[GIP] hulp bij kippenluik

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zonder de eerdere kritiek te willen tegenspreken, toch een milderend woord: als T/S inderdaad in een informatica-richting zit, dan kunnen de mechanische aspecten hem/haar niet ten kwade worden geduid.

Dus de (op zich wel relevante) vragen aangaande snelheid en koppel en gewicht lijken mij slechts van tweede orde. Als er iets werkend kan getoond worden, zelfs al is het met een strip chipsverpakking of een lollyhoutje in plaats van met een effectief kippendeurtje, dan zou het al zat goed moeten zijn.

En inderdaad, men kan zich toch wel vragen stellen bij die opleiding.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 28 november 2016 12:57:39 schreef SparkyGSX:
Daarbij is elk verband met de daadwerkelijke opleiding ver te zoeken.

Het doel van zo'n opdracht is om de student wat "contact met de echte wereld" te laten krijgen. Dat een gekozen opdracht dan iets buiten de stricte definitie van de opleiding valt is geen bezwaar.

En ALS je dan zegt: een wikkel spoel op een as monteren hoort niet bij de opleiding, dan kan je als opleiding een leraar/vraagbaak instellen waar de studenten terecht kunnen (wel op tijd, meer dan 2 dagen voor de deadline) met: ik weet niet hoe ik dit op moet lossen (het zit buiten m'n vakgebied), suggesties?

En dat hoort m.i. ook bij een opleiding. Als iets boven je pet gaat, geen probleem. Maar vraag bijtijds om hulp.

http://thedailywtf.com/articles/The_Brillant_Paula_Bean

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Bij mijn weten heeft nog geen enkele student een reactie gekregen in de richting van 'het moet maar over 3 maanden klaar zijn, waar begin jij nu al aan?'. Bij de laatkomers kan je wel heel vaak dezelfde reacties lezen. Ik denk wel dat TS het ondertussen ook begrepen heeft.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Op 27 november 2016 20:18:35 schreef evdweele:
[...]Met name de laatste lijkt mij een lokaal spraakgebrek dialect.

Om d'n donder niet: Colson is de merknaam van Legrand, vooral populair in frankrijk en Belgie. Vandaar dat ze daar vooral colsonbandjes worden genoemd.

Niet een beetje off-topic trouwens.....:-(

mel

Golden Member

Gelukkig gaan de kippen zelf al op stok, zodra het donker word..
(kippen zijn slimmer dan menige TS...) :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob040

Golden Member

Op 28 november 2016 18:33:16 schreef mel:
Gelukkig gaan de kippen zelf al op stok, zodra het donker word..
(kippen zijn slimmer dan menige TS...) :+

Jah, als ze niet voor een gesloten luikje staan ;)

heb daar weleens op afstand om staan lachen, toen het ging schemeren gaan de kippen op stok. echter was de stok korter als het aantal kippen op die stok breed was. steeds 1 kip erop aan de ene kant en viel er aan de andere kant weer 1 af, dat ging zo door tot het echt donker was :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 november 2016 09:33:35 schreef Lambiek:
[...]
Met 2-Kg/cm moet dat wel lukken met de oplossing van Vacuumtube_girl, of het moet een loden luikje zijn. :)

[...]
Dat vond ik eigenlijk ook, niet iets voor een ICT opleiding eigenlijk. Maar het helpt je wel leren zoeken naar een oplossing voor een probleem.

@ TS,
Ik had trouwens een RB35 genomen, de 1:30 versie is drie maal zo sterk en de helft van de prijs.

Mare, lopen de kippen al buiten. :)

zeer vriendelijk dat je de motor voorstelt, maar ik werk op 24V DC :)

Hi iedereen,
men moeder heeft zulke draadrolletjes op hoe je het ook noemt niet in huis.. ik heb aan de leerkracht gevraagd of jullie opties mochten.. maar het mocht niet.. het moet echt een appart component zijn dat ik vast maak op de motor as waar een draad op gewikkeld kan worden.. een soort van v groef wiel ofzo? heb echt geen enkel idee, heb gisteren nog liggen opzoeken, maar alles wat ik vind zijn wieltjes die dan weer te klein of te groot zijn, ik weet natuurlijk wel dat de diameter van het wieltje niet te groot mag zijn, zodat men motor het koppel nog aankan! maar ik vind niets dat op de 6MM as past en zo ook dat MM afgefreest stukje heeft :o

Op 28 november 2016 15:25:41 schreef rew:
[...]
Het doel van zo'n opdracht is om de student wat "contact met de echte wereld" te laten krijgen. Dat een gekozen opdracht dan iets buiten de stricte definitie van de opleiding valt is geen bezwaar.

