Je mooiste meetapparatuur. Deel 8

Dit topic is gesloten

De HY62256ALJ-70 heb je daar iets aan?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
blackdog

Golden Member

Hi henri62,

Dat moet ik gaan uitzoeken, er zijn typen die speciaal voor batterij backup zijn en geen idee welke die van jou is.

Morgen kijk ik even of de behuizing en de versie bruikbaar is.
Dank je voor het aanbod,

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Die 4066B heb ik in DIL liggen (Kon uit het manual niet zo snel opmaken of er SMD of DIL in je scope zit)
De 4066 is gewoon een 4x CMOS switch. Maar ook die kunnen sneuvelen, weet ik van mijn RCL meter :-)
Het functioneren zou eenvoudig te proben moeten zijn.

De mijne heb ik gebruikt in het ontwerp van m'n portable mixer. Dus ze zullen ongeveer even oud zijn als jouw scope.....

Laten we even bellen of mailen. Ik ben inmiddels ook klaar met scannen.

groet, Gertjan.

fred101

Golden Member

Rene heeft zijn hybride Hameg wel eens gedemonstreerd. Ik vind dat een soort van best of both worlds.

Een moderne hybride zou een heel veelzijdig apparaat zijn. Een DSO is moeilijker in gebruik, het lijkt makkelijker maar dat het is niet. Wat je op een analoge scoop ziet is er ook echt. Een analoge scoop is alleen blind/doof tijdens de retrace. De bandbreedte blijft ook gelijk ongeacht de tijdbasis.

Wat een DSO laat zien is een benadering van de werkelijkheid en afhankelijk van alle settings. En dat kan er fors naast zitten. Hij is blind en doof gedurende het grootste deel van de tijd. De functionele bandbreedte hangt af van de gekozen tijdbasis. Je kunt de boel handmatig zo verkeerd zetten dat je iets ziet wat nergens op slaat. (bij een analoge sample scoop kan dat trouwens ook)

Maar een digitale scoop heeft ook veel voordelen (voor gebruiker en fabrikant) en een analoge heeft ook nadelen. Een hybride combineert de voordelen en de omschakel mogelijkheid maakt het eenvoudig om te controleren of er daadwerkelijk staat wat je ziet.

Het nadeel is dat een analoge scoop duurder is om te produceren dan een DSO. En een hybride is beide en dat maakt hem nog duurder. Daarnaast zal het de gemiddelde tante-truus-knop gebruiker worst zijn. Die heeft geen flauw idee van al die dingen. Als het ding maar goedgekeurd is door "Dave", 4 kanalen, een mooi kleurenscherm en veel geheugen heeft. Oja en het goedkoopste model moet natuurlijk hackable zijn naar een duurdere versie. >:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ha fred101,

Ik heb mijn digitale signaal verwerking extern dus ik gebruik een analoge scope 4x400MHz en hierachter op de X,Y,Z een waveform recorder (digitizer).
Dus een echte hybride ;) ik sample op 4 GHz en kan makkelijk 1 week data opslaan rekenen is geen punt alles is mogelijk.
Nadeel de analoge scope heeft maar 1 X,Y uitgang.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Morge Heren,

henri62 en Gertjan

Als ik van de week wat tijd heb, trek ik de PM3380B open en dan ga ik kijken wat er op de processor print zit geplakt.
De 4066 is geen probleem, die is nog in zoveel uitvoeringen te verkrijgen.
Het vreemde is dat hij vanochtend na een uur of 10 te hebben uitgestaan, in ieder geval een deel van zijn settings heeft onthouden.
De NoiseAmp text was echter verdwenen die ik in beeld had geplaatst.

Omdat dit topic goed bekeken wordt wil ik aan de hand van plaatjes van de Fluke PM3380B scoop iets laten zien.
Dit heeft betrekking op de door mij veel gemaakte opmerking, leer je meetinstrumenten goed kennen.

