18650 capaciteitstester

nieuwe grafiekjes. meeste van de cellen zitten met een Ri tussen 160 en 250mohm

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ter info: Van "heel redelijke" cellen zegt de fabrikant 80-90 mOhm Ri.

Bij mijn redenering is een accu die bij belasting van 0.5A van 4.2 inzakt tot 4.0V er een die 0.2V/0.5A = 400mOhm interne weerstand heeft.... Hoe kom jij aan die 250mOhm?

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 15 december 2016 00:09:41 (55%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

uit de tabel.
ik zie naar de eerste cijfers, accu onbelast 4,15V, accu belast met 0,5A 4,01V

(4,15 - 4,01)/0,5 = 0,28 of 280mohm
voor dat je een lijntje ziet op de grafiek, zit het spul wel al lekker 15-20sec te lopen

ik probeer het altijd met de multimeter te meten. ik zet de meter op de accu, ik start het ontladen en eens ik 0,5A zie kijk ik naar de multimeter. is een veel preciezere meting dan met het station.

code:


Zeit [s]	Spannung [V]	Strom [A]
 0s	           4,15	           0,05
 2s 	           4,17	           0,23
 4s 	           4,09	           0,43
 6s 	           4,01	           0,5
 8s 	           3,98	           0,5
 10s 	           3,97	           0,5

de eerste had 4.17-4.06 bij 0.5A Ri=0.22
2de cel manueel gemeten 157mohm, helaas het laden halfweg onderbroken waardoor ik de grafiek moet herbeginnen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

OK. Het verticale "piefje" leek me richting de 4.2V te gaan, maar jij hebt het beter gemeten en het is minder. Duidelijk.

Anderzijds, de 4.01 naar 3.97 daling in 4 seconde zou ik toewijzen aan Ri en niet aan ontlading. Kennelijk zit er nog een condensator achtig effect in die cellen, hij kan met iets lagere Ri een paar seconden lang nog wat stroom leveren.

Eigenlijk zou je een rechte lijn door de eerste 100mAh moeten trekken en daar het snijpunt met de Y-as van bepalen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

code:

Ladung samsung sony greensony 	Pink 0
0	4,13	4,17	4,15	4,2
...
50	3,8	3,87	3,86	3,72
100	3,68	3,77	3,74	3,63

voila
samsung cel 0.9ohm (460mAh)
sony cel 0.8ohm (858mAh)
sony green 0.82ohm (1027mAh)
pink 1.14ohm (266mAh)

hmm, zie het nu pas terug. snijpunt met de Y as??? dacht dus de Ri te berekenen op de eerste 100mAh.

ik heb nu 2 waardes genomen, 50 en 100mAh. die lijn ga ik doortrekken door het spanningsverschil te verdubbelen.

bv samsung cel:
50mAh: 3.8V
100mAh: 3.68V
op 0mAh zou je dan 3.92V hebben.
Ri = (3.92 - 3.68)/0.5A = 0.48ohm

of ik neem gewoon het verschil tussen 50 en 100 en doe x2
Ri = (2*(3.8-3.68) )/0.5A = 0.48ohm

sony cel 0.4ohm (858mAh)
sony green 0.48ohm (1027mAh)
pink 0.36ohm(266mAh)[/s]

berekening klopt niet echt, die pink batterij is echt rot, rot, rot, rot en die zou de beste Ri hebben

ik zal toch veel korter moeten berekenen, want voor die pink batterij, zit je al op 50% van zijn capaciteit met die 100mAh

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ik heb vandaag een rare 'oplaad' karakteristiek gezien van een cel die ooit nog 0,6V had.

deze werd heeeel langzaam omgeladen (100ohm serie weerstand) naar 3,2V om dan ff te liggen en de dag later met een li-ion lader op 0,5A naar 4.0V te brengen.

vandaag breng ik die van 4.0V naar 4,2V verder om dan een ontlaad karakteristiek te maken.
echter valt mijn oog op ongeveer 6min. de spanning blijft stabiel 4,2V, echter maakt de stroom daar een sprong van 710mA naar 630mA zonder enige reden.
ook na 33min doet die weer een sprong naar boven. iemand die dit kan verklaren?

