Daarom rijden ze ook zo hard, ze willen zo gauw mogelijk weer uit de auto zijn... :)

Wrakhout in de Middellandse Zee? >:)

Daarom wil ik geen maserati :)

Op 10 oktober 2016 19:50:57 schreef Arco:
'heel apart' is inderdaad een milde uitdrukking voor deze radio...
Zo'n lelijke kleurencombinatie zie je niet elke dag. (hoewel smaak natuurlijk persoonlijk is... :) )

Philips Nederland deed het niet veel, maar bijvoorbeeld Erres dan weer wel. En dus Philips Zweden. Niet lelijk naar mijn idee, maar wel uitgesproken en het moet bij je interieur passen...

Op 10 oktober 2016 19:31:46 schreef Hubie:
Ik vraag me af hoeveel plano's Philips gemaakt heeft.
Dat moeten enorme aantallen zijn.Weet iemand of daar cijfers van zijn?

Het probleem met planeaux is dat je eerst in kaart moet brengen welke modellen eronder vallen. Dan vervolgens kun je schattingen gaan maken aan de hand van serienummers en common sense (weinig verkochte modellen zijn gemaakt in series van 10.000 stuks - althans dat is de vuistregel uit de jaren '70 voor rendabel produceren in de grotere fabrieken, populaire modellen zijn gemaakt in grotere series).

Bij welke modellen, hoort ook welke landen. Die Zweed is een duidelijke Plano, maar in Duitsland was de afwerking toch weer wat anders en was er bovendien een heel grote markt voor inbouwchassis. In Leuven lag het zwaartepunt van de planoproductie, ook voor export naar andere Europese landen maar ik sluit niet uit dat er ook elders in Europa nog wat van de band liep. Verder is er planoproductie geweest in de meest onwaarschijnlijke landen. In elk geval dit vrij late model van rond 1969 in Chili maar ook in een paar andere Zuid-Amerikaanse landen waaronder ongetwijfeld Brazilië. In Indonesië, in Perzië en in India. In Nieuw Zeestralië waarschijnlijk ook wel. Zuid-Afrika vermoed ik ook wel en misschien meer naar het noorden binnen Afrika ook nog wel assemblage van CKD's.

@maarten\Lijkt mij mission impossible om uit te zoeken hoeveel plano's er gefabriceerd zijn.
Iig zijn het er "heul veul" ;-)

Op 10 oktober 2016 19:31:46 schreef Hubie:
Ik vraag me af hoeveel plano's Philips gemaakt heeft.
Dat moeten enorme aantallen zijn.Weet iemand of daar cijfers van zijn?
Ze werden in diverse landen gemaakt,zo hadden wij vroeger thuis een plano uit Zweden met een blauw\grijze schaal,heel apart.
Het was een B5S12A.

Die hadden wij ook. Met allerlei Scandinavische zendernamen op de afstemschaal. Die modellen (1960?) waren 50 gulden goedkoper dan de toestellen met de namen voor de NL markt. Blijkbaar een dumping wegens tegenvallende verkoop in Zweden.

Klopt helemaal! Mijn moeder vertelde mij later dat deze plano's idd goedkoper waren dan de NL of DL modellen.
Btw,bouwjaar is 1961.

De 1 om B5S12A zegt dat het modeljaar 1961 was. Dus in de meeste gevallen in de tweede helft van dat jaar op de markt of soms later. Eerder kwam niet of nauwelijks voor. Het werkelijke bouwjaar kan afwijken vanwege doorproduceren. Soms tot in de lengte der tijden en soms met een aangepast typenummer.

Zo werd de B7X14A in 1961 op de markt gebracht en bleef tot en met 1963 in de catalogi. De overgebleven voorraad (productiejaren 1962/1963 voor zover ik datumcodes heb gezien) werd in 1964 omgestickerd naar B7X43A en er werd waarschijnlijk nog een bescheiden batch bijgedraaid onder het nieuwe typenummer.

De buitenlandse modellen waren vaak geen afgeleide; de B5X12a bestond niet in Nederlandse versie zover ik weet (wel de B5x04a en B5x14a)
De Duitse radio's B8d51a en B8d52a bestonden bij mijn weten ook niet in Nederlandse versie...

Op 11 oktober 2016 00:10:56 schreef Hubie:
Klopt helemaal! Mijn moeder vertelde mij later dat deze plano's idd goedkoper waren dan de NL of DL modellen.
Btw,bouwjaar is 1961.

Die is in een goede staat zo te zien, alleen de 2 toonregelknopjes zijn niet origineel. /nostalgia Twee 800Ω speakers als ik mij goed herinner en geen stereodecoder voor de FM band, en de magische semafoon riedel aan het begin van de band..

