Het blijft een spannend raadsel, zoveel is zeker.
Het is opvallend dat het chassis hier kennelijk niet bedoeld is geweest voor de gebruikte schakeling, en dat de gebruikte onderdelen een allegaartje vormen.

Een kleine serie zou ook dan nog wel kunnen, bijvoorbeeld gebouwd door iemand die uit verschillende bronnen wat dumponderdelen en toestelkasten had.

Mijn eigen opa 'moderniseerde' (1945-1955) toestellen voor klanten, wat erop neerkwam dat hij in de bestaande kast en op het bestaande chassis eigenlijk een heel ander toestel, met nieuwere onderdelen, bouwde.
Dat was zinvol omdat de vaak mooie kast, het spoelstel met de afstemschaal, de voeding en de luidspreker met trafo dure onderdelen waren: die bleven dan zitten, want ze sleten toch niet. De verlopen weerstanden, lekke condensatoren en verouderde buizen werden dan vervangen door moderne.

Enkele nieuwe foto's:

Ik denk dat deze draad misschien vastzat aan een antenne die in de achterwand gemonteerd was, zie volgende foto's.

Vervolg:

Ik denk dat het idee van zelfbouw het meest waarschijnlijk is?

MVG,
Luc.

Op 11 december 2016 11:11:37 schreef Evarist:
Wat is het nut van een soldeerveertje?

De onderste verbinding is vele malen sterker dan de bovenste. En makkelijker te solderen omdat de draden niet kunnen bewegen.

@ hobby luke
Wat zijn die glimmende strepen op de achterwand? Het lijkt of met verf tekst onzichtbaar is gemaakt of dat er met lijm iets opgeplakt heeft gezeten.

Aan de voorkant van de schaal is geen verborgen tekst te zien, maar kan je eens aan de achterkant proberen te kijken?
Wel voorzichtig zijn, want zo'n schaalplaat is vaak met een soort waterverf bedrukt en die is in een mum van tijd verdwenen. Ook nooit met water aan de bedrukte kant van de schaal komen.

Steek niet de stekker van de radio zomaar in het stopcontact.
Voordat het zover is moet er nog veel aan deze radio worden hersteld en gecontroleerd.

@ evdweele,

Ik denk dat de strepen een antenne waren, zie onderstaande foto van de andere kant van de achterwand.
Daar kan je links nog stukjes draad zien.

De glasplaat losnemen zal voor later zijn.
Ik was zeker niet van plan het toestel aan te sluiten op het net,want dan zou ik waarschijnlijk een tijd mogen wachten tot "de rook om mijn hoofd is verdwenen" , zoals iemand ooit eens gezongen heeft :)

Edit, hierbij nog een foto waarop te zien is dat het toestel nog op 125 volt staat.
Ik denk dat het dus al zeer lang niet meer in gebruik is.

MVG,
Luc.

[Bericht gewijzigd door hobby luke op (16%)]

Hier nog zoiets:http://www.radiomuseum.org/r/ducastel_trianon.html

Zelfde spoelen en voedingstrafo maar met andere buizen EM80 i.p.v.EM34.

Ook de kruis-raamantenne ziet er iets 'moderner'uit

@hobby luke

hierbij nog een foto waarop te zien is dat het toestel nog op 125 volt staat.
Ik denk dat het dus al zeer lang niet meer in gebruik is.

Goed opgemerkt. Nu maar hopen dat een vorige eigenaar niet stiekem heeft willen proberen het toestel te laten spelen.

@Hubie
Kijk nog eens goed naar de foto's op RMorg. Daar is toch echt een EM34 of gelijkwaardig te zien.
http://www.sm5cbw.se/tubes/az-htm/em34.htm
http://www.sm5cbw.se/tubes/az-htm/em80.htm

He verdorie ;-) Je hebt weer gelijk Arendsoog. ;-)
Ik ken de EM4 en EM34 een EM80 ziet er idd heel anders uit.
Gelukkig kan ik de schuld afschuiven op de webmaster van deze site die blijkbaar een foutje heeft gemaakt.
Neemt niet weg dat ik het zelf had moeten zien.
Shame on me.Ik ga nu in de hoek staan.

Kom maar weer uit de hoek :-) Op de site van RMorg staan veel meer fouten.

Het zal wel door mijn achterdochtige natuur komen ;-) dat ik teksten en foto's altijd met elkaar vergelijk.
Maar in dit geval was het toeval. Een EM80? Maar ik zie een rond venstertje...

Gezien de gelijkenis tussen het toestel op RMorg en het toestel van @hobby luke staat het wel vast dat het een Ducastel betreft.
De enige site die daarover meer informatie zou kunnen geven is http://www.doctsf.com/.

[Bericht gewijzigd door evdweele op (30%)]

Op 12 december 2016 01:42:27 schreef Hubie:
He verdorie ;-) Je hebt weer gelijk Arendsoog. ;-)
Ik ken de EM4 en EM34 een EM80 ziet er idd heel anders uit.
Gelukkig kan ik de schuld afschuiven op de webmaster van deze site die blijkbaar een foutje heeft gemaakt.
Neemt niet weg dat ik het zelf had moeten zien.
Shame on me.Ik ga nu in de hoek staan.

RMorg is een soort wiki-achtige constructie, je kunt als lid corrigerend optreden. Nou is dat in vergelijking met wikipedia wel met een forse omweg (eerst lid worden of als onderdeel van je toelating verbeteringen indienen en voor elke verbetering wachten tot 2 admins het wijzigingsvoorstel hebben goedgekeurd), maar in mijn geval hoef ik er nog maar voor op 1 andere admin te wachten dus daar ga ik ff een blik op werpen.

Edit: De foto's aldaar horen niet bij het schema. Mogelijk moeten die naar een ander model of moet het model opgesplitst worden. Iets meer uitzoekerij, maar niets dat niet te verhelpen is. Model Ducastel Trianon C is aangelegd. Mogelijk werkten ze daar met volgletters voor kleine verschillen/jaargangen.

Ik denk dat het

bloc-Alvar-381PU.pdf

spoelenblok een ALVAR is.

Aan de voorkant van de schaal is geen verborgen tekst te zien, maar kan je eens aan de achterkant proberen te kijken?
Wel voorzichtig zijn, want zo'n schaalplaat is vaak met een soort waterverf bedrukt en die is in een mum van tijd verdwenen. Ook nooit met water aan de bedrukte kant van de schaal komen.

@evdweele, hier 2 foto's van de schaal.
Deze bestaat uit 2 glasplaten.
Aan de rechterzijde van de voorste glasplaat staat:ARENA N° 740;

@D.W. Het ziet er inderdaad zo uit

MVG,
Luc.

Zoeken bij DocTSF op "Arena" levert geen hits op.
Met Google is het onbegonnen werk. "Arena" lijkt het meest voorkomende woord ter wereld te zijn ;(

Het zou het merk of de handelsnaam kunnen zijn van een schalenproducent die vervangschalen maakte na het Kopenhagenplan van 1950.
Dan is het vinden van een aanknopingspunt bij voorbaat vrijwel kansloos.

Zo te zien maakte Arena inderdaad onderdelen. Of dat in dit geval om een "aftermarket" schaal gaat of om een gehele of gedeeltelijke set onderdelen die door de fabrikant van de radio werd afgenomen, durf ik niet in te schatten.

Zie http://www.radiomuseum.org/dsp_hersteller_detail.cfm?company_id=4478

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (23%)]

Rank Arena is volgens mij een (Deense) fabrikant van radio en tv apparatuur.

De Deense radiofabrikant Arena kwam ik uiteraard ook tegen. Maar het is zonder twijfel een radio van Franse origine en de globalisering was in 1950 nog niet begonnen.
In de Deense hoek moeten we het, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, niet zoeken.

De suggestie van Maarten komt dichter in de buurt. Ik zag op RMorg ook een of ander aandrijfmechanisme voor de afstemming uit de Franse Arena stal.