de sprong op 10min is normaal, de lader laat ff de laadstroom wegvallen en kijkt dan wat de accu spanning doet

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Met dit soort dingen verdenk ik dan altijd de referentie spanning. Arduino? gevoed uit de PC? PC ineens wat anders aan het doen? Spindown van de HDD?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

turnigy accucell 6 laadstation als ontlader ingesteld op 0,5A.
pc niks aan het doen, SSD disk en na 6min gaat die echt niet raar doen. bij andere batterijen geen problemen zoals dit.
op 33min zag ik daadwerkelijk ook op het scherm dat de laadstroom van 0,3 naar 0,4A terug ging.

volgens mij zit dat begin en het einde op dezelfde lijn, maar is er bij dat middenstuk wat stroom weggevallen (slecht overgangcontact tussen laadstation en accu misschien?)
dat zou een verschil maken van 0,7ohm om zo de stroom te laten verspringen. of zou er intern in de accu iets foutlopen?

de ontlaadcurve echter was volkomen normaal

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

voor de geintresseerden, men laatste 20 geteste accu's samengevat op 2 grafieken.

wel een paar mooie details erin

eerste 10 accu's

details:
-de linkse paarse lijn die tot 266mah gaat is een 'roze' accu die uit een chinese powerbank komt. die was echt miserabel en de accu werd lang geleden al vervangen door een laptop recyclage accu. duidelijk te zien dat die accu alles behalve de grafiek volgt van een normale 18650
-de 2de lijn is een hele oude samsung accu. ik heb die al lang en gebruik die ook al enige jaren in een draagbare ledlamp op de fiets. lijkt mij gewoon de grafiek van een versleten accu
-de 6 volgende lijnen zijn gewone grafieken van 18650 accus. opmerklijk dat die 'oranje' cellen (merk LG, 2800mAh) wel allen schoon dezelfde curve nauwkeuring volgen. een mooi voorbeeld van 3 identiek verouderde cellen. pikant detail, van de 6cellen zijn er 3 goed, en 3 morsdood (spanning minder dan 0.3V en als je ze oplaad staan ze de dag later weer leeg). er was dus een paartje waarbij 1cel goed was en de andere die alles leeg trok.
-1 uitschieter is die panasonic cell, dit is geen 18650 maar een 17670 cel. ze blijft relatief hoger in spanning tot 1 punt om dan in elkaar te zakken. ook een veel vlakkere curve in het middenbereik. jammer genoeg vind ik niet welke lithium variant dit is (samenstelling)

conclusie grafiek 1: bij gewone 18650 cellen heb ik gemerkt dat er rond 3.45V-3.50V de helft van de capaciteit is uitgevloeid. 2 cellen volgen dit niet, dat is die chinese namaak pink battery, en die panasonic 17670 cel.

grafiek 2 heeft 2 van bovenstaande panasonic cellen en 8 cellen die uit een oude (lees: extreem oude) dell laptop accu komen. ik had dit pack afgeschreven omdat alle cellen op 2.0V zaten (3S3P).
ze blijven goed op spanning en van hun originele 1500mAh capaciteit schiet er nog ongeveer 60% over.

conclusie grafiek 2: geenenkele lijn volgt hier de conclusie van grafiek 1. het zijn quasi allemaal cellen die een veel hogere spanning aanhouden. zeker al die sony cellen hebben hun 50% ontlading rond de 3,7V.
op 3,45V is daar 75% van de capaciteit al weg.

beetje jammer dat ze AL die varianten onder dezelfde naam 'li-ion' gooien. zoals het grafiekje in mijn startpost al weergaf, zit er wel wat verschil op die cellen.

ook mijn 'testsysteem' heeft wat upgrades te verwerken gekregen.
de eerste versie takte het RS232 TTL signaal af, voerde dat aan de BC547 om het te inverteren zodat mijn PC RS232 poort het kon lezen.
de 2de versie was een 'gehackte' usb tot 'iets' kabel om een GPS muis op een pc te verbinden. daar kwam +5V, GND en een soort RX/TX uit. ook daar met een BC547 moeten spelen om het signaal correct te lezen.
ik had in china een usb tot TTL RS232 printje gekocht en wacht daar nog op, totdat ik op de fotos een geowne CH340G zag zitten. en laat die chip nu ook eens op een arduino nano cloon zitten. dus een arduino genomen, de GND en TX van de turnigy accucell verbonden op de TX/GND van de arduino en ik heb direct een usb to RS232TTL converter (zonder enige code in de arduino). heb veiligheidshalve toch een 470ohm in serie gezet tussen die RX/TX.

ipv een USB to TTL RS232 te kopen in china voor 0,77€, kan je evengoed een arduino nano van 1,3€ misbruiken daarvoor (heb die toch met hopen liggen). dat zal nog veel van pas komen voor de toekomst ;-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Evarist

Golden Member

Ik heb wat jij zoekt!!!
En ik gebruik het ook om lading/ontlading van accu's te meten en loggen.
Het is een 'slow scan' oscilloscoop van Velleman.

http://www.velleman.eu/products/view/?id=350072

Accu2.bmp

Accu2.txt

Nihil est verum, quod non probatur primo.

de logger was niet zozeer het probleem, deze kon ik met een arduino wel maken.
het was de stabiele ontlaadstroom die mijn moeilijkheid was.

nu door het signaal af te takken van mijn laadstation en dat station aan 0,5A te laten ontladen, had ik ook eigenlijk wat ik wou maken.
eens ik al mijn grafieken heb, hoef ik dit niet meer. ik heb ook al een lader/ontlader in china gekocht die 4 batterijen tegelijk kan ontladen. daar krijg ik wel enkel de capaciteit op te zien en geen grafiek.

de grafieken wil ik in een later stadium opnieuw kunnen maken. moet eerst 4 gelijke goeie batterijen hebben en daar ga ik dan een li-ion ups mee maken. die ups zal de batterijen op constant 3,95V houden.
daarbij wil ik dan wel eens grafieken hebben hoe die cellen veranderen in de loop van de tijd.

constant op 4,2V houden verouderd een cel snel, dus dat is niet handig voor een ups. als ik die op <4V kan houden en hierbij 80-90% van de capaciteit kan benutten, is dit ook voldoende

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
TinusTech

Golden Member

Kwam kort geleden dit tegen. Vergelijkbare acties maar dan voor AA cellen. 4 delen.

Op 20 december 2016 10:31:29 schreef fcapri:

-de linkse paarse lijn die tot 266mah gaat is een 'roze' accu die uit een chinese powerbank komt.

Ik vind z'n grafiekje er op lijken dat ie de 500mA waarmee je ontlaad niet aankan. Zodra ie voor de helft leeg is, is z'n uitgangsimpedantie zo hoog dat de spanning onder de 3V zakt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

en dan deugd die niet, want die zit in een powerbank die 5V 500mA output heeft, dan moet de accu van <4V al meer dan 600mA leveren.

is ook een hele lichte accu en ik vermoed dat er binnenin wat wit poeder zal zitten en een heel kleine batterij packje

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 21 december 2016 19:15:08 (32%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik zeg ook niet dat ie geschikt is waar ie voor verkocht is. Maar dus dat het "kleine ding binnenin" niet bedoeld is om 500mA te leveren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

uiteindelijk zelf een testschema gemaakt omdat ik niet kon slapen dezemorgen, en heb hierbij ook die 'chinese namaakcel' als proefkonijn gebruikt (omdat die ook zo snel leeg is, hoef ik geen 2uur te wachten :-).

https://static.circuitsonline.net/camo/084a08e1c3eac8720653694eb535d2a420b6eb87/687474703a2f2f6663617072692e686f6d656c696e75782e636f6d2f6f66662f706963732f656f2f6c6f61642f6c6f61642e6a7067

paar regels metingen die de arduino uitspuwt bij zijn test:

code:


BMS 1.0 - waiting 60sec for battery - Openklemspanning: 4121.24 - Test started - Belaste accuspanning: 3992.18 - Ri:258milliohm
time(sec) ; voltage(v) ; current(A) ; capacity (mAh); power(W)
1 ; 3.99 ; 0.51 ; 0.14 ; 2.02
8 ; 3.98 ; 0.51 ; 1.11 ; 2.02
15 ; 3.95 ; 0.51 ; 2.08 ; 2.00
23 ; 3.94 ; 0.50 ; 3.19 ; 1.98
30 ; 3.94 ; 0.50 ; 4.17 ; 1.98
37 ; 3.92 ; 0.50 ; 5.14 ; 1.97
44 ; 3.91 ; 0.50 ; 6.11 ; 1.96
51 ; 3.91 ; 0.50 ; 7.08 ; 1.97
58 ; 3.90 ; 0.50 ; 8.06 ; 1.96
65 ; 3.89 ; 0.50 ; 9.03 ; 1.95
72 ; 3.88 ; 0.50 ; 10.00 ; 1.94
79 ; 3.88 ; 0.50 ; 10.97 ; 1.95
...

grafiek die met logview en de turnigy accucell 6 gemaakt werd is de paarse, de nieuwe zelfbouw constant load samen met een arduino is de blauwe lijn. ik vind de resultaten gewoonweg fantastisch :-). in het midden van de grafiek is het grootste verschil tussen beide slechts 0,05V (bij 99mAh). op het einde komt er een verschil in van 0,11V tussen de 2 grafieken.
verschil is 266mAh gemeten met de turnigy en 272mAh gemeten met de arduino.
als ik nareken, zou dit verschil aan de ontlaadstroom liggen.
als je met 501mA zou ontladen, en dit duurt 1918seconden (tabel turnigy), dan is er 266mAh uit gelopen.
als je 500mA zou ontladen en dit gedurende 1962seconden (hetgeen mijn arduino zegt), dan is er 272mAh uit gelopen. ik vermoed dus dat de turnigy met 501mA ontlaad ipv 500mA.

in het schema hangt die 5V links boven gewoon aan een digitale uitgang van de arduino. als de test start meet die de accu klemspanning, zet de arduino die pin hoog, meet dan de belaste spanning, berekent Ri en zal dan elke 7sec een meetresultaat weergeven (bij 500mA heb je elke 7sec 1mAh die er bij komt)
de arduino zelf meet dus de accuspanning met A0 en die meet de spanning over RL met A1 om de stroom te berekenen

met arduino erbij
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/load/Dscn2314-600.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb de spanningen even in een schema gezet, zodat het wat duidelijker wordt welke spanningen en stromen waar aanwezig zijn.
http://www.bramcam.nl/Diversen/fcapri-03.png

Waar ik wat bedenkingen tegen heb, is de stroom die de Arduino mag/moet gaan leveren,
de Uno en Nano met de 328p als chip is dit max 40mA.
Bij een lager ingestelde stroom, kan de stroom die uit de Arduino komt hoger worden dan de hier voorgestelde 30mA.

Je zal erg goed op de bedrading moeten letten bij deze stromen.
Dit verhoogt de chip temperatuur en tast de AD conversie aan.
Maar als het goed genoeg voor je werkt, heb ik er vrede mee :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

bij 0,5A aan de testaccu staat er 1,36V over RL en 0,72V over Ube van de BDY56.

verder staat er op de 5V voeding van de arduino slechts 4,66V (wel een beetje laag, moet ik eens uitzoeken waarom.
de actieve poort van de arduino geeft me slechts 4,08V.
de 100ohm weerstand meet 101,8ohm.
als je al die 'afwijkingen' bij elkaar telt dan staat er exact 2,00V (4,08-1,36-0,72) over die 101,8ohm weerstand en vloeit er daar maximum (in mijn setup) 19,6mA.

