Nog heel veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Thevel

Golden Member

Op 23 december 2016 17:31:32 schreef vdbeke:
laat staan de QC

Inderdaad, ook daar hebben ze liggen slapen.

EricP

mét CE

Hoezo? Het stickertje 'checked' (of wat zij dan ook mogen gebruiken) zat er toch op??

Zelfde ook eens meegemaakt, de fasedraad intern in een voeding zat tussen een montageschroef. Gelukkig deden wij aan HiPot testen en die kwam er niet doorheen, gek hé?
Wel een mooie QC sticker.

Wat die rotte elco's betreft: Ook ik heb die in de zelfde staat gezien (ook Philips, ook LS filter).

[Bericht gewijzigd door henri62 op vrijdag 23 december 2016 20:37:12 (21%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Jinny

Golden Member

Ook wel eens gehad, waren aarding en fase omgewisseld op het apparaat....
Collega had ding opgehangen, steekt steker in contra, (was systeem, kon maar op een manier) en flikkert bijna van zijn ladder...
230V op de (geïsoleerd hangende) metalen kast....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
evdweele

Overleden

Vandaag eens gezocht naar de oorzaak van het lekken van mijn espressomachine.
Na elk kopje koffie het water opdweilen begon wat te vervelen.

Een montagefoutje. De kunststof slang die uit de pomp komt en waarmee water met een druk van 10 bar in de boiler wordt geperst rust tegen een koperen buis waar water van 96 graden doorheen loopt.
Nog een wonder dat die slang dat meer dan 2 jaar heeft volgehouden.

Straks even een nieuwe slang bestellen. Voorlopig maar blijven dweilen...

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 23 december 2016 19:03:09 schreef Jinny:
Collega had ding opgehangen, steekt steker in contra, (was systeem, kon maar op een manier) en flikkert bijna van zijn ladder...
230V op de (geïsoleerd hangende) metalen kast....

Over van een ladder afdonderen gesproken.

Ik heb zo'n 20 jaar geleden eens meegemaakt dat ik in een systeem plafond een deel afgekoppeld had om er nieuwe draden in te trekken, de dosen zaten ingestort in een betondek (openbaar gebouw) daarna ik ik de lassen en draden losmaken en hing over (de gelukkig redelijk geisoleerde dikke verwarmingsbuizen) op de laatste trede van een schaartrap.
Nu ging ik ook bijna door het spreekwoordelijke dak heen. Wat hadden die prutsers ooit gedaan (officieel installatie bedrijf dus...): Die hadden vanaf de meterkast een mooie ringleiding gemaakt en die hele groep vanaf twee punten gevoed.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Jinny

Golden Member

Wat dan weer een betere belasting was voor de arme wago's, minder belast... :)
Maar altijd ff de duspol ertegen...
Of domweg de groep uitzetten.

Ik heb twee van die dingen, een oude die trilt, en een moderne die een halve multimeter herbergt...
Die oude gebruik ik het meest, die voel je zonder te kijken...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
evelo

Golden Member

Op 23 december 2016 18:07:37 schreef EricP:
Hoezo? Het stickertje 'checked' (of wat zij dan ook mogen gebruiken) zat er toch op??

Die hing er op, vlak naast het schroefje om de behuizing dicht te vijzen :)

Op 23 december 2016 21:35:16 schreef evelo:
[...]

Die hing er op, vlak naast het schroefje om de behuizing dicht te vijzen :)

ik ben zo ooit bij een klant moeten gaan, de nieuwe aangekochte printer deed het niet. ik moet gewoon langsgaan, de klant een document schrijven dat die een nieuwe kon halen in dezelfde winkel en de oude printer meenemen.DOA wordt niet hersteld maar gewoon gewisseld.
nuja, die nieuwe is altijd leuk voor tijdelijke spare parts maar moet dan wel weten welk stuk defect is (permanent mag ik het niet gebruiken, want uit defecte mogen geen spares genomen worden).

voor de grap plug ik die ff in en ik hoor de lasermodule niet aangaan van die laserprinter.
4 schroefjes onderaan los en de module eruit, hoefde ik niet eens de connector los te koppelen want was niet aangesloten. kabel ingeplugged, printer doet het.