En ALS je dan zegt: een wikkel spoel op een as monteren hoort niet bij de opleiding, dan kan je als opleiding een leraar/vraagbaak instellen waar de studenten terecht kunnen (wel op tijd, meer dan 2 dagen voor de deadline) met: ik weet niet hoe ik dit op moet lossen (het zit buiten m'n vakgebied), suggesties?

En dat hoort m.i. ook bij een opleiding. Als iets boven je pet gaat, geen probleem. Maar vraag bijtijds om hulp.

http://thedailywtf.com/articles/The_Brillant_Paula_Bean

weet u, ik heb als mentor mijn leerkracht van het vak PLC, omdat ik dit alles ga aansturen met een PLC (belachelijk veel te groot en te duur, ik weet het) en telkens als ik aan hem vroeg wat ik ervoor kon gebruiken zei hij dat ik dat zelf maar moest zoeken, maar ik vind niets en ben daarom dus op dit forum gekomen..

Op 28 november 2016 20:23:15 schreef IanDb: maar ik vind niets dat op de 6MM as past en zo ook dat MM afgefreest stukje heeft :o

die zijn er ook niet. dat stukje afgefreest is om je borgschroefje wat houvast te geven

alles wat je toch nodig hebt is zo'n ding?:
https://img.conrad.nl/medias/global/ce/1000_1999/1800/1830/1837/183731_RB_00_FB.EPS.jpg
alleen ff een zoeken met die 6mm binnenmaat

en dan nog wat om je draad op op te winden

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

ik vind niets dat op de 6MM as past en zo ook dat MM afgefreest stukje heeft

Wieltje van de Meccano dan maar, en er even een boortje van 6mm doorheen fietsen? Nogmaals, staar je vooral niet blind op die afgefreesde kant, dat maakt niks uit.

En ik vind eigenlijk dat die leerkracht het nogal lastig maakt, je zou daar kunnen tegenin gaan maar dat had wel heel wat meer kans op sukses als je niet zo danig laat was gekomen...

De tip van @DK hierboven is ook prima. De betere ijzerwarenhandel zal zo'n busje misschien wel op voorraad hebben.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 28 november 2016 20:40:55 (12%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
mvdk

Golden Member

Hoe lang is dat asje dat uit de motor steekt? Toch wel iets van 2cm? Dan ga je naar bouwmarkt, enige bouwmarkt zal werken. Daar koop je een lengte 5/8 buis, de gewone geel/witte, dat is dacht ik de goedkoopste. En 3 rolletjes isolatietape. Die tape wind je om de as, tot je aan iets minder dan de binnenmaat van de plastic buis bent. Van die plastic buis zaag je 10 cm af. Je schuift 't op de met tape omwikkelde as, eventueel nog een aantal laagjes indien nodig. 2cm van het eind van het buisje, aan de zijde van de motor, boor je een klein gaatje. Daar een parkertje door, (vergeten in het boodschappenlijstje van de Gamma, maar die heb je vast wel ergens), het touwtje maak je vast aan het schroefje. Er staat nergens dat het kippenluik van hout moet wezen, het lijkt mij meer te gaan om het PLC programma. Dus maak een luik van karton. Klaar.

fred101

Golden Member

Zaag een stuk bezensteel af. Boor er een 6mm gat in. Zaag twee schijfjes uit triplex met een grotere diameter dan de bezemsteel. Boor daar ook 6mm gaten in en lijm ze aan de bezemsteel. Lijm dat samen op de as of boor een gat voor een borgpin, slijp een spiebaan of net wat je mooi/leuk/handig etc vindt.

Hiervoor moet je in een kwartier tijd makkelijk 20 oplossingen kunnen bedenken. Misschien een taal of psychologie gaan studeren ipv techniek ?

Of ga je inschrijven voor een post-kleuterschool bijscholings cursus. Serieus 4 paginas om een klosje te maken voor op een asje, pffffff....

Wanneer komt de electronica gerelateerde vraag ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
mvdk

Golden Member

Ik krijg langzaam 't idee dat we getrolld worden...