Keuze interlink

Waarschijnlijk is hier al eens een keer veel over gesproken en geschreven, maar hier mijn dilemma.

Mijn buizenversterker 2x el34/kanaal en mijn Nad voorversterker spelen op zich goed. Geen brom en geen ruis.

Ik heb nu nog als interlinks de beruchte dropveters.

Dezen wil ik vervangen voor iets beters. En daarmee bedoel ik natuurlijk, dat het beter moet klinken.

Als 1e zou je ze zelf kunnen maken, maar na hier over te hebben gelezen ben ik de weg aan het kwijtraken.
Coax, geen coax, getwist of niet, zilver en teflon, lucht, hele dure rca pluggen of niet.

Als 2e zou je ze kant en klaar kunnen kopen.
Van heel goedkoop naar heel duur. Van hele exotische namen tot nummers.
Op het net kwam ik ook ru connected tegen. Ziet er goed afgewerkt uit.
Ook hier weer coax(dig) of niet.

Ik heb alleen analoog nodig.

Wie kan mij adviseren of helderheid verschaffen in de wereld van interlinks zonder dat je ze allemaal moet testen?
Ervaringen?

Zelfs de standaard tulp-tulp-kabeltjes zullen al een betere lineariteit en bandbreedte hebben dan je versterker en speakers.
Het enige waar veel goedkope Chinese varianten last van hebben is een slechte afscherming, waardoor externe stoorbronnen kunnen instralen. Maar je geeft zelf al aan geen brom of ruis te hebben, dus feitelijk is er hier ook niets aan de hand.

Wil je zeker weten dat je kabeltjes prima zijn, bestel dan een metertje of wat losse audio-kabel voor professioneel gebruik (bijv bax-shop, Thomann, etc) en monteer daar zelf de juiste, metalen connectoren aan. Vergulde connectoren zijn beter voor verbindingen die niet vaak losgekoppeld worden, verzilverd is beter voor connectoren die vaak in- en uitgeplugd worden (goud oxideert niet, maar het is zachter en slijt er dus eerder af dan zilver).

Alles wat je er meer aan uitgeeft dan dit, is zonde van het geld. Het verschil is namelijk niet te horen. Wil je extra geld uitgeven, stop het dan in speakers (dé nummer 1 'vervormers' in de hele audioketen).

rob040

Golden Member

Hallo Wodanus,

Ik kan er heel kort over zijn, het gaat met andere kabels niet beter klinken.
Voor audio frequenties is een stukkie afgeschermde kabel prima.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/129810/1/audiofools
Het antwoord dat je hier mag verwachten. Misschien de vraag beter op een ander forum stellen.

High met Henk

Special Member

Even ter vergelijk:
ik had in mijn auto een autoradio met daaraan 4 speakers en 1 blaupunkt versterker (nog met DIN plug en een STK plak erin) en 2x visaton W200.

vorige week maandag vloog de in de fik door een stomme fout van mij (radio tegen dak monteren in eigenbouw dakconsole en toen het condensawater ontdooide viel het in de eindtrap)

Nu zit er een BT audio adapter tussen van de action, audio splitters (3,5 mm) van de action. een paar kabels die ik nog had liggen (model dropveter) EN een versterker van dubieus mark (M audio ofzo) die ik voor 2.50 euro koningneedag 2015 hiervoor al gekocht had. En geen gein: het klinkt beter dan die dure radio ..... De splitters zullen wel keer vervangen worden, want mechanisch zijn ze niet top en die BT dongle is ZEER tijdelijk, want die ruist wel beetje EN de korte batterijduur is ok niet makkelijk.

en nu is een auto geen high end omgeving.. I know. Maar de slechte kabels klinken beter dan de dure spullen

In mijn huiskamer staat wel kwalitatief goed spul maar zitten ook dropveters tussen en dat hoor ik iig niet.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 29 oktober 2017 18:51:05 (1%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
evdweele

Overleden

Bij heel veel versterkers, videorecorders en andere pretapparatuur krijg je gratis een bosje kabeltjes met cinchpluggen eraan.
Die zijn niet minder van geluidskwaliteit dan een kabel van 50 of 100 euro per meter.
Een stukje koperdraad met een afschermmantel, meer is het niet. Ook die belachelijk dure kabels niet.

En "interlink" is de fantasienaam die verkopers eraan geven om je geld uit de zak te kloppen. Afgeschermde audiokabel is een correcte benaming.

Ik heb overal van die gratis kabeltjes tussen zitten en dat voldoet uitstekend.
Vergelijkbaar met het goedkoopste kabeltje bij Bax-shop, 2 meter voor € 1,50

[Bericht gewijzigd door evdweele op dinsdag 13 december 2016 14:56:30 (20%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hugo Welther

Moderator

Elke afgeschermde kabel is prima maar als je aan de audio Voodoo wilt, kan je met RG58 coax prima interlinks maken.
Je hebt wel tulppluggen nodig waar de dikkere coax in past.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Het begrip 'interlink' is gewoon een ander woord voor 'te dure gehypte kabel'.

Op 13 december 2016 14:39:50 schreef evdweele:
Bij heel veel versterkers, videorecorders en andere pretapparatuur krijg je gratis een bosje kabeltjes met cinchpluggen eraan.
Die zijn niet minder van geluidskwaliteit dan een kabel van 50 of 100 euro per meter.
Een stukje koperdraad met een afschermmantel, meer is het niet. Ook die belachelijk dure kabels niet.

En "interlink" is de fantasienaam die verkopers eraan geven om je geld uit de zak te kloppen. Afgeschermde audiokabel is een correcte benaming.