splinternieuw perfect werkend toestel dat gescrapped werd. de fabrikant is van mening dat de 1% uitval gewoon vervangen goedkoper is dan een QC elk toestel te laten testen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
mel

Golden Member

Een hoogvermogen verdeler: bij inschakelen kwamen de vlammen eruit..
Bouten te strak aangedraaid, zodat het sluiting maakte tegen de achterwand..
Niet eerst gemeten... |:(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

gasontlading armatuur, 2 weken gewerkt maar ineens niks meer. vsa meet oneindig door, bleek men af fabriek de vsa aansluitlipjes uit het kunstof niet van de witte lak te hebben ontdaan. het werd kouder en ineens maakten die kroonstenen dus geen contact meer :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
KGE

Golden Member

Op 24 december 2016 10:06:49 schreef testman:
gasontlading armatuur, 2 weken gewerkt maar ineens niks meer. vsa meet oneindig door, bleek men af fabriek de vsa aansluitlipjes uit het kunstof niet van de witte lak te hebben ontdaan. het werd kouder en ineens maakten die kroonstenen dus geen contact meer :P

Vermoedelijk ontworpen voor van die kroonsteentjes waar het schroefje rechtstreeks contact maakt met de draad/lip die er in gestoken wordt. Nu zie je vaak kroonsteentjes waar een plaatje onder de schroefjes zit die op je kabel drukt. Daarmee kom je niet meer door de laklaag heen.

er zat wel een kroonsteen op zonder lipjes, maar de schroef was niet scherp genoeg om door de lak te komen. het contact met de kroonsteen had alleen op de zijkant van de lip gewerkt. vsa was een aantal weken gebruikt geweest, toen zal de boel door krimpen en uitzetten geen contact meer hebben gemaakt. had niet gevonkt verder..

dergelijke gammele verbindingen komen bij fittingen ook wel voor, in geval van die 2kW E40 gasontladingslampen kun je de lamp met voet en al uit het armatuur slaan dan :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

hier ook een blunder van formaat gemaakt vorige week.
Omdat ik verder aan het gaan was met mijn car pc project, nadat de becker afgevlamd was (door ook een domme fout).

Eerst dan de becker fout maar: ik heb al enkele jaren geleden een dakconsole gemaakt met 2 LED spots erin en dus de radio. Zo heb ik binnen verlichting en een plekje voor mijn radio, want bij mijn auto is het dash eigenlijk te ondiep voor een radio....
Enfin heeft jarenlang goed gewerkt, maar ineens ging de radio defect en kwam mijn ontwerpfout om de hoek kijken: omdat de dakconsole tegen het dak toe open is en mijn auto redelijk vochtig kan worden was er nu met de vorst ijs tegen het dak komen te zitten. Toen het ijs ging ontdooien liep er teveel water de eindtrap / voeding in en ging het daar ff helemaal mis.. So far die ontwerpfout: volgende keer ff een dakje erboven maken.....

dan nu de domme fout in het car PC project:
om het ding aan te zetten wil ik dat hij 0 stroom verbruikt in rust. Dus pas voeding en power als op contact. Maar ook uit als op contact. Omdat ik een oude telefooncentrale en een lapdoos voeding (12V naar 19V) gebruik om het ding te poweren moet ik aan en uitzetten zelf regelen..

Nu had ik bedacht: het contact zet een relais aan (via een diode) en stuurt de B1 ingang van een omron tijdrelais, deze is zo ingesteld dat hij pulst bij positieve flank van B1 en nog eens bij afgaande flank. Dus contact aan is puls en contact af is puls. Door deze een relais in de car PC te laten schakelen welke dan weer op zijn beurt over de aan-uit achakelaar zit, drukt deze dus virtueel de power knop in.

Het relais waar de diode zit schakelt ook de voeding die de PC voedt. Als de PC aanstaat zit er intern nog een relais welke op de 12V lijn van de PC zit: als de PC aanstaat is het relais gesloten. En zolang het relais gelsoten blijft loopt er via de contacten een stroom vanaf de auto. Deze via een diode ook aan eerder genoemde relais spoel gevoed (samen met contact dus) en nu blijft het relais dus aangetrokken tot de PC uit is. Doet dus mooie clean shutdown van PC.