Ik laat hier een naaldpuls zien die opgewekt wordt door een TTL IC met een frequentie van rond de 1MHz.
Dit signaal gaat een zeer snelle poort in, een 74S00 als ik het goed heb, en hier achter een snelle emittorvolger.
Het is een schema van Jim Williams en heeft niets te maken met zijn Avalance pulser.

De meetsetup, pulsgenerator, -20dB BNC verzwakker en een goede 50 Ohm afsluiter (de zwarte).
Het gele notitie papiertje kan genegeert worden, was van een andere meting.
http://www.bramcam.nl/Diversen/PM3380B-10

Wat gaan we hier nu zien, dat is de beperking van de bandbreedte t.o.v. de trace grote en positie op het scherm.
Zeg maar de vermogens bandbreedte van de ingangsversterkers en de transistoren die de afbuigplaten aansturen van de kijkpijp.
Ook de AD conversie kan hier last van hebben, dus dat binnen de 256 bits van zijn bereik, dat deze niet lineair is.

Hier een stukje uit de service doc van de Fluke 3380B, waar de "vermogens bandbreedte" of zoals zij het noemen "Dynamic Range" wordt gespecificeert.
In hoeverre de scoop eerlijk is, hangt dus ook af van hoe groot je het singaal in beeld brengt en de positie van het signaal op het beeldscherm.
Daar hebben de meeste van jullie waarschijnlijk nooit bij nagedacht ;-)
Mij was dit al opgevallen bij meerdere scoops tijdens mijn jacht op de zo goed mogelijk gegenereerde blokpuls.
Dus een puls met liefst geen abberaties of laten we redelijk blijven, zo weinig mogelijk.
Zo omschrijft Fluke het.
http://www.bramcam.nl/Diversen/PM3380B-26

Wil je een vergelijking... dat kan.
Neem een audio versterker, die kan b.v. 100-Watt leveren en wordt gespecificeerd met een bandbreedte van 100KHz.
Nu kan die versterker bij 100KHZ nog maar een paar Watt leveren, hij haalt bijna nooit 100-Watt bij 100KHz.
Zelfs bij 5-Watt, op een DC signaal van 10V gesuperponeerd, zie je als je het DC signaal signaal varieerd van zeg -10V tot +10V bij 100KHZ ook de aantasting van de golfvorm.
Het beste gaat dit met een blok of een driehoek signaal.

Voorbeeldje van de Analoge stand van de PM3380B.
We beginen met het signaal met zijn DC "0" in het midden van het beeld, en kijk nu naar de rimpel als het ssignaal weer "0" is geworden, dat is het probleem gebiedje.
http://www.bramcam.nl/Diversen/PM3380B-21

Nu is die rimpel in dat gebied wat meer geworden.
http://www.bramcam.nl/Diversen/PM3380B-22

Nu is de trace omhoog gedraaid ( met de kans op et vastlopen van de vertikale versterkers) en is de rimpel minder.
http://www.bramcam.nl/Diversen/PM3380B-23

De Digitale stand
Trace weer met zijn "0" niveau op de middenlijn, er is hier minder rimpel te zien dan in de analoge stand...
http://www.bramcam.nl/Diversen/PM3380B-24

Kijk de rimpel (abberatie) komt nu goed te voorschijn als de trace naar de onderste lijn gebracht wordt.
http://www.bramcam.nl/Diversen/PM3380B-25

De trace naar de bovenste lijn brengen in de digitale stand gaf niet zoveel verandering daarom laat ik deze niet zien.
Maar wel even een plaatje hoe de hameg met het zelfde signaal reageert, veel beter, ik kan geen afwijkingen van betekenis vinden.
Dus maar één plaatje en wat metingen van de aangeboden meetpuls hier in weergegeven.
http://www.bramcam.nl/Diversen/PM3380B-20

Resumee, de hoeveelheid abberaties die je ziet, hangt af van de signaal grote, positie op het scherm en hoever je van de bandbreedte van de scoop afzit.
En om het leuk te maken, iedere scoop is anders in zijn gedrag.

En dan nog Henk, je hebt natuurlijk altijd "Baas boven Baas" ;-)
Laat eens wat zien van je opset, mag dat, kan dat?

