Hedendaagse elektronica van beschamende kwaliteit

in telefoon hoorns wordt het al 25 jaar zo gedaan. ook toen de toestellen nog niet uit china kwamen :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

Telefoons en hoorns schroeven ze ook altijd een plak ijzer in om wat gewicht te geven.

Blijkbaar te weinig gewicht, vrouwen bellen nog steeds veel te lang :) :)

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 6 oktober 2016 13:25:35 schreef Thevel:
[...]Blijkbaar te weinig gewicht, vrouwen bellen nog steeds veel te lang :) :)

Ze hadden ze helemaal met lood moeten vullen!!! :)

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Op 6 oktober 2016 10:59:18 schreef mel:
Is dat echt te doen? het aantal Couloumb verifieren aan het soortelijke gewicht?

niet zozeer aan het aantal couloumb.
zo een goedkope 800mAh is niet meer dan een klein batterijtje in een grote behuizing waar ze de rest opgevuld hebben met iets lichts.
metaal is zwaarder dan dat poeder, daarom hebben de ECHTE 18650's altijd meer gewicht dan een 10200 cell met een pak bloem in een 18650 behuizing

en daar zit het gewichtverschil
https://s12.postimg.org/80vb3o16l/044530_4d1d316376534df5a7f6763a40376ece.jpg

http://i.imgur.com/aPGyA.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
pa3gws

Golden Member

Zeker weten dat het bloem is en geen ander wit poeder. >:-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Shiptronic

Overleden

Nee, dat zou te duur worden >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 6 oktober 2016 13:17:29 schreef Arco:
Telefoons en hoorns schroeven ze ook altijd een plak ijzer in om wat gewicht te geven... ;)

Dat is omdat de microfoon lichter is dan de "speaker" zo brengen ze de hoorn weer in balans.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

vandaag viel mijn oog op varta herlaadbare C cell batterijen. dus ik ff gekeken naar de capaciteit 3000mAh.
is dat niet wat weinig aangezien AA batterijen ook al vlotjes 2500-2600mAh zijn. ik zie toch overal 5Ah op C cellen, zou varta zich nog bezig houden met kleine batterijen in grote behuizingen steken?

http://www.batteryspace.com/csizeseriesbatteries.aspx

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 8 oktober 2016 14:42:16 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

noname cellen die 5Ah zijn is niet verwonderlijk, dat halen ze doorgaans geheel niet, of na 15 cycli niet meer. 3Ah is voor c cellen in nimh al zeker 10 jaar de standaard.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

C cel: 26x50mm is 2042mm³
AA cel: 15x50mm is 1178mm³
wel straf dan als varta zijn AA's aan 2600mAh verkoopt, en de C cellen die toch 73% groter zijn waarbij er slechts 15% meer capaciteit is.

ofwel wordt er ferm overdreven in die AA series omdat het nu eenmaal de meest verkochte maat is

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Even terug naar oorspronkelijke topic:

Gewoon uit nieuwsgierigheid / 'verveling' sloopte ik een paar dagen terug een actieve speaker van Logitech (model vergeten, behuizing is alweer foetsie). Was "made in China" zoals zoveel tegenwoordig.

Inhoud was rechttoe-rechtaan: een kleine bloktrafo (12V/1.6A), printje met een paar (óók made in China) versterker IC's waarvan ik met moeite fabrikant naam kon opduikelen (had ik nog nooit van gehoord). Datasheet van die IC's helemaal niet te vinden. En dan nog een speaker. Dicht gelijmde spaanplaat behuizing, dus duidelijk niet bedoeld om ooit nog gerepareerd te worden door wie dan ook... :(

Al met al vond ik het een bedroevende aanblik. Kan nooit een duur boxje geweest zijn. :p

Maar wat me het meest opviel: GEEN ENKELE vorm van zekering, netfilter of dergelijke te bekennen! 230V ging rechtstreeks die bloktrafo in. Ook geen zekering op de print.