theoretisch had ik ook al gezien dat het nipt ging uitkomen, maar in de praktijk viel alles veel lager uit. de spanningen althans. ik had daarom eerst die "current load" gebouwd en die op een 5V power bank laten draaien. de bedoeling was dan ook om met een transistor die 5V te laten schakelen.
In mijn eerste test had ik dan ook een 10 ohm weerstand gebruikt voor de basisstroom (300mA basisstroom) voor 2 redenen:
-genoeg reserve om de BDY56 toch te kunnen aansturen om bv 1A, 1,5A, 2A... te kunnen laten lopen
-de powerbank ging ook niet slapen met zo een belasting (doet die wel nu als ik er maar 30mA uit trek.
nadeel: de BC547 kan zo een stroom niet verwerken
met die 100ohm zit ik met een maximale stroom van 1,3A (getest, niet berekent) wat totaal afhankelijk is van de Hfe van de BDY56 (hfe zou rond de 45 zitten bij deze transistor, echter wijzige de Vbe ook aanzienlijk als je de transistor verder open stuurt, dus de basisstroom daar veranderd ook).
ik had dan snel ff de arduino rechtstreeks aangesloten en alles viel ook binnen de specs waardoor ik de 'testen' zo nog laat draaien (ik moest wel de potmeter wat bijregelen om die 500mA te krijgen).

ik ben nu ook sterk afhankelijk van de 5V usb spanning die uit mijn pc komt. een andere pc geeft ineens ook een andere stroom (vandaar ook de stroommeting die erbij zit).
als ik die stroommeting ook perfect krijg (lees: vaste referentie aan de arduino knopen), dan kan ik die gewoon in mijn capaciteitsmeting meenemen. dus zelf al loopt er maar 489mA, dan zou de totale geteste capaciteit van de accu correct moeten zijn.

heb ik net alles werkende sinds gisteren avond, komt vandaag mijn tester uit china toe.(varicore V40). in 11dagen geleverd

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
blackdog

Golden Member

Hi fcapri,

Je komt er zo langzamerhand zelf achter, waarom de opzich aardig werkende schakeling met twee transistoren veel variabelen heeft die de werking beinvloeden.

Ik noem ze even op voor de gene die meelezen en dit nog niet goed overzien.

5V voeding via USB, varieerd sterk.
USB kabel, Ri varieerd sterk, van kabel tot kabel.
Data uitgang Arduino is niet 0 of 5V onder belasting.
De ADC van de Arduino wordt beinvloed door de warmte opgewekt door de belasting van de data uitgangen.
De 5V als Ref gebruiken is meestal al een No No voor stabiele conversie.
De interne 1V referentie is beter, maar denk ook hier weer om de interne dissipatie van de Arduino door het aan sturen met veel stroom van de data uitgangen.
Bedrading tussen de Arduino en de stroombron.
De twee transistoren middelen elkaar niet uit wat temperatuur effecten betreft.

Grote kans dat ik nog wat vergeet in het bovenstaande lijstje, maar het zit aardig in de richting van wat er allemaal meespeld.

Bovenstaande is een simpele "error budget", voor de gene die nog niet weten wat dit is, even Googelen.

En ik blijf het een leuk topic vinden, omdat het echt leerzaam is.
En ik denk dat er voldoende toepassingen zijn die deze geschakelde stroombron kunnen gebruiken.
Door er hier over te praten wordt veel duidelijk wat er allemaal meespeeld en dat de eigenschappen voor een flink deel, door externe zaken bepaald word.

Een stapje verder is een low cost opamp, en de interne Referentie van de Arduino te gebruiken voor zowel de ADC en als referentie voor de stroombron.
Vele mogelijkheden zijn denkbaar, maar dan zit je snel aan meer componenten.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Vbe van de transistoren is ongelijk,

Dit veroorzaakt algauw 2 mA verschil

bij een temperatuur stijging van 5 graden celsius.

Beter is te werken met een opamp en een

zeer stabiele referentie.

Guus@Sint-Michielsgestel

ik vond het eens leuk spelen.
vooral mijn beginchakeling met 1 transistor en een potmeter (transistor verstookte ALLE vermogen).
ik stel de boel in op 400mA, en na 5min was er nog 200mA resterende. ik stel de boel opnieuw af en blijft schoon stabiel.
ik schakel de boel uit en na 30min weer aansluiten verwachte ik een hogere stroom. toch niet, stroom schoon 410 die daarna zakte naar 400mA. tot ik de schakeling een half uur laat draaien, loopt het weer fout.
ook de potmeter begon voor gek te varieren.

dan een 2de schakeling gemaakt (zoals hierboven), maar de potmeter stond als weerstand tussen RL en basis van de BC547. totaal onstabiele afregeling, was niks mee aan te vangen. moest ook een heel groot bereik hebben om stroom in te stellen. dan toch maar gekozen om de potmeter als spanningsdeler te gebruiken parallel over RL. zeer stabiele schakeling, was er echt van geschrokken. zowel op lage als hogere spanning, bij koud of warme transistor. ALTIJD schoon 0,50A.

ik was dan ook HEEEEEEEEEEEEEEEEEL tevreden over de geproduceerde grafiek.

vandaag de chinese intelligente lader aan een test onderworpen, hmmmm, wat was me dat zeg... miserabele resultaten. die fake batterij kon ineens 360mAh leveren en de spanning zat nog boven de 3,5V (rew, ge hebt gelijk hier iets boven, accu kan die 0,5A niet goed leveren).
handleiding maar eens goed doorlezen. er zijn 4 laadmogelijkheden: 300-500-700-1000mA.
echter bij de ontlaadtest zijn er maar 2: 250mA en 500mA ontladen.
wat ik niet wist: als je 300-500mA selecteerd op de laadfunctie, gaat die ontladen op 250mA
als je 700-1000mA selecteerd op de lader, gaat die ontladen aan 500mA.

die chinese pink batterij van hierboven presteerd VEEEEL BETER als je lagere stroom selecteerd. ik vermoed zo een 500-600mAh ipv de 266mAh gemeten op 0,5A.

-via mijn turnigy met 0,5A kan die accu 266mAh leveren.
-op mijn zelfbouwding met 0,5A ontladen haalt die accu 272mAh.
-op die intelligente lader haalt de accu 283mAh. ik moet er wel bij vertellen dat deze lader de accu vol laad, en eens vol onmiddelijk gaat ontladen om te meten.

bij al mijn testen werd de accu afzonderlijk geladen, moest ik ze dan oversteken op de ontlader en de test starten. stak ik de accu na 5min weer in de lader zonder te ontladen, kan ik weer 10-15mAh bijladen. er is dus een zeker zelfontlading als de accu boven 4,2V zit.

wat me wel wat stoort is die interne Ri berekening op die chinese lader. ik kom heeeeel andere waardes uit:
Openklemspanning: 4121.24
Belaste accuspanning: 3992.18
Ri: 258milliohm

de chinese tester zegt: 85milliohm (wat ik al absurd laag vind voor zo een oude accu)

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1zfIeKXXXXXbcXXXXq6xXFXXXH/New-VariCore-V40-LCD-Battery-Charger-3-7V-18650-26650-18500-16340-14500-18350-lithium-battery.jpg_640x640.jpg
de opus vond ik te duur in china en moet dan invoerkosten betalen, vandaar de keuze voor deze die net binnen de importmax ligt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

""dan een 2de schakeling gemaakt (zoals hierboven), maar de potmeter stond als weerstand tussen RL en basis van de BC547. totaal onstabiele afregeling, was niks mee aan te vangen. moest ook een heel groot bereik hebben om stroom in te stellen. dan toch maar gekozen om de potmeter als spanningsdeler te gebruiken parallel over RL. zeer stabiele schakeling, was er echt van geschrokken. zowel op lage als hogere spanning, bij koud of warme transistor. ALTIJD schoon 0,50A. ""

Schoon 0,50A is dit 0,500A of 0,509A i.e. 500mA of 509mA

Ik mis hier ineens de resolutie die in andere metingen zo cruciaal is.