Groet,
Bram

PS
Nog wat mooie meetinstrumenten van erg lang geleden, rond 1970, vanochtend terug gevonden...
http://www.bramcam.nl/Diversen/PM3380B-30

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha blackdog,

De baas is even niet thuis ;) het is bedoeld naar het idee van de hybride.
De opbouw een tek scope 2467BHD en hierachter een wavevorm recorder PX1500-4
van Signatec werkt wel maar is omslachtiger als alles in een scope.
Ik moet de meetopstelling maken wil ik zeker doen maar ben eerst bezig met @heer miedema voor zijn analyzer :+ en dat is weer hele ander apparatuur.
De meting welke je doet kan je het beste doen met een gemoduleerde sinx/x puls denk aan het multiplex signaal van een stereo signaal.
Je kunt dan direct aan de bodem vervorming de overspraak af lezen dit is de mate van vastlopen van de versterker.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
guidob

Overleden

Denk dat 4066 te maken heeft met de CS en/of WE van de RAM. Er zou een voorziening moeten zijn om de CS en/of WE lijn(en) van de RAM te blokkeren als de scope wordt uitgezet en de voeding inzakt. Anders heb je kans dat de processor nog net even rare dingen doet en nog zooi wegschrijft in de RAM (random).

Daar zijn ook speciale chips voor te vinden. Ik heb mijn beide Prema 5000 meters voorzien van zo'n chip (b.v. DS1210). Kan zijn dat daar iets mis mee is en niet met de RAM chip zelf (zeker als het niet altijd voorkomt).

Heb nog wel zo'n RAM chip liggen. Hitachi HM62256ALP-10. Een HY62256ALJ-70 zou wel eens te traag kunnen zijn. Edit: -10 is 100ns, -70 is 70ns. Beide ok.

Is allemaal CMOS, hier zijn geen speciale versies voor battery backup voor zover ik weet. Bij de Prema's was dat wel zo. 2114 RAM voor normaal gebruik en de RAM met backup is een 21C14.

Moet nog altijd verder gaan met mijn Tek digitizer, een 7612D museumstuk.

Op 7 januari 2017 14:21:15 schreef guidob:
Denk dat 4066 te maken heeft met de CS en/of WE van de RAM.

Inderdaad, als de /CS en /WE niet op tijd afgeschakeld worden (en er moet een pullup achter natuurlijk) dan kun je de ram inhoud verliezen. Het kan ook zijn dat het circuit die de 4066 aanstuurt (ik ga er even vanuit dat die er tussen zit) brak is. Ik zou daar ook eens naar gaan zoeken, zeer grote kans dat het daar zit. Als de 4066 defect is doet het ram niet veel meer.

Een ander issue is dat CMOS het niet leuk vind om een halve spanning op zijn inputs te krijgen (alhans gewone logic, ik heb het niet over de analoge fet switch ingangen). Dan gaat de chip een hoop stroom trekken en kan zelfs stuk gaan.

Heb nog wel zo'n RAM chip liggen. Hitachi HM62256ALP-10. Een HY62256ALJ-70 zou wel eens te traag kunnen zijn. Edit: -10 is 100ns, -70 is 70ns. Beide ok.

Klopt had ik al opgezocht voordat ik de post gedaan had. De originele is 100nS, die ik postte 70nS: sneller dus. Maar checken moet je zowiezo nog even of de casing goed is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Afgelopen week was hij al binnen gekomen, maar ik had nog niet echt de tijd gehad om er fatsoenlijk meet te testen.
Vanaf marktplaats een leuke Hp 5315A frequentieteller gescoord. FIJN! eindelijk eentje die het ook doet en niet in stukjes binnengekomen is.

Na het uitpakken heb ik hem eerst maar eens een dagje op laten warmen. Ook de bron, een HP8904A maar even weer op temperatuur laten komen.
Na ruim 24 uur zie je dan toch nog het volgende:

Dat is geen 1KHz, maar goed. Voor mijn toepassing kan ik er mee uit de voeten.

Fijn aan deze 5315A is wel de 1Ghz optionele ingang. De interne klok van deze meter loopt ook mooi op 10MHz en heeft ook als optie om extern aangeboden te worden. Bij mijn metertje is dit laatste nog niet aanwezig, maar dit kan eenvoudig worden toegevoegd. Zie deze link.

ps. de foto is genomen met een oud digitaal cameraatje. Niet echt de kwaliteit die Dhr. Miedema altijd weet te produceren. Mijn welgemeende excuus hiervoor :))

RTFM, dan pas vragen...

@ Blackdog

Heb je die 4066 nog nodig?
Ik heb hier nog een paar stangetjes hef4066B in smd liggen. Daar kan ik wel een paar uit missen.

RTFM, dan pas vragen...
blackdog

Golden Member

Hi Wielklem,

Dank voor het aanbod, maar ik denk dat ik die nog heb, tenminste...
Ik moet eerst het processor board uit de scoop halen, om de behuizing te controleren, dit geld zowel voor de 4066 als het statische geheugen.

Er kan van alles in de service doc staan, maar eerst zien dan geloven :-)
Loop ik vast met de 4066 dan denk ik aan je.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha wielklem,

Gefeliciteerd met je counter.
Fijn dat hij reciprocal is, en dus ook lage frequenties snel en nauwkeurig aangeeft.

Die externe 10MHz clock input zou ik zeker maken. Ik zweer er bij: 1 stabiele masterclock, en al je spullen zijn accuraat :-)

Fotografie is ook een hobby van me, vandaar..... Er staan altijd wel een paar mooie macrolenzen in de buurt van m'n elektronica werkplek.
Maar, om eerlijk te zijn: fatsoenlijke foto's maken is meer een kwestie van vakkennis & ervaring als van mooie spullen. (Het lijkt wel elektronica :-) )

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi!

Voor een klant van mij heb ik een tafel multimeter uitgezocht, die aan zijn eisen voldoet, tenminste, dat neem ik aan :-)
De meter moet nu terug in de doos voor transport en ik dat dat het leuk zou zijn wat over deze meter te vertellen, vanwaar akte.
Dit is geen volledig test, maar meer waar ik tegenaan liep tijdens het testen, voor hij naar de klant gaat.

Na te hebben onderzocht wat er te koop is in het 150 Euro segment en rond de 350 Euro Ex BTW kwam ik terrecht bij deze GW Instek GDM-8341
De resolutie is hoog genoeg, de specificaties zijn voor mijn klant goed genoeg,
het model GDM-8342 is en stap te ver, logging gaat de klant toch niet gebruiken.
Voor dat soort werk schakeld hij mij in.

Dus deze meter heeft nu al 24 uur aangestaan en ik ben ondertussen redelijk vertrouwd met de gebruikers interface,
zodat ik deze kan uitleggen aan de klant.
De meter heeft vrij veel functie's, dus wat uitleg is noodzakelijk als je niet zo'n meetmonster als ik ben :-)

Het eerste plaatje, hier meet de meter de 5V die uit de China referentie komt, hij zit er twee digits naast,
wat ruim binnen de specs van deze meter is.
De uitgangsspanning van deze referentie is niet 5.00000V
http://www.bramcam.nl/Diversen/GDM-8341/GDM-8341-01.png

Hier is het dual display in actie, een 1V 1,5KHz signaal.
Ook bij deze meter is het zo, net als bij de Keysight 34461A da dual metingen erg traag zijn.
http://www.bramcam.nl/Diversen/GDM-8341/GDM-8341-02.png

De biasstroom bij DCV metingen, deze is 45pA en ik vind dit netjes bij de 22C omgevings temperatuur tijdens het testen en het meetinstrument opgewarmt
http://www.bramcam.nl/Diversen/GDM-8341/GDM-8341-03.png

De Ri van het meetinstrument bij het laagste Ohm bereik,
het tweede disaplay geeft het bereik aan waarde meter in staat als er geen tweede waarde hoeft te worden weergegeven.
De Ri scommeld tussen 0,02 en 0,03 Ohm en kan naturlijk met de "REL" functie worden verweiderd uit de meting.
http://www.bramcam.nl/Diversen/GDM-8341/GDM-8341-04.png

Hier wordt de meter gebruikt in de Frequentie stand, en ik laat hier zien tot welke frequentie er tot op 1KZ kan worden uitgelezen, dat is net geen 50KHz.
http://www.bramcam.nl/Diversen/GDM-8341/GDM-8341-05.png

Dit is de frequentie waarbij het display nog stabiel is, 3MHz met 100Hz resolutie.
http://www.bramcam.nl/Diversen/GDM-8341/GDM-8341-07.png

En dit is aan de onderkant van het frequentie gebied, waar 10Hz nog stabiel kan worden weergegeven met een resolutie van 0,01Hz.
http://www.bramcam.nl/Diversen/GDM-8341/GDM-8341-08.png

De diode test, een lekkere hoge spanning is er aanwezig voor het meten aan diodes 6,7V, net niet zo mooi hoog, als mijn TEK DMM4050 met zijn ruim 10V.
Ook voor het Ohm bereik geld de zelfde hoge open klemspanning als bij de diode meting, de Fluke er naast kost 2x zoveel als de meter onder test!
http://www.bramcam.nl/Diversen/GDM-8341/GDM-8341-06.png

Als afsluiting nog wat opmerkingen.

De goede punten
Er zijn wat rekenkundige functies mogelijk, kijk hiervoor maar in de datasheet/handleiding.
Zoals MX+B en 1/X.

Het display is pretting af te lezen met zijn maximum van +-5,1000 digits
Ik vind het prettig dat ik snel de meetfrequentie kan aanpassen met het linker en rechter pijljte, Fast Medium en slow.
De autorange gaat goed, en ik heb een voorkeur bij dit instrument, om hem op medium te zetten.

Verbeter punten
Meetsnoeren, een duidelijk verbeter puntje, na twee keer meten er mee, greep ik al weer naar een van de mooie setjes die ik op Ebay had gekocht.

Dan hebben we nog een functie die "doormeet pieper" heet, Whoehahahahahahhhahahaha, 1 Seconde reactie tijd!!! vergeet deze functie maar.

Geen Temperatuur meting, "are you out of your Vulcan mind!", dan mag je het duurdere versie hiervoor gaan kopen, bad marketing decision!

Het meetinstrument voelt degelijk aan en ik heb geen rare software fouten meegemaakt.
Maar let op bij het gebruik van de Dual Display weergave zoals ik hierboven al opmerkte, dat is traag...
Dual display weergave is weer uit te zetten door wat langer op de 2ND toets te drukken.

Verdere meningen en conclusies mogen jullie zelf trekken :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Het is natuurlijk net hoe je een instrument gebruikt, van mijn bench meters heb ik geen flauw idee of ze temperatuur kunnen meten. Ik gebruik het werkelijk nooit.

Op 16 december 2016 18:25:25 schreef flash2b:
Voor mensen (volgens mij heeft Blackdog er één) die een Agilent/Keysight U1270 series multi meter hebben kunnen gratis upgraden naar U1280 of een nieuwe U1270 bestellen doordat in de het huidige model een EMC probleem zit.

https://www.keysight.com/main/editorial.jspx?cc=NL&lc=dut&ckey…

(wist even niet waar ik dit anders kon melden)

Iemand nog iets opgevangen / ontvangen hierover?

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 14 januari 2017 13:52:27 (57%)

blackdog

Golden Member

Hi Sine,

Natuurlik zijn er gebruikers die de Temp niet gebruiken.
Maar het is voor mij een beetje onbegrijpelijk, als je "Math" functies in het goedkopere model toevoegt en dan de temperatuur meting naar een duurder model verplaatst, wat mij betreft spoor je dan niet.

Wat betreft de KeySight actie, daar heb ik nog niets over vermeld.
Er is deze week een meter binnen gekomen van hun, maar niet het model waar als eerste over gesproken werdt.
Dus dit hangt nog in de e-mail conversatie met KeySight, als er iets definitiefs uitkomt, laat ik het hier weten.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Een kleine correctie op mijn opmerking betreffende de doormeet pieper.
De klant was hier net en het was even "slik" toen deze bekend maakte dat hij de doormeetpieper vaak gebruikte!

Bij het testen van de doormeetpieper stond de sample stand van de meter op "slow"
Deze heb ik daarna getest met de "fast" stand en met goede meetsnoeren is de doormeetpieper goed bruikbaar.

Ik heb met opset bovenstaande tekst niet aangepast, om te laten zien dat ik ook nog steeds fouten maak
en te snel conclusies trek, zonder het meetinstrument door en door te kennen...
Een leer momentje voor deze oude meetaap *grin*

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@Blackdog

Wat de Keysight actie betreft, zelfde verhaal hier.
Daarnet een U1281A ontvangen i.p.v. U1282A. De collega's op het EEVblog forum
hebben allen uitgezonderd 1 een U1282A ontvangen.

http://www.eevblog.com/forum/blog/eevblog-933-keysight-u1272a-emc-issu…

Je mag een gekregen paard niet in de bek kijken, maar ik heb begrepen dat je toch een mailtje gestuurd hebt?
Doe ik hetzelfde of wacht ik nog even het antwoord op je mail af?

Sine, bij jouw al iets geleverd?

Groeten,
Chris

blackdog

Golden Member

Hi Chris,

Ik zou zeggen mailen!!!
Laat weten dat je het er niet mee eens bent...
Ik heb eerst gevraagt welk type ik zou krijgen en heb daarna mijn keuze bepaald.
Als ik dit had geweten, dan had ik nog even gewacht om een vervangende U1272A te krijgen.

Beloven dat je de U1282A krijgt en daarna een U1281A sturen, dit is mijns inziens niet correct.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
haasje93

Golden Member

Hallo Chris en Blackdog,

Ik heb gisteren ook een meter binne gekregen en dat was wel een U1282A.
Dat is inderdaad niet netjes van hun, om het een te beloven en het ander te leveren.

Groet, Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
blackdog

Golden Member

Hi,

Uhm...
Het moet niet gekker worden!

Sorry voor het ongemak, we sturen U het beloofde model op, het verkeerde model hoef ik niet terug te sturen...
Een Uitstekende! service, petje af, maar wat zal dat een geld kosten...

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Misschien sturen ze weer een U1281A op! :+

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Binnenkort, op vraag & aanbod, tientallen U1281A te koop vor weinug!

Sine

Moderator

Jep, vandaag binnen. Inderdaad ook een U1281A ter vervanging van een U1272A

In de bevestigingsmail en op het webform staat dat ik een U1280 toegestuurd zou krijgen dus dat is niet eens vout ;)

Dat ze een beetje inconsequent zijn bij het uitleveren is jammer.

Wat ik inlever van mijn U1272A tegen de U1281A is het lowpass filter en de lowZ meting.

maartenbakker

Golden Member

Op 19 december 2016 11:22:14 schreef miedema:

Voor Maarten Bakker nog een extra foto :-)

[afbeelding]

Ben benieuwd wat hij aan de hand hiervan over deze meter te melden heeft....

Hoi Gertjan,

Ik had hem netjes genoteerd en verwerkt maar kennelijk niet teruggemeld... Foei toch.

Het ding is van revisie 09 en gebouwd in Hamburg Lockstedt. Ik heb er aan de hand van de foto's een datum aangehangen van >198432. Dat betekent dat het nieuwste onderdeel dat ik vond, van week 32 van 1984 is en het toestel in die week of niet heel erg lang daarna gefabriceerd zal zijn.

Ze gingen in absolute aantallen nog wel vrij vlot door de revisies heen, zie:

PM6303 LO 05 1547 (met onbekende datering)
PM6303 LO- 09 2397

Dus in 850 exemplaren toch alweer 4 belanrgijke wijzigingen (ik ben redelijk zeker van mijn interpretatie van de nummering maar garantie tot de deur).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten