netjes zo met die ijzeren zadels, heb je de moffen ook verlijmd? dan komen ze niet los als er ooit draad inmoet en er al een plafond onder zit..

als je overigens groepen gevoed uit een andere kast gaat verwerken in een kast die buiten bereik van die kast ligt, moeten er wel mogelijkheden zijn om de voeding te onderbreken om een dimmer oid te kunnen vervangen. groepenschakelaars oid ook in die kast.

edit: veel pipelife polivolt buis idd :P die kost ook niet veel, 16 euro voor 100 meter inkoop.

[Bericht gewijzigd door testman op (11%)]

Aandelen in pipelife ? :P

Ziet er wel strak uit !

Op 8 september 2016 12:20:09 schreef TonHek:
[...]
Dat doe je natuurlijk niet zelf, dat doet je Domotica systeem voor je:
{
Als:
(
Overdag is true AND
Glazenwasser_buiten_zolder_aanwezig is false AND
Naar_buiten_draaiende_zolderraam_open is false AND
Dochter_op_zolder_aanwezig is false AND
Vriendje_van_dochter_op_zolder_aanwezig is false AND
Zon_op_zolderraam_aanwezig_theshold is true AND
Ik_vind_het_goed_dat_Zolderraamrolluik_dichtgaat is true
enz enz
)
Action: Sluit (Zolder_Rolluik)
Anders
(
Overdag is false AND
enz enz
:-)

Dus niet: de glazenwasser is bezig dus gaat het raam open? >:)

16 piek per 100m ?!?!?
Dan ben ik opgelicht haha! Heb rond de €40,-/100m betaald, en er zit zo'n 850 meter in :)

16 piek per 100m ?!?!?
Dan ben ik opgelicht haha! Heb rond de €40,-/100m betaald, en er zit zo'n 850 meter in :)

Op 20 september 2016 11:00:46 schreef testman:
als je overigens groepen gevoed uit een andere kast gaat verwerken in een kast die buiten bereik van die kast ligt, moeten er wel mogelijkheden zijn om de voeding te onderbreken om een dimmer oid te kunnen vervangen. groepenschakelaars oid ook in die kast.

Geldt dit ook als de kast ernaast hangt?
Dus kan ik alléén in het distributie-kastje de groepenschakelaars zetten? Heb namelijk niet de luxe van ontzettend veel ruimte, dus zou het aantal "dubbele" componenten het liefst zo laag mogelijk houden...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (9%)]

Als er een voeding in een kast binnenkomt, MOET dit te schakelen zijn.
Hoe maakt niet uit, een schakelaar, of desnoods een stekker, maar moet uitgeschakeld kunnen worden.

langs elkaar zou het mogen, dat is in je handbereik. in geval van bijv hoofdkast in kelder en licht regelkast op de 1e mag dit niet. dat was op op een bouw ook een keer, toen zijn er 15 relais ingezet, 1 voor elke groep. geen pulsrelais, want die zijn niet te schakelen zonder spanning. ook mochten automaten/ 2 polige schakelaars niet want het moest in 1x uit te schakelen zijn.

Heb even een schematische opzet gemaakt, zo zou ik het het liefst willen doen... Dan is zoveel mogelijk netstroom van zwakstroom gescheiden en heb ik maximale vrijheid om later zaken aan te passen.
Wil ik bijvoorbeeld later een vaste WCD schakelbaar maken, dan prik ik de bruine draad naar deze WCD van de verdeelrail in een versleepte uitgang en dan ben ik waar ik zijn wil :)

Andere/betere ideeën?

Ik zou de gestuurde uitgangen in de desbetreffende kast houden.
Dit is overzichtelijker dan als je naar een andere kast gaat routen.
En dan krijg je vreemde spanning in de kast.
Dit is , niet echt overzichtelijk.
De besturingskast van een voeding voorzien, (dit kan uit de distributiekast,) en de uitgangen , WEL op een APARTE klemmenstrook voor 230 , aansluiten.