Op 19 december 2016 20:02:36 schreef ohm pi:
[...]Wat is TXT? Toch geen teletekst? Volgens mij had K9 geen teletekst.
Destijds stond in RB een compleet ontwerp met de SAA serie ic's voor teletext. In mijn K9 heb ik dat destijds met succes ingebouwd. Was in die tijd nog een hot item.....
SMD dan graag een type en of foto . Weet ook niet beter dan dat K12 de eerste TXT tv was van philips
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zou zomaar kunnen, maar dan heb je wel een zeldzaam collectors item laten glippen helaas. Ik kom in de documentatiemap niet verder dan de 26C878 als eerste teletexttoestel. Dat is een K12 van jaargang 1978.
Mogelijk dat je in de originele Philips afstandsbedieningenoverzichten zoals opgenomen in o.a. de catalogus van Electrobot iets terug kunt vinden. Typenummer begint dan waarschijnlijk met 26C7....
Gezien de tijdlijn in Nederland (eerste presentatie achter gesloten deuren in februari 1977, eerste openbare vertoning op de Firato van 1978) is het inderdaad wel behoorlijk waarschijnlijk dat er een K11 gebruikt is om teletext te demonstreren en voor die paar rijke kopers die na de Firato onmiddelijk zo'n ding wilden hebben.
Let wel, de K12 was toen al net beschikbaar, maar de ontwikkeling in Nederland zal toen al een paar jaar bezig zijn geweest dus de eerste Britse decoders (de eerste generaties decoders werden ontwikkeld en vaak ook geassembleerd in Groot-Brittannië en iets later ook in Zweden, pas veel later in Nederland) werden in de continentale laboratoria waarschijnlijk allemaal in de K11 getest.
Lieve modjes, is het een idee om de posts over teletext af te splitsen naar een nieuw topic? Dit is niet leuk voor de TS hier.
De TS laat niet veel meer horen . K11 TXT zou me verbazen maar zo schijnt er ook een 100 hz 3A geweest te zijn welke ik nooit heb gezien
RAAF12
Golden Member
Inderdaad, die is foetsie. Terwijl de specifieke fout aan de hand van de foutzoekboom (zie 10 december) makkelijk te vinden is.
Op 21 december 2016 22:45:00 schreef Arnold D:
De TS laat niet veel meer horen . K11 TXT zou me verbazen maar zo schijnt er ook een 100 hz 3A geweest te zijn welke ik nooit heb gezien
Die heb ik meerdere gezien,de 33CE7539 was er 1. Groot, log, lomp en zwaar!
Helaas nooit gezien en dus in handen gehad terwijl we toch veel philips deden. Was het dan zo,n goed toestel? 
Op 21 december 2016 23:09:34 schreef RAAF12:
Inderdaad, die is foetsie. Terwijl de specifieke fout aan de hand van de foutzoekboom (zie 10 december) makkelijk te vinden is.
TS heeft de foutzoekboom afgekloven en de fout gevonden. Voor hem is dit topic niet meer interessant.
de 3A 100Hz heb ik wel gezien, zo'n type met grijs plastic kast en gebogen glasplaat er voor. klote chassis om te herstellen al dat plastic subframes en hulpprinten voor de 100Hz. Neen, de 3D was niet veel beter.
3 D vond ik heel slecht .
3 A had een goed beeld, 100 hz 3 A kan ik niet over oordelen , kan ik eigenlijk niet uitstaan .
D16 vond ik wel weer een aardig beeld hebben .
Toch vreemd 3 A in 100 hz uitvoering, de opvolgers niet en dan pas weer in de tweede generatie FL
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Eerste generatie FL had diverse 100Hz uitvoeringen. FL1.1 (4:3), FL1.2 (16:9), FL1.4 (16:9), FL1.6 (4:3 met betere toverdoos) en FL1.7 (4:3 met eco-toverdoos).
Wat zat er tussen 3A en FL1 eigenlijk?
OK ik dacht dat er in eerste instantie alleen een FL1. 50 hz was waarna zeer kort er op de 100 hz bakken.
Tussen 3A en FL zat in het high end segment 3 D en D 16 waarvan ik echt zeker weet dat er geen 100 hz uitvoering van is geweest .
3D en D16 moesten net als zoveel merken in die tijd ineens gebruik maken van die vervelende chip set van nokia .
Dat heb ik zelfs nooit geweten, een 2B 100HZ? Toch niet veel van verkocht dan? Heb ook nooit een cursus van 100 hz 2B en 3A gehad
Heb hem net opgezocht, bizar echt nooit gezien, 2 lijntrafo,s idd, de originele op het main chassis waarschijnlijk alleen voor de paar voedingsspanningen, geen echt economische opbouw . Nooit geweten zelfs dit
Nope, ook nog nooit gezien die 27CE4699. Lijkt verder een normaal 2B chassis met een feature blik er bij en een extra zware voeding er bij.. Oh ja, de D16... was ook geen topper, buis snel in versleten dat weet ik nog wel. Chip defect?? Bakken geblazen!!!
[Bericht gewijzigd door smd op (29%)]
D16 had met een goede buis een voor een digitaal chassis een goed beeld. Probleem was dat de buis weer met een geopend contrast hard ging en afstellen niet fatsoenlijk ging.
Ging je dan zo,n buis nog eens peppen dan was het einde verhaal, dan bakte de cutt off er niets meer van . Enige optie was dan ook de buis te vervangen . Zelf ooit eentje gehad met een nieuwe buis, mede door het geluid een poosje gehad. Die chips was ellende , heel die digitaal module was ellende met die busje,s .
Voor de rest op wat losse contacten na geen slecht toestel vond ik
Ik kom terug op het gemelde defect deze K9 X26K206 van ReneD.
Klacht:
Ik heb maar besloten om het originele signaal bord terug te plaatsen
Nu hoor ik de bekende fluittoon
Display met cijfer licht niet op
Als ik het toestel uitzet even een flits op beeld
Wat kan defect zijn op het grote signaal bord
Zodat ik misschien wat kan overzetten van het andere bord
Deze is iets anders van een kleinere k9
Heb van Rene de beide borden gekregen ter reparatie.
Ik heb immers een X26K206 staan.
Na uitgraven eerst mijn toestel getest en werk nog na jaren stilstand.
Daarna het bewuste defecte Grote bord in mijn toestel gehangen.
Inderdaad, Geen beeld (flits bij uitzetten)geen licht van de Neon Kanaal indicatie lampen.
Klopt ook de 25V op M29 is niet aanwezig waardoor ook div andere signaal spanningen niet aanwezig zijn.
De instinker was dat bij los nemen Diode D539 (BYX55/300) deze goed
meette, echter geen spanning na plaatsing, nog eens uitgenomen en zie daar defect,typisch, kennelijk inwendig rot.. Vervangen en er was weer beeld.
Nieuwere type K9 hebben deze diode D539 vervangen door een BYX71 met koelplaat, zo ook nu deze vervangen voor een BYX71 met koelplaat.
Verder C489 100uF defect -20C (-23V)
, C502 47nF 1250V LEK Zie video middels Lektester,https://youtu.be/XMwcAqOdBVk
Is allemaal weer opgelost en kunnen de borden terug naar Rene.
D539 vervangen door een BYX71
C489 defect
Weer beeld:
Maurice
Die rode ERO's uit jou filmpje heb ik ook als boosterc lek gehad in mijn F6..plofte er vrolijk uit na een aantal uren spelen..
ook deze begon pas bij 500 volt op de megger ineens problemen te geven..
prachtig spul mooi werk!!
Martin
EricP
mét CE
De K9... Oma had precies het toestel als op de foto, achter met 6 tiptoetsen en een nixie cijfer buisje.
Helaas hier al meer dan 20 jaar geen K9 meer - de laatste is afgedankt toen de buis (toestel van mijn ouders, Ma gebruikte 'm ook nog wel eens als radio) echt 'moe' was. Daar kan geen nieuwe diode of nieuwe condensator tegen op...
Mooi dat het toestel weer draait.
* EricP denkt met weemoed terug aan de tijd dat met K9's repareren een zakcentje werd verdiend.
Ik heb ook in de service bladen die bij de k9 hoorde,
Ook een modificatie gezien om een inline beeldbuis in te zetten
Dan vervalt het convergentie paneel.
Soms kan je met een muter de beeldbuis oppeppen.
Kun je nog even plezier in hebben.
Deze tv konden oud worden. Wel sterke toestellen.
Dit toestel van mij had een oom en tante ook gehad jaren lang
1 keer cascade vervangen en de lijntor .
Vroeger stond het een paar uurtjes aan en alleen ned1 en 2 en zuiden nog enkele duitse zenders.maar geen 24/7 tv. En enkele kochten vaak het nieuwste van het nieuwste waar philips mee op de marktkwam wn de tv opgeslagen werd.
Hier is ook de. Bb goed van meting op de muter.
Dan is het ook waard om hem aan de gang te krijgen.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Soms kan je met een muter de beeldbuis oppeppen.
Kun je nog even plezier in hebben.
Ik heb eens een klant gehad die een prima ABCD K11 had, helaas ging deze defect terwijl ik met vakantie was. Klant belde iemand uit de krant en deze zei dat het toestel niet meer was te repareren, maar kon hem wel inruilen voor een ander toestel. Daar betaalde hij wel de hoofdprijs voor. Het toestel gaf geen mooi beeld, dus kwam ik na de vakantie even er naar kijken. Kort en goed, te vies om aan te pakken en er kwam meer licht uit de hals van de beeldbuis dan uit het scherm. Er waren wat extra wikkelingen om de lijntrafo gelegd en voor de rest zag het er niet uit. Ik heb daar maar een ander toestel neer gezet!
Groetjes Hans.