Primare P30 Processor Voorversterker

Hi Allen,

Ik heb een Primare P30 processor staan van een jaar of 15 oud. Helaas geen schema.

Als het apparaat een minuut of 5 aan staat (dus opgewarmd is) en ik draai aan de volume knop (zodra deze op stand 2 komt) krijg ik een DC spanning van +/- 300mv op uitgang Rechts voor, gevolg ruis/kraak en de losse eindbak in de protect. Gebeurt alleen op die uitgang, tot die tijd speelt het apparaat prima en werkt ook de volume regeling prima..

Heb de multimeter op de RCA uitgang gezet en die wees die piek van 300mv DC uit welke tevoorschijn komt zodra ik het volume naar stand 2 draai, om vervolgens weer terug te zakken naar +/- 0.5mv. Draai ik de volume terug naar 0 piekt hij wederom even richting de 300mv dc om weer terug te zakken.

Condensatoren rondom de voeding eruit gehad en met een LCR doorgemeten, allemaal binnen specs.

Zoals ik kan zien zit er een Cirrus 3310-ks per 2 kanalen (FL+FR, RR+RR, CEN+SUB). Op de foto kun je de reeks kanalen zien, FL +FR voorzien van een AD 845JN OPA, rest een OPA134PA.

Probleem doet zich zowel op de gebalanceerde als de RCA uitgang voor.

Iemand een suggestie waar te beginnen?

Groet,
Arco

Full Size foto's:
http://www.arcoruighaver.nl/prive/IMG_5974.JPG
http://www.arcoruighaver.nl/prive/IMG_5973.JPG

p.s. nevermind de 4 elco's op de foto links, ik had hier 4x een print-mount elco vanaf gesoldeerd om te testen en voor het gemak even snel deze losse er voor terug geplaatst. Dat maak ik uiteraard weer netjes.

[Bericht gewijzigd door Arcoruig op zondag 15 januari 2017 21:04:14 (11%)

ik zou eens meten op de opamp zelf, als deze rot is kan er al ohms een meetbare lek tussen de uitgangen en de voedings lijnen te meten zijn.. dan zou het een kwestie van een nieuwe opamp plaatsen zijn. meet ook na of de voedingspanningen wel goed zijn. symetrisch gevoed moet ongeveer even veel spanning meten tussen plus en massa en min en massa.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi Testman, dank voor je reactie.

Ik heb zojuist de 845JN van Rechts en Links gewisseld en na een paar stevige draaien aan de volume knop blijft het probleem hetzelfde. De Opamp zelf lijkt dus goed te zijn. De voeding er naartoe heb ik nog niet kunnen meten, er zit een 2e pcb boven waardoor ik met mijn tester er niet bij kom. Morgen even kijken hoe ik dat bord opzij kan leggen en toch de unit aan kan schakelen.

Het lijkt wel alsof er iets met de volume regeling mis is, maar dan alleen voor 1 kanaal?

komt de DC niet van de trap voor de eindopamp? er zitten normaal condensatoren in de audio lijnen welke de DC filteren, kan zijn dat er 1 gaar van is. als er een ic inzit om de bronkeuze te regelen, dan chek eens of een andere ingang dit ook doet, zo ja kijk wat er uit dat bron ic komt. die willen weleens gaar worden van statische elektriciteit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb zojuist de spanning op de op de opamps gemeten, deze zijn allen 30 volt (+15 & -15).
Ondertussen van de fabrikant het Servicemanual mogen ontvangen. Lijkt erop dat het enkel bij de analoge ingangen gebeurd, maar zal dit vanavond nog even nameten (aangezien deze te wijzigen zijn moet ik hem even op de TV aansluiten ivm de OnScreenDisplay.

Servicemanual:
http://www.arcoruighaver.nl/prive/P30ServiceManual.PDF

Gr Arco

Ik ben iets verder met meten.

Probleem doet zich alleen voor indien er een analoge ingang gekozen is.
Zodra ik de volumeknop draai naar "2" krijg ik een 300mv DC piek op de rechter front uitgang, om vervolgens weer terug te zaken naar +/- 0.5mv. Draai ik het volume terug naar 0 (schaal is 0 - 99) krijg ik wederom een zelfde piek. Alle andere standen 1,3-99 leveren geen probleem op)

ALs ik meet op poot 2 van de AD845 (U35) (Input +) krijg ik op dat moment een 0.1volt spanning (waar het anders 0.005 volt is). Terug gemeten naar de 3310-KS (U46) krijg ik op de ingang SDATAI (poot 3) een dip in de 5v zodra de volumeknop op die betreffende stand staat. Hoerdoor kom ik uit bij de U21. Verder nog niet kunnen meten.

Daarnaast geconstateerd dat de 12v Remote het ook niet doet. Ik heb tot de Q4 (PMTA92) keurig 12v. Echter daarna niets meer. Ik kan nog niet zien of dat een samenhang betreft.

Zou het ergens een relais kunnen zijn (gezien de analoge ingangen)?