@Raaf\foto is niet van mij.
De meeste plano's hadden idd 800 Ohm speakers,AD37XX (even uit mijn hoofd)Dat scheelde weer een hoop koperdraad,die UGT's zagen er belachelijk klein uit maar produceerde een prachtig geluid!
De doorsnee buizenradio had een 7000\5 Ohm UGT aan boord.
Zo had ik vroeger een Loewe Opta radio met een pick-up met kristal element,het geluid wat daar uitkwam was echt verbijsterend goed,
Hey Joe (Hendrix)Sweet memories ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op (24%)]

Op 11 oktober 2016 00:32:52 schreef Arco:
De buitenlandse modellen waren vaak geen afgeleide; de B5X12a bestond niet in Nederlandse versie zover ik weet (wel de B5x04a en B5x14a)
De Duitse radio's B8d51a en B8d52a bestonden bij mijn weten ook niet in Nederlandse versie...

Overeenkomende getalletjes zeggen in principe niets over overeenkomsten tussen de modellen. Dat is simpelweg: luxeklasse, modeljaar, volgnummer. Elke nationale verkooporganisatie deelde dat zelf uit. Toch zijn er soms wel overeenkomsten zoals je al zegt.

Het soort Duitsers dat je noemt zag je in Nederland nog wel eens terug met een Aristonamerkje erop, maar heel toevallig is er toch een Philipsversie van een van die modellen.

Aristona SA5248A = Hornyphon SA5248A = Philips B8D51A = Philips B8X52A. Allemaal parallel ontwikkeld en van de band gelopen in Wetzlar.

Bij "Hornyphon" gaan hier de wenkbrauwen 2 centimeter omhoog
;-) Just kidding Maarten ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op (16%)]

Sterker nog, er stond ook wel alleen maar horny op ;)

Dus toch een Nederlandse versie... ;)
De B8D5x waren intern totaal anders als de overige plano's, ik denk dat die in Duitsland ontwikkeld zijn?
(met onder andere de 'exotische' eindbuizen ELL80 van Schaub Lorenz)

Elke nationale verkooporganisatie deelde dat zelf uit.

Waarschijnlijk vertel ik (Maarten) niets nieuws maar kasten (ook voor TV's) werden overgelaten aan de locale mark, zo had Italie bijvoorbeeld ook lokale kastfabrieken, met het nodige gepolitoer.

Geen nieuws, maar altijd goed om nog even aan te halen. Ook logistiek was het handiger om kasten lokaal te maken. Verder waren er in veel landen (Duitsland spande de kroon) meubelboeren die onafhankelijk opereerden en chassis inkochten. Op hun beurt zullen die ook weer toestellen en losse meubels aangeleverd hebben aan Philips.

Op 11 oktober 2016 12:48:54 schreef Arco:
De B8D5x waren intern totaal anders als de overige plano's, ik denk dat die in Duitsland ontwikkeld zijn?

ELL80 van Valvo (Philips) zelfs. Wat ik al zeg, dat hele rijtje is in Wetzlar, Duitsland ontwikkeld en gefabriceerd. De Nederlandse verkooporganisatie had nog een gaatje in zijn modellengamma dus toen is er ook een model naar hun specificaties gebouwd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (23%)]

Op 11 oktober 2016 12:48:54 schreef Arco:

Klopt, stond ook als hun ontwerp in de boeken. Pas later is de buis ook door anderen gemaakt. RB had er een artikel over, oa. dat het nu wel weinig buizen vergde om een stereo versterker te maken. Of het was de ECLL800 van de dezelfde fabrikant. Kan het niet meer nalezen. Die stapel RB's is gone.

@hewlett:

wat denk je van dit italiaanse interieur?
https://www.endurancewarranty.com/learning-center/wp-content/uploads/2015/05/LM002-Interior-Autodrome.fr_.jpg

en ja deze zou ik BEST in mijn bezit willen hebben, zelfs met dit interieur...
Erin rijden wordt lastiger, want de banden zijn peperduur en custom. en het verbruik schijnt ook nogal grappig te zijn met 1 op 700 meter...... :( en das in benzine. op LPG schijnen de koppen niet zo leuk te vinden.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (30%)]

Afgezien van het feit dat ik het lelijk vind, vraag ik me af waar die buizenradio zit.

Wim Kan had het ooit over 'een rijdend beroep met liggende accommodatie'.
Ik denk dat dit het juiste interieur daarvoor is.... >:)

Eigenlijk gek, want Italiaanse kledingmode kan soms wél mooi zijn. Maar bij auto's begrijpen ze er blijkbaar niets van.

Over het interieur van mijn Alfa 33 (1992) en mijn Panda 1.1 Selecta (1996) heb ik eigenlijk nooit wat te klagen gehad. Vooral de stoelen van de Alfa sprongen er positief uit qua comfort en de afwerking was grijs velours met zwart plastic en je moest maar niet naar het plafond kijken :P

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (18%)]

Het is maar wat je mooi vind. :)