"High End" Audio van Blackdog ;-)

blackdog

Golden Member

Hi Henry, :-)

Dank je voor het peentje √
Nog nooit op gelet, zal het nu vaker gaan toepassen.

Wat betreft de Rbb, nop, ik weet niet hoe dit te testen, ook nooit uitgezocht.
Als iemand het weet, horen wij het graag hier...
De eerste keer dat ik hiermee geconfronteerd werd, was bij een onwerp van een ruisarme HF versterker en later iets voor Audio.
Men had het toen over een BFW16 zo uit het hoofd, een RF lineaire versterker (antenne versterkers)

Die lage Rbb wordt steeds belangrijker bij lage bronimpedanties zoals ik al aangaf voor diverse moving coil elementen en direct gekoppeld microfoon voorverstekers. (zonder impedantie trafo)
Mijn AKG202E microfoon heeft een erg lage output, het is een dual membraan microfoon en het samenvoegen van de
twee signalen van de capsels doet het niveau geen goed.
Een zeer ruisarme microfoon versterker is hier zeker nodig bij normale spreekafstand.
Bij "Trash Metal" gebruik, kan je ook een µA741 toepassen voor deze microfoon *grin*

Heb je een groot membraan condensator microfoon, dan moet je veel meer denken aan groot signaal gedrag.
De output van deze microfoons is meestal groot, en verlangt een hele andere versterker.

Gegroet,
Blackdog

Hi Heren,

Ben even wezen zoeken naa Rbb en vond dit...

http://www.synaesthesia.ca/LNschematics.html

Happy Reading ;-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 19 mei 2015 23:48:29 (5%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi blackdog,

De meting voer je uit met een tor tester ik gebruik(te) want het ding is stuk de HP 4155a hier voor de metingen zijn best complex en je heb net zoveel informatie als je de data goed leest het is weer iets anders als je zelf de torren ontwikkeld.

Zoals je aangeef is de rbb een van de belangrijkste parameters.
Het is de niet lineaire functie van de basis stroom.
Bij kleine stromen is deze waarde overigens constant de waarde is gelijk aan 1/3 van de basis weerstand gemeten van een kant van de emitter naar de andere kant van de emitter.

Overigens ontstaat in de emitter een fenomeen wat men noemt emitter stroom crouwding door dat de emitter geometrie veranderd dus aan de junctie dunner wordt ontstaat hier ook de zogenaamde pink noise 1/f wat dit precies is dat weet nog niemand???

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Henry S.

Moderator

Op 19 mei 2015 22:25:03 schreef blackdog:
Bij "Trash Metal" gebruik, kan je ook een µA741 toepassen voor deze microfoon *grin*

Nou... ken je de Sound City studio met z'n Neve 8078? ;), en Morrisound Tampa? Veel Thrash Metal, zomder 741's.

@Rbb: Dat is dus echt een parameter die we aan moeten nemen.
Ik vond dit nog: http://www.joerg-berkner.de/Fachartikel/pdf/1996_BCTM_Zimmer_Method_fo… met de oa de punten die electron920 aanhaalt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Volgens mij kwam er een tijdje geleden een topic tegen waarin men, waaronder ik, zich afvroeg waarom er op een bepaalde plek een laagvermogenstor zat. Was dat op CO?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rbeckers

Overleden

Ik heb wel vaker "LF" vermogenstorren op relatief vreemde plaatsen in een schema gezien. Bijvoorbeeld als ingangstrap in een militaire VHF ontvanger.
Bij CO is er wel een test geweest met een BD139 als RF oscillator.

De LM308 en de BF245 zijn (inmiddels?) ook obsolete. Met welke typen kan ik die vervangen? Is de BF545 een goede vervanger voor de BF245?

//edit
@rbeckers:
Het is toch niet echt vreemd om een BJT als VHF ingangstrapje te gebruiken?

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op zaterdag 17 december 2016 14:39:05 (27%)

blackdog

Golden Member

Hi necessaryevil,

De Fet kan je door een andere vervangen die de nodige stroom goed kan leveren.

De LM308 kan door vrijwel iedere precisie opamp vervangen worden, zoals de LT1012, OPA140, ADA4077 enz.
Denk om de bias stroom, rond deze opamp hangen weerstanden van 1Meg.
1nA bias met 1Meg weerstand geeft 1mV offset, dit als lijdraad.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Die zijn toch niet heel erg gewoon die opamps? Het zijn in iedergeval geen 'jelly bean' types.. ik bedoel dan de TL072, TL082, TLC272, NE5532...

En hoe kom ik er achter of de BF545 genoeg stroom kan leveren? Bij de BF245 is geen Rds(on) opgegeven, en bij de BF545 is geen Id max opgegeven....

miedema

Golden Member

Ha necessaryevil,

Dat FETje is gewoon een stroombronnetje en dus niet zo kritisch. In die FETjes zit sowieso flink spreiding, dus je moet toch wat spelen met de source weerstand. Vandaar dat Blackdog daar ook een instelpotje heeft gebruikt.

Inderdaad erg irritant dat die TO-92 FETjes allemaal verdwijnen. :-( Maar ze zijn er nog wel.... in SMD. De SMD versie van de BF245 heet MMBF5484, en is nog steeds een van mijn favorieten voor stroombronnetjes. Hij heeft zelfs wat kleinere capaciteiten als z'n TO-92 broertje.

Voor through-hole toepassingen heb ik gemerkt dat je ze prima kunt gebruiken door de gate (stop) weerstand en source weerstand er meteen aan te solderen, en dan het geheel als soort TO-92 in de print te solderen.

groet & succes, Gertjan

blackdog

Golden Member

Hi necessaryevil,

Van jou verwacht ik wel dat je een beetje je best doet... :-)
Er staat bij de stroombron in het schema duidelijk welke Fet en ook de stroom door de Fet.

De Rds(on) die jij aangeeft is hier niet van belang wat selectie betreft.
De 3mA die er nodig is voor de verschil versterker moet een beetje in het lineaire gebied van de BF545 zitten en dat zal dan het "B" type moeten zijn van de BF545.

Verder begrijp ik weinig van de datasheet van NXP betreffende de BF545...
Kijk je naar de grafiek van figuur 2. dan zie je dat de stroom door de Drain hoger!!! wordt als en meer negatieve spanning op de Gate komt.
Ik begrijp hier niets van, misschien komt dit door de koppijn die ik op het ogenblik heb?

Dan je opmerking over de LM308 opamp, wat bedoel je met "jelly bean opamp"
Ik heb mijn best gedaan (ook al is dit bijna 30 jaar geleden) iet goeds te bouwen,
en jij gaat het over jelly bean opamps hebben uhm... tja, que enz.

Wil je toch iets hebben, dan kan je een handvol TL071 testen op lage offset spanning.
Het kost tijd deze te selecteren en ik kan je niets garanderen wat de offset stabiliteit hier van betreft.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

He Blackdog,

Met jelly bean bedoel ik 'iets heel gewoons' of 'dertien in een dozijn'. Als ik 'm bouw dan wordt het met de SSM2212, de OPA140/OPA2140. Dat uitzoeken van TL071's lijkt me de moeite niet.

@miedema: goeie!

flash2b

Special Member

Zeker te veel EEVBlog gekeken.... jelly bean werd daar laatst uitgelegd ik had er nog nooit van gehoord

blackdog

Golden Member

Hi necessaryevil,

Ik weet heel goed wat een "jelly bean opamp" is.
Ik begrijp alleen niet waarom je hier aan refereerd...

Het zal wel een spraakverwarring zijn :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@flash2b
jellybean komt uit The Art of Electronics, pg 321 eo.

@Blackdog, nevermind, ik weet nu welke onderdelen ik kan gebruiken.

@miedema: anders bestaat dit nog:

LINK

miedema

Golden Member

Op 17 december 2016 20:22:46 schreef necessaryevil: ... @miedema: anders bestaat dit nog:

En dan heb je meteen het SMD voordeel dat je stroombron lagere lekcapaciteiten heeft weer teniet gedaan....

groet, Gertjan.

rbeckers

Overleden

Op 17 december 2016 14:34:35 schreef necessaryevil:
De LM308 en de BF245 zijn (inmiddels?) ook obsolete. Met welke typen kan ik die vervangen? Is de BF545 een goede vervanger voor de BF245?

//edit
@rbeckers:
Het is toch niet echt vreemd om een BJT als VHF ingangstrapje te gebruiken?

Nee, in het VHF gebied is veel mogelijk...

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik denk dat de capaciteiten maar weinig meespelen in de stroombron voor de verschil versterker in dit schema.
Ik zie dus geen probleem in het gebruik van dit printje.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ik verwacht ook niet dat die capaciteiten hier echt verschil uitmaken :-)

Maar... de topic titel is High-End audio, en dan wil je dingen zo goed mogelijk doen...

Ooit heb ik die 2 FET's als stroombron vergeleken:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/BF245A-vs-MMBF5484-stroombron-impedantie-karakteristieken.png

Sorry, ik heb toen gemeten bij 1,5mA i.p.v. 3mA.... Maar als we naar de meest toepasselijke (12V spanningsval over de CCS) curve kijken, dan zien we al vanaf 5kHz invloed op de impedantie van de stroombron....

Dus... Jammer als een verbetering binnen handbereik ligt, en je die voor het gemak meteen weer weggooit :-)

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi Gertjan,

Iedereen mag het zo goed maken als hij wil :-)

Maar op het knooppunt hebben we een impedantie die ruim onder de 20 Ohm zit.
Dat is wat anders dan dat je die stroombron b.v. in een collector hangt om meer gain te verkrijgen.