Gr Arco

als je met de AB het volume regelt, blijft de dc op de uitgang dan wel weg? ik zit te denken aan de tikjes die je soms hoort met volume regelen via een rotary encoder. het ic wat de volume regeling doet, maakt die geluidjes. gezien je even dc meet maar weer inzakt na het loslaten van de knop zou je daar aan gaan denken.

q4 heeft iets met de volumeknop te maken, dat die spanning mist kan de reden al zijn. q4 wordt aangestuurd door de saa1064t led driver via een multi output, daar kan ook een probleem liggen. q3 heeft eenzelfde functie, je kunt dat eens vergelijken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik met de AB het volume regel gebeurt het ook.
Eigenlijk gaat hij pas over de zeur als ik "snel" de volume knop bedien.

Vervolgens maakt het niet uit of ik AB gebruik of met de knop het volume regel, zodra ik positie 2 of 0 "raak" krijg ik die piek.

Als ik het volume heel langzaam bedien of niet bedien komt de storing niet voor. Zal vanavond even naar de Q4 / Q3 kijken. Helaas heb ik daar niet zo een vervanger voor liggen om even te testen.

Ik zie trouwens net dat jij Q4/Q3 op de Display Print bedoeld?
Ik had het over Q4 op de 12v Remote uitgang in het andere schema (pagina 5 uit het SM)

als die Q4 niet werkt, dan heb je alleen geen werkende remote, ik mag aannemen dat die normaal niet nodig is. deze schakelt alleen andere apparaten mee als de preamp stby wordt gezet of geheel uitgezet wordt.

probeer eens een digitale ingang, is die goed, dan zoek het voor het deel waar analoog en digitaal in de versterker gaan. wrs de bronkeuze schakeling..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Probleem doet zich niet voor als er een digitale ingang gekozen is.

dan moet je gaan zoeken waar het fout gaat in de analoge input totaan waar deze samenkomt met de digitale inputs. de processor zet het digitaal om naar analoog. bij keuze van een analoge bron, komt de storing daar vandaan, of uit een ic verder in de lijn richting analoge inputs. kun je bijv de toonregeling uitschakelen? dat wil ook weleens helpen om een deel van het circuit uit te kunnen sluiten.

heb je geen storing op de rec_out als je aan het volume draait? rec out is dan wel een vaste niveau uitgang, maar kan er toch last van hebben. als er een opamp lekt naar de voeding kun je ooit ver moeten zoeken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tnx!

Toonregeling is niet aanwezig de Rec-out uitgang vertoont het fenomeen niet.

Ik ga even verder spitten.

Herstel.

Hij doet het ook als er een digitale bron is gekozen (mist hier ook daadwerkelijk een bron op speelt. Als ik een analoge bron kies waar niets op aangesloten zit gebeurd het.

Kies ik een digitale aansluiting welke leeg is gebeurd er niets, kies ik er een waar een bron op aangesloten zit wel. Rec out blijft blanco.

Dan toch het circuit rondom de opamp?

EricP

mét CE

Nou is audio niet mijn 'main business', maar zou U46 op pag 5 van die manual een probleem kunnen zijn? Dat is de digitale volume regeling en het zou natuurlijk best kunnen dat daar om welke reden dan ook rottigheid in zit - dat zou alles mi. verklaren...

Kun je die eens koelen (freeze spray) of warmstoken en kijken of het dan erger / beter wordt?

Uiteraard ook ff kijken of alle spanningen daar zijn zoals ze moeten zijn.

Om het zeker te weten, zou je dat IC kunnen 'pootje lichten' (ik neem aan dat het SMD is) en met apehaar L en R verwisselen - het probleem moet dan mee verwisselen.

Als ik hem bij R140 en R132 oppak en hier de kanalen wissel richting de opamp, dan wisselt het probleem mee.

De ingangsignalen L+R op de U46 (3310) zijn beide gelijk 2.3Volt. Aangezien het bij maar 1 van de 2 kanalen het probleem voordoet is en de aansturing naar de CS3310 voor beide hetzelfde lijkt het mij in deze ic te zitten?

Mag ik deze conclusie trekken?

[Bericht gewijzigd door Arcoruig op dinsdag 17 januari 2017 21:08:24 (46%)

EricP

mét CE

Waarschijnlijk wel. Je zou nog eens bij R192 & R194 kunnen kruisen om vast te stellen dat (of :) ) het probleem dan niet mee verhuist. Als het dan blijft zitten, dan denk ik dat je de dader hebt.

Top!

Ik ga eens kijken waar ik ergens een CS3310-KS kan bestellen en of het überhaupt te doen is dit met een conventioneel soldeerstation (ERSA-RDS80) te doen is.

Zodra ik de IC heb vervangen kom ik weer in de lucht.

Gr Arco

EricP

mét CE

Heb je nou nog verder geexperimenteerd? Voedingsspanningen gecontroleerd etc? Of gok je toch gewoon op dat IC?

Aan de ene kant gok ik de IC, aan de andere kant is de conclusie op basis van:

- Probleem doet zich voor op 1 kanaal.
- circuit na deze IC is uitgesloten door wisseling van kanaal vanaf de 3310.
- Symptomen zijn gelijk bij zowel de analoge als de digitale ingangen.
- Voedingen zijn voor een groot deel nagemeten.
- Voedings condensatoren zijn nagemeten.