Guus@Sint-Michielsgestel

mijn multimeter gaat maar tot 400mA,
als ik naar het volgende bereik ga, komt er 0,50 op het scherm. ik heb geen fijnere resolutie daar. ik ben nu in verlof zodat ik op het werk ook niet kan nameten met de betere toestellen. ik moet het nu doen met mijn huis/tuin multimeters

ik zal de test nog eens uitvoeren met 390mA ingestelt, dan kan ik het wel op het mA bereik meten met de multimeter. de vraag blijft dan ook nog altijd hoe goed mijn multimeter meet.
nuja, mij boeit het persoonlijk weinig. het intresseert me echt niks of een accu van 2800mAh nu ineens 1560 of 1555mAh levert.
het enige dat mij intresseerd is dat de accu nog rond de 1,5Ah zit

ik heb gisteren trouwens nog eens een verificatie gedaan met de turnigy lader. deze meette die 'slechte' accu 266mAh.
ik meette 272mAh.
gisteren avond nog eens met de turnigy gemeten en die accu haalde 253mAh. echter bij het opladen ging er maar 241mAh in.
het chinese laadstation komt nu ineens af met 283mAh. dus ja, hoe precies zijn allemaal die toestellen wel?

nuja, mijn bouwsel is ook maar een ochtendgedacht geweest tussen 6-7h op een zondagochtend hoor. dat het niet zo precies is als een opampschakeling had ik ook wel al verwacht.
het is echt samengesteld uit 'oude rommel'. een 2,7ohm weerstand in steen die uit één of ander 50jaar oud toestel komt (waarschijnlijk een TV), een BDY56 transistor die ook al jaren in een schuifje zat, een chinese BC547 transistor (zelf geen idee of het de A-B of Cvariant is), een 100ohm weerstand die uit de rommelbak komt en een koelplaat die uit de alu bak werd gehaald.
het enige nieuwe zijn de 2 verzinkte schroeven, de arduino en de verbindingskabeltjes

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 26 december 2016 14:13:29 (24%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ff een vraag waar ik niet direct een antwoord op heb.
ik heb hier oeroude dell batterijen liggen waar zo een tester op zit met 4 ledjes. die tester doet niks meer, accu's worden ook niet herkend. zijn dus morsdood.
http://shop.computerservice.nl/image/cache/data/dell-laptop-accu__1092-500x500.jpg

echter meet ik de cellen na en ik heb 3 'packs (2P) die 2,9V hebben en eentje op 1,4V.
ik heb zo een 2P packje van 2,9V opgeladen tot 4,2V en er ging meer dan 2000mAh in.
echter bij ontladen krijg ik een goeie 550mAh terug voor de cellen leeg zijn. waar is die overige 1500mAh heen? de cellen worden niet warm bij opladen noch bij ontladen
deze hebben wel een VERSCHRIKKELIJKE hoge Ri. bij het aanleggen van 1A (500mA per cel) zakt de spanning van 4,2V naar 3,5V.
Ri dus tegen de 0,7ohm, echter zijn er 2cellen parallel en hebben ze elk dus ongeveer 1,4ohm.

gisteren had ik ook zo een packetje cellen waar 2500mAh in ging en waar ik met moeite 1200mAh van terug kreeg.
daar zakte de spanning bij aanleggen van de verbruiker van 4,2 naar 3,95V. niet echt denderend goed, maar gelijkaardig zoals mijn andere oude cellen. gisteren dacht ik eerste dat ik de laadcapaciteit verkeerd had afgelezen, maar vandaag krijg ik bij andere cellen exact hetzelfde

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik zou niet te veel waarde hechten aan de eerste laad-ontlaad cyclus na een lange stilstand. Eens kijken wat er gebeurt op de volgende cyclus.

Er gaat energie verloren omdat je bij een hogere spanning moet opladen dan waarop je de energie terugkrijgt bij het ontladen.

Maar in essentie hoort een lithium ion accu nauwelijks mAh's te verliezen op een cyclus. Volgens een canadees wiens naam ik even kwijt ben, zijn de mAh verliezen een maat voor hoe lang de accu nog meegaat. Iedere mAh die in het ding blijft zitten zorgt voor een permanente vermindering van de capaciteit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/