitgang gezien de laatste tien jaar?

Ja, maar kan je ze dan ook met 5V CMOS uitgangen aansturen (arduino)?

antwoord: Ja.

Ja, maar kan je ze dan ook met 3.3V CMOS uitgangen aansturen (b.v. STM32, raspberry pi)?

antwoord: Ja.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 11 september 2016 17:28:03 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Goed punt omtrent de optocoupler;

Heb hem maar verwijderd, rede was om de IR4427 van 10V een ingang spanning te voorzien.

Inderdaad er wijzigt niks aan de werking,(behalve dan de potmeter richting)

De 10 Vcc op de 6N137 gaat hij overigens niet kapot van, dit heb ik al zo vaker toegepast.. Geluk is met de domme..

voor de liefhebber.

Sommige datasheet specs zijn "ruim". Ze denken dat het je niet kan schelen, dus specificeren ze IETS zodat je wat houvast hebt, maar soms wel duizenden malen bij een werkelijke waarde vandaan.

Bijvoorbeeld: De lekstroom door een mosfet wordt vaak gespect op 1µA. Ga je hem meten: vaak minder dan 1nA! Hier is wel duidelijk: Dat wordt slechter als ie heet wordt. Dus mogelijk zit ie een stuk dichter bij de 1µA als het heet is.

Maar als we niet zouden weten dat de temperatuur van invloed is op deze spec en je gaat er van uit dat ie onder de 1nA blijft, dan heb je bij warme-fet een probleem.

Idem als je denkt: "mwah een paar volt boven officiele spec haalt ie wel". Weet jij wat de max spanning van een mosfet allemaal beinvloed? Ik weet er 1: temperatuur. Bij lagere temperatuur komt ie omlaag. Dus op een koude winterdag met je "ding" buiten, gaat het ineens fout.....

Kijk eens in het datasheet van de PSMN1R2-30:
http://www.nxp.com/documents/data_sheet/PSMN1R2-30YLC.pdf
BLZ 6: op een koude dag haalt ie de 30V niet eens!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 11 september 2016 16:38:02 schreef Robert_hobby:
@ Lambiek,

Nu ben ik je even kwijt. Waar zou ik volgens u de zenerdiode moeten plaatsen? Want de voorgestelde IRF1405 is toch ook maar voor max 55V?

Dat was inderdaad geen goed voorbeeld, zoek er een van rond de 100V en een lage RDSon.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.