In theorie werkte het PERFECT. in praktijk echter ook nog testen, maar over dat PC relais moest nog een blusdiode.. Dus ik kon nog niet testen. LAter een blusdiode gemonteerd en alles terug ingebouwd. Maar het werkte niet.. Als contact af ging alles meteen uit.... Ik denk: shit er zit iets niet goed..
PC open en inderdaad.. op het relais 1 faston vergeten terug te zetten... Dus die weer netjes vast...
en NIETS meer. HELE PC dood.

ik denk: shit PC ergens kapot... Omdat de voeding onder de viedeokaart zit alles eruit geschroefd en nagekeken.. Nee. lijkt allemaal netjes. Hmm dan de voeding even seperaat testen dus de ATX stekker eraf.. HEE die ligt al los...
Ehhhmmmm. eehhhhh....... Die had ik nog helemaal niet losgehaald.. Dat was dus de fout!

Erna werkte de PC perfect.
Echter ground loop tussen de versterkers zorgt nu voor ellende waarbij ik mijn oude trouwe blaupunkt BSA 160 meteen naar de eeuwige jachtvelden jaagde.
en tot overmaat van ramp kreeg ik ook binnen 5 minuten problemen met 1 van de monitoren die erop hangt: ja juist, degene voorin in het dashboard...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Sony SDM81 monitoren (gekocht voor 1100 euro) blijken niet kapot te gaan als je ze voed met 19V in plaats van 12V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 januari 2017 15:52:25 schreef rew:
Sony SDM81 monitoren (gekocht voor 1100 euro) blijken niet kapot te gaan als je ze voed met 19V in plaats van 12V.

Dus, wat is het probleem dan ?
Wel bijzonder overigens.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
pa3gws

Golden Member

Valt waarschijnlijk in de categorie domme fout 19V i.p.v. 12V op zo'n duur scherm. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

een slimme zet voor verkoop van de fabrikanten was die 30VDC printer trafoadapter van HP eind 90's. dat ding past op veel andere apparaten en stookt deze vrijwel meteen op. men heeft vaak nog zo'n ding liggen en sluit dat aan op een nietsvermoedende router of digidoos en vervolgens wordt de nieuwe paus gekozen in het apparaat, maar het ruikt alsof de oude meteen wordt gecremeerd :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 januari 2017 17:14:18 schreef testman:
... en vervolgens wordt de nieuwe paus gekozen in het apparaat, maar het ruikt alsof de oude meteen wordt gecremeerd :P

:-) :-)

I love it when a plan comes together !

Maar dan gebruik je een te hoge spanning, nu is het net andersom als ik het goed lees.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 24 december 2016 07:50:06 schreef fcapri:
[...]voor de grap plug ik die ff in en ik hoor de lasermodule niet aangaan van die laserprinter.
4 schroefjes onderaan los en de module eruit, hoefde ik niet eens de connector los te koppelen want was niet aangesloten. kabel ingeplugged, printer doet het.

splinternieuw perfect werkend toestel dat gescrapped werd. de fabrikant is van mening dat de 1% uitval gewoon vervangen goedkoper is dan een QC elk toestel te laten testen

Jaja, het maken van een proefprintje is natuurlijk een tijdrovende en kostbare handeling

Just find out what you like and let it kill you
High met Henk

Special Member

volgens mij werd er gevoed met 19V en moest er gevoed worden met 12V.
das toch een 58% hogere spanning...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 17 januari 2017 15:52:25 schreef rew:
Sony SDM81 monitoren (gekocht voor 1100 euro) blijken niet kapot te gaan als je ze voed met 19V in plaats van 12V.

Autoradio's wel. Heb ik eens gehad dat ik er eentje wilde testen, erg lang geleden. Stond mijn voeding nog op zo'n 22V. Hij speelde wel tot de ingangselco begon te roken. Dat was trouwen ook het enige wat stuk was zover ik nog weet.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 17 januari 2017 15:52:25 schreef rew:
Sony SDM81 monitoren (gekocht voor 1100 euro) blijken niet kapot te gaan als je ze voed met 19V in plaats van 12V.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Dit topic is gesloten