Nu schijnen trafo's nog wel eens voorzien te zijn van een temperatuur zekering (binnen een wikkeling? Trafo's uit elkaar trekken doe ik zééélden :) ). Maar dan kan ik best nog dingen verzinnen: zeg bijv. een sluiting binnen primaire wikkeling, zodanig dat trafo zelf niet erg opwarmt maar stroom wel hoog oploopt. Gewoon maar leunen op de 16A automaat in de meterkast vind ik toch wel bot...
En da's aangenomen dat zo'n thermische zekering in die trafo verstopt zit - allerminst zeker. Of een probleem op de print waarbij vermogen niet zo hoog oploopt dat trafo stukgaat, maar hoog genoeg dat er iets gaat fikken.

Vroeg me eigenlijk gewoon af of dat mag (CE normen bijv), verkoop van een apparaat wat zo gebouwd is? Ook al gaat het maar om een laag vermogen speaker kastje...

Chinezen denken misschien: Ze hebben al een verzekeling, daar zit dus al zekeling in.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
EricP

mét CE

Er zit een CE sticker op, DUS is het goed. Jij wordt helemaal niet meer geacht daarover na te denken. Foei!
Zo zien de CE-onzin voorstanders dat tenminste.

Een zekering is leuk, maar moet ook passend zijn. Ook met 1A op 230V kun je het goed opstoken daarbinnen - maar hey, er zit dan wel een zekering in.

Verder ben ik niet zo bang voor een volle sluiting - dan werkt er wel ergens wat als zekering, al is het een PCB track of een pootje van die trafo. Het wordt enger als het 'half' stuk gaat. En er daardoor zoveel stroom gaat lopen dat het goed heet wordt zonder dat er iets al dan niet bedoeld als zekering gaat werken. Dat is vast wel opgelost in de manual: als je het niet gebruikt, dan dien je de stekker te trekken (met als idee dat wanneer je erbij bent als het 'raar' gaat doen, de schade ook beperkt blijft). Hoe dan ook: de ellende ligt bij jou.

GJ_

Moderator

Op 10 oktober 2016 08:48:04 schreef EricP:
Er zit een CE sticker op, DUS is het goed. Jij wordt helemaal niet meer geacht daarover na te denken. Foei!
Zo zien de CE-onzin voorstanders dat tenminste.

1) Onjuist: de importeur zegt dat het goed is
2) Waar staat dat je niet meer word geacht na te denken in de richtlijnen?
3) Heb je een quote hiervan van een CE voorstander?
let op: :-)

Op 10 oktober 2016 08:48:04 schreef EricP: Hoe dan ook: de ellende ligt bij jou.

Daar heb je een punt. We kiezen er kennelijk zelf voor om veel tegen absolute bodemprijzen in huis te halen. En dan haal je al snel een boel ellende in huis.

EricP

mét CE

De consument is een domme consument. Daarom moet de importeur er verstand van hebben. Immers, als je zelf na mocht denken, dan had je die hele CE onzin niet nodig en keek je zelf of je iets wilde kopen of niet...
Dat was tenminste de hele gedachtengang achter geharmoniseerde 'keuringen' (let op de quotes). Iemand in de EU roept dat het 'goed' is en dan mag het verkocht worden. Als je tenslotte zelf na zou denken, dan heb je die hele keuring (of in dit geval: markering) niet nodig.

Daar heb je een punt. We kiezen er kennelijk zelf voor om veel tegen absolute bodemprijzen in huis te halen. En dan haal je al snel een boel ellende in huis.

Maar hoe kan dat nou? Er staat toch CE op? Dat betekent toch dat het aan de minimale veiligheidseisen voldoet. Toch??

(als ik dit zo lees, dan ben je het volkomen met me eens dat er een hele hoop rommel met CE te koop is... welnu, laat het hele CE gedoe dan gewoon zitten, nu heb je rommel, dan heb je rommel...)