Ik heb overal van die gratis kabeltjes tussen zitten en dat voldoet uitstekend.
Vergelijkbaar met het goedkoopste kabeltje bij Bax-shop, 2 meter voor € 1,50

Dit dus.

Standaard kabels van DAP gebruik ik zelf, prima afscherming, kost geen knoop. Of losse kabel van "Devine", bij baxshop 31 cent per meter :). Hele studio mee bedraadt, 92 losse kabels, maar geen ruis.

Ergo... laat je niet gek maken. Koop mechanisch stevige kabel, klaar.

EricP

mét CE

Maar als de TS zich er beter bij voelt, dan wil ik met alle plezier een paar stukkies RG58 of RG174 aan een paar goudkleurige tulpstekkers solderen, dat een nachtje in de vriezer leggen en hem dat opsturen hoor.
En dat alles voor de luttele bedrag van €279. Ex BTW, dat dan wel.

Thevel

Golden Member

En dat alles voor de luttele bedrag van €279. Ex BTW, dat dan wel.

Voor dat geld is de kabel wel ingespeeld neem ik aan. :) :)

Laat ik 1 ding helder maken, ik hou niet van voodoo.

Als een goed afgeschermd kabeltje voldoet vind ik dit prima.

Het antwoord dat hier gegeven word had ik wel een beetje verwacht.
Er word veel gekeken naar het technisch aspect van de kabel.

Koper en goed afgeschermd dus.

Hoe is het dan in vredesnaam mogelijk dat er kabels van bv 100€ tot misschien wel 5000€ worden verkocht?
Ze zeggen zelf dat de installatie zelf goed moet zijn. Maar wat is goed?

De interlink zou dan 10 tot 30% aan audio beleving toe gaan voegen.
Meer ruimtelijkheid en betere plaatsing enz.

KGE

Golden Member

Op 13 december 2016 17:15:37 schreef Thevel:
[...]Voor dat geld is de kabel wel ingespeeld neem ik aan. :) :)

Alleen als er in de vriezer een geluidsinstallatie zit...

Maar aan die dropveters zitten vaak 'metaalfolie' connectors dus ik kan mij voorstellen dat je wat fraaiers en stevigers wilt hebben. Dus een paar euro meer uitgeven voor een 'echte' kabel met 'echte' stekkers is dan zeker op zijn plaats. En nee, je zult het niet horen.. Maar het oog wil soms ook wat.

EricP

mét CE

Het is maar net wat de gek ervoor geeft he. En er zal vast wel ergens iets aan verbetering haalbaar zijn. Met een beetje mazzel is het ook meetbaar.

Als je het dan gemeten hebt, dan pas je de meetmethode aan, zodat het getalletje zo goed mogelijk binnen je reclame past.

Welnu, dan heb je iets wat 'geweldig' moet zijn, en dan hang je er een absurd prijskaartje aan. Dat draagt bij aan de 'geweldigheid'. Vergeet ook niet dat veel van dat spul alleen maar geweldig duur is.
En het kan alleen maar goed zijn als het een idiote hoeveelheid geld gekost heeft.

Kortom: het is vooral image waar je voor betaalt. En ja, een stuk goed afgeschermde kabel met fatsoenlijke connectors zal minder ruis en minder brom op pikken dan een stuk telefoonsnoer.
Dus neem je een stuk goed afgeschermde kabel. Zoals RG58 of RG174. That's all there is to it...

joopv

Golden Member

Je kan wel smalend doen over peperdure hi-end audiokabels, maar als je niet oppast kan je ook audio kabels met ijzer i.p.v. koperdraad tegenkomen.

Hier een audio kabeltje waar een magneet aan blijft hangen:

https://tweakers.net/ext/f/LQ56g9Y7jkaBc6XduPYoLziI/medium.jpg

[Bericht gewijzigd door joopv op dinsdag 13 december 2016 17:44:07 (16%)

Thevel

Golden Member

Op 13 december 2016 17:30:07 schreef wodanus:
Hoe is het dan in vredesnaam mogelijk dat er kabels van bv 100€ tot misschien wel 5000€ worden verkocht?

5000€ is nog een koopje, er zijn audio kabels waar je nog wel een nulletje achter kunt zetten!

Arco

Special Member

En netsnoeren tot 2000 euro... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Ik ben netsnoeren tegengekomen van bijna 5000€!
En 230V steker verdeelblokken van.... 12000€!!

[Bericht gewijzigd door Thevel op dinsdag 13 december 2016 17:50:04 (34%)

Het belangrijkste van een kabel is dat hij lang genoeg is ;)

Thevel

Golden Member

Inderdaad, vooral aan beide kanten :)

..... en dat hij soepel is. Ik had ooit een interlinkje van de AC-Tion die zo stug was, dat m'n plastic CD-speler niet met z'n pootjes op de grond bleef staan omdat de kabel 'm van z'n plek duwde.

Daarna heb ik 10m (blauwe) Oehlbach losse kabel gekocht en een handvol vergulde tulp-plugjes en daarvan een stuk of 6 interlinkjes gemaakt. Nooit gedoe mee gehad.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Hubie

Golden Member

Welk topic was dat waar al die belachelijke dure spullen voorbij kwamen? Die met die tropisch hardhouten blokjes om onder je kabels te doen.

Hubie

Golden Member

Ja precies Thevel,dat is hem ;-)

Mss dat de TS het topic even naleest voordat hij een paar veels te dure touwtjes koopt.

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 13 december 2016 18:23:34 (59%)