[GIP] hulp bij kippenluik

Echt iets om je in het weekend druk om te maken... Je hebt toch morgen nog alle tijd om dit even af te knutselen?

Dit is mischien een oplossing. Als je niet weet wat het is, vraag dan maar even aan je mams, die zal het ding wel herkennen. Mischien heeft ze het zelfs in huis.
Hoe je het op de motoras bevstigd moet je zelf maar eens verzinnen. Ik heb wel enkele ideetjes...

Succes!

Eleen

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
evdweele

Overleden

Op 27 november 2016 19:22:20 schreef flipflop:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tiewrap

Pas na het aanklikken van de link snapte ik wat hier werd bedoeld.
Ik ken die bandjes niet anders dan met de officiële naam Ty-Rap.

Taalkundigen (Van Dale, Onze Taal en anderen) neem ik nooit erg serieus als het over technische benamingen gaat.

Op 27 november 2016 19:26:49 schreef Vacuumtube_girl:
Als je niet weet wat het is, vraag dan maar even aan je mams, die zal het ding wel herkennen.

Herkent de huidige generatie, waartoe ik ook "mams" reken, dit attribuut nog wel?
Ik heb er mijn twijfels over....
Het heeft wel een sterke overeenkomst met mijn suggestie, alleen dacht ik aan de toepassing zoals in een oude radio.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Hallo Ian,

In alle hektiek van alle antwoorden vraag ik mij af of de motor die je hebt genoeg koppel heeft om je deur te openen. Dit type heeft een koppel van 0,2Nm en ik weet niet hoe zwaar je deur is of hoe je de constructie in gedachten had. Moet je deur voor 50 cm op en neer gaan? Als je een busje maakt met een M3 imbusschroefje om deze op de as vast te zetten en je maakt met een zoetvijltje even een klein plat kantje op de motoras dan kun je het busje goed vast zetten. Om te zorgen dat het touwtje niet wegglijdt maak je aan de andere kant een zaagsnede, knoop in het touwtje en de knoop in het hart van je busje.

Groeten Everhard

Ik wil best uitleggen wat hij daarmee bedoelt.

Op 27 november 2016 18:22:59 schreef IanDb:

Ik geef het op

Ja oke.. vind je jezelf nu duidelijk? kan je niet gewoon zeggen wat je bedoelt? Je bent geen leerkracht he? Dit forum is gemaakt om mensen hun problemen optelossen en niet om kinderachtige raadseltjes te maken..

Hij bedoelt dat het je vrij duidelijk is uitgelegd, en je kennelijk niet het nieveau niveau hebt om zelf de volgende stap te zetten. Zoals ik al eerder zei: Als je zelf helemaal niets doet, geen enkel initiatief toont, en probeert om ons al je werk te laten doen, dan ben je aan het verkeerde adres. Net als ik geeft de gequote persoon het op om jou nog iets aan je verstand te peuteren.

Als het je lukt om binnen 48 uur nog iets werkends te maken, petje af, maar ik verwacht niet dat het je lukt.

Als school je alsnog een voldoende geeft of je door laat gaan naar het volgende stadium: suffe school en het bevestigt mijn mening over het huidige onderwijs: te soft.

Als je school je een stuk over laat doen omdat je onvoldoende hebt gepresteerd, dan heb je wat je toekomt. Je hebt in de afgelopen twee en een halve maand tot het allerlaatste uitgesteld waar je meteen aan had moeten beginnen: Het belangrijkste van je apparaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Vermits T/S het intussen echt wel hoort door te hebben (en anders niet, we zijn hier niet de heilige Rita tenslotte), permitteer ik me maar even een zijsprong:

Ik ken die bandjes niet anders dan met de officiële naam TY-Rap.