[Bericht gewijzigd door EricP op maandag 10 oktober 2016 09:56:49 (11%)

GJ_

Moderator

Je hebt natuurlijk gelijk als je beweert dat er een heleboel rommel met een CE markering te koop is. Ook een drol met een strik stinkt.
Dat wil nog niet perse zeggen dat er met het oorspronkelijke idee wat mis is, eerder met de uitvoering.

Op spullen bedoeld voor domme consumenten zou wellicht meer controle mogen zijn. Ik weet niet precies hoe dit nu gebeurt. Voor de professionele markt mag je van de eindgebruiker wel wat meer verwachten. Sterker nog, daar word meer van verwacht. Een veilige machine is ondanks een markering toch de verantwoording van de eindgebruiker.

Wat zeker fout is is dat veel mensen, techneuten net zo goed, niet goed willen snappen wat minimum eisen zijn. Ik zie hier ook vaak mensen die hun uiterste best willen doen om iets volgens de minimum eisen te maken (bv de NEN1010) terwijl juist dat "minimum" toch een goede hint zou moeten zijn dat je toch nog moet nadenken, en niet precies op het randje balanceren van fout/net-niet-fout. "Goed" zou beter moeten zijn dan "op het randje".

EricP

mét CE

Op 10 oktober 2016 10:19:36 schreef GJ_:
Je hebt natuurlijk gelijk als je beweert dat er een heleboel rommel met een CE markering te koop is. Ook een drol met een strik stinkt.
Dat wil nog niet perse zeggen dat er met het oorspronkelijke idee wat mis is, eerder met de uitvoering.

In vergelijking met CE doe je die drol nu toch wel tekort hoor :)
Ik denk dat het idee op zich niet zo verkeerd is - laten we nou vooral 1 eisenpakket voor de EU maken. Dat klinkt als een goed plan. Echter, het dwangmatige erachter (economisch delict als je het niet doet) en de enorme berg rommel met CE-sticker maakt dat het nergens meer over gaat.

Op spullen bedoeld voor domme consumenten zou wellicht meer controle mogen zijn.

Ik weet niet of ik dat zo wel met je eens ben. Het klinkt als steeds meer overheids-regulering en overal waar je dat de kop op ziet steken, zie je 'genormeerde waarden' voorbij komen die heel veel ellende veroorzaken omdat ze best vaak niet toepasbaar zijn. De controleer-meneer houdt heel star aan z'n boekje vast, want hey, hier staat het. Hoe meer ik van 'overheid' zie, hoe meer ik zoiets heb van 'laat maar, kost alleen maar geld en maakt het niet beter'.

Ik weet niet precies hoe dit nu gebeurt.

Ik weet het ook niet. Ik heb het vermoeden dat het bij toeval wellicht een keer gecontroleerd wordt. Leuk als iets 10 jaar op de markt is, maar voor een hakki-takki merk wat 3 maanden leverbaar is en op de markt gebracht wordt door een importeur die misschien wel 2 jaar bestaat (in elk geval onder die naam) schiet dat natuurlijk niet op. Wellicht als er veel klachten over komen dat een controleer-meneer denkt... goh... daar kunnen we leuk mee scoren, laten we er eens naar kijken.

Voor de professionele markt mag je van de eindgebruiker wel wat meer verwachten. Sterker nog, daar word meer van verwacht. Een veilige machine is ondanks een markering toch de verantwoording van de eindgebruiker.

En dat is ook goed. Een machine, in welke vorm dan ook, wordt zelden 100% gebruikt zoals de maker dat bedacht heeft. Niks mis mee, maar wel blijven nadenken (mompelt iets met 'Darwin was zo gek nog niet').