Hierin neem ik aan dat ik de encoder voor het volume uit sluit omdat het enkel bij 1 kanaal aanwezig is en zowel met de AB als met de knop de probleem aanwezig is. Record-out uitgang heeft het probleem niet (hier is de volumeregeling niet actief). Blijf ik van de volume regeling af nadat ik de voorversterker aangezet heb (deze start op volume stand 5) blijft hij spelen zonder problemen. Pas als ik een aantal keer snel aan de volumeknop gedraaid heb ontstaat het probleem.

Enige "maar" in het verhaal is volgens mij het aansturen van de CS3310 door de volume regeling, dit signaal is digitaal, ik kan dit niet meten met mijn DMM.

Mocht ik iets over het hoofd zien, of als het wijs is nog meer door te testen, dan hoor ik het graag.

Ben maar hobbyist op dit vlak, dus een foutje of iets over het hoofd zien is door mij snel gemaakt.

Gr Arco

EricP

mét CE

Je conclusie lijkt terecht. Echter, ik heb wel wat jaren reparatie-ervaring (al is het dan niet specifiek met audio) en ik heb geleerd dat zelfs wanneer je 'zeker' bent van je diagnose, de electronica je toch nog wel eens een loer draait.
Dus vandaar de suggestie: wissel ook de ingangen eens om en kijk of het dan niet mee verhuist... Waarschijnlijk niet. Als het een 30 cent IC zou zijn wat gewoon in het bakje ligt, dan zou ik er ook geen moeite voor doen. Maar assumption is the mother of all fuck-ups.

En eh... het is jouw tijd, geld en apparaat. Dus als je het (net als ik soms) 'zeker weet'... vooral vervangen :) (en anders... vooral zoveel mogelijk uitsluiten!)

Je hebt gelijk.

Ik zal vanavond de ingang nog even wijzigen en dit uit te sluiten.

R192 en R194 gewisseld en daarmee blijf het probleem op dezelfde uitgang aanwezig.

Hoe waarschijnlijk is het dat U21 (PCF8574A) hier nog een rol in speelt?
Dit omdat hier ook de niet werkende Q4 op uit komt (van de niet werkende 12V Remote)

Of mag de CS3310 nooit zo'n signaal uitsturen, wat er ook aan de aansturing van deze ic zit?

Of met andere woorden, is in de 12V remote de Q4 stuk? Of is de U21 stuk en werkt daarom de 12v remote niet meer. En zorgt U21 dat ik een verkeerde aansturing op de cs3310- krijg?

[Bericht gewijzigd door Arcoruig op woensdag 18 januari 2017 20:25:48 (21%)

EricP

mét CE

R192 en R194 gewisseld en daarmee blijf het probleem op dezelfde uitgang aanwezig.

Daarmee lijkt het redelijk zeker dat de betreffende 3310 het probleem veroorzaakt.

Hoe waarschijnlijk is het dat U21 (PCF8574A) hier nog een rol in speelt?

Ik verwacht niet dat die een rol speelt. Data-wise staan alle 3310's in serie. Er wordt gewoon een stel bits heen geclocked. Het zou wel erg toevallig zijn als dat invloed zou hebben.

Dit omdat hier ook de niet werkende Q4 op uit komt (van de niet werkende 12V Remote)

Als we het over dezelfde Q4 hebben... Dat doet die iets met een display. Ander paar mouwen.

Of mag de CS3310 nooit zo'n signaal uitsturen, wat er ook aan de aansturing van deze ic zit?

Daarvoor zou je de datasheet door moeten spitten. Ik *denk* dat het niks meer is dan een digitale potmeter, met wat extra functies zoals een MUTE. Je zou verwachten dat die nooit iets met DC mag doen... (tenzij het natuurlijk op de ingang staat...).

Of met andere woorden, is in de 12V remote de Q4 stuk? Of is de U21 stuk en werkt daarom de 12v remote niet meer. En zorgt U21 dat ik een verkeerde aansturing op de cs3310- krijg?

Dat verhaal Q4 snap ik ff niet. Je hebt er 12V op staan. Ik neem aan op de collector. Als de basis dan omhoog getrokken wordt, zou de emitter moeten volgen. Als het ding niet werkt, dan mis je een stuk display. Ik zie nu ff geen relatie met die tik.

Wellicht heeft de oorzaak van het defect wel een relatie...

Q4 lijkt me geen kritische tor. Zo'n beetje alles wat een handvol mA's kan leveren, gaat dat wel trekken. Maar eerst maar eens kijken of je aan die 3310 kunt komen...

Ik heb het over een andere Q4... (handig dat dit meermaals voorkomt...)
Als je op pagina 5 van de SM naar de 12v Remote kijkt zie je daar ook een Q4 (BMBTA92) deze zit aan de U21 (PCF8574A) welke weer aan de CS3310 zit.

Ik bedoel dus niet de Q4/Q3 om de display.

CS3310-KS zou volgende week binnen moeten zijn.