Dat zou best wel eens als "provocatie" kunnen bedoeld zijn, welaan dan ga ik mee: wat is er officieel aan die kreet?
Termen die ik ken (ook niet allemaal uit enig boekje):
* tie-wrap
* (nylon) bindertje/binderke
* colsol / colsolleke

vooral die laatste is courant, in mijn omgeving.

Maar enig "onderzoek", bv. het raadplegen van https://en.wikipedia.org/wiki/Cable_tie , brengt wel aan het licht dat Ty-Rap (let op de hoofdletters!) de eerste merknaam was. Alweer wat bijgeleerd!

PS @eleen: Hehe, ik moest even peinzen maar wist dat spoeltje toch nog te herkennen - mijn moeder (zaliger) stopte ook van die dingen in de naaimachine. Vrouwen blijven toch vrouwen, hé </plaag>.

PS @rew: inhoudelijk treed ik je helemaal volledig totaal bij. Maarre, als je mensen wilt aanspreken op hun 'nieveau' dan is het wel zo fraai als je dat woord ook met een beetje niveau weet te spellen... ;)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
evdweele

Overleden

Op 27 november 2016 20:00:45 schreef big_fat_mama:
Termen die ik ken (ook niet allemaal uit enig boekje):
* tie-wrap
* (nylon) bindertje/binderke
* colsol / colsolleke

vooral die laatste is courant, in mijn omgeving.

Met name de laatste lijkt mij een lokaal spraakgebrek dialect.
Kabelbindertjes heb ik ze ook wel horen noemen, maar dat is veel te algemeen, dat zou ook een stukje touw of ijzerdraad kunnen zijn.
"Tie-wrap" met of zonder verbindingsstreepje is gewoon een foutieve spelling.
Vergelijkbaar met kruiskopschroeven en -schroevendraaiers die regelmatig met Philips (1 l) worden aangeduid, terwijl het Phillips behoort te zijn.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hehehe. Wat betreft de Phillipsschroefkop: helemaal akkoord.

En ja, die "colsol" is wel erg Zuidnederlands, inderdaad, ik vraag me eigenlijk af hoe we ooit aan die term gekomen zijn. Maar "tie-wrap" heeft het intussen toch wel gehaald tot in wikipedia, "ty-wrap" niet.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
evdweele

Overleden

Het grote nadeel van Wikipedia, net als ALLE internetinformatie, is dat elke halve zool er een bericht in kan schrijven, al is het baarlijke nonsens.
Pas als een ander er commentaar op levert en het verbetert - en het wordt door de Wikipedia commissie erkent - komt er een verandering.
Ty-Rap is in dit geval de naam waaronder het product officieel is geregistreerd en omdat het vrij uniek is, is dit als soortnaam geaccepteerd.
Als een ander het "taaireb" wil noemen en het in Wikipedia zo schrijft verandert daar geen letter aan.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 27 november 2016 18:34:02 schreef GJ_:
eerste hit "modelbouw liertrommel"
http://www.modelbouwshopnederland.nl/c-3622289/liertrommels/

[...]Eeeh, je vraag staat bij schoolvragen. Dit forum is in ieder geval niet bedoelt om je huiswerk door anderen te laten maken. Je reageert zo snel dat ik de kans erg klein acht dat je ook daadwerkelijk hebt gezocht en nagedacht. Je moet er bij huiswerkvragen toch echt zelf wat voor doen.

is de liertrommel geschikt om op mijn as te bevestigen? ik zie een gewoon rond gat.. gaat toch nooit passen op mijn as die is afgefreest?

Op 27 november 2016 20:45:59 schreef evdweele:
Het grote nadeel van Wikipedia... is dat elke halve zool er een bericht in kan schrijven, al is het baarlijke nonsens.
Pas als een ander er commentaar op levert en het verbetert - en het wordt door de Wikipedia commissie erkent - komt er een verandering.

Dat kun je zien als nadeel, maar eigenlijk is het het grote voordeel van Wikipedia. De kracht zit 'm in de community (gemeenschap). Collectieve kennis wordt gebundeld en centraal beschikbaar gesteld. Probeer maar eens jouw kennis in een papieren encyclopedie te krijgen, dan ben je compleet afhankelijk van een commissie.

Over de bindertjes: Ik denk dat Ty-Rap de merknaam is (Luxaflex etc), maar beschrijft "tie-wrap" niet veel beter wat het ook is? Dat is daarom mijn waarheid.

@TS hierboven: maak je nou niet zo druk om die afgeplatte as! Een rond gat past toch prima over die as?! Een beetje lijm houdt dat best op z'n plek, of een klein spie-tje in de opening van die afplatting. Die as is gewoon rond met een stukje afgeplat.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 27 november 2016 21:39:59 (13%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
buckfast_beekeeper

Golden Member

Colson-bandje staat in het Vlaams woordenboek en is in onze omgeving toch het meest gebruikelijke onder de mensen die er quasi dagelijks mee te maken hebben. Maar dit off-topic. Denk niet dat dit het grote verschil gaat maken voor TS. Een slapeloze nacht misschien?

Spijtig dat twitter, whatsapp en facebook dit probleem niet hebben opgelost ;-). Daar is de jeugd duidelijk beter in dan het oplossend denken.

@vacuumtube_girl: zoals enkelen al opperden, ik vrees dat TS dit niet gaat herkennen. Zijn mama is al een vraagteken. Hoeveel hebben er nog een naaimachine in huis?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
rob040

Golden Member

Amai, drie pagina's over hoe je een touwtje op een asje rolt...

Is er eigenlijk gespecificeerd hoe snel het luikje open en dicht moet gaan? Je zou niet willen dat de kippen zich een hartverzakking schrikken of dat ze inmiddels vergeten zijn waarom ze ook weer door dat poortje zouden gaan...

Komen er nog foto's van de gehele constructie?

Op 27 november 2016 22:09:15 schreef rob040:
Amai, drie pagina's over hoe je een touwtje op een asje rolt...

Is er eigenlijk gespecificeerd hoe snel het luikje open en dicht moet gaan? Je zou niet willen dat de kippen zich een hartverzakking schrikken of dat ze inmiddels vergeten zijn waarom ze ook weer door dat poortje zouden gaan...

Komen er nog foto's van de gehele constructie?

Nee, niks van dat alles, noppes uitleg, enkel de paniekerige vraag van het touwtje op die motoras op- en af winden... of toch wel... ergens meen ik iets gelezen te hebben over een vijftigtal omwentellingen...
TS is overigens bijzonder stil... mogelijk al kinderbedtijd geweest

@ Big_fat_mama en anderen: Het is inderdaad een zogenaamd "onderspoeltje", gebruikt in naaimachine's.

En ja, waarom moeten die kippen door dat poortje?
Een meer bekende vraag (van Einstein)is waarom de kip de weg over steekt?.?.?
Ik meen dat ook Kapitein Kirk (StarTrek) daar een antwoord op heeft gegeven

Eleen

Ik betwijfel eerlijk gezegd ook of de TS heeft nagedacht over het gewicht dat dat luikje, een marge voor wrijving, het koppel dat het motortje kan leveren, en wat daarmee dus de diameter van het spoeltje moet zijn.

Touwtjes om asjes hebben de vervelende neiging om te verschuiven en daarmee zichzelf vast te zetten. Daarom wil ik nog wel een duit in het zakje doen: neem een kleine rolmaat, eventueel zo een die moeders gebruikt bij de genoemde naaimachine, die zijn lekker flexibel.

Toch een curieuze opdracht voor een opleiding IICT.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
pa3gws

Golden Member

De TS heeft ook geen inzicht (of is het inzet) de oplossing van @Vacuumtube_girl is op een beetje twee componentenlijm kant en klaar.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Lambiek

Special Member

Op 27 november 2016 22:54:03 schreef SparkyGSX:
Ik betwijfel eerlijk gezegd ook of de TS heeft nagedacht over het gewicht dat dat luikje, een marge voor wrijving, het koppel dat het motortje kan leveren, en wat daarmee dus de diameter van het spoeltje moet zijn.

Met 2-Kg/cm moet dat wel lukken met de oplossing van Vacuumtube_girl, of het moet een loden luikje zijn. :)

Toch een curieuze opdracht voor een opleiding IICT.

Dat vond ik eigenlijk ook, niet iets voor een ICT opleiding eigenlijk. Maar het helpt je wel leren zoeken naar een oplossing voor een probleem.

@ TS,
Ik had trouwens een RB35 genomen, de 1:30 versie is drie maal zo sterk en de helft van de prijs.

Mare, lopen de kippen al buiten. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 28 november 2016 09:33:35 schreef Lambiek:
[...]
Met 2-Kg/cm moet dat wel lukken
[...]

Daar gaat het niet om, het gaat erom dat de TS er over nagedacht heeft, en überhaupt begrijpt wat een koppel is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 28 november 2016 10:09:58 schreef SparkyGSX:
Daar gaat het niet om,.....

Zou zoiets behandeld worden bij zo'n opleiding, ik vraag het me af.
Als de TS de motor in het wilde weg gekocht heef, heeft hij er niet over nagedacht. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Mss enkele mogelijkheden:
- Ga in een doe het zelf zaak een stukje rond hout halen, wel enkele mm groter dan je as van je motor.
Boor langs de zijkant een gat ter grote van je motoras, beetje secondelijm in het gat en vastlijmen in het gat;
Maak je as lang genoeg en zet langs de andere kant een winkelhaakje waarin de as met een schroef kan draaien voor de stevigheid.
Touw kan je vastmaken met plakband/ducktape.

- Heeft je moeder bij naaigerief geen leeg draadrolletje zitten? dat maak je dan weer vast op de motoras.

Enig probleem kan zijn dat je motor veel te snel gaat draaien ...

En als dit het enig probleem is in zijn hele GIP, dat hij niet voorzien heeft, dan hoeven we niet zo bot te doen! Heeft trouwens niks te maken het elektrische aspect van de zaak.
Als ik zie hoeveel kinderziekten er in veel elektronische toepassingen zitten! En zaken die vergeten te voorzien zijn.
Wat een zure samenleving!

En aan de TS, blijf rustig en je krijgt dit zeker nog opgelost!

De reden dat verschillende mensen hier nogal bot zijn, is dat het hier elk jaar hetzelfde liedje is; luie studenten die veel te laat begonnen zijn, en hier met hoofdletters en overmatig veel uitroeptekens oplossingen komen eisen voor hun waardeloze planning.

Als ik het goed begrijp, bestaat het hele project van de TS uit een paar relais, en ingekocht tijdrelais, en een motortje. Daarbij is elk verband met de daadwerkelijke opleiding ver te zoeken.

Ik doe meestal meer moeite dan dit voor een sinterklaas surprise.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Met Sparky meer dan eens. Studenten die ruim op tijd hier hebben aangeklopt, met respect voor de regels, zijn altijd op een correcte manier verder geholpen. Vaak kregen ze zoveel oplossingen aangereikt dat het dan weer moeilijk werd te kiezen hoe ze verder gingen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Hier nog een, het is iedere keer het zelfde liedje veel te laat beginnen en niet de moeite nemen om zelf iets te zoeken of te ondernemen. En dan vaak ook de oplossingen niet lezen die ze toegereikt krijgen. Maar er zitten ook hele goede tussen die wel wat van je aannemen en de opdracht goed ten uitvoering brengen, maar die jongens beginnen ook op tijd. En daar heb je dus wel iets aan later in de maatschappij, niet van die figuren die alleen de hand ophouden aan het eind van de maand.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.