Wat zeker fout is is dat veel mensen, techneuten net zo goed, niet goed willen snappen wat minimum eisen zijn. Ik zie hier ook vaak mensen die hun uiterste best willen doen om iets volgens de minimum eisen te maken (bv de NEN1010) terwijl juist dat "minimum" toch een goede hint zou moeten zijn dat je toch nog moet nadenken, en niet precies op het randje balanceren van fout/net-niet-fout. "Goed" zou beter moeten zijn dan "op het randje".

Dat ben ik volkomen met je eens. Gelukkig bevat NEN1010 nog steeds geen eisen :) Wat ik er op tegen heb is dat je ook daar weer 'genormeerde waarden' tegenkomt. Terwijl je tussen 'dit kan echt niet' en 'dit gaat zeker lukken' nog een heel groot grijs gebied hebt. Grijs gaat ook niet 'hard' over in 'zwart' of 'wit', maar de 'eisen' doen dat wel.

Zo kom ik ook in mijn dagelijks werk veel geneuzel tegen over dingen die 'op het randje' zouden zijn. Laatst nog mot op een werf. Ik liep op een container. Daar lag nog wat RVS plaat op, had een stukje nodig. Maar dat was fout, want ik was niet gezekerd. En bij alle werkzaamheden die boven de 2m hoogte plaats vinden, moeten veiligheidsvoorzieningen getroffen worden. En de container was 2.20m... Maar niet aan de kant waar ik stond, want daar was wat zand opgewaaid (dat heb je wel eens aan de kust...) en was het ding nog maar net een meter hoog. Maar hey, het voldeed niet aan de geldende norm daar. Ben blij dat ik het overleefd heb. Het moet levensgevaarlijk geweest zijn als er iemand expliciet moeilijk over doet...

Shiptronic

Overleden

Op 10 oktober 2016 09:44:52 schreef GJ_:

Daar heb je een punt. We kiezen er kennelijk zelf voor om veel tegen absolute bodemprijzen in huis te halen. En dan haal je al snel een boel ellende in huis.

Niet helemaal mee eens. Ik heb een hekel aan veranderingen, en als iets doet wat het moet doen, mag het bij mij jaren meegaan. Ik ben dan ook zeker bereid meer te betalen voor kwaliteit. Waar ik de laatste tijd tegen aanloop is, dat wat vroeger gerenommeerde merken waren dezelfde chineese rommel verkopen, andere verpakking met een leuke merk stikker erop.

Helaas kom je er pas achter nadat je het product heb aangeschaft :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Tja en die moet je niet verwarren met Chinese Export label;

Zoek de verschillen;

@Hoeben, bedankt voor de link, kan ik ze thuis overal opplakken, lekker veilig >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Niet helemaal mee eens. Ik heb een hekel aan veranderingen, en als iets doet wat het moet doen, mag het bij mij jaren meegaan.

Jij hebt het duidelijk niet begrepen. We moeten consumeren. Dat is namelijk goed om geld rond te pompen in de economie. En elk rondje wat het geld maakt (van consument naar producent naar consument) is goed voor de Roverheid - in de vorm van belasting. Dat is waar het anno 2016 om draait. Al het andere is bijzaak.

En verder ben ik het helemaal met je eens. Kwalitatief goed spul wordt steeds moeilijker te vinden. En als het al te vinden is, dan is het over 5 tot 10 jaar wel 'out dated' waardoor de economische levensduur bereikt is terwijl het nog lang niet aan z'n technische levensduur zit.
Dat zie je ook in onze hoek: steeds meer meetapparatuur die aan een PC hangt. Bij voorkeur via USB, want dat is zo universeel (lees: goedkoop). De drivers waren voor windhoos 7. Die deden het ook nog onder 8. Bij 10 houdt het op. Dus over 5 jaar kun je er alleen nog mee werken als je een speciaal daarvoor in leven gehouden computer hebt - en die moet dan ook nog niet stuk gaan. Toch wel kort... 10 jaar voor een scope... Maar hey, er zit een CE sticker op, dus is het goed (want het voldoet aan de minimale eisen). Ofzo...