Dus ik zou me hier niet druk om maken, maar als je het toch gaat kopen of maken kies dan de BF545.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Bram,

Het is de keuze van de nabouwer of hij high end of jelly bean nastreeft :-)

En nu hou ik er over op. Er is (meer dan) genoeg info voor die nabouwer om z'n keuzes te maken...

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi,

Het schema kan zeker nog wat aanpassingen gebruiken, wat ik al zij, het is bijnan 30 jaar oud.

Er is weinig aan RF ontkoppeling gedaan (weinig last van HF gehad) dit door metalen behuizing en goede opbouw.
Maar ik kan me voorsteleln dat HF problemen kan gaan geven, dus ik zou nu voor de zekerheid wat ferriet beads toepassen.

Schakeltikken uit het 230V net heb ik er niet mee gehad de Ri van de trafo samen met de 2200uF afvlakking staat dat niet toe.
Ook is er een trafoe gebruikt met gescheide kamers, de capactieve koppeling naar het 230V net is miniem.
Maar hier en daar een condensator rond de brug cellen kan altijd.

Dan de + en de - regelaar, dat zijn de 317 regelaars.
De weerstanden rond deze regelaars zijn aan de hoge kant.
Dat kan hier omdat de opamps en de verschil versterkers voldoende "minimale stroom" afnemen.

Ik zou nu geen instelpot meer nemen op de voeding op 17,5V in te stellen.
Als je de 2K2 weerstand vervangt door 1K 1% en de 20K potmeter door 12K1 1% dan kom je ongeveer aan 17,4V
De preciese voedingspanning is niet zo intressant, ga je lager zitten dan heb je minder uitsturings vermogen en ga je hoger in voedingspanning dan kom je tegen het maximum van de opamps aan.
Zet ook als je graag experimenteerd voor de zekerheid een diode over iedere voedingspanning, een 1N4007 in sper.

Gebruik ook de LT1037ACN als voorgestelde opamp, deze heeft een heel mooi ruisgedrag (1/F)
Als je naar zijn ruis luisterd begrijp je direct wat ik bedoel :-)
Deze opamp gaan vervangen ondat in de spec's staat dat hij 4,7nV/Hz is en dat je een opamp kent die beter is,
is mijn inziens geen goede actie.

Met de "Low Output" MC elementen zoasl de Ortofon type die ik gebruikte is deze versterker trap veel stiller dan welke plaat
jij de naald op zet.

Voor eenieder die het toch niet kan laten om het schema verder op te voeren, dan is dit een optie.
Zet bij de tweede opamp een 1x buffer binnen de loop,
dus de uitgang van de LT1037ACN direct naarde ingang van een LH002CH of andere snelel buffer.
En knoop alles dat aan poot 6 zat van de LT1037ACN nu aan de uitgang van de 1x buffer.
Verlaag de 100 Ohm weerstand naarde weerstand van de kabel die je gebruikt om naar je voorversterker te gaan.
Bij mij waren de aansluitkabels altijd kort en vaak RG59 coax (75 Ohm)

Het voordeel hiervan is dat de LT1037ACN geen belasting meer ziet en er dus meer loopgain over blijft
en de buffer die uiteindelijk de stroom lever die nodig is voor de tegenkoppel weerstanden en het aan sturen van de kabel.
Een echte win-win situatie, beide doen waarvoor ze gemaakt zijn.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Nou moet ik het toch even uitleggen wat ik met jelly bean bedoelde. Wat me in verwarring bracht is dat je aan de ene kant zei 'het kan met vrijwel iedere precisie-opamp' --> bij die kreet denk ik dus aan jelly bean opamps zoals de TL082. Eigenlijk maken je voorbeelden (ADA4077, OPA140...)al duidelijk dat je dat niet bedoelde, dus ik snap eigenlijk ook niet waar ik het zelf over heb ;-)

En tjah, als er mensen zijn die het goedkoop willen dan moeten ze gewoon maar het voorbeeld uit de datasheet van de LM4562 namaken, daar staat ook een phono preamp in. Daar zal niets mis mee zijn, maar die zal wel een heel stuk minder presteren dan Blackdog's ontwerp.

Nog even een kleine aanvulling, in deze link staat een methode om Rbb te meten. Even naar onder scrollen... Het schema ziet er vrij eenvoudig uit, je hebt twee LT1128's nodig en nog wat 'klein spul'. N.b. ik heb de methode niet getest.

//edit
Ik zie dat je in het schema expliciet de LT1037A noemt. Is dat nodig? Ja, op het totale kostenplaatje maakt het niet veel uit, dat weet ik, maar ik ben benieuwd naar de technische reden. De noise blijft namelijk hetzelfde.

Een mooi verhaal en ik denk een uitstekend M.C. ontwerp: Laat ik nog een doosje vol hebben liggen van die MAT-02 